Tappara ja jääkiekon ulkopuolinen bisnes

RTK:lla on toimipiste esim jokaisessa Liigakaupungissa. Siellä maksaa myös jotkut Liigaseurat suoraan Lukon omistajan pussiin. Esim, Porin Ässät.

Se on just näin!
Silkkaa neroutta, ja ihan käsittämätöntä, ettei muut Liigaseurat juurikaan tee kiekkoilun ulkopuolista bisnestä. Kärpät on alottanu pikkuhiljaa, ehkä muut seuraa perässä.
On kapeakatseista pyörittää kiekkoseuraa pelkällä sponsorirahalla, höystettynä pääsylipputuloilla. Fanikrääsän myyntikin on Suomessa ihan näpertelyä.
Monta vuotta oon toivonu, että Tappara avais esim. ravintolan tms.

1 tykkäys

Miksi Tappara avaisi oman ravintolan, kun se on myynyt oman brändinsä useammalle ravintolalle?

Mielestäni se on ainoastaan järkevää bisnestä Tapparalta, että pyritään pysymään omalla pääosaamisalueella. Brändin hyödyntämisen ja tappelemisen sen käytöstä voi hyvin jättää yksityisten huoleksi.

4 tykkäystä

Esim. SC Bern on näyttäny, että kyllä se jääkiekon ulkopuolinen bisnes voi kannattaa.
Raumalla ei pelattais Liigakiekkoo ilman ulkopuolista bisnestä ollenkaan.
En usko, että Restelsopimus on rahallisesti mitenkään erityisen tuottava.

Kaikki riippuu, mikä idea toiminnalla on. RTK:lla on järkevä ja oma bisnesmalli, jolle on olemassa kysyntää markkinoilla. Jos Tappara lähtisi johonkin muuhun bisnekseen kuin jääkiekkoon niin olisi todella tärkeä harkita, mikä on sellainen ala, jolla oleminen kannattaa. Ei niitä monia ole.

1 tykkäys

Miks sun piti alkuun tyrmätä koko ajatus, ku nyt ootkin jo toista mieltä? :joy:
Jos niitä varmasti toimivia bisnesmalleja olisi useita, ni sillon sitä tekis kaikki.
Toisaalta, ollaanhan Tampereella innoissaan ratikastakin, kun muualla maailmassa niitä puretaan pois…

1 tykkäys

En ole toista mieltä. Minun mielestäni Tapparan kannattaa pysyä 100 % :sti urheilussa ja myydä omaa brändiään yksityisille isolla rahalla. Tapparan rooli on lähinnä valvoa päältä, miten brändiä käytetään ja mihin asioihin sitä yhdistellään.

Yhtä kaikki tyrmään siis edelleen koko ajatuksen; brändi on ilmaista rahaa Tapparalle, josta joku maksaa jotain. Yritystoiminta, jolla on jotain muutakin kuin ilmaa maksaa ihan pirusti. Eli ei kannata.

Miten se ei kannata?
Eihän noi ajattele ku kovan linjan kommunisti. Kyllähän maailma on täynnä kannattavia yrityksiä.
Mulle se on ihan sama, mistä se raha Tapparalle tulee, kunhan sitä tulee. Raha tätä maailmaa pyörittää, myös jääkiekkojoukkueita.
Yks mikä on varmaa, ni tulevaisuudessa kulut kasvaa ja jollakin ne kulut on katettava, mielellään tehtävä plussatulostakin.

1 tykkäys

Ketjun otsikko menee aika pahasti ohi verrattuna viesteihin. Avausviestissä puhutaan Lukon omistajasta ja sitten aihe sivuttaa Tapparaa seuraavissa viesteissä. @Fever

1 tykkäys

Tapparallahan oli joku vuosi takaperin se liikunta- ja urheilupalveluja tarjonnut viritys. Se homma ei tainnut lähteä isoon lentoon. HJK:lla taitaa olla myös vastaava ja käsittääkseni pyörii ihan hyvin.

Joo, pitikin kirjoittaa pohjustusta tähän. Hyvä kun muistutit.

Valvojien kesken pohdimme miten tämä irrotetaan, kun Lukko-ketjussa meni off-topiciksi. Päädyimme siihen, että keskustelu luultavasti ajautuu Tappara-näkökulmaan (kuten se jo alkoi tehdä) ja siksi tällainen rajaus tähän ketjuun.

1 tykkäys

Onko Tapparalla tai Pojulla joku osuus tulevasta Areenasta?

Ei ole taidettu paljoa avata omistajia ja sijoittajien nimiä, Avointa ja reilua tiedotuspolitiikkaa? :slightly_smiling_face:

Muistaakseni OP-ryhmä omistaa 30%, Lähi-Tapiola 30% ja Tampereen kaupunki 40%. Osakepääoma on 10M, maksuosuudet 3M, 3M ja 4M. Tämän lisäksi kukin näistä lainasi halliyhtiölle ilman korkoa, sijoittajaryhmät kumpikin 15M ja Tampere 20M. Näin saatiin 60M, loppu valtion avustuksena sekä pankkilainoina.

1 tykkäys

Pieni tarkennus vielä edelliseen. Areenan omistaa KOY Tampereen Monitoimiareena, josta Tampereen kaupunki omistaa 40%. Loput 60% omistaa Tampereen Monitoimiareena Ky, jonka osakkaina ovat OP Ryhmä, Lähi-Tapiola ja SRV.

1 tykkäys

Itse toivoisin, että Tappara lähtisi mukaan eSports maailmaan. Toki tuolla on niin paljon kilpailua, että ei ihan heti sillä rahaa pääsisi vuolemaan. Urheiluseuroista muistaakseni mm. Sjk ja Hifk mukana jollain tasolla.

Helsinki REDS kilpaillut pääosin Pohjoismaissa. Suurimmaksi osaksi Suomessa hyvällä menestyksellä ainakin owerwatchissa. Ei noista mitään isoja potteja tule, mutta jotain kummiskin. Pääosin isoissa turnauksissa aina samat joukkueet.

Aika harvinaista se on, että Suomalainen pääsisi johonkin isompaan joukkueeseen, mutta kyllä niitäkin joitain on. En usko, että Suomalainen joukkue tulee pärjäämään maailman tasolla eSportsissa vakituisesti (+2v).

Tuosta Jatkoajan jutusta iski parhaiten silmään seuraava kohta:

– Digitaalinen maailma tulee kehittymään ja vaikuttamaan myös urheilualaan. Kilpailu myös kiristyy jatkuvasti. Lisäksi uuden kansiareenan myötä meille tulee hieno mahdollisuus kehittää toimintaamme eteenpäin, uusi toimitusjohtaja sanoo ja päättää.

Tappara tulee varmasti hankkimaan siipiensä suojiin jonkun CS-joukkueen vuoden tai kahden sisään. Käsittääkseni myös LanTrek rupeaa kanssa olemaan aika isossa koko luokassa, niin tuon siirtäminen uuteen areenaan mahdollistaisi varmasti lisätulojen hankkimisen jollain tavalla Tapparalle.

2 tykkäystä

Minä en kyllä usko pätkääkään siihen, että joukkueurheilulajien kannattaa lähteä tuohon CS-vouhotukseen mukaan. Mutta onneksi se on vain minun mielipiteeni. E-urheilu on ihan toisenlainen urheilun sektori kuin jääkiekko, vaikka kieltämättä olen ymmärtänyt sen verran, että tutkimuksista on löydetty tällainen yhtäläisyys, että meillä jääkiekko- ja jalkapallohulluilla olisi kiinnostusta nimenomaan E-urheilun suuntaan. Liekö sitten taustalla edelleen tuo hieman yksinapainen ajattelu, että pääasiallisesti jääkiekkohurahteina ovat miehet.

Onneksi tää on muuten vain mun mielipide. Jos multa kysytään, mistä sitä kasvua pitää hakea niin kauniimpaa sukupuolta mahtuisi halliin runsaasti lisää - minun mielestä. Siellä on paljon potentiaalia, mutta jääkiekon stigma on vähän sellainen, että tuohon segmenttiin panostamista tunnutaan jopa pelkäävän.

1 tykkäys

Esimerkiksi Havu Gaming ja ENCE kasvattivat vuodesta 2017 vuoteen 2018 liikevaihtoaan 300-400 prosenttia ja ENCE nousi vähän vajaan miljoonan liikevaihtoon viime vuonna. Siellä olisi sitä kasvua tarjolla ja varmasti kaikkien rakastamia synergiaetuja. Siirtyminen eSportsin kannattaisi tehdä nyt, kun vasta ENCE on yhteistyössä Pelicansin kanssa. Toki muillakin siellä on takana jotain pesäpalloseuroja, mutta eiköhän Liigaseura ole hieman haluttavampi yhteistyökumppani.

Naisia enemmän olisin huolissaan siitä, että nuoret saataisiin pysymään kiinnostuneina Tapparasta. Nykyiset eSports-joukkueet ja urheilijat tarjoavat faneilleen paljon enemmän vuorovaikuttamista kuin perinteiset urheiluseurat. Koko ajan pukkaa striimiä tai videoita näiden tekemisestä ja mikä parasta, niin esim. CS-ottelujen katsominen ei maksa yhtään mitään. Tulevaisuudessa jääkiekolla tulee olemaan kova työ pitää paikkansa Suomen kiinnostavimpana urheilulajina.

3 tykkäystä