Tappara - JYP 23.2.2017 (To)

Seuraa epätavallinen sääilmoitus:
Tampereella ja ympäryskunnissa voi olla tänään havaittavissa yltynyttä tuulta, joka, jos annetaan, saattaa paikoin yltyä hurrikaaniksi asti. Asukkaita kehotetaan saapumaan Keltinkatu 2:een Kissanmaalle; ei niinkään tuulensuojaan, vaan yhdessä todistamaan, kun hirmumyrsky laantuu siedettäväksi 5 m/s -tuuleksi.
Leijojen lennättäminen kielletty. Lippujen heiluttaminen ei.

Tässä vaiheessa vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä, että mikään Jyväskylän puhuri vavisuttaisi Tapparan paikkaa sarjan kärjessä, kaula on liian suuri. Illan vastustaja on silti kenties se tämän hetken kovin: JYP hallitsee kuntopuntaria niin viiden kuin kymmenenkin pelin otannalla, mutta muistetaan silti, että Tappara on voittanut kaksi edellistä ottelua JYPiä vastaan.

Jotkut ovat ajatelleet Tapparan saaneen pisteet kahdesta edellisesti ottelusta jopa vääryydellä, mutta tätä on turha enää muistella: Jos Tapparan kenties hieman heikommat otteet ovat johtuneet jotenkin piilevästi asenteista, ei huolta. Jos puolestaan kyseessä on ikuinen palstapeikko reenijumi, täytyy varautua miltei tornadoon. Painotan kuitenkin, että itse uskon Tapparan poistuvan tänään kaukalosta voittajana. Katson peliä huoletta, mutta sen ansaitsemalla vakavuudella.

Kokoonpanosta Tapparalta putosi tiistaina joukkueen kapteeni Jukka Peltola. Onneksi tilanne on loukkaantumisten suhteen tällä hetkellä hyvä, joten kapteeni voi antaa itsensä parantua, jos se tarpeelliseksi koetaan. Lisäksi Tapparalta puuttuvat yhä Jere Karjalainen ja Tapio Sammalkangas.
JYP saa jälkeille järkähtämättömän kokoonpanon: Poissa ovat vain Henri Kanninen, ja Liiga-uransa varsin säkenöivästi aloittanut Michel Miklik

Tappara saa veikkaukselta edullisen kertoimen lähinnä kotijoukkueen ominaisuudessa:
1:2,00 2: 4.00 3:3.00
Jatkoaika ei osaa ottaa juuri kantaa: Tappara 3,4 - JYP 3,4
Ketjut saamme tietää myöhemmin.

En itse pääse tänään halliin, mutta lupaan elää jokaista hetkeä Ruudun äärellä.
Sen sijaan uskon ja toivon, että Hakametsä Suomen vanhimpana jäähallina kestää tänäänkin myrskytuulen ja tarjoaa suojaa niille, jotka sitä etsivät. Joukkue näyttäköön hurikaanipaidoille, mitä Tampereella tarkoittaa myrsky.

12 tykkäystä

Vähän pahaa pelkään, että JYP saa mellastaa suht halutonta Tapparaa vastaan.
Minäpä selitän miksi.
Kyllähän pelaajatkin ovat hyvin perillä sarjatilanteesta ja spekuloivat tulevaa. Vaikka jostain syystä haastatteluissa heittäytyvät täysiksi toopeiksi ja eivät muka tiedä sarjatilanteesta mistään mitään.
Eli Tapparalaiset on katselleet sarjataulukkoa ja ovat täysin tietoisia JYPin lennosta.
Varmasti yhdellä jos toisella käy mielessä, että nyt kun JYP nousisi kolmanneksi, tulisi mahdollisesti kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Vältetään JYP välierissä ( joka ei yhtään väläyttele hyytymistä vaikka joskun niin tehnyt ) ja Kärppien vireen, jonka uskon kantavan sijalle 6, ansiosta saadaan JYP ja Kärpät välieriin keskenään.
Ei huono. Ja häviämällä tuo skenaario pysyisi ainakin hengissä.
Jos tuollainen ajatus on pelaajan päässä, ei varmasti asenne ole 100%.
Varsinkin kun tuo sarjatilanne ruokkii tälläistä ajatumallia.

Eihän näin ole mutta vois olla.
Selvänä sarjakärkenä oleminen on myös mahdollisuus vaikuttaa.
Ja suoranaisesti ei tarvitse tahallaan hävitä. Riittää että pelaa huonolla asenteella. Ilves- ja Saipa-pelit oli hyviä esimerkkejä. Nyt vastustaja sitä luokkaa, ettei surffaamalla varmasti pääse jatkopaloille.

En usko, että noita laskeskellaan kuka missäkin vaiheessa tulisi vastaan. Ainakin itse niissä joukkueissa missä olen ollut mukana pelaajana tai valmentajana on ajatusmalli aina ollut, että kaikki ne pitää voittaa jos haluaa olla paras.
Jokaista peliä lähdetään voittamaan, ei taktikoimaan mitään sijoituksia.
Selkeähkö sarjajohto toki voi alitajuntaisesti tuoda asenneongelmia .
Siitä uskon osittain johtuvan viimeaikaisten heikompien esitysten.
Tänään tuskin kuitenkaan on ongelmaa latautua, kun Jyp lähtee jopa hieman ennakkosuosikkina otteluun.
Se kuitenkin voi aiheuttaa tahmeutta, jos on reenattu enemmän kun vastustajat viimeaikoina. Lisäksi mun mielestä maajoukkuekomennus taisi rasittaa tiettyjä pelaajia enemmän kun äkkiä uskottiinkaan.

1 tykkäys

Sarjataulukkoa ei kannata laskea ennakkoon, koska aina siellä sattuu ihmeellisyyksiä kuitenkin. Se voi hyvin olla, että vastaan tulee Pelicans, kun laskeskelee JYPiä pois, joka ei oo yhtään sen parempi vaihtoehto. Tai KalPa. Vaihtoehtoja on ihan hirveästi ja mikään jengi tuskin lähtee välieriä tässä kohtaa laskeskeleen ja jos lähtee niin vaikeuksia on tiedossa.

4 tykkäystä

Tapparan kokoonpano:
19 Veli-Matti Savinainen - 24 Jani Lajunen - 71 Kristian Kuusela
27 Martin Røymark - 44 Jan-Mikael Järvinen- 17 Teemu Nurmi
25 Henrik Haapala - 42 Otto Rauhala - 92 Sebastian Repo
68 Joona Luoto - 61 Juhani Jasu - Anton Levtchi

23 Aleksi Elorinne - 13 Valtteri Kemiläinen
47 Alexander Bonsaksen - 55 Blake Parlett
6 Pekka Saravo - 52 Otso Rantakari
9 Aleksi Salonen
49 Dominik Hrachovina
(35 Teemu Lassila)

8 tykkäystä

Peltola siis ei-kovinkaan-yllättäen pois ja Lassila ei saa jatkaa nollapelin jälkeen. Noh, Hrachovinaahan tässä ajetaan poffeihin ykköseksi selvästi, joten sikäli ymmärrettävää.

Olisin antanut Lassilan jatkaa, mennyt selvästi paremmin kuin Domilla viime aikoina ja aika vähän on vanha kettu saanut mahdollisuuksia. No, joka tapauksessa kaksi hyvää maalivahtia, että kummankin peli kelpaa minulle. Toivottavasti Domi on tänään parhaimmillaan, samoin kuin puolustus. Tänään on turha selitellä mitään pelin panoksettomuudella ja sillä ettei vastustaja sytytä. Tulee kova testi Tapparalle.

4 tykkäystä

No itse asiassa ei tässä Tapparalla mitään järisyttäviä panoksia kyllä ole. Mittari kovin kyllä tällä hetkellä. Saa nähdä mitä tulee. Parin viimeisimmän pelin perusteella Tappara kyllä häviää tänään, mutta katsotaan nyt.

Jos se ei ole riittävä panos, että meidän pahin kevään haastaja saapuu Hakametsään niin mikä olisi riittävä panos pelille? Toisaalta ei runkosarjan peleillä isoa merkitystä ole jatkon kannalta, mutta kyllä Tapparan JYPiä vastaan täytyy pelata taitojensa ylärajoilla voittaakseen - ennemmin kuin alarajoilla. Tapparan peli on ollut viime aikoina niin huonoa, että jos edes JYP ei sytytä niin kyllä se erikoista olisi.

3 tykkäystä

Varmasti sytyttää, mutta ei tässä todellakaan mitään isoa panosta ole. Häviö ei vaikuttaisi kauheasti mihinkään, tukeva sarjajohto yhä pysyy.

2 tykkäystä

Ei minusta ennustajaksi ainakaan ole, kun aamulla miettimästäni kokoonpanosta yksikään ketju ei osunut kohdilleen. Melko erikoiselta tuo ilmoitettu hyökkäys minun silmään näyttää. Parhaalle kiekolliselle sentterille lyödään kenties puukätisimmät laiturit? Olisin olettanut/toivonut, että Järvisen ympärille alettaisiin pikku hiljaa rakentaa jotain pysyvää kombinaatiota, mutta Nurmi ja Reiska ei sitä ole.

Laju-Xavi -kaksikko saisi myös näyttää minulle, että tasakentällispiste samassa ketjussa on mahdollinen! Hankala minun on kuitenkaan käsittää miksei Savinainen ja Järvinen pelaa samassa ketjussa.

Domi odotetusti maalilla. Toivottavasti tänään ei mene sitä yhtä helppoa. Asenne on varmasti Tapparalla paremmin kohdillaan kuin viime peleissä, mutta ei sekään voittoa takaa. Kova on vastus ja vaikka panosta Tapparalla ei juuri ole, niin saisi joukkue silti näyttää kenties suurimmalle haastajalleen, ettei meidän kodista ole pisteitä otettavissa.

JYPille on panoksena mahdollisuus sijaan kolme - meille panoksena on pitää JYP pois sijalta kolme. Ja jos tuon TPS:n nyt väen väkisin haluaa päästää iskuetäisyydelle niin sittenhän se on ns. oma vika. TPS:llä ja Tapparalla on vielä keskinäinen kolmen pisteen peli ja tukeva sarjajohto kavenisi jo todennäköisesti alle 6 pisteen, jos tulee 0 p vs. JYP.

Jos siellä katseet on oikeasti jo playoffeissa ja asioita tehdään jo lähes täysin sitä silmällä pitäen, niin tuskin tänään mitään kiekkoherkkua on Tapparan osalta luvassa. Ei, vaikka syttyisikin peliin.

Vaikka ottelussa ei sarjasijoituksen osalta ole Tapparalla varsinaista panosta, niin mielestäni Tapparalla on oiva tilaisuus näyttää hauista Jypille. Nyt kun kunnolla kesytetään hurrikaani, niin siinä on Jypillekin hyvä motivaattori loppurunkosarjaan hankkia itsensä Kalpan edelle.

Itse olisin myös laittanut Lassilan tolppien väliin. Toivotaan, että Domilla kiekot tänään tarttuu.

1 tykkäys

Tulee kyllä pitkä runkosarjan loppu Tapparalle, jos kiekkoherkun tarjoileminen siirretään tuonne keväällä tässä kohtaa kokonaan :wink: JYP, HPK ja TPS pitäisi olla sellaisia vastuksia, jotka sytyttää satavarmasti ja jos ei sytytä niin sitten täytyy ainakin minun olla huolissaan. Siinä on kolme joukkuetta, jotka halutessaan voivat riistää Tapparalta sen runkosarjan voiton - kaikista käkättimeen 0p:llä niin sit on jo kaverit ns. tasapisteissä :wink: Mutta joo - enemmän olisin huolissani, kun tässä tarjotaan näitäkin vastuksia aika paljon Tapparalle, joilla sitä panosta riittää (Jukurit, Ässät esim.) niin huh huh :smiley: Niistä peleistä tulee varmasti kiekkoherkkua xD

Tapparalle näkisin hyvänä, että JYP nousisi sijalle 3. Kohdattaisiin vasta finaaleissa. :joy:
Toivotaan toki, että tänään nähdään pitkästä aikaa erinomainen Tappara.

1 tykkäys

Siis kyllä varmaan sinänsä sytyttää, mutta jos harjoittelu on kovaa juuri nyt, niin se ei paljoa auta. Siis jo lähes klassikoksi muodostunut “reenijumi” :smiley:

Peli näyttää missä mennään.

1 tykkäys

On aika vahvasti sanottu kun Nurmea kutsuu puukädeksi, ei ne maalit ihan sattumaa ole ja syöttötaito on meidän joukkueesta kärkitasoa.

10 tykkäystä

Mun mielestä tää taas on ihan höpölöpöjuttua. Jos JYP kuitenkin jossain vaiheessa tulee vastaan, se on voitettava. On ihan sama, pelataanko pelit sitten välierässä vai finaalissa. Ei se lohduta yhtään, jos tulee finaalissa turpaan vs. JYP vs. häviö JYPille välierässä. Tarkoitus on voittaa JYP, tuli vastaa sitten koska vaan.

1 tykkäys

Varmaan syö lassilan itseluottamusta kun ei saa nollapelin jälkeenkään jatkaa maalissa… en ihan ymmärrä tätä väkisin ykköseksi pelaamista. Toivotaan että Domi onnistuu nyt kun näin tarjotaan