Tappara roster 2019-20

Kyllä mä näkisin, että Iacobellis on se, joka tippuu 13 hyökkääjäksi, kun kaikki on terveenä. Iacobellisin peliaika tulisi tippumaan, kun vähäiset YV-minuutit vietäisiin pois ja tämän lisäksi Moilanen on monipuolisempi työmies. Lisäksi Moilasta voidaan peluuttaa alivoimalla Rauhalan tai Malisen parina.

Ketjut olisivat näin ja kone kävisi neljällä pytyllä.
Levtchi - Virta - Ojamäki
Jasu - Rauhala - Vauhkonen
Kuusela - Morley - Bertrand
Moilanen - Malinen - Karjalainen

1 tykkäys

Itse luulen että Rautakorpi laittaa hyökkääjiäkin kiertoon kun kaikki ovat terveinä. Lehtonen menee varmaan kooveehen. Ja sitten kolmikko Moilanen, Puistola ja Iacobellis vuorottelevat siitä kuka on pelaavassa kokoonpanossa.

Samaa mieltä sikäli, että mielestäni neljän parhaan sentterin tulisi pelata keskellä, eikä Jasu kuulu siihen porukkaan. Itse en kuitenkaan laittaisi Jasua enää rosteriin ollenkaan, jos sentteristöstä ei löydy paikkaa. Laiturin tontille on kätevämpiäkin miehiä.

1 tykkäys

Samaa mieltä Jasun pelitaidoista hyökkäyspäässä. Entä iänikuiset taidot aloitusympyrässä ja alivoimalla?

1 tykkäys

Ehkä 5vs5 pelissä, mutta Jasua tulisi alivoimalla jne ikävä. Joukkueen paras aloittajakin 56,7% varmuudella…

1 tykkäys

Laittaisin sivuun näistä huolimatta. Muiden sentterien aloitusprosentit liikkuu 51-55 välillä. Ja sitten on Vauhkonen, joka on kahminut (lähinnä hyökkäyspään aloituksia yv:llä) peräti 69-prosenttisesti. Tämä osa-alue heikkenisi vähän Jasun ollessa poppareilla, muttei mielestäni merkittävästi. Ja vähän samaa mieltä olisin alivoimastakin. Jasu on siinä ihan ok, mutta yhtä ok on Kuusela, Rauhala, Karjalainen, Virta, Moilanen ja Malinen.

1 tykkäys

Kyllähän Jasun puolustuspään ominaisuudet on niin hyvät että ei missään nimessä pois kokoonpanosta. Paras av centeriä. Ja jos on tarvetta puolustaa johtoa pelin lopussa on Jasu aina kentällä. Ja 5-3 avlla Jasu on ainut järkevä vaihtoehto hyökkääväksi. Se että laitettais Jasu pois kokoonpanosta on mielestäni verrattavissa siihen ettei enää peluutettais Vittasmäkeä alivoimalla.

28 tykkäystä

Muutoin samat kuin aiemmin esittämäni ketjut, mutta itse laittaisin Malisen tuon “kolmosen” keskelle, koska Iaco ja Bertrand ovat hieman kevyempiä puolustussuuntaan. Morley olisi sitten Karjalaisen ja Kuuselan kanssa.

Neloseen riittää sitten variaatioita ja toisaalta Puistolakin voisi aina välillä stuntata esim. Iacobelliksen paikalla.

Kuusela - Morley - Karjalainen
Levtchi - Virta - Bertrand
Iacobellis - Malinen - Vauhkonen
Moilanen - Jasu - Ojamäki
Puistola - Rauhala - Lehtonen

Melken yhtä hyökkääjää toivon, mutta kyllä tämäkin on hyvä. “Vitosketjusta” voidaan tarvttaessa nostaa esim back-to-back peleihin kuka vaan.

Onhan tuossa melkoinen tarjonta, kun Ojamäki nimellisessä nelosessa. Sitten ylimääräiseksi jää riittävästi erityyppistä pelaaja tyrkyllä. Jos yksi hyökkääjä tulisi, tippuisi todennäköisesti Moilanen vielä reserviin.

Ojamäen tämän hetkisillä esityksillä sanoisin oikeaksi paikaksi nelosen. Sytyn kyllä itse tuolle neloselle, nopea ketju, jossa on myös hyvä laukausuhka Ojiksen ansiosta.

1 tykkäys

Jasusta kannattaa muistaa myös se että hänen tasonsa ei laske keväällä vaan pelaa yleensä hyvät playoffit.

7 tykkäystä

Jasu on minun papereissa ehdottomasti nelossentteri. Varma ja tasainen suorittaja, ja saattaa maalillaan mestaruudenkin ratkaista. Jos ollaan voitolla ja minuutti peliaikaa jäljellä siellä on satavarmasti Jasu kentällä. Elintärkeä myös alivoimalla.

4 tykkäystä

Jasu on ottanut joukkueesta eniten aloituksia (554) ja voittoprosentti on senttereistä korkein (56,7%). Edellä on vain YV-spesialisti Vauhkonen joka tekeekin hyvää tulosta aloituspisteellä (69%).

7 tykkäystä

Näköjään joo Vauhkosella suht pieni otanta, 29 aloitusta, mutta tuo prosentti on Liigan korkein, kun jätetään yhden tai kaksi aloitusta ottaneet pois.

1 tykkäys

Se näistä hahmotelmista ainakin näkyy, että vahvaa, aina luotettavaa puolustusosaamista nykyhyökkääjistössä ei kuitenkaan määriään enempää ole. Varsinkaan keväällä sitä tuskin tullaan tunkemaan yhteen ketjuun ja muita muihin.

Saa nähdä, miten tuo paketti muutenkin tiivistyy ja asettuu suhteessa peliin… Miten hyökkäys- ja puolustussuunnat saadaan kovassa paikassa täydentämään, ehkä osin “paikkaamaankin” otollisesti toisiaan.

Edelleenkin: Ovatko Morley ja muut palaajat heti siinä kunnossa, että putoavat suoraan vanhoihin rooleihinsa ne täyttäen? Ja peluutetaanko heti alkuun siten, nykyiset ketjut muuttaen, vai haetaanko jotain muuta?

Vauhkosella on aloituksia vasta alle 30. Malisella ja Morleylla huonot keskialueen lukemat laskevat kokonaisprosenttia. Jollain muilla toisinpäin.

Jännä valinta, mutta voi toimia? Oudoksun että Rauhalaa tiputtamassa, omasta mielestä pelaa paremmin kuin moni muu (Iaco, Vaukonen, Moilanen ja Jasu) mutta näkemykset kaikilla. Kaksi ekaa sanomaasi kenttää pitäisin itsekin noin, mikäli sairastupalaiset ovat täydessä iskussa, mutta muut muotoilisin eritavalla.
Kolmonenkin ihan ok, mutta Rauhala Iacon tai Jasun paikalle. Moilanen-Rauhala-Ojamäki voisi kans olla hyvä. Mutta henk. kohtasesti Jasu ei oo mua ei ainakaan näillä näytöillä sytytä, kun taas Rauhalalla etenkin tän viikon pelit pelannut todella hyvin, ja tuntuu että peli alkaa hänellä vasta rullaamaan, vaikka koko kauden pelannut mielestäni suhteellisen tasaisesti. Mutta mielenkiintosta miten kukin pelaajia ketjuihin sijottelis👍🏻.

Tänään kuultua: Sairastupa tyhjentymässä, eli pelaajia palaamassa tällä ja ensi viikolla. Järjestystä ei kerrottu, mutta oma päätelmä tuosta on ensin Morley ja Bertrand ja Virta sitten ensi viikolla. Toivotaan ettei tule enää takapakkia toipumisessa eikä muussakaan. Hienoa että lähestyy!

46 tykkäystä

Hienointa tässä on se, että viime viikon jäljiltä kaikki tuntuu kovin positiiviselta. Kiirettä ei tartte pitää ja lopulta saadaan jengi kokoon. On hienoa seurata Tapparaa keväällä, se on kuin tehtaan takuu.

10 tykkäystä

“Tappara tulee tammikuussa” sanonta pitää taas paikkansa niinku lähes joka kausi, ihme juttu muuten…

5 tykkäystä