Tällä kaudella on alkanut itää ajatus omasta kannattajaporukasta Tapparan U20 joukkueelle ja nyt on aika laittaa hommaa tulille. Tässä avausviestissä tulee toivottavasti kaikki olennainen tietoon
Idea olisi, että toiminta pyöräytetään käyntiin heti ensi kaudella. Itse olen lähtökohtaisesti hommaa vetämässä mutta mielellään jos joku haluaa tulla hommaa kanssani pyörittämään niin otan apua vastaan mielelläni! Laitetaan tuohon alapuolelle infopaketti, että mitä on luvassa:
Nimi: Kirvesklaani on nyt se, millä lähdetään liikkeelle mutta jos tulee mieleen ehdotuksia muista nimistä niin niitä keretään ottamaan vastaan.
Homma on täysin vapaaehtoista. Mitään maksuja ei lähtökohtaisesti tule (koska Hakametsään pääsee ilmaiseksi eikä tähän tarvitse mitään jäseyyttä) mutta jos joitain vierasreissuja tulee niin sinne saattaa tulla maksuja. Kaikki rekvisiitta (rummut, liput) pyritään hankkimaan ennen kauden alkua.
Tiedossa on, että tästä ei tule isoa kannattajaryhmää mutta haluamme olla kannustamassa aina kotipeleissä, oli meitä kuinka paljon tahansa. Kaudessa pelataan 22 kotiottelua. Myös Ilveksen isännöimissä paikalliskamppailuissa olemme paikalla. Kutsu siis tuttavasi ihmeessä mukaan kannustamaan!
Kannattajaryhmälle tullaan perustamaan oma Instagram tili, jossa aina infotaan kaikki olennainen tieto
Chäntit tulevat olemaan varmasti pääosin meille monelle tuttuja, samoja mitä SiniOranssit käyttävät. Joitain omia chänttejä on myös tavoite kehitellä
Tuossa nyt kaikki olennainen. Jos homma kiinnostaa, niin olen itse lauantaina Hakametsässä U20 vuotiaiden playoff-ottelussa Tappara-Kärpät C1 katsomossa. Tulkaa rohkeasti kysymään jos kiinnostaa tietää lisää Myös täällä foorumilla minulle voi laittaa yksityisviestejä asiasta!
Tähän loppuun vielä liitän kyselyn (tai kysymys ) , johon toivon että käytte vastaamassa. Sillä pystytään hieman kartoittamaan, kuinka innokkaita te olisitte pyörimään mukana. Kyselyyn vastaaminen kestää keskimäärin 25 sekuntia. KYSELY ON TÄYSIN ANONYYMI! Olisin myös kiitollinen, jos jakaisitte sitä linkkiä myös tuttavillenne, jos heitä Tapparan kannustushommat kiinnostelee
Tänään siis allekirjoittanut toimii rummussa päivän pelissä niin jos jotain kysymyksiä tulee mieleen ensi kaudesta tai haluatte muuten vain tulla jututtamaan tulevasta toiminnasta niin tervetuloa! Jatketaan me omalla äänellämme Tapparan kautta
Kannattajaryhmälle on nyt luotu oma Instagram tili. Siellä pääsee ilmoittautumaan toimintaan mukaan ja kaikki info tulee kyseiselle tilille. Laittakaahan jakoon
U20 kausi lähtee käyntiin ensi viikolla, kun Tappara matkaa Rovaniemelle pelaamaan tuplapelit Rokia vastaan. 12.9.2025 klo 18:30 alkaen Tappara pelaa ensimmäisen kotiottelunsa Jukureita vastaan ja Tappara Youth on silloin ensimmäistä kertaa virallisesti paikalla
Faniryhmä on saanut mukavasti osallistuja mukaan mutta tilaa katsomossa on vielä todella paljon, joten jokainen teistä on tervetullut peleihin kannustamaan! Mitä enemmän porukkaa niin sitä parempi Tapparalla on jalkeilla nuori ryhmä, joten kannustusta todella tarvitaan meiltä kaikilta.
Keväällä oli jo hieman mutuilua ja puhetta siitä, että jokin vierasmatka saatettaisiin myös toteuttaa. Tämä idea on vielä alkutekijöissä mutta jos riittävä osallistujamäärä saadaan kasaan niin kannattajamatkan järjestämiselle ei nähdä estettä
Tässä kohtaa jokaisen kannattaa ihan viimeistään ottaa ryhmän instagram-tili seurantaan, johon tulee kaikki olennainen info. Jos sinä haluat tai tuttavasi haluaa liittyä virallisesti ryhmään niin instagramin yksityisvisti osioon kun laittaa viestiä niin pääsee osaksi ryhmän Whatsapp-ryhmää!
Nähdään hallilla ja tervetuloa C1-katsomoon pitämään meteliä
@Cazens Onko tämä ryhmä tuo TY25. Tässä on ollut nyt kaikenlaista. Millainen tuo ryhmä on nykyään? Kuinka iso? Kuinka aktiivinen? Miten organisoitu? Mitkä arvot? Onko ollut toiminta arvojen muksista? Onko haasteita? Jne.Jos viitsit, niin kerrotko hiukan tuosta. Ymmärtänet varmaan, miksi kiinnostaa. Ilvekslä on lienee vastaava? Onko vuorovaikutusta, asiallista?
Kiitos kysymästä ja ymmärrän oikein hyvin, että viimeaikaisten (ja miksei myös aiempien) tapahtumien perusteella varmasti aihe ja asia kiinnostaa ja on varmasti hyvä, että avaan tilannetta tänne. Pahoittelen jos tulee sekava viesti mutta pyrin tuomaan mahdollisimman paljon asioita esiin
Vastataan tuohon ensimmäiseen kohtaan myöntävästi eli kyllä, Tappara Youth on yhtä kuin TY25 MUTTA: Ryhmän alkuperäinen nimi on siis Tappara Youth U20 ja olen alussa kertonut rajat ja säännöt sekä arvot, joita tähän ryhmään kuuluu ja jos joku niitä haluaa rikkoa niin kantaa itse vastuun ja Tappara Youth U20 ei ota vastuuta, jos hölmöilyä esiintyy (tästä myöhemmin lisää). Ryhmä koostuu pääsääntöisesti alaikäisistä mutta meitä muutamia täysikäisiä on porukassa myös. Ryhmän virallinen koko taitaa huidella 20-30 paikkeilla.
Sitten avaan hieman omaa taustaa ja ryhmän asioita muutenkin:
Omakohtainen tilanne on se, että EN tällä hetkellä operoi ryhmän parissa aktiivisesti. Syitä ovat olleet pääsääntöisesti omat kiireet mutta myönnän, että muutamat ongelmakohdat (joita avaan myöhemmin) ovat laimentaneet omaa intoani ja parin muun intoa osallistua peleihin
Ryhmän pääsääntöinen joukko koostuu jo aiemmin perustetusta ryhmästä mutta siirtyivät tämän nimen alle syksyllä. Eli täysin tyhjästä ei ole tämä porukka niin sanotusti tullut.
Aktiivisuus syksyllä oli voimakkaampaa ja peleissä pyrittiin käymään aina kun siihen mahdollisuus tuli
Suuri osa TY25 porukasta käy myös aktiivisesti Tapparan liigajoukkueen peleissä ja ääntä tästä nuorekkaasta porukasta kyllä lähtee, siitä ei ole homma jäänyt kiinni.
Mutta kuten osa varmasti tietää niin aivan ei ole ongelmitta tämä homma mennyt. En aio lähteä syyttelemään ketään tai mitään mutta rehellisyys on tässä kohtaa varmaankin viisainta. Tuon nyt tässä muutaman ongelmakohdan esiin:
Kun ryhmässä on paljon yläaste ikäisiä poikia niin tiedämme miten luja tahto ihmisellä voi silloin olla. Muiden mielipiteitä ja järkeä ei aina välttämättä haluta/jakseta/osata kuunnella
Energia ja huomio kiinnittyy turhan usein vääriin asioihin. Olen monet kerrat viestinyt, että kun peleihin mennään kannustamaan niin olisi hyvä, jos kannustaminen keskittyy omaan joukkueeseen ja puretaan se kaikki into ja energia nimenomaan siihen eikä esimerkiksi pelin jälkeisiin painimatseihin, joihin ilmeisesti osalla olisi halukkuutta. Tämä ei ole toisin yksinpuoleista vaan Ilveksen vastaava junioriporukka “Vestido” on liikkunut samaisella asialla. Se, onko tappeluita tapahtunut kuinka paljon niin siitä en tiedä, kerron pian miksi.
Ei siis ole myöskään salaisuus, että viime viikonlopun tapahtumissa esiintyneitä huutoja (pl. tapa se yms huudot) on esiintynyt myös meidän ryhmässä etenkin paikalliskamppailuissa.
Nyt varmasti herää kysymys, että onko meillä vanhemmilla ollut pokkaa puuttua asiaan. Vastaan siihen seuraavaksi:
Omalla kohdallani alkuperäisen ryhmän perustajana olen ilmaissut vahvasti moneen kertaan ryhmälle, että kannustamisen tulisi keskittyä omaan joukkueeseen. Pilkkahuutojen määrää olenkin saanut karsittua, joskaan se ei ole ollut kovin helppoa
Jos ryhmä on kehoituksesta huolimatta vastaavia huutoja harjoittanut niin minä ja muutama muu olemme pidättäytyneet vastaavista huudoista ja olemme vetäneet linjan, että emme suostu vastaavia lauluja laulamaan. Jos haluaa päästä paikallisvastustajan ihon alle niin “hora, tapa se, vtun idiootit” ovat väsyneitä juttuja. Jos haluaa päästä ihon alle niin kannattaa keksiä jotain luovaa. Tämä ihan tällaisena yleisenä omana mielipiteenä.
Ne pyrot. Tämä on asia mikä jakaa porukkaa. Oma kantani on se, että sisätiloissa kaikki pyrotekniikkaan liittyvät asiat eivät kuulu missään nimessä katsomoon. Tällaista halukkuutta on ollut meidän ryhmässä, mutta tätä on saatu useamman äänen avulla tehokkaasti kitkettyä yhtä tapausta lukuunottamatta. Kauden toisessa paikalliskohtaamisessa ryhmämme ajettiin hallista ulos strobojen takia. Itse en ollut silloin paikalla vaan sain kuulla siitä jälkikäteen. Edelleenkään pyrotekniikka ei kuulu hallin sisälle ja ihmettelinkin, miksi esimerkiksi OS41 sai polttaa useamman strobon Tampere Cupissa tämän kauden alussa ilman seuraamuksia. Mutta ei heistä sen enempää, heitä en nyt tässä syytä.
Mielestäni jos järjestät vaikkapa marssin peliin, kuten me Raumalla niin ne pyrot olivat mielestäni ihan ok. Niitä ei ollut 20 samaan aikaan eikä niistä kukaan tainnut valittaa. En tiedä onko se laillisesti ok mutta pihatiloissa 100 kertaa 100 mielummin kun jäähallissa.
Eli yhteenvetona: Rajat ja järki on tuotu esiin, niillä on saatu kitkettyä vastaavaa toimintaa mutta ei 100%. Minä tai kukaan muukaan ei pysty tekemään lopullista päätöstä siitä, mitä joku suustaan päästää mutta tehokas tapa vaikuttaa on se, että ilmaisee selkeästi että ei aio itse vastaavaa toimintaa harjoittaa
Olen myös täysi-ikäisenä ja ryhmän perustajan oikeudella myös kaikille ryhmässä oleville ilmoittanut (kuten alussa viittasin), että Tappara Youth U20 ei ota vastuuta, jos joku päättää kuljettaa pyroja halliin tai muuta vastaavaa. Olen myös ilmoittanut, että mahdolliset sakot, porttikiellot yms ohjataan suoraan henkilölle, joka on toimintaa harrastanut ja tämän on kaikki sisäistäneet ja hyväksyneet. Mutta se ei edelleenkään tarkoita sitä, että se olisi oikein. Olen selkeästi ilmaissut, että paikanpäällä on paha kannustaa, jos on porttikielto tai jokin muu sellainen asia, joka vaikuttaisi ryhmän kokoon pelissä.
Olen myös kertonut, että täysi-ikäisenä ihmisenä en aio missään nimessä kannustaa saatika osallistua mahdollisiin yhteenottoihin muiden kannattajaporukoiden kanssa. Se on ihan laillisesti kiellettyä ja väkivalta ei kuulu millään tavalla omiin arvoihini ja vastustan sitä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Tähän olen saanut myös tukea muilta mutta kuten kerrottua, se mitä nuoret kouluissa tai muissa ryhmissä sopii niin sille en minä eikä kukaan muu ulkopuolinen voi oikein mitään.
Viikonlopun U20 Ilveksen isännöimä runkosarjan viimeinen paikallispeli on iso vedenjakaja. Ymmärtääkseni molemmat kannattajaryhmät ovat paikalla ja viimeaikaisten tapahtumien johdosta voi olla, että jonkinlaisia jännitteitä on ilmassa. Itse en todennäköisesti tapahtumaan osallistu mutta toivon, että kaikki menee asiallisesti.
Toivotaan, että tuo tuli jotenkin selkeästi esiin. Haluan kuitenkin päättää tämän viestin positiiviseen sävyyn. U20 puolella alkaa pudotuspelit kohta ja silloin ääntä tarvitaan myös katsomon puolelle ja kuten sanoin, tästä porukasta saadaan kyllä ääntä lähtemään. Ryhmässä on niin paljon kasvavassa iässä olevia, että jonkinlaista ymmärrystä haluan painottaa ryhmän kohdalla. Häiriökäyttäytyminen ole missään nimessä ok mutta on vääjäämätöntä, että joskus rapatessa roiskuu.
Tulipa pitkä romaani, toivotaan että koko lounastauko ei mene ihmisillä tähän Jos kysymyksiä itse kullakin herää niin kysykäähän rohkeasti, mielelläni niihin vastaan
Tämä oli pisin viesti, jonka olen jaksanut lukea kiinnostuksen kanssa. Kiitos tuosta katsauksesta.
Tuli mieleen, että jos voit viestittää ryhmän nyky vastaaville, että ei olisi pahitteeksi käydä läpi asioita omassa ryhmässä ja naapurin ryhmän kanssa ennen kevään tärkeitä pelejä. Voi olla liian haastava rasti, mutta sanonpahan vain, koska minä tekisin asianosaisena niin ja yrityäisin muutenkin lisätä vuorovaikutusta muutenkin kuin räävin suin ja nyrkein.
Avoin ja selkeä viesti, kiitos siitä. On ymmärrettävää, että kun on tällainen avoin ryhmä, on sitä vaikea hallita, kun ei ole tahoa, mihin olisi ”virallisesti” sitouduttu. Vaikuttaa siltä, että täysi-ikäiset liiderit on siellä perustaneet porukan urheilun kannattamisen ilosta ja muista hyvistä syistä, tehneet kaitsentaa sen minkä voineet ja antaneet hyvää esimerkkiä seuraavalle sukupolvelle. Hyvin toimittu
@Cazens tämä oli avoin ja rehellinen kirjoitus, joka avasi asiaa. Kiitos siitä.
Myös Ilvesfoorumin puolella on tuo kirjoituksesi noteerattu (positiivisesti) ja siellä esitetään toive, että Ilveksen vastaava porukka (Vestido) tai joku sen aktiiveista tekisi samanlaisen selonteon. Saa nähdä kaikuuko toive kuuroille korville, mutta se voisi olla kyllä hyvä juttu niin Ilveksen oman faniyhteisön näkökulmasta kuin sen takia, että se voisi kenties jollain tasolla rakentaa edes ohuen ohutta siltaa asiallisiin keskusteluihin näiden ryhmien välillä. Jos, ja oletettavasti kun, sellaista ei ole.
Voi olla, että maalailen tässä ihan liian naivia ja hattaranpunaista toivetta, mutta olishan se ny asiallista, että tämmösten reikäpöksyerkkien fanittamien maalaisseurojen kannattajat pysyis lestissään ja palattais siihen vanhaan hyvään aikaan, jolloin toisille korkeintaan huudeltiin mustamakkara suupielestä roiskuen asiallisia asiattomuuksia.