Tapparan maalivahtipeluutus 2018-19

Minulla on sellainen kanta, että valkku tekee kaikkensa kääntääkseen huonon suunnan oli se sitten pitempi juoksu tsi lyhyempi. Jos mokke tulee pois kesken kaiken, niin paskan marjat hän alkaa keskittymään pelin aikana seuraavaan peliin. Tässä ja nyt on hyvä motto.
Herättelynä moken vaihdosta ei ainakaan haittaa ole, joskus jopa hyötyä. Aikalisät on kevyempi ratkaisu ja usein tulos sama. Jos minun koukkueelle menee 2 ekaa vetoa sisään, otan aikalisän, vaikka itse huolimatta päävalkusta. Ei se ole minun vika jos valkut nukkuvat. Joukkueen ainakin pitää olla hereillä. Ei saa ikinä luovuttaa, enkä väitä että näin olisi tapahtunut. Kukin tavallasn ja tämä on hänen tapansa. Varmaan ihan hyvä tapa, tosin ei olisi minun tapani.

6 tykkäystä

Just nää tietyt asiat tuo minun mieleeni semmoisen mielikuvan, että vähänpä Rautakorpi & co välittää yksittäisten runkosarjaotteluiden tuloksesta. Ainakin kannattajan ja katsojan kannalta harmi. En oikein tykkää “hälläväliä” -tyylisestä mentaliteetista. Kyllä nyt kuitenkin kyse on jonkinasteisesta kilpailutilanteesta. Höntsäilyt on erikseen. Siltä tuo Lahden vierailukin tuntui. Mahtoiko edes harmittaa.

Seuraavaan otteluun ehdottomasti kasvojenpesu! Ja maalivahteja vaihtoon. Ainakin itse ihmettelisin, jos asemani olisi “betonoitu”, kulkee miten kulkee. Ei mitään reagointia. Sekö motivoi. Jotain palautetta pitää olla.

5 tykkäystä

Mielestäni tuo ei pidä paikkaansa. Varmasti välittävät jokaisesta pisteestä. Ei kahta sanaa tuosta.

2 tykkäystä

Ei vaan oikein välity tuo fiilis. Voihan sitä uskotella, mutta minulle ei oikea tsemppaaminen ja yritys välity. Puolivillaista on. Onneksi sisäpiiriä lähempänä olevat tietävät mikä tilanne on. On treenijumia tai ei, niin seuraavassa pelissä on oltava näkyvillä tulta ja tappuraa. Siitä ei edes sitä kuuluisaa “kahta sanaa”. Reagointia kaivataan. Niin että sen pöllömpikin huomaa. :wink:

3 tykkäystä

En voi nyt millään valitettavasti kertoa tuon enempää tuosta jutusta. Ehkä ne jotka olivat jutussa itse mukana sitä toteuttamassa joskus siitä itse kertovat julkisesti tai sitten eivät. Itse en voi sitä tehdä.

2 tykkäystä

Aika moni on toivonut samaa. Täällä kuitenkin operoidaan ainoastaan toteutumalla, kun ei tiedetä taustoja. Näillä annetuilla näytöillä minun mielestäni Bäcksin olisi pitänyt saada melkein puolet peleistä eli lähemmäs 20 tässä vaiheessa. Kuitenkin Bäcks on saanut pelejä ainoastaan selviä “heittopusseja” vastaan ja tosipaikoissa valintoja on ollut yksi.

Se, mitä me täällä halutaan - on triviaalia, kun ei päätöksiin osallistuta. Rautakorvella on ollut aina eräänlainen ‘pakkomielle’ siihen, että yksi veskari pitää saada vireeseen playoffseissa. Samalla kaavalla vetävät itse asiassa lähes kaikki Liigassa valmentavat ja entistä harvemmin nähdään toimivia tandemeja. Se kertoo ehkä yleisesti maalivahtien kehityksestä ja siitä, kuinka tarjonta maalivahtien huippumaassa on vähentynyt melkoisesti.

Nythän tässä paletissa on vielä sekottamassa Miroslav Svoboda. Heljangon viime aikojen näytöt on vähän sellaisia, että Heljangon tilanne voi mennä jopa todella tukalaksi. Bäckström vaikuttaa luotettavalta kakkosveskarilta, mutta Heljangosta ei tällä kaudella ehkä vielä ole luotettavaksi ykkösveskariksi. Svobodan onnistuessa Tapparalla onkin paljon mietittävää.

2 tykkäystä

Svobodan potentiaalin tietäen ite alkaisin kaverista leipomaan/olisin alkanut jo ykköstä keväälle. Tää siirto ois vaan saanu tulla hieman aikaisemmin, että ois saatu mies peluutettua kunnolla sisään. Toki vieläkin aikaa on. Ja onhan toki Lekissä saanut pellailla, mutta riittääkö valmennuksella pokka, tuskin.

Itse kokeilut maalissa pitkään aikaan niin on aika hakemista ollut ihan harraste pohjalla…Mut eiköhän sama kuitenkin päde ammatikseen pelaavalle myös…

1 tykkäys

Luulen, että valmennuksella on tässä se suurempi ongelma. Heljanko on potentiaalinen ykkösveskari ja kun sitä potentiaalia on niin aika on eräs ongelma. Tappara katseli aika kauan tuota räpiköintiä ennen kuin edes reagoitiin. Heljankoa on yritetty sitten vähän eri tavoilla viritellä vireeseen; välistä on annettu vähän huilia, toisaalta on yritetty nostaa pelimäärää koko ajan ja toisaalta tappion jälkeen on pakotettu hakemaan onnistumista heti uudestaan.

Varmaan täällä tuo kaikki näyttää “helpolta” ja “ratkaisua odotetaan” tyylisesti olisi haluttu enemmänkin vekslausta, mutta maalivahtien kanssa kannattaa miettiä koko kokonaisuutta ennen kuin lähtee hirveästi muovailemaan. Lähitulevaisuudessa tulee kuitenkin se tilanne, että on pakko miettiä, voidaanko Heljankoa koulia enää montaa peliä. Kun kilpailussa on mukana yksi veteraani ja toisaalta tasonsa todistanut playoffmaalivahti Tsekistä niin tilanne on kiemurainen. Heljangon kanssa huonosti toimittaessa pahimmassa tapauksessa pilataan myös ensi kauden kuviot ja romutetaan Heljangon onnistumismarginaalit.

Epäonnistumisista tulee usein mukavaa vihaa, joka saattaa nostaa aivan uudelle tasolla. Muuan “Länki-Luukkonen” oli viime kaudella aivan pulassa U20-kisoissa, mutta tällä kaudella oli koko turnauksen ylivoimaisimmalla marginaalilla paras maalivahti. Joskus niistä epäonnistumista saatava viha on koko uran kannalta todella ratkaisevaa, joten Heljankoa ei kannata bussitella vaan toimia hienotunteisesti ja varovaisesti. Kukaan ei halua rikkoa kaikkea, kun voidaan ottaa myös aikalisä. Ammattilaissarjassa maalivahdin asema on aina vaikea - Tapparan faneille tämä on aina “viimeinen kausi” menestyä, mutta tulevaisuus on Heljangon.

3 tykkäystä

Jepjep. Tiedän kyllä, että Heljangossa on potentiaalia, en minäkään sokea ole. Enemmänkin puhuin nyt juuri tästä enemmän tai vähemmän vituiksi menneestä kaudesta, enkä näe että tällä kaudella homma kauheesti muuttuis. Toivottavasti olen väärässä.

1 tykkäys

Tässähän ollaan molemmat ihan samoilla linjoilla. Tällaiset tilanteet on juuri siksi ikäviä, että valmennuksen täytyy tehdä joku ratkaisu. Nyt on ostettu kaikki mahdollinen aika ja kohta valmennuksen on vaan otettava laiva takaisin komentoon ja ratkaistava tämä maalivahtitilanne. Joko mennään tappiin saakka Heljangolla tai sitten laitetaan tämä kokeilematon parivaljakko Bäckström-Svoboda näyttämään. Sen ratkaisun tekemiseen ei ole montaa peliä nyt aikaa ja valmennus varmasti koko ajan pui tätä tilannetta, että miten tämä esitetään häviäjälle.

1 tykkäys

Surkeasti taas menee mutta menköön.

Voisikohan siinä Heljangon pelaamisessa kuitenkin olla takana lähinnä kehittäminen kohti ykkösmaalivahdin vastuiden kantamista. Ja Bäckströmin vastuissa tämän tukemisesta. Minkä päälle sitten erilaiset muut olosuhteet ja tilanteet.

Koko keskustelu on tietysti triviaali, kun mistään ei ole täyttä tietoa.

Kuka sen määrittelee, montako peliä on juuri nyt aikaa johonkin ratkaisuihin?

Joo oikeestaan tässä tilanteessa ei oo, kun hävittävää. Jos huonosti sattuu käymään, niin maalivahti ratkaisu on kuitenkin huono.

1 tykkäys

Tämä on tähän mennessä se validein ja yleisluontoisesti hyväksytyin “pubiselitys.” Heljankoa on vähän pakollakin tunnuttu peluuttavan ja koulivan, mutta nähdäkseni se on tehnyt pelaamisesta entistä vaikeampaa. Alkukaudella toki oli ongelmia siinä, että ei oikein saanut pelistä kiinni, kun se eka meni, mutta tässä ei olla kauden aikana tultu paljoakaan eteenpäin.

Itse asiassa väsyneenä (back-to-back-pelit) suoritusvarmuus on tippunut entisestään ja ne vähätkin hyvät torjunnat ovat tippuneet pois. Yksittäisiä huippupelejä mahtuu myös joukkoon, mutta Heljangon peluuttamisesta tulee mieleen legendaarinen “pelaamalla kuntoon.”

Niin, kyseinen pubiselitys on kai joukkueen tahoilta jo ennen kauden alkua melko selkeästi vihjattu eli kerrottu. Muut sitten muita.

Toteutuneissa pelaamisissa ja peluutuksissa on varmastikin monta monessa.

Ja tässäkin maalivahti asiassa oltais paljon viisaampia, jos peluutus olisi ollut tasaisempaa ja ois nähty Niken tasoa hieman enemmän ja toisaalta annettu Heljangolle välillä huiliakin. Varsinkin tuplapeleissä. Mutta on tää maalivahtipeluutus ollut kyllä sellasta sirkusta muutenkin, etten muista nähneeni. Syitä voi toki olla monia, ei tavallinen tallaaja joka juonenkäännettä tiedä.

3 tykkäystä

@Heka8835 jos jotain asioita on Rautakorven valmennuksessa erityisen vaikeaa ymmärtää niin kaksi suurta mysteeriä on ja pysyy:

  1. en ole ikinä ymmärtänyt pakkomiellettä siihen, että joukkueella on vain yksi veskari. Peluuttaminen on todella epätasaista. Samaa epätasaisuutta on havaittu myös aiemmilla kausilla, vaikkakin siellä on ollut “paremmat palaset” ja esim. Metsola jaksoi kantaa.
  2. en ole ikinä ymmärtänyt, miksi takaa-ajossa on pakko penkittää / tiivistää nelosketjusta ja siirtää hyvin pelanneita pelaajia penkin päähän tiivistykseksi. Vaikka olisi pelattu back-to-back pelit ja ollaan tappiolla 5 min ennen loppua siinä jälkimmäisessä pelissä niin kahta ekaa ketjua on pakko peluuttaa ilman muutoksia väkisiin tappiin asti.

Nämä voisivat myös olla ketjussa asioita, jotka eivät minulle aukea. Minä en ole valmentaja, mutta näissä asioissa en ole törmännyt yhtä “jästipäiseen” valmennusfilosofiaan missään muualla kuin Rautakorven joukkueessa.

2 tykkäystä

Hah hah. 1 kohdan oon jotenkuten hammasta purren ymmärtänyt, kun on ollut loistava maalivahti joka pelaa lähes illasta toiseen hyvin, niinkun meillä on viime vuosina ollut. 2 kohta Nojoo, täysin samaa mieltä, eikä mene jakeluun. Tosin painuu jo toisten ketjujen puolelle :grin:

2 tykkäystä

Sellaistakin on huhuiltu, että jossain tilanteissa toista maalivahtia ei olisi voitu peluuttaa, vaikka olisi haluttu niin tehdäkin. Tiedä sitten, millainen koko suunnitelma peluutusten osalta alkujaan on tarkemmin ollut, ja onko siihen jonakin vaihtoehtona kuulunut myös vaikkapa toteutunut kolmannen maalivahdin hankkiminen. Mutta eikös Svobodan sopimus kevään kata - onko pokalla hankittu ihan johonkin muuhun tarkoitukseen kuin vastuita varten kehitettäväksi? Tuskinpa sentään…

Eikös nämä aiheet ole aika moneen kertaan vatvottu jo lävitse? Se kokoonpanon tiivistäminenkin joskus tuo tappioasemassa tulosta, ei tietty aina.

Onhan tässä joo koko kausi pyöritelty tätä samaa asiaa eri muodossa. Voittoputkissahan tätä keskustelua ei ole, mutta tappiopelien jälkeen käydään samanlainen keskustelu uudestaan. Kysymysmerkkejä on.

1 tykkäys