Tapparan mainonta ja markkinointi

Toimistolla on kyllä jossain vaiheessa järkeilty asioita uudelleen. Tuntuu, että Tappara on viimeisen ~vuoden aikana “avautunut” aivan uudella tavalla. Tuntuu, että kannattajia huomioidaan eri tavalla. Sosiaalisen median puolella tästä ovat selkeimmät merkit näkyneet. Aktivoituminen, pelaajien mukaan ottaminen, vuorovaikutuksellisuus, reagointikyky… Paljon asioita, joita ei ole ennen nähty. Jotenkin Tapolan kommentit Aamulehdelle sopivat tähän samaan linjaan:
https://www.aamulehti.fi/a/f971c1ce-93ce-407d-851e-690474481170?c=1525858750101

– Teimme tämän päätöksen (Peetersin testisopimus) jo ennen kuin tiesimme, että Larmi lähtee NHL:ään. Tämä ei liity siihen millään tavalla. Liigajoukkue kaipaa kolmea maalivahtia ja kokeilemme Peetersiä. Hän on lahjakas maalivahti, minkä varauskin todistaa, Tapola kertoi puhelimitse.

Tapolan mukaan Tappara on erittäin lähellä sopimusta uuden maalivahtihankinnan kanssa. Mikäli sopimus allekirjoitetaan, maalivahtitriona olisi tällä hetkellä Heljanko, uusi kasvo ja Peeters.

– Olemme hyvin lähellä, että pääsemme yhteisymmärrykseen. Hän tulee ulkomailta. Seura tiedottaa, kun asiat saadaan maaliin, Tapola sanoi.

– Sanotaan näin, että olen erittäin tyytyväinen, jos pääsemme sopimukseen. Maalivahtimarkkinoilla on jonkun verran maalivahteja, hyviäkin ehdokkaita. Näykin Aki teki kovan työn – katsoi videoita ja koitti saada tietoa heistä. Toivomme, että asiat viimeistellään lähiaikoina.

En minä ainakaan muista kuulleeni Tappara-johdon noin avoimesti valottavan asioita kuluttajien suuntaan.

Tervehdin ilolla tätä uutta, avoimempaa linjaa. Toivottavasti tämä on se linja tulevaisuussa.

Edellä olevaan keskuteluun viitaten tässä aukeaa samalla aivan uusia mahdollisuuksia. Muuttuva, joustavampi viestintä ulospäin samalla, kun joukkueessa on pari maailmanmestaria… Potentiaalia on kaikenlaiseen kauniiseen.

13 tykkäystä

Varmaan osittain Tappara on herännyt tosiasioiden edessä. Tappara meni pitkään tamperelais-hämäläisellä linjalla, että jyskytetään toimistossa ja taustalla, mutta muuten ollaan kuin kirkossa.

Tuo tarttui Tapparan brändiin, joka puolestaan lisää yleisön käsitystä hajuton, mauton ja väritön. Tämä puolestaan näkyi jo ihan yleisömäärissä asti runkosarjassa. Nyt on lusikka otettu käsiin ja uskalletaan vähän jo ladata niitä odotuksia.

3 tykkäystä

Eihän se sinänsä yllättävää ole, että kun urheilupuolen vastuut siirytyvät Mikiltä Tapolalle, niin toiminta muuttaa muotoaan myös ulospäin. Mikki on vanhan liiton mies, jolle vasta nimi sopparin alalaidassa niin iso juttu, että siitä voi parin rivin uutisen nettisivuille laittaa. Jussi on varmaan vähän avoimempi tyyppi, jolle toimittajan on mukava soitella.

6 tykkäystä

Totta. Entäs edullisempi vaihtoehto esimerkiksi fanituotteen muodossa?

Tosiaan kausikortin otin taas ja liput tulikin jo jonkin aikaa sitten. Mutta avasin kuoren vasta eilen. Ja ilokseni huomasin, että muotoiluun oli hieman panostettu; irtoliput oli laitettu pahvisen kortin sisään ja kantta koristi Tapparan logo.

Mietin, että tuotakin voisi jatkojalostaa. Kortin sisään joku “nähdään hallilla” -kirjoitus ja siihen kylkeen pelaajan nimmari. Toki kausareita on noin miljoona, mutta tuon voisi jakaa koko joukkueelle, niin ei olisi kuuselalla niin iso sarka. Onhan tuossa muitakin kysymyksiä, kuten joukkueen tila alkukesästä.

8 tykkäystä

Tappara on näköjään ostanut Youtube-mainontaa. Kausikortteja kaupittelivat ja mainoksen videona oli se eilinen Tappara Challenge -traileri, jossa esiintyivät Ojamäki ja Mäntylä.

6 tykkäystä

Tappara on ottanut kesällä isoja askeleita uusissa kanavissa:

  1. somekanavat ovat entistä tehokkaampia - nyt niitä käytetään jatkuvasti ja ollaan mukana pöhisemässä - ymmärretään yhteistuotteen rakenne eli keskustelua käydään Liigatasolla - ei vaan Tappara-tasolla.
  2. toistetaan samoja asioita: ärsyttävää mainontaa jonkun mielestä, mutta olen ollut tyytyväinen siihen, kuinka usein interaktiiviset mainokset nyt puskevat Tapparaa ja kausikorttia lävitse, toistossa on todellakin voimaa
  3. ollaan hereillä pelipäivinä heti alusta asti

Erityisen tyytyväinen olen siihen, että uskalletaan myös ladata niitä odotuksia, vaikka Tapparan kohdalla ymmärrän kyllä myös sen, kuinka paljon organisaatio pelkää niitä. Onhan se nyt ihan hullua ladata odotuksia semmoseen faniporukkaan, joka on tottunut tämän mittakaavan menestykseen. Se vaan on tätä päivää, että sitä odotustasoa ja pettymystasoa pitää tuoda koko ajan lisää, jotta halli on mielekäs vaihtoehto. Tunteistahan tässä on kysymys ja tunteet liikuttaa massoja.

8 tykkäystä

Niin on… Itsellä tuntuu tulevan kyseinen mainos lähes jokaisen youtube videon alussa mitä olen katsonut… :blush::blush:

Tappara mainosti ainakin tänään bussin näytöltä CHL kotiavauspeliä joka oli jo 6.9.

Ei ehkä parhainta mainostaa menneisyyteen, mutta ok.

2 tykkäystä

Tuo on pyörinyt busseissa jo ainakin koko viime viikon ja taitaa siinä samassa mainoksessa olla myös kausikorteista, mutta voishan sen sieltä tosiaan poistaa ja päivittää.

1 tykkäys

Onkohan kotiavauksesta ollut mitään mainontaa?

Mulla ainakin näky Tappara-JYP kotiavauksen mainos ihan täällä foorumilla että jotain mainoksia on ainakin laitettu liikenteeseen Hakametsän ledimainoksen lisäksi.

3 tykkäystä

Someissa on video.

Tapparan youtube on ottanut askeleen parempaan.

Sen sijaan radiomainonta on edelleen melkoista kainalopieru osastoa.
Mentäiskö tässäkin jo eteenpäin?

6 tykkäystä

Tämä on muistini mukaan ensimmäinen kerta kaikkien näiden vuosien aikana kun omalle kohdalle osuu, joten otetaan talteen.

Hauskasti vielä Telian ketjuun niin että halliin siitä. Minulla tosin on jo lippu.

10 tykkäystä

Tyylikäs mainos illan peliin Aamulehdessä Siniset vs. Punaiset teemalla (tämän voisi Liiga brändätä). Charles Bertrand tuulettaa voimakkaasti. Värimaailma👌

Viitaten tähän artikkeliin: mielestäni paljon asiaa aiheesta. Onneksi Tappara ei ole tässä yksin. Olen jo vuosia itse ihmetellyt, miksi jääkiekko-organisaatioita ei Suomessa kiinnosta asiakastutkimus. En ole itse ajatellut, että kyse olisi yksinkertaisesta osaamisen puutteesta. Luulisi, että jokaisella seuralla olisi varaa palkata ainakin yksi, joka näistä jotain ymmärtää. Jos et jaksa tunnistella asiakkaita ja erilaisia asiakasryhmiä niin mitä sinulle oikeasti jää? Kyllä - kun on kyseessä ihmisen käyttäytymisen tutkiminen niin onhan se nyt ikuinen suo, johon kukaan ei halua vapaaehtoisesti lähteä, mutta siellä ne mahdollisuutet on. Ihminen on kuitenkin sen verran mukava eläin, että jos pystyt rajaamaan tiettyjä muuttujia ja löytämään segmentoinnin taustalle pieniäkin yleistyksiä niin rahaa rupeaa tulemaan.

4 tykkäystä

Perhepelin mainos aika harhaanjohtava. Ei mainita lainkaan, että tuo 7-16 vuotiaat 7€ koskee vain alarivejä niinkuin muissakin peleissä. Itse ainakin käsitin tuosta, että tähän peliin olisi tarjous muillakin paikoilla. Ticketmasterin pisteeltä lippuja hain, niin kassa ihmetteli myös mainontaa Tapparan sivuilla ja soitti ticketmasteriinkin. Hinnat siis samat kuin muissakin peleissä lapsille.

3 tykkäystä

Jos noin on niin kyllä on tökeröä toimintaa. Suorastaan huijausta😡

2 tykkäystä

Noin se on. Ostin kuitenkin liput alariveiltä, kun lapset jo innostu pelistä, kun siitä puhuin. Ei vapaita paikkoja juuri ollut enää. Onneksi vielä sai liput kuitenkin. Tarkkuutta toivoisin tuohon mainontaan. Jäi nyt vähän kusetettu olo. Tämähän on nyt Tapparalla taas ns. markkinointipeli ja kunnon näytös olis nyt paikallaan.

4 tykkäystä