Tapparan mainonta ja markkinointi

2 viestiä siirrettiin ketjuun: Kiekkokaupungin katukuva ja patsaiden pelipaidat

Tänään on Tapparan kotiavaus ja en tietäisi sitä, ellen kävisi tällä palstalla aktiivisesti.

Mielestäni tässä alkaa käydä ilmi ne pelot joita tuolla some-ketjussa on tullut jo kirjoitettu useammankin käyttäjän toimesta. Uusi kausi uuden valmentajan alaisuudessa alkaa ja Tappara ei ole onnistunut luomaan minkäänlaista hypeä. Tappara ei myöskään ole näkynyt ns. peruskatsojalle lähes ollenkaan ellei sattunut käymään Ideaparkin Tapparapäivässä.

Someen on tullut jonkin verran materiaalia, mutta laatu ei ole ollut sitä parasta mahdollista mitä organisaatiossa osataan tehdä. Uutta päävalmentajaa ei ole osattu hyödyntää lähes mitenkään markkinoinnissa (pari hassua haastattelua muualta kuin Tapparan toimesta on tullut).

Jos ja kun tiedetään, että syksyt ovat haastavaa aikaa saada katsojia, niin eikö nyt kannattaisi pistää löylyä kunnolla kiukaalle ja tehdä Tampereesta sinioranssi jo heti syksystä? Nyt ei voida myöskään mennä sen taakse, että olisi aurinkoinen ja lämmin syksy, joka pitää katsoja poissa katsomoista.

CHL ei selkeästi saa Tapparalta peruskatsojalle kovaakaan panostusta, niin uskaltaako sitä odottaa edes Liigan alkuun? Sekin työ olisi pitänyt jo aloittaa, että kauden ympärille saisi rakennettua kunnon tarinan. Ei se riitä, että mainostetaan 2 päivää ennen ottelua, tai ei riitä ainakaan minun mielestäni.

Se on valtava sääli, että Tappara olisi voinut luoda tästä kaudesta ilmiön ja rummuttaa sitä samalla tavalla kuin Ilves viime kaudella. Ilves näkyi ja kuului kaikkialla kauden aikana ja iskulause “koe ilmiö josta puhutaan” oli toimiva. Nyt molemmat joukkueet tuntuvat viettävän vielä ruususen unta ja uskovan, että kyllä ne katsojat halliin löytää. Toivottavasti ei tule pettymystä kun taaskaan avauspeliä ei ole myyty loppuun.

4 tykkäystä

Niin siis tänään pelataan Tanskassa, eikä Nokia Areenalla…

14 tykkäystä

Toki avaus on tänään, mutta peli on Tanskassa ja siellä kotihalli on Aalborg Pirates joukkueella.

La 2.9.23 kotiavaus kello 17:00 Tappara vs Belfast Giants.

4 tykkäystä

Hyvä huomio! Olin todellakin siinä käsityksessä, että tänään olisi kiekko pudonnut jäähän Nokia Arenalla, mutta tämä myös toisaalta todistaa pointtini. Tiesin, että tänään avataan pelit, mutta en edes tiennyt missä.

Kahden päivän päästä on kotiavaus ja sen suhteen on ollut todella hiljaista. Vai onko jossain näkynyt jo markkinointia ottelun tiimoilta? CHL-otteluissa on ollut kroonisesti todella vähän katsojia, niin tähän lauantaiseen avaukseen olisi hyvä panostaa.

14 tykkäystä

Netissä tulee mainosta vastaan jatkuvasti ja lisäksi sähköpostilla mainosta ja rävähtää Tappara.fi sivuilla ensimmäisenä naaman eteen.

CHL:n alkamisesta juttua ympäriinsä.

9 tykkäystä

Olen kyllä samaa mieltä, ainakin osittain. Itse kuulun kuitenkin Tapparan suurkuluttajiin ja minun piti erikseen käydä otteluohjelmasta tutkimassa, että missä ja koska on ensimmäinen peli. Tiesin Belfast ja Adler matsit jostain, mutta oli vain orastava aavistus siitä, että kausi saattaa alkaa ulkomailla.

3 tykkäystä

Jos on Tapparan kannattaja niin luulis tietävän koska pelataan, ja myös paikkakunta selvillä. Noooh… josko se siitä

12 tykkäystä

Yhdyn tähän, vaikka oma sosiaalisen median seuranta Tapparan osalta rajoittuu instagramiin ja tänne foorumille, niin hyvin oli tiedossa koska, missä ja ketä vastaan pelataan.

7 tykkäystä

Netissä näkyvät mainokset ovat pitkälti seurausta omasta selaushistoriasta. Tapparan lähettämää sähköpostia tulee, jos on tullakseen ja osoitteessa Tappara.fi käydään, jos tarve tulee.

Puhun peruskatsojasta, joka ei kuluta Tapparaa päivittäin tai edes viikottain. Puhumattakaan kesäkaudesta, jolloin on ymmärrettävistä syistä hiljaisempaa. Jos minä en aktiivisena Tapparan kannattajana tiennyt, että kotiavaus on vasta lauantaina, niin mistä se kertoo? Foorumilla käyn useita kertoja päivässä (lähes joka päivä) ja seuraan 95% Tapparan peleistä jollakin tapaa.

Jos mietitään isoa kuvaa, niin hiljaista Tapparan suunnasta on ollut. Missä on mainokset perinteisessä mediassa, entä kadunvarsilta? Mistä peruskannattaja tietää, että lauantaina starttaa, kun Liigakausi alkaa vasta syyskuun puolivälissä?

Ja eihän tässä ole oikeita tai vääriä vastauksia, jotkut ovat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä Tapparan markkinointiin ja someen, toiset eivät. Itse näen tämän vain valtavan isona menetettynä mahdollisuutena. Nyt jos koskaan olisi aika tehdä kaudesta iso tarina, mutta tähän ei lähdetty. Toisaalta, eipä viime kaudellakaan tehty tarinaa Tapolan viimeisen kauden ympärille.

Tappara varmasti laskelmoi, että mitkä ovat kulut mainonnalle ja somelle ja ilmeisesti niistä saatava hyöty ei ylitä sitä kynnystä.

5 tykkäystä

Uskoisin, että nykypäivänä ei ole enää kovinkaan kannattavaa mainostaa muualla kuin sosiaalisessa mediassa. Kaikki hoituu digitaalisena.

1 tykkäys

On se jännä kun kausi alkaa ja Tappara ei näy sosiaalisessa mediassa oikein mitenkään muutoin kuin omissa somekanavissa. Tuolla on some täynnä vaikuttajia, miksi ei luoda kauden aloitukselle hypeä vaikka muutaman Tamperelaisen vaikuttajan voimin? Toivon että ensimmäisen liigapelin ympärille saadaan pikkasen enemmän mainosta kuin viime vuonna.

Jossain playoff pelissä oli NikojaSanttu pudottamassa aloituskiekon mutta tuo tempaus ei varmasti paljoa tuonut lisää porukkaa paikalle. Somettajien kanssa pystyisi tekemään niin paljon isommin ja näkyvämmin yhteistöitä.

1 tykkäys

Tulipahan taas eilisessä pelissä katseltua, että kuinka järisyttävän tyhjää hallissa on ja kyllä se suoraan sanottuna hävetti ihan minuakin jo.
Pohdin päivän aikana tätä, että miksi CHL pelit eivät vedä väkeä kunnolla. Päädyin näihin ajatuksiin.
Itse CHL on hyvin tuntematon formaatti monelle ja sen ymmärrän. Harva satunnaiskatsoja pystyy ymmärtämään, että kuinka laadukkaasta sarjasta on oikeastaan kyse ja tästä en itse sarjaa syyllistäisi vaan itse seuraa, joka ei osaa hyödyntää sitä tai markkinoida katsojilleen.

Ilveksenkään CHL:n keskiarvot eivät ole Liigan tasolla kuten muissakaan paikkakunnissa ei ole. Tuohon on aivan turha takertua. Kuinka hyvin Tappara markkinoi CHL matsejaan?
Ongelma on siinä, että Tapparan markkinointi ei ole oikeastaan saavuttanut ketään näihin otteluihin hallille peleihin. Todella harva satunnaiskatsoja edes tietää, että nyt jo on kausi alkanut CHL:n merkeissä. Tähän törmää monen tutun kanssa, jotka eivät ole edes tietoisia, että kausi on alkanut virallisten matsien osalta ja kyselevät, että mistä tälläisen tiedon olisi saanut. Näitä on valitettavasti lapsesta aikuiseen kuullut. Ongelman ydin on siinä, että Tappara ei näy missään nyt. Mistä alunperinkin väki löytäisi hallille jos sitä ei heille tuoda näytille.

Kesä ollaan ymmärrettävästi somessa hiljaisempia. Väki siinä ajassa kerkeää unohtamaan paljolti, että Tapparan pelitkin alkaa. Some on minusta hyvin iso tekijä jopa pienillä julkaisuillaan, joita vaikka ajastettuna pitkin kesää kun väki lomailee. Oli materiaali minkälaista tahansa se silti pitäisi Tapparan ihmisten mielessä. Viime kauden loppua kohden markkinointi otti askeleita eteenpäin, mutta nyt taas ollaan tilanteessa, jossa toimistossa ihmetellään, ettei väki käy ja ilmaislippukampanjat ovat suunnitteilla (ja minulla tarkka tieto, että sellaista valitettavasti taas ideoitu).

Somessa muutama mainos ja bussin sisällä n. 5 sekunnin pikainen kuva. Näihin itse törmännyt viime viikolla. Riittääkö? Ei. Tapparan pitäisi ihan oikeasti keskittyä nyt siihen markkinointiinsa. Ilmaiset liput toimivat kerran, mutta jatkuvuutena ei. Miten Tapparan markkinointitiimi saisi Tapparan näkyväksi Tampereella ja ihmisille halua tulla katsomaan esimerkiksi Saksalaista joukkuetta vastaan pelattavaa peliä?

Tappara on Euroopan hallitseva mestari ja Suomen mestari. Näistä ja Tappara 2.0:sta sekä uudesta hallista saisi todella moni seura Euroopasta vaikka ja minkälaista markkinointia ja näkyvyyttä aikaiseksi kotikaupunkiinsa.

Tampere on jääkiekon pääkaupunki Suomessa ja Tampere hengittää jääkiekkoa. Tuokaa se Tappara ja CHL ihmisten näkyville arkisiin paikkoihin. Lupaan, että väki löytää paikalle.

Hallissa käy nyt ne, jotka ovat aktiivisia ja intohimoisia kannattajia. He tietävät, että milloin on peli ja ketä vastaan. Muut eivät ja se on vain ja ainoastaan seuran oma syy, johon saataisiin muutos tehdä ja uutta kiinnostusta seuran ympärille muidenkin, kuin aktiivikävijöiden toimesta.

Eipä mulla muuta.

19 tykkäystä

Hyviä pointteja. Tämä vaatisi sellaista rummutusta tyyliin näe euroopan paras seurajoukkue puolustamassa mestaruuttaan, vähän pidemmän kaavan mukaan.
Siitä sitten kierrosten nostoa pelien lähestyessä. Somessakin valitettavan hiljaista ollut näiden suhteen ennen pelipäivää. @Aapez :arrow_up:

2 tykkäystä

Tapparan brändinrakennus ja markkinointi kaipaisi nyt reippaasti tyylikästä etukenoa ja rohkeutta. Pettymyksekseni en ole vielä nähnyt uuden brändistrategian aikaansaannoksia.

Urheilulliset ja ns. sisällölliset lähtökohdat on kuitenkin kunnossa: Euroopan paras seurajoukkue puolustamassa tuplamestaruutta Euroopan moderneimmassa areenassa, joka vielä sijaitsee kaupungin keskustassa. Koutsina Liigan ylivoimaisesti kiinnostavin ja nimekkäin päävalmentaja. Maalissa CHL:n MVP ja muutenkin rosterissa Liigan maali- ja pistepörssivoittajaa sekä kulttipelaajapersoonaa.

Mallia pitäisi nyt ottaa vaikka Mikko Westerbergin aikojen Tapparasta missä vedettiin ihan reippaasti bussin perään ”Mestarit tulevat” lausahdus. Tai turkulaisten ”Kulta on värimme” sloganista. Tai vastaavasti helsinkiläisten arrogantista menosta mikä tekee joukkueista rakastettavia vihata. Onhan vaikkapa HIFK:n ”Jos et hiffaa niin skaffaa toinen tsetti” bussipysäkkimainokset tai ”Oliks kivaa böndellä?” ulkomainokset Kehä III sisääntuloväylillä aika väkevää urheilumarkkinointia.

Rohkeutta ja toimenpiteitä. Jos sanotaan olevamme 2.0 niin ollaan sitten kanssa. Juujärvi on hyvä puhumaan pelistä ennakoissa mutta ei se ketään kiinnosta → Grönborg kehiin. Yksittäiset somepostaukset ja bannerimainokset ovat taktista markkinointia eikä brändäystä ja tarinankerrontaa → mikä on se slogan ja pääviesti mitä Tappara haluaa kertoa ja mikä jää ihmisten mieleen? Mikä on se kärki ja syy tulla hallille? Se pitää kertoa ja paukuttaa ihmisten kaaliin tässä mediahälyssä.

CHL on alkanut ja Liigan alkuun on alle viikko. Toivottavasti sieltä brändäyspuolelta alkaa kohta kuulua jotain. Ollaan jo nimittäin vähän myöhässä sen kanssa kun kauden alku uhkaa isoilta massoilta mennä ohi.

21 tykkäystä

Samaa mieltä usean kommentoijan kanssa. Olen jo pari vuotta odottanut että milloin Tapparan markkinointi alkaa tykittämään nykyaikaista sisältöä. Katsokaa mikä netissä trendaa ja yhdistäkää jääkiekko/pelaajat siihen ja käyttäkää joukkueen persoonia hyväksi markkinoinnissa. Kaikenlaiset pelit, “maistelu videot” ja visailut on aika helppo toteuttaa. Pelaajat on monelle fanille se kiinnostavin aspekti ja usein jäävät vähän mysteeriksi.

Voihan olla että paukkuja säästellään liiga kauden alkuun ja kohta alkaa kuulua :blush:

1 tykkäys

Eiköhän tuohon brändiuudistukseen kuulu mm. uusi visuaalinen ilme ja fanien korostaminen markkinoinnissa? Mutta muuten 100% samaa mieltä kanssasi, räväkämpää voisi olla.

1 tykkäys

Tässä voisi olla kyllä räväkämpi. Aikoinaan oli Hakametsän nurkilla hyvät “toisilla jo loppui, meillä vasta alkaa” -mainokset. Samat 2023-24 finaaleihin.

7 tykkäystä

@Rantt3 Oispa edes värikartta. Sävyt meinaa vaihtelevat paikasta ja graafisesta tuotteesta toiseen.

6 tykkäystä

Vaihtelevatko vieläkin? Eikös näitä aika hyvinkin yhtenäistetty jossain vaiheessa?
En toki niin tarkalla silmällä itse ole tutkinut. Tuo Ässien versio on kyllä sellainen, josta voisi oppia ottaa. Jopa kaikkitietävä Ilveksen graafikko näytti hyväksyvän tuon Twitterissä. :slight_smile: