Tapparan peliesitykset kaudella 2018-19

Tietyllä tavalla sitä jopa odottaa, että se oikea matalalento alkaa organisaatiossa. Avausviikonloppu on vaikea, koska kontrasti on iso. Pitkän tauon jälkeen näitä pelejä odotetaan kovasti ja kun se peli ei ole just sitä, mitä odottaa niin on selvää, että pettymys myös kertautuu isosti.

Matalalento (esim. niukasti playoffseihin ja puolivälieristä ulos) todennäköisesti puhdistaisi hiukan ilmaa myös fanien keskuudessa. Ei voi itsekään sanoa, etteikö omat odotukset olisi tälläkään hetkellä epärealistisia ja sitä ylireagoi melkoisen pieniin asioihin loppupeleissä. Kun on tottunut ihan liian hyvään niin inhimillisyys unohtuu äkkiä.

Sitten tulee ihan turhia törmäyskursseja, koska keskustelu hitusen näivettyy. Perustuen vahvaan menneisyyteen tuosta “kuusi finaalipaikkaa hei” on muodostunut tietynlainen hokema ja kaiken oikeutus osalle faneista. Siinä asetutaan menneisyyden varjolla nykytilanteen yläpuolelle ja torpataan keskustelu. Viime kaudella ei voi sanoa nauttineensa pelistä, koska peli oli pääsääntöisesti kaikkea muuta kuin nautittavaa. Playoffseissa oli hetkittäistä iloa, mutta kyllä runkosarja oli ihan puhtaasti odottelua - isoja puheita ja fanien “kuvitelmia” taikanapista, jolla se peli aukeaa, kun ruvetaan pelaan isoista asioista.

Eihän se niin mennyt. Ja niin tuokin keskustelu torpattiin “viisi finaalipaikkaa hei” -jutuilla. Tää menee äärimmäisyyksiin kahteen suuntaan ja keskustelukulttuurikin menee sen takia huonoksi. Nykyhetken kamaluutta liioitellaan melkoisesti (siihen sortuu itsekin) ja unohdetaan suhteellisuus. Toisaalta menneisyys ei ole mikään argumentti, jolla osa käyttäjistä hakkaa päähän.

8 tykkäystä

Viime vuonna käytiin täsmälleen samassa suossa. Käytiin samoja keskusteluja.

Ainakaan minä en koskaan sanonut, että viis mestaruutta hei. Muistan kuitenkin miten jossain vaiheessa viime kautta myönsit tiettyjä asioita. Mutta turha palata niihin enää sen enempää.

Myönnän, että minulla on jäänyt pelit vähän vähille nyt, mutta en siltikään pysty ymmärtämään tätä reagointia mitä näen nyt silmilläni taas täällä. Taas.

Koska opitaan antamaan aikaa?

8 tykkäystä

Johan tässä on jo vuosi ollut aikaa. Kutakuinkin sama joukkue. Ei pitäisi joutua keskustelemaan samoista asioista, jos kehityttäisiin tai tehtäisiin asioita toisin.

Mutta joo, odotellaan nyt ja katsotaan mitä tapahtuu.
Toivottavasti lähtee rullaamaan, mutta mieluiten ei kuitenkaan tukkoisella dieselillä.

2 tykkäystä

Piti vähän katsella vastaavaa ketjua kaudelta 2016-17 (:kannu:). Silloin kritisoitiin passiivista pelitapaa johtoasemassa, vaikka se toikin tulosta. Reenijumia pukkasi ilmeisesti Lokakuun puolella, koska kritiikki koventui.

Linkitän nyt yhden satunnaisen kirjoituksen, nostamatta mitenkään kirjoittajaa framille:

Itsehän olen tässä menestysputkessa alkanut myös kaipaamaan ja painottamaan viihdyttävyyttä, koska siihen on varaa. Viime kaudella hukattiin ties kuinka monta pistettä rohkeisiin pelitapakokeiluihin, mutta koska on otettu riskiä viihteen nimissä?

7 tykkäystä

Viime kaudesta voin sanoa sillä tavalla, että myönsin mm. pelin parantuneen playoffseissa. Se parani ja minulle riitti oikeasti playoffseissa se, että joukkue voittaa. Ei sillä ollut oikein siinä mitään merkitystä, voitatko 1-0 vai 10-0, kunhan voitat.

Ja totta kai aikaa pitää olla enemmän kuin kaksi peliä. Se on selvää, että tämä (keskustelu, johon itsekin osallistun) kahden pelin jälkeen on aivan yliammuttua. Toisaalta se, ettei peli oikein käynnistynyt koko viime kaudella ja lähtenyt soljumaan niin totta kai se vaikuttaa myös käsitykseen tästä kaudesta.

Mutta kyllä minä noita kriittisimpiäkin kommentteja pidän ihan valideina; pelissä on aika paljon samoja ongelmia, jotka eivät oikein koko viime kauden 60:ssä runkosarjan pelissä ratkenneet. Totta kai näen myös sen, että jos katsoo pelejä ikään kuin jatkumona niin kyllähän sitä toivoisi, että sitä selvästi parempaa edes pilkahtaisi. :slight_smile:

1 tykkäys

Meillähän on sitten melkein mestaruusresepti kasassa. Avausviikonloppuna, kun fanien odotukset uudesta kaudesta on kiihkeimmillään otetaan turpaan sekä Ilvekseltä että Kerholta. Kyllähän se tuo paljon ajatuksia ja tiettyä häpeää.

Tosin enemmän kuin se, että varsinaisesti tappio ainakaan itseä hävettäisi on se, että se tapa, jolla tuo tuli on niin surullinen.

Käytän Tapparan pelistä Dufvan “klassista” ilmakitara-vertausta: “Kyllähän pelissä näyttää olevan kaikki muu kohdallaan, mutta se kitara vaan puuttuu…” :smiley:

2 tykkäystä

En nyt äkkiseltään tiedä, oliko tää nosto kehu vai moite, mutta olen kyllä edelleen itseni kanssa ihan samaa mieltä!

3 tykkäystä

No monet ei koskaan. Näitä samoja juttuja on käyty läpi palstoilla ja muualla sen aikaa mitä muistan.

Eikä se nyt tietenkään sitä tarkoita, että jos on kuusi kertaa putkeen oltu finaalissa, että taas oltaisiin. Mutta vähän luottamusta sen pitäisi kasvattaa.

Mutta kun ei.

6 tykkäystä

Miksi ihmeessä nämä mahdolliset reenijumit sun muut ongelmien hakemiset pitää aloittaa syksyllä liigapelistä nro1? Joka ikinen syksy sama laulu.

Meinaako Jukka et pikkuseuroilla ei ole peli vielä uomissaan kauden alussa, niin nimillä selässä voi voittaa? Aivan sama miten ne pelaa mutta siellä on intoa, kiimaa ja halua huomattavasti Tapparaa enemmän. Se mua enemmän ärsyttää kuin tappiot. Maalipaikat saa laskea yhden käden sormilla avauspeleissä, hävettävä suoritus.

Jos Tapparalla on tälläiseen varaa, niin on minullakin varaa siirtää kalenteria eteenpäin milloin ajelen matsiin. Viikolla katselin ja suunnittelin peliä minne menen. En suunnittele enään.

4 tykkäystä

Niin. Minun mielipiteeni tähän asiaan on se, ettei kannata keskustella ollenkaan, koska kaikilla on sokea luotto siihen, että kyllähän kausi finaaleihin päättyy, kun on aina ennenkin päättynyt.

No - ei se ole tämän ketjun asia.

Tässä on merkittävä näkemysero meidän välillä, että mun mielestä kriittistä keskusteluakin saa käydä, jos peliesitykset sellaista keskustelua kutsuu puoleensa. En ymmärrä sitä, ettei huonoa peliä saisi kritisoida ollenkaan vaan pitäisi aina vaan luottaa sokeasti, että kaikki on osa suurta suunnitelmaa.

3 tykkäystä

Itse olin Tapolan ensimmäisen kauden aikana todella pitkäjänteinen ja miestä puolustin varmaan viimeisten joukossa täällä ja valoin uskoa.

Ei tää manaaminen täällä nyt mun mielestä oikeastaan edes liity siihen ettei annettaisi aikaa. Täällä haluttaisiin nähdä jotain mukavaa ja intohimoa Tapparan pelissä. Tuollaista ämmämäistä peliä ei huvita katsella.

6 tykkäystä

Tää menee vähän kehäkeskusteluksi taas. Kauneutta on niin monenlaista ja näkemyksiäkin on onneksi yhtä monta kuin ihmisiä.

Noita maalin tiukkoja pelejä on tullut nyt nähtyä (tai tuntuma on sellainen) sellaiset 100 kappaletta putkeen. Sitä toivoisi joskus näkevänsä semmosta “lentokeliä” ja pääsisi oikein ihastelemaan “wow - onpas upeaa peliä.” Sitä ei oo oikein päässyt nyt hetkeen sanomaan ääneen.

Kyllä kai keskustella kannattaa, mutta onhan tuo huolestuminen jotenkin vähän jo koomistakin seurattavaa.

Tosin ehkä vika on minussa, kun tunnetila ei ole juurikaan heilahtanut mihinkään suuntaan kahden tappion jälkeen. On vaan jotenkin luottamus siihen, että Tappara pelaa tällä kaudella vielä paljon hyvää jääkiekkoa.

13 tykkäystä

Pakko uskoa siihen tillilihaan, ja Tappara on kahdessa pelissä päästäny 4 maalia, se o iha hyvä merkki, kuin esim jos olis mennyt 13 kuten KooKoo:lla. Puolustus maalivahdin kera toimii, hyökkäyksiin ja maalin tekoon laatua, niin kyllä ne sieltä alkaa napsumaan. Oli ihan odotettavissa että CHL:n jälkeen se peli on kuraa kun liiga starttaa, ei mitenkää ainutkertaista.

1 tykkäys

Täysin samoilla linjoilla. Pitääkö olla huolissaan, jos ei huolestuta yhtään?

1 tykkäys

Minun mielestäni tälläinen on ihan normaalia ottaen huomioon Tapparan viime kaudet ja Rautakorven Tapparat. Mutta kuten sanottua eihän se silti mitään takaa ja mikään ei ole varmaa.

Mutta noin ylipäänsä ei kannata varmaan jääkiekkoa ottaa liian vakavasti. Mutta se ei ole tämän ketjun asiaa.

2 tykkäystä

En minäkään “mukavalla” tarkoita et pitäisi 5 maalilla voittaa. Tuolla ei vain tapahdu mitään muuta kuin dumppaamista päätyyn, yksi menee taistelemaan ja pari jää odottelemaan puolustusvalmiuteen.

Yksi hieno kuvio jäi Kerhoa vastaan mieleen. Rantakari nousi hienosti alueelle, syötti Ojamäellä joka jatkoi Maliselle, hän päätti vielä hakea Erkinjunttia. Ei kovin vahva viikonloppu siis ahaa-elämyksiä.

3 tykkäystä

Joskus kausi on aloitettu kuudella tappiollakin.
:thinking:Taisi olla sama koutsi puikoissa että hyvinhän meillä menee.

Eikä meillä pelillisesti suuria ongelmia ole joten asennetta pitää vaan parantaa niin kyllä tälläkin nipulla tässä liigassa pelejä voitetaan.

Ilvekselle kärsitty tappio jäi osittain näkemättä. HPK:lle kärsityn rankkaritappion näin hyvin. Pelitapa ei vielä natsaa oikein. Oli kuitenkin Jasulla hyvä paikka naulata peli ja Kuusela heitti muutaman kymmenen senttiä ohi tyhjistä. Toinen sisään ja peli paketissa. Pienten marginaalien juttuja yksittäisissä peleissä, kymmenen peliä riittävä otanta arvioitavaksi paremmin.

4 tykkäystä

Mutta eikös nyt KooKoo kuten myös Sport ja Jukurit ole jopa kirjattu SM-Liigan “Mestisosastoksi”. Jännätään jos ja milloin joku sieltä ehkä nousee edes pikkuisen vakavammaksi haastajaksi sarjassa. Eipä siis oikein edes viitsis laittaa Tapparaa noiden peräpään vartijoiden kanssa mihinkään vertailuun.

Tappara tulee tälläkin kaudella pelaamaan pitkälle kevättä. Mutta miten saada katsojat runsainmäärin liikkeelle peleihin runkosarjassa. Ainakin mulla on muitakin sen verran kiinnostavia juttuja mielessä, ettei viime kausi saanut ajattelemaan kausarin hankkimista. Se viihdearvo ei ole oikein ollut riittävä. Ei pakkopulla tahdo maistua. Jokunen peli silloin tällöin taitaa riittää. Näkee vähän missä mennään. Mikäs kiire tässä, kevääseen on aikaa.

1 tykkäys