Tarvitseeko Tappara oman poliisin (goonin)?

Oma näkemykseni on että ehdottomasti emme tarvitse goonia Tapparaan, ja olen sen kaksi kertaa (1, 2) jo kirjoittanut ainoissa viidessä viestissäni tälle foorumille. Ohjattiin jostain syystä kuitenkin tänne keskustelemaan aiheesta, joten kirjoitan oman viimeisen viestini asiasta nyt.

Goonia ei tarvita.

Minun mielestäni Tappara tarvitsisi lisää voimaa fyysiseen peliin vastaamiseen ja kamppailupelaamiseen. Linglet-keskustelu on täynnä omasta mielestäni omituisia odotuksia siitä, että Linglet toisi meille tuota. Voin sanoa ihan suoraan etten ollut kuullut nimeäkään ennen Tapparaan tuloa, joten pitkällä seurannalla ei ole pelaajasta mitään näkemystä, mutta olen ekasta herran pelistä asti katsellut pelaajan toimintaa ja mielestäni häneltä odotetaan vääriä asioita. Se että pelaajalla on Kanadan passi ei vielä tee pelaajasta kovaa tai fyysistä. Hän on voittanut jokusen kamppailun viime peleissä laitakahinoissa mutta silti mielestäni niiden voittoprosentti on vielä luokkaa 45/55. Minusta hänen kohdallaan noissa on kannattajilla vähän sitä “nähdään mitä halutaan nähdä” -efektiä: yksi kamppailuvoitto ja heti julistetaan että noniin, nyt Linglet voittaa kamppailut. Hän on ollut jonkin verran vihellysten jälkeisissä nokkapokissa mukana, mutta joukkueen toiseksi vanhimpana (terveenä olevana) pelaajana pelatessaan melkein-junnu Repon kanssa, hän tietää kyllä että tuo hänen roolinsa on. Väitteeni siitä että Linglet ei ole mikään fyysinen pelaaja ei ole mitenkään poissulkevaa sen kanssa, etteikö Linglet voisi olla “kevään pelaaja”. On ihan mahdollista että hän nostaa tasoaan pelillisesti jumalattoman harppauksen pleijareissa, joka on enemmän kuin toivottavaa. Näkemäni perusteella en kuitenkaan odota että hän olisi fyysisellä kamppailupuolella (johon myös puhtaiden, järkevien, merkityksellisten taklausten antaminen kuuluu) muuta näillä näkymin kuin neutraali normaali pelaaja.

Fyysisellä pelillä (ja myös taklauksilla) on pelissä nimeltä jääkiekko merkitystä, tämän ovat meille monet pelaajatkin eri viitekehyksissä kertoneet. Ne eivät ole itseisarvo, mutta ne ovat osa peliä. Fyysisyydellä voidaan puolustaa omaa päätä, riistää kiekkoja, luoda joukkuehenkeä, sytyttää, hidastaa vastustajan hyökkäyksiinlähtöjä ja tehdä tilaa. Kyllä minä tiedän että te tuon kaiken tiedätte, mutta on vaan pakko sanoa.

Ja jos Tapparan tämän kauden nykyisestä juokkueesta haluaa heikkouksia hakea, niin tuo on se osa-alue jossa meillä on tiettyjä päähaastajia jotka saattavat meitä viedä kuin litran mittaa, mikäli ottelusarja asettuu sellaisille raiteille. Näitä on todella vaikea ennakkoon ennustaa.

Yhdessä viestissä nostin esimerkkejä leikkimielisesti NHL:n puolelta siitä pelaajatyypistä mitä itse Tapparaan kaipaisin (Backes, Orpik). Jos ollaan vähän realistisempia, Mäntylä on tietyssä mielessä sitä pelaajatyyppiä. Anssi Salmela on tietyssä mielessä myös. Mutta vielä parempia arkkityyppejä tuohon hommaan voisi löytyä, ja sitä koitin täällä kysellä väeltä. Vastaukseksi sain lähinnä että ei tarvita. Ei siinä mitään.

Tämän sanon myös kolmannen kerran: Finleytä enemmän minua tätä miettimään sai TPS-häviö Hakametsässä viikko sitten. Hävittiin pelin fyysinen puoli, ei saatu pelattua puhdasta omaa peliä ja TPS vei pisteet, kuitenkin ihan selvästi ja oikeutetusti.

Ei mulla muuta.

14 tykkäystä