TED Talks

Joillekin tuttu, joillekin ei, mutta näihin videoihin ei voi olla törmäämättä internetissä. TED Talks -videoiden ideana on levittää hyviä ideoita, inspiroida ja saada ihmiset ajatteleen uudella tavalla tai uusia asioita. TED:in slogan onkin “Ideas worth spreading”.

Kyse on siis vuosittain pidettävästä konferenssista (TED, Technology, Entertainment, Design), jossa puhujat pitävät puheita itselle tärkeistä asioista, joihin ovat perehtyneet. Puheet videoidaan ja laitetaan jakoon osoitteeseen www.ted.com ja Youtubeen.

Nämä “esitelmät” ovat pääsääntöisesti helposti lähestyttäviä. Pituudeltaan pätkät ovat muutamasta minuutista reiluun 20 minuuttiin. Osassa on nykyään myös suomenkieliset tekstitykset.

Mä yleensä katson lyhimpiä settejä, mutta jos aihe kiinnostaa, myös pidemmät menevät. Tässä pari suosikkiani:

7 tykkäystä

Yhteen aikaan tuli katsottua joka ilta yksi TED Talk ennen nukkumaan menoa, mutta viime aikoina se on hieman jäänyt. Tässä pari omaa suosikkia, jotka tulivat ensimmäisenä mieleen. Kumpikin on saanut aikaan kohua, sillä ne käsittelevät aihetta, josta kaikilla on jokin mielipide (mutta yleensä kovin vähän oikeaa tietoa).

2 tykkäystä

Oma suosikkini :slight_smile:

2 tykkäystä

Nauroin ihan vedet silmissä tuolle James Veitchille. Tuli katsottua nämä pari muutakin miehen klippiä, joista varsinkin tuo jälkimmäinen on kova :smile:

5 tykkäystä

TED-talkit on mulle verrattain uusi tuttavuus, mutta olen kyllä tykästynyt.
Esimerkiksi bussissa vietetyn ajan saa käytettyä hyödyksi katselemalla näitä. Joskus maatilahommissa ollessani laitan myös soimaan talkin ilman kuvaa, sekin pelaa varsin hyvin.

Ehkä suurimpia omia suosikkejani ovat Sir Ken Robinsonin puheet opetuksesta. Hänen ideansa ovat mielestäni varsin freesejä, ja talkeja on myös hauska kuunnella, sillä Robinson on hyvä puhuja.
Tässä yksi:

1 tykkäys

Tässä yksi aivan loistava TED Talk koskien menestystä, olipa kyse sitten millaisesta menestyksestä tahansa. Otsikko on hivenen harhaanjohtava, sillä vaikka puhuja itse tuli miljonääriksi vain kolmessa vuodessa, se ei ole lainkaan puheen pääpointti.

Varsin hyvä puhe aiheesta sitä saa mitä tilaa ilman, että mennään vetovoiman lakeihin ja muuhun.

TEDTalk ja James Veitch kertoo keskusteluistaan e-mail -spämmääjien kanssa. Mitä tapahtuu, kun vastaa spämmiin :smile:

2 tykkäystä

Joo, tämä on hyvä. Suosittelut myös täältä.

1 tykkäys