TEHTY: Visuaalinen ilme

Näyttää todella siistiltä niin tietokoneelta kuin mobiililaitteellakin!

Tarkotin ihan työpöydällä. Mun silmä ei ilmeisesti hämäänny vaan näkee paksuuseron :slight_smile: Pystypalkit siis näyttävät paksummalta kun yläraita.

Sain pienikokoisemman Android testirautani (Moto G LTE) takaisin henkiin ja huomasin, että sen näytöllä 8px raita oli vähän paksun oloinen mobiilissa - hienosäädin ohuemmaksi, nyt 6px.

1 tykkäys

Mitäs porukka on mieltä tällaisesta yläpalkista? Tuohon kun saisi vielä hieman isomman Tapparan logon niin TAPPARA-tekstin yläreunaan tulisi vähän enemmän marginaalia.

  • Jatkoon
  • Ei jatkoon

0 voters

Varsinkin jos logo leikkaa valkoisen poikkiviivan, tulisi logon reunaviivan ja poikkiviivan paksuus olla yhtenäinen.

Minun silmääni tuo Tappara-sanan fontti sattuu. Eikö sen sijaan voisi käyttää jotain fonttia, mitä Tappara.fi sivuilla tai Tappara-tuotteissa (esimerkiksi paidoissa) on käytössä? Tapparalla ei näyttäisi olevan vain yhtä virallista kirjoitusasua nimelle, mikä mielestäni on hieman outoa, onhan se oleellinen osa tavaramerkkiä.

Yläpalkki on hyvä. Sen sijaan Tappara.co fontti ei miellytä, edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Ihan perusfontti olisi parempi, ei kursivoitu tms.

Logotyyppi on minun tekemäni. Lupa Tapparan logon käyttämiseen tuli Tapparalta. Logoa ja logotyyppiä käytiin läpi, kun palsta pistettiin pystyyn. Logolle annettiin tietyt mitat, tietty tila, joiden mukaan se piti toteuttaa. Päätin käyttää itsetehtyä kirjaimistoa siksi, että se eroaisi olemassa olevista fonteista ja olisi siten uniikki. Joo, fonttimaailmassa on vaikea olla uniikki, mutta anycase. Itse rakennettua kirjaimistoa saisi myös muokata ilman tekijänoikeusrikkomuksia.

En muista enää, mitä vaihtoehtoja käytiin läpi, mutta tekstistä on myös olemassa ns. pystyversio. Vinolla tekstillä ajattelin tai ajateltiin ilmentää liikettä. Kursiiviksi en tekstiä sanoisi.

Hieman ympäripyöreästi sanottu. Harva fontti sellaisenaan “sopii” nykyisen logon spekseihin. Ajatuksena oli, että Tapparan kilpi on mahdollisimman iso ja tekstissä lukee “Tappara.co”. Tilan käyttö on pyritty maksimoimaan. Tapparan uudemmassa markkinointimateriaalissa on paljon käytetty päätteetöntä, kapeaa fonttia, joka ainakin muistuttaa Antonio-nimistä fonttia. Se voisi mennä, mutta en ole kokeilemassa. Muita fontteja en muista tai tunnista. Niitä voi tähän halukkaat luetella.

Muistaakseni logon ideoinnissa funtsittiin urheilullista, vauhdikasta ilmettä jonka @kilo ansiokkaasti toteutti. Tiedosto on myös teknisesti korkealaatuista vektorigrafiikkaa. Piirtyy upeasti super-tarkoilla näytöillä. Ei ole parhaimmillaan heikolla resoluutiolla, mutta aika ja Mooren laki korjaa sen puutteen.

Jos jollain on parempia näkemyksiä, niin heittäkää mock-uppeja kehiin miltä logo voisi näyttää. Ei sitä kivitauluun ole hakattu, joten jossain vaiheessa voidaan toki freesata lookkia uudella. Johan tässä on melkein vuosi menty :smiley:

Asia pihvi, selkeät perustelut siis tuolle logotyypille. Tekijänoikeudet ovat yleensä hieman kimurantteja asioita, joten siinä mielessä viisasta ottaakin sopivasti etäisyyttä varmalle puolelle.

Valitettavasti en osaa tunnistaa ollenkaan, mikä fontti missäkin on käytössä. Viittasin sivun http://www.tapparashop.fi/ yläreunassa olevaan Tappara-tekstiin sekä samalla sivulla myynnissä oleviin T-paitohin (joissa näyttää olevan kaksi eri fonttia käytössä). Itse pidän myös Etusivu | Tappara -sivulla käytössä olevasta yksinkertaisesta ja selkästä tavasta kirjoittaa nimi (esim. pyörivän mainoksen sisällä). Tappara 60 vuotta -kirjan kannesta löydämme jälleen uuden fontin. Kaiken kaikkiaan melkoinen sekamelska verrattuna joihinkin muihin joukkueisiin, joilta löytyy ohjeita fontin käytöstä (esim. rakas kilpailijamme http://ilves.fi/wp-content/uploads/2016/02/Ilvesry-graafinen-ohjeistus-1.pdf)

1.7 toi mukanaan tuollaisen Edellinen vierailu / last visit -viivan. Sen väritys oli jostain syystä kovakoodattu punaiseksi valkoisella → muutin oranssiksi luonnonvalkoisella taustalla.

2 tykkäystä

Tuoreimmat näkymän kirjoittajat näyttävän sarakkeen päällä [fi.admin.dashboard.latest_version] teksti otsakkeena, kuopaiseeko kenties tyhjää lauseke?
Laptop Win 10, Chrome Versio 55.0.2883.87 m (64-bit).

Missäs tilanteessa tuo ilmenee, kun en ole itse nähnyt? Tuo koodin pätkä meni tosiaan ihan uusiksi 1.7:aan siirryttäessä, joten bugit ovat mahdollisia. Ping @ozzi

Tuo sama lokalisointi oli myös 1.6:ssa käytössä. Se on meidän custom-käännös tuohon etusivun “Uusin”-sarakkeeseen. Sarake itsessään on minun tekemä joten sille ei ole virallista käännöstä.

En ole itse saanut ainakaan toistettua. @4_TRA oliko tuo kertaluontoinen vai toistuuko jatkuvasti?

[fi.admin.dashboard.latest_version] ← onhan tuo nyt omituinen stringi ollakseen Uusi / Latest reply? Lisäksi, meillä ei ole tuollaista tekstin ylikirjoitusta asetettuna, eli ole ole kustomoitu lokalisaatio vaan tulee ihan suoraan Discoursesta. Kurkkasin englannin kielen UI:n ja sielläkin näkyy toistaiseksi ihan oikein tuo.

@4_TRA auttaisiko selaimen pakotettu refresh, jos vanhaa koodia tulee vielä välimuistista?

Sama vika myös minulla kuin @4_TRA

Windows 7-käyttiksenä ja ei ole kertaluontoinen juttu. Sekä Chromella että Firefoxilla sama homma. Tuoreimmat-välilehti ja vikakohta näyttää siis tältä:

1 tykkäys