Valmentaja Raimo Summanen

Tuo Raato vs Niinimaa on kyllä ollut top secret. Aika kovaa tekstiä sieltä on täytynyt sataa niskaan. Eikös ainakin Turun NHL-jaosto sympannut Niinimaata huolella ja Nieminen muistaakseni sanoi jossain haastattelussa ymmärtävänsä Niinimaan lähdön.

Sehän on selvä ettei Raadolla todellakaan ole ihan kaikki kunnossa.

No se leima on neiti Niinimaa jonka pitäisi kulkea kukkamekossa ja pysyä pois miesten jutuista. Niinhän sinäkin tunnut ajattelevan. Ja Summanen on Äijä.

1 tykkäys

Kyllä, muistaakseni vanhempi Koivu ja Miikka Kiprusoff antoivat sen suuntaisia lausuntoja, että ymmärsivät Niinimaan lähdön. HIFK-taustaiset pelaajat kuten Jarkko Ruutu olivat taas enemmän Summasen miehiä.

Valitettavasti en ajattele ja pidän Summasen ihmissuhdetaitoja kelvottomina. Onko Summanen antanut kyseisiä lausuntoja Niinimaasta, vai onko kukkamekkopuheet jatkoajan ja median aikaansaanosta?

Näin se menee. Ja Niinimaa itse itkuillaan ja teoillaan vahvistanut teoriat kunnon neidistä.

Miksi valitettavasti?

Sen takia, kun itse toivoit, että niin ajattelisin. Tuotin valitettavasti sinulle pettymyksen ja joudut rakentamaan uuden olkiukon.

Höpö höpö. En rakentele olkiukkoja, sain kuvan että puolustit Summasta Niinimaa episodissa. Olin siis väärässä. Tapahtuman kulku oli että Summasella kilahti jälleen kerran, meni henkilökohtaisuuksiin ja nöyryytti Niinimaata muiden läsnäollessa, Niinimaa piti sitä niin pahana ettei halunnut jatkaa Summasen joukkueessa. Se oli siis Summanen joka tuon tapahtumakulun aiheutti. Sen jälkeen ihmiset ovat ihan itse päässään luoneet mielipiteen (toki median avustuksella), että Niinimaa on neiti kun ei rakentavaa palautetta kestä. Ei media tuota tapahtumaa aloittanut, kyllä se oli Summanen.

1 tykkäys

Itsekkin muistan lehtijutun jossa oli Ossi Väänänen ja joku toinen pääkaupunkiseudun pelaaja. Kehuivat meinikiä. Joukkuehan ei välikohtauksesta oireillut, vaan pelasi loistavan turnauksen.

1 tykkäys

Mikäs se semmoinen kunnon neiti oikeastaan on. Hyveellinen, ahkera, tunnollinen, kenties kiltti?
Vai jotain ihan muuta?

En ole nähnyt missään tämmöistä lausuntoa mediassa.[quote=“tatesulo, post:107, topic:4708”]
Niinimaa piti sitä niin pahana ettei halunnut jatkaa Summasen joukkueessa.
[/quote]
Summanen käyttäytyi sopimattomasti johtajana ja valmentajana.

Summanen ei ole vastuussa median kirjoittelusta tai ihmisten päässä luomista mielikuvista.

Eikä sanomisistaan tähän mennessä. Siksi onkin hienoa että poliisi tutkii niitä. Tuolla logiikalla, Summanen ei myöskään ole vastuussa siitä jos joku nyt miettii että onkohan se Hermeksen valmentaja pedofiili.

S.T
"… ja nöyryytti Niinimaata muiden läsnäollessa,

En ole nähnyt missään tämmöistä lausuntoa mediassa."

No ei se varmaan kehunutkaan. Ja kyllä siellä lienee muitakin paikalla ollut kun puolustajia löytyy molemmille.

Lähestymme asiaa eri tavoin vaikka suurimmaksi osaksi taidamme olla samaa mieltä.

Kaksi eri asiaa. Summanen julkisesti solvasi Hermeksen päävalmentajaa ja ansaitsee tuomion kunnianluokkauksesta. Meistä kukaan ei tiedä mitä Summanen on sanonut Niinimaalle ja onko keskustelu käyty kahdenkeskisesti.

Ei ole varmuutta, muistan jonkun pelaajan haastattelun kyseisestä episodista ja hän sanoi ettei ollut paikalla vaikka oli joukkueessa. Minulla on käsitys, että kyseinen raivoaminen tapahtui punttiksella, mutta en muista mistä olen lukenut.

Tästä saan kyllä kuvan että osa joukkueesta oli? olenko taas väärässä?

Niinimaa ainakin lähti “punttikselle” näin miehekästä armeijatermiä lainatakseni.

Nyt saa mun puolesta riittää. keskustelu menee täysin väärille urille.

Taisi olla jopa niin että tuo Niinimaa -episodi rauhoitti Ramin skitsoilua hetkeksi ja jengi pystyi keskittymään pelaamiseen.

Kerta kiellon päälle… Tässä Hesarista lainaus Summasen kirjasta koskien tapaus Niinimaata:

Summanen kertoo huutaneensa Jannelle “Mää yritän auttaa sua ja sää kuset mua kintuille”. Summanen kertoo myös, että kuntosalilla tapahtuneen välikohtauksen jälkeen Teppo Numminen oli kysellyt oliko Niinimaan ripittäminen kovaäänisesti tarpeen. Summanen myöntelee, että asian olisi voinut hoitaa toisinkin.

On sen joku kuullut, törkeästi epäilen että Summanen ei kirjaansa ihan kaikkia Niinimaalle huutamiaan korulauseita laittanut.

4 tykkäystä

Mää kyllä vahvasti luulen, että Janne olisi tuollaisen kestänyt. Eiköhän NHL:ssäkin pahempaa settiä tullut. Ramilla vahva itsesensuuri.

Niin ja jos tarkennetaan että jälkisensuuri. Ongelma on että kun silmissä mustenee, ei pysty kontrolloimaan itseään.

Mä muistan kuulleeni Niinimaan ihan tässä lähiaikoina ottaneen taas kantaa tähän, varmaankin Viasatin studiossa. Niinimaa sanoi tyyliin että äijät pelas hyvin ja joukkueessa oli hyvä henki päällä. Sitten Rami oli alkanut raivoon jostakin asiasta koko joukkueelle vai jopa yksittäisille pelaajille, siis jostain pelillisistä asioista voittopelin jälkeen.

Sit Niinimaa olis sanonu Ramille suoraan että älä nyt viitti tarttua tommoseen asiaan, kun kerran joukkue pelasi hyvin ja joukkuehenki niin huikee mitä oli. Ja siitä Rami olis siitä suuttunut, jonka seurauksena tuli sit jotain isompaa. Ja sit Niinimaan mukaan oli joukkueen parhaaks että hän lähti, koska koko joukkueen pelit ois voinut sekoittua pahemmin tän riidan takia.

Sori oli pakko viel jatkaa tätä :hand_splayed:

3 tykkäystä

Lainaus IS 15.09.2016

Alkusarjan päätöskamppailu oli Ruotsia vastaan Hartwall-areenassa 4.9.2004. Suomi johti ottelua 4-3 lähes koko kolmannen erän, mutta Ruotsi tuli tasoihin vain 45 sekuntia ennen ottelun loppua Fredrik Modinin maalilla.

Voiton menettäminen sai Summasen raivoihinsa. Summanen kertoi myöhemmin ilmestyneessä kirjassaan Meidän Päivä yhdeksi suureksi syyksi sen, että Niinimaa oli rikkonut joukkueen yhteisiä toimintaperiaatteita, jonka keskeinen osa oli kiekossa pysyminen.

Summasella ei ollut enää täyttä luottoa Niinimaahan.

Päävalmentaja kohdisti kritiikkinsä laajalle rintamalle. Hän messusi pukuhuoneessa ottelun jälkeen harvinaisen kovasanaisesti. Täytyy muistaa, että Summanen oli aikoinaan palkattu maajoukkueeseen juuri sen takia, että Suomi pääsisi lopullisesti eroon pahasta tavasta hävitä isoja pelejä viime hetken maaleihin. Tuoreessa muistissa oli vielä kevään 2003 koti-MM-kisojen katkera puolivälierätappio Ruotsille. Suomi johti peliä jo 5-1, mutta hävisi 5-6.

– Se tilanne oli niin paha. Minun, ja monen muun mielestä, Summasella lähti laukalle. Ajattelin, että esitän oman kantani. Olin sitä mieltä, että jos tämä näin jatkuu, tästä tulee katastrofi, Niinimaa sanoo.

Niinimaa ei edelleenkään halua kertoa kaikkia yksityiskohtia tapahtumista, mutta hänen mielestään kritiikki oli liian rajua.

– Ensin Rami haukkui Jari Kurrin pystyyn, sitten nuoremmat pelaajat Tuomo Ruudusta alkaen ja lopuksi vielä maajoukkueen sihteerin Sanna Hultin, joka taisi purskahtaa itkemäänkin, Niinimaa kertoo.

Jari Kurri oli tuolloin maajoukkueen GM.

– Ja sen jälkeen hän meni mediaan kertomaan, että hänen oli pitänyt reagoida.

Niinimaa sai itse kenties suurimmat kritiikit kaukalossa tehdyistä virheistä.

– Mulla kiehui jo valmiiksi ja sitten kun hän tuli vielä antamaan minulle kuntosalilla ottelun jälkeen lisää palautetta, kerroin oman näkemykseni, Niinimaa kertoo.

– Sanoin Ramille, että nyt pitää rauhoittua. Sanoin, että kaikki on hyvin, meillä on saatanan hyvä joukkue, joten älä nyt pilaa tätä turhalla räyhäämisellä.

Niinimaa koki tulleensa loukatuksi, mutta ei päättänyt lähteä joukkueesta heti ottelun jälkeen. Niinimaa korostaa, että hän teki ratkaisunsa vasta yön aikana. Aamulla hän informoi joukkuetta päätöksestään, josta ei ollut enää paluuta.

– Silloin oli tunne, että jonkun pitää tehdä jotakin, muuten tästä tulee katastrofi. Ja minun ratkaisuni oli lähtö. Se tietysti jakoi ihmisten mielipiteet. Puolet on puolesta ja puolet vastaan, mutta joukkueen pelaajien tuki minulla oli. Kävin asian läpi kapteeniston kanssa ja kaikki ymmärsivät tilanteen.

– Varmistin vielä, että polivammasta kärsinyt puolustaja Aki Berg pystyy pelaamaan, joten ajattelin ettei joukkueella ole hätää.

Ja mitä tulee Niinimaan ja Summasen väleihin, ne ovat kuulemma nykyään täysin kunnossa.

– Tapahtuma on puhuttu Ramin kanssa läpi ja sovittu jo aikaa sitten. Mutta siinä tilanteessa en nähnyt muuta vaihtoehtoa.

Niinimaan mukaan Summanen pehmensi tyyliään aavistuksen, mikä auttoi joukkuetta pysymään kasassa.

– Muut pelaajat ovat myöhemmin kertoneet, että Rami pudotti kiihkon tasoa napsun verran alaspäin. Tilanne joukkueessa rauhoittui ja kaikki keskittyivät olennaiseen.

5 tykkäystä