Tinde veti jälleen ihan jäätäviä avauksia. Noista tulee kyllä keväällä maaleja.
Oli kyllä aivan eri planeetalta kuin tiistaina KalPaa vastaan. Hienoa.
Otan tuolta illan pelitopicista erilleen, siellä rönsyilee juttu ja minä olen suuri syyllinen aloitettuani Salosen väännön. Kemiläisen luistelusta. Katsokaa yksikin peli vain häntä, ja ne jotka ovat sitä mieltä, että hänen heikkoutensa on luistelu, tulevat muuttamaan mielipiteensä. Seuratkapa häntä vaikka viivassa, aivan mahtavaa likkumista. UGH:
Nyt kun sanoit, huomaan, että olen oikein joskus miettinyt tätä Kemiläisen liikettä. Siis sitä, että kaveri vaikuttaa joissain tilanteissa hitaalta ja joissain, kuten just hyökkäyssinisellä, hyvinkin ketterältä.
Mun silmään hitaus on välillä näkynyt omalla alueella hyökkäyksiä vastaan otettaessa niin, että hyvällä vauhdilla tuleva hyökkääjä pääsee joskus kiertämään vähän helposti. Voisiko tekniikkaongelma, jos sellaista on, olla kääntymisessä takaperinluistelusta?
Nyt viime peleissä ei kyllä ole ollut mitään ongelmia. Kaveri on nähdäkseni myös hyvä sijoittumaan.
Siis itse olen sitä mieltä, että jos Kemiläisellä olisi esimerkiksi Rantakarin ketteryys viivassa, niin ei pelaisi meillä.
Nuo edellä kuvatut “ongelmat” olivat esillä, kun Tinke palasi päätällin jälkeen. Nopeasti pelinopeus kuitenkin löytyi. Ihan yllätyin kuinka nopeasti. Nyt näyttää hyvältä: meidän top 3:ssa.
Näiden kahden pelaaminen viivassa on melko loistavaa.
Se miksi he pelaavat täällä johtuu puolustuspelaamiseen ja kamppailupelaamiseen liittyvissä asioissa.
Ehkä myös ns. puolustuspelaamiseen liittyvässä reagoinnissa on puutteita.
Kyllä, Kemiläinen on viivassa loistava.
Miten tämän asian selittäisin… Sanotaan nyt sitten tällä tavalla:
Kemiläinen on peliälyltään, syöttämisessä, laukomisessa, viivapelaamisessa ylipäätänsä NHL -tasoa. Se, mikä jarruttaa dominointia tuolla kentällä kaikessa pelaamisessa on se, että liike ei Kemiläiselle tuo kilpailuetua muihin.
Kemiläinen on kuin Vatanen ilman Vatasen liikettä. Jos Kemiläinen liikkuisi kuin Vatanen, hän dominoisi tätä sarjaa, etenkin siis kiekollisena. Minä näen kenties Kemiläisessä vielä isomman potentiaalin viivapelaamisessa kuin te. Hänellä on siinä jotain sellaista taitoa, pelisilmää, joka erottuu muista. Jos myös liike erottuisi muista, olisi Kemiläinen tuolla kaukalossa todella, todella kova.
Miettikääpä Erik Karlssonia. Voisi sanoa, että ei Kemiläinen nyt ihan hirveän kauaksi jää Karlssonille tuossa hyökkäyspelaamisen peliälyssä. Toinen on vain yksi NHL:n parhaita luistelijoita. Karlsson teki täällä 30 peliin 9+25=34. Jos Kemiläinen olisi maailman parhaita luistelijoita, tekisi hän samoja tehoja. Toki hän ei myöskään todellakaan silloin pelaisi täällä. ![]()
@Acetho jos Kemiläinen olisi yhtä huono puolustamaan kuin Karlsson, hän ei pelaisi Tapparassa ![]()
Itse arvostan edelleen pakeissa kohtalaisen korkealle sen, että osaavat myös puolustaa. x)
Aamulehden Pelicans-pelin jälkeisessä haastattelussa Kemmu!
Hmm…onko muut huomanneet, että aika paljon tulee virheitä? Heikkoja syöttöjä, sählää viivalla yms… Ehkä se päävamma ja perään kyrväisen ajelu vielä vaikuttaa. Ei ainakaan mistään liiasta varmuudesta voi syyttää…
Tällä hetkellä mielestäni Tapparan huonoin pakki. Mutta varmaan sitä kuuluisaa “varaa” parantaa on reilusti.
Taitaa olla poffien pakkien pörssikärki. Myös virheitä tulee kun uskaltaa pelata kiekolla rohkeasti. Hienoa kevättä vetää Kemiläinen!
Hyvin analysoi Kemiläinen mielestäni matsin.
− Otettiin jäähyjä vähän liikaa ja päästettiin HIFK peliin mukaan. He käyttivät sen hyvin hyväkseen ja ottivat ansaitun voiton.
Jäähyrikkaassa ottelussa näytti välillä siltä, ettei Tapparan ajatus ollut joka hetki aivan sataprosenttisesti pelissä mukana. Kemiläinen myönsi, että kyse oli myös keskittymisestä.
− Varmaan osittain siitäkin, ja sitten tietysti se aina kertaantuu kun tulee niin paljon jäähyjä molempiin suuntiin ja sitten vähän katoaa se rytmi pelaamisesta. Pitäisi pystyä paremmin käsittelemään se, ja sitä kautta pelaamaan jäähyttömästi.
Kemiläinen on tosiaan koko joukkueen paras pistemies poffeissa tällä hetkellä yhdessä Savinaisen kanssa. Virheitäkin tulee joo, mutta ottanut kyllä paikkansa loukkaantumisen jälkeen jopa hämmästyttävän hyvin.
Kotisohvan parhaana scouttina ja jääkiekkoasiantuntijana sanoisin, että Kemiläisen fysiikka ei ole vielä taitojen ja pelikäsityksen tasolla. Kyseessähän on hieman late bloomer, joka toissa kaudella pelasi vielä osittain JYPin Akatemiassa.
@peterra Off-topic, eikä jatketa tässä enempää, mutta Erik Karlssonin puolustustaidoista voi lukea myös toisinlaisia näkemyksiä, mm. Players Tribunesta.
Samaa mieltä. Kemiläinen on edelleen, vaikka jo monessa suhteessa liigan eliittiä, sellanen talentti, että voi hyvin olla liigan paras puolustaja vuoden päästä. Tapparassa jos saadaan puutteet kuntoon, tiedä mitä tästä kaverista vielä tulee.
Ja mun mielestä oli ennen loukkaantumistaan hyvin lähellä liigan parasta puolustajaa. Ainakin pidin häntä Tapparan parhaana. On ollut hyvä keväälläkin, mutta eihän tuo täysi harjoittelutauko voi olla näkymättä fysiikassa.
Tulee hyvää jälkeä kun Rautakorpi laittaa omanpään pelaamisen kohdilleen. Jämäköittää puolustamista. Vähän massaa lisää, “palaa”… Ei tota ukkoa pitele mikään tässä liigassa, jos nämä näkemykset toteutuu. ![]()
Hintz pelannut pelin enemmän ja yksi piste enemmän, mutta siinä heti playoffien pistepörssin toisena meidän Kemiläinen. 11 peliä, 2+6=8 ja +3. Tosiaan puolustajana aika kovaa pistesaalista.
Vertailun vuoksi Nick Bailen vetäisi playoffseissa 17 peliin 4+8=12 silloin aikanaan ja Nick Plastino viime kaudella 18 peliin 2+9=11. Aalto 2012-2013 kaudella 15 peliä 5+7=12.
Ajatella, että Kemmu olisi kultakypärä, jos poffeissakin sitä vaihdettaisiin. ![]()
Tuon fysiikan puutteen on huomannut näissä välieräpeleissä aika hyvin varsinkin päätykiekoissa. Tänäänkin useamman kerran Kemiläisellä olisi ollut hyvin aikaa pelata kiekkoa kaverille, mutta pariin otteeseen hän yritti Saravon ja Elorinteen bravuuria missä kiekko painetaan laitaa vasten ja yritetään pyörähtää takaisin tulosuuntaan päin vihulaisen karvaaja selässä. Tuloksena näissä oli aina kiekon jämähtäminen paikoilleen ja sitten sitä kiekkoa kaiveltiin jaloista talkoohengessä.