Wordle, Sanuli ja muut sanapelit

Tammikuun 2022 juttu ympäri internetiä ovat olleet erilaiset pelit, joissa arvaillaan viisikirjaimisia sanoja. Kantaisä on peli nimeltä Wordle. Katsotaan, kuinka kauan pysyvät pinnalla.

• keltainen kirjain: oikea kirjain väärässä paikassa
  • vihreä kirjain: oikea kirjain oikeassa paikassa
  • kuusi arvausta aikaa

Variantteja:

https://www.powerlanguage.co.uk/wordle/

Gordle (nykyisten ja entisten NHL-pelaajien nimillä)

3 tykkäystä

Tämä,kun koukuttaa :frowning_face: Nyt lehdessä juttukin.

5 tykkäystä

Ihan kiva. Helppo oli käyttää ohjetta lukematta. Löysin sanan näin:

KOIRA
PUSKA
AKANA
JAKAA
VAKAA

Tuota on pelattu joskus kynän ja paperin kanssa. Sanan perään merkitään plus, kun oikea kirjain on oikealla paikalla ja miinus, jos oikea kirjain on väärässä kohdassa. Tässä Jaakon pelissä on helpotettu hommaa, kun kerrotaan myös se, mitkä kirjaimista on löydetty.

3 tykkäystä

On kyllä koukuttava peli. Äsken sain melkoisella tuurilla sanan oikein vain kahdella arvauksella (SAARI → TAHTI), mutta monesti ei kuusikaan arvausta riitä, mistä tulee vain mieli yrittää uudestaan.

4 tykkäystä

Koukuttava peli, taivaan totta. Pelaa jonkin aikaa ja sitten jotain oikeaa tekemistä ja takaisin ihan vaan muutaman pelin. Niinpä tietysti. Mikä myös harmittaa, on sarjan katkeaminen yhdyssanaan: YÖUNI. Epistä.

4 tykkäystä

Tosi kiva peli!! Kerran kokeilin ja sana löytyi. :wink:

KISSA
ISKEÄ
YSKIÄ

Meni siis pahus vieköön taas tähän pandemia-aikaan sopivaksi.

2 tykkäystä

Wordleen liittyen, joku selvittänyt miten k.o. peli toimii ja joku toinen tehnyt ikävän botin joka kertoo seuraavan päivän sanan.

Ei se tuuria ole, vaan sulla on selvästi meedion kykyjä. Napsahtaakohan kohta kerralla kohdalleen! :wink:

1 tykkäys

En uskalla kokeilla, koska mulla on taipumus ajautua täysin kaikkien tällaisten maailmaan. Muistuttaa avausviestin perusteella ainakin vanhaa Mastermind-lautapeliä, joka on aivan mainio tapaus.

1 tykkäys

Olen näitä tehnyt nyt useamman päivän ajan, ja ainakin tuossa alkuperäisessä voi tehdä vain sen yhden päivässä, eli ei voi saada liikaa aikaa kulumaan. Suomenkielisessäkin voi valita tehdä vain “päivän sanulia”, jolloin ei ole kuin yksi päivässä ja voi kisata kavereiden kanssa.

Ihan kivoja ovat olleet, ja tyytyväinen saa olla, ettei ole kummassakaan jäänyt yksikään keksimättä.

2 tykkäystä

Olennainen lisäys! Juuri tämän takia olen itse koulussa Wordleen ja Gordleen, kun niitä ei voi pelata päivässä puhki, vaan jää aina syyhy seuraavaan. Huonona puolena, että tulee välillä valvottua puolen yön yli ihan vain, että pääsisi ratkomaan.

Mulla on Wordlessa nyt 16 päivää takana, kaikki läpi toistaiseksi.

1x 3/6
11x 4/6
3x 5/6
1x 6/6

2 tykkäystä

Kokeilin uudelleen. Koira on hyvä aloitussana. KOIRA, SEUTU, NYSTY, TÄSTÄ. Ja kolmas peli:
KOIRA, SEURA, SUORA, SURRA. 5,4,4. Nyt lopetan! :slight_smile:

2 tykkäystä

Tässä kyllä koira voittaa kissan. Ainakin yleensä, jollei sanaan osu mukavasti ässiä, ihan vaikkapa parikin. :wink:

1 tykkäys

Aloituksissa vaihtelee laine, koura, pyörä.
Näillä saa kivasti vokaaleja selville alkuun

3 tykkäystä

82 oikeaa vastausta putkeen Sanulissa. Luulin jo, että peliä ei voi hävitäkään. Sitten kosahti sanaan “jahti”.

Arvasin vastaukset tahti, vahti, sahti ja mahti, mutta epäonnekseni arvausten määrä ei sitten riittänyt :grin: Tiesin kyllä, että joku mahdollisista oikeista vaihtoehdoista on jätettävä arvaamatta.

Jälkikäteen ajateltuna olisi toki pitänyt pelata välisanalla useampi noista vaihtoehdoista ulos.

8 tykkäystä

Koira, pyörä, määrä, väärä (4)
Koira, kaari (2)
Koira, pentu, neule (3)

On tuo liian helppoa. :slight_smile:

Itse vaan testasin noin 10 kertaa, mutta vaimo on todella innoissaan. Hänellä on jo 50:n putki, mikä on minulle jopa pieni yllätys. :wink: Meinas kyllä jo katketa sanaan *NTTO. Näytti tulevan liikaa konsonantteja peräkkäin, mutta löytyihän se ONTTO. Usein unohtuu se, että joitain kirjaimia voi olla useampiakin.

82 peräkkäistä oli useamman päivän tulos. Silloin tällöin tein aina muutaman sanulin eteenpäin.

Oli tuossa matkalla muutama todella paha, joita ei tahtonut millään keksiä.

Rajaamisen aloitan yleensä sanoilla ‘koira’ tai ‘poika’. Jos kumpikaan ei tuota tulosta, seuraava arvaus on ‘myöhä’. Tämä viimeistään paljastaa, onko arvattava sana ääkkösellinen.

3 tykkäystä

Se tässä Sanulissa on meillä havaittu, että jos jatkuvasti ja pitkään sujuu hyvin, voikin vahingossa alkaa “leikkimään tulella”. Heittää alkuun muutaman riskaabelin sanan ihan hatusta ja neljän yrityksen jälkeen huomaakin, että nyt tuleekin kiire. Tiedossa on korkeintaan vaikkapa yksi vihreä ja yksi keltainen. Joutuu ottamaan ns. aikalisän ja pohtimaan oikein kunnolla. No, kaikki loppuu aikanaan. Saas nähdä milloin meillä se tulee eteen.

2 tykkäystä

Hah, sama paitsi ‘höylä’. Viidessäkympissä mennään. Otin n. 40 sanan kohdalla haasteeksi aloittaa uuden aina edellisen Sanulin oikealla ratkaisulla, vaikka olisi kuinka huono.

2 tykkäystä