Nyt vasta YouTube huomasi minun adblockerin.
Mä klikkasin vaan ruksista sen varoitusikkunan kiinni ja se riitti, ei mainoksia.
Joo, alkuun tuli sitä jokusen kerran. Lopulta ne muuttuivat, eikä tuubi suostunut enää näyttämään videoita.
Tätäkö sitten seuraavaksi kun tuo ei enää auta?
On toiminut minulla useampaan otteeseen. Vaiva, mutta pieni sellainen.
Sopiikohan nyt tähän ketjuun, mutta hakemalla en parempaakaan löytänyt. Kysymys on YouTubeen mobiililaitteella striimattavasta live tapahtumasta, tarkemmin sanottuna nuoriso urheilusta.
Kun striimataan mobiililaitteella livenä kanavalle, olisiko täällä joku joka osaisi kertoa miten lähetyksen päälle voisi rakentaa tulostaulun, johon data tulee suoraan netissä avoimessa lähteessä olevasta lajin tulospalvelusta? Tiedän että tuo on mahdollista, koska näitä on muutamalla seuralla näkyvissä, mutta mulla ei ole hajuakaan miten se toimii ja mitä sen saaminen näkyviin vaatii.
Olen yrittänyt netistä hakea vastausta, valitettavasti kaikki ne on tehty tapauksiin, jossa kuvataan vaikka omaa pelaamista koneella, ei mobiililaitteella.
Käytännössä tuo vaatii tietokoneen, jonka läpi kuva viedään ja grafiikat tehdään päälle esim. avoimen lähdekoodin OBS Studiolla ja koko komeus painetaan lennosta Youtubeen.
OBS Studion käytöstä minulla ei valitettavasti ole kokemusta, mutta se on todella kattava ohjelmisto juuri tuollaisten lähetysten tekemiseen.
Sen verran olen luullut ymmärtäväni, että on tosiaan joku koneella tehty sivusto, joka enkooderilla (esim Prism Live) liimataan tuohon mobiililähetyksen “päälle” kuten tässä toteutuksessa.
Ei varsinaisesti sivusto, vaan graafinen leiska, joka tuolle Prism Livelle tai OBS:lle kerrotaan ja sille määritetään paikka. Ohjelma sitten leipoo sen lähetykseen videon päälle. Itse tulosdata muutetaan käsittääkseni käsin Prism Livessä tai OBS:ssä ja se muuttuu lähetykseen.
Jep, juuri näin olen tuon hahmottanut, mutta käytännön tekeminen takkuaa. Auki on vielä ainakin:
- tuo grafiikan tekeminen sinne johonkin ympäristöön?
- reaaliajassa päivittyvä tulospalvelun datan linkitys grafiikkaan.
Jos joku löytyy kuka näiden kanssa vapaaehtoisesti voisi jeesata olis loistava homma.
Mutulla:
Grafiikat tehdään Photoshopilla, Gimpillä tai jollain muulla vapaavalintaisella ohjelmalla. Sille OBS:lle tms. sitten vain kerrotaan, että laita tälläinen PNG-kuva tuohon kohtaan ruutua tilastotekstien taustaksi.
Livetilanteet tarvitsee kysellä jollain kilkkeellä tulospalvelusta jonkun API-rajapinnan tms. kautta ja jollain tavalla kertoa se sille OBS:lle, että näytä tämä data tuossa kohtaa ruutua.
Nyt ollaan ytimessä. Jos tuon pystyy joku konkreettisesti vääntää rautalangasta step by step mulle, nii tarjoon vähintään kaljan tai pari jossain peleissä. Itsekin teen tätä talkoilla, niin isoon palkkaan ei ole varaa. Jos tuo on muutaman tunnin homma, niin ehkä sekin voisi tulla kyseeseen. ![]()
En ole koskaan miettinytkään että tilanne pitää saada automatik. Meillä tehty aina niin että OBS on tosiaan teksti auki ja siihen manuaalisesti laitetaan pelin tilanne. Sitten joukkueiden nimet on laitettu aina png kuvana päälle muuten. Itse tosiaan pitänyt tärkeämpänä hidastuksia kuin tilannetta mielenkiinnolla jos tulee simppelit neuvot niin ehkä otan itsekin käyttöön jos tehdään vielä livejä.
Niin no, tässä varmaan on lajien välillä eroa. Toisessa se tulostaulu on oleellisempaa ja välillä ollaan “pellolla” vailla 220v jännitettä ja sääsuojaa. Max 12 pojan peli, niin myös talkoolaisia käytettävissä vähän vähemmän. ![]()