Älykoti (Älyvalot, hälyt, kamerat, anturit..)

Tällaista keskustelua ei vielä löytynyt. Eli kovasti yleistyvät kaikenlaiset “älytalo” ratkaisut, kuten Philips Hue -valaistus jne.
Mites palstalla on kokemusta?

Itselle mielessä toteuttaa jonkin asteinen valaistus ja lisäksi muutamia antureita (lämpötila sekä oviin tunnistimet). Tätä voisi sitten laajentaa, miten mieleen juolahtaa.

2 tykkäystä

Itsellä samanlaisia suunnitelmia. Olen tutkinut kahta eri järjestelmää:

1.celotron pulse

2.chuango g5

Näihin molempiin saa hälyttimet, palovaroittimet, vuotovahdit, kamerat yms. Lisäksi näissä sim-korttipaikka niin hälytykset saa joka tilanteessa myös puhelimeen.

Halpa vaihtoehto olisi koota xiaomin järjestelmä, osat saa edullisesti kiinasta. Tähän vaan ei saa tuota gsm ominaisuutta.

Vähänlaisesti löytyy keskusteluja netistä. Jonkun verran olen kehuja löytänyt tuosta celotron pulsesta. Käyttökokemukset kiinnostaisi täälläkin.

Suosittelen olemaan hieman varuillaan näistä suljetuista / brändätyistä kuluttajapuolen valaistuksenohjausjärjestelmistä. Ainakin nyt vielä kun päättäjät eivät ole kuluttajapuolella keksinyt mitään yhteensopivuusstandardeja tms. Jos siis päädytte johonkin, kysykää ja hieman jopa vaatikaa selvitys jossa näkyy kuinka kauan kyseistä järjestelmää tullaan ”tukemaan”. Esimerkiksi tuo partahöyläfirma on ollut ammattipuolella pioneerina monen uuden tuotteen kanssa ja sittemmin lopettanut kyseisen tuotteen valmistuksen jne. Siinä saattaa olla ihmettelyä kun tuote pitäisi vaihtaa takuunalaisena tuotteena ja uutta ei ole saatavilla. (Myös LED-tuotteet hajoavat ja eritoten kuluttajapuolella melko herkästi) Pienessä mittakaavassa varmaan aika sama mitä käyttää, mutta jos haluaa jonkun oikeasti (varmasti) toimivan ohjausjärjestelmän niin kannattaa harkita ammattipuolen tuotteita joissa ainakin suuressa osassa on standardit puolellasi = myös muiden valmistajien tuotteet sopivat keskenään järjestelmään. Et siis mene ”naimisiin” valmistajan / brändin kanssa. Itselläni on tähän hetkeen mennessä jokapäiväinen kokemus valaisimien valmistuksesta, valaistussuunnittelusta ja asiakkaiden auttamisesta noin 12 vuoden ajan. Ja meikäläiseltä saa kysellä valoihin liittyviä kysymyksiä, autan parhaani mukaan.

3 tykkäystä

Puhut asiaa!

Itseäni näissä mietityttää juurikin se mahdollisuuksien “kirjo”. Tuntuu, että varsinkin valaistuspuolella tarjonta lisääntyy kuin sienet sateella.
Itse tutkailin Samsungin viritystä: https://www.gigantti.fi/catalog/fi-smart-home-alykoti/smart-home-alykoti
Tarve ei niinkään ole kameroille tai murtohälyille, toki kameran voisi ainakin laittaa jossain vaiheessa pihalle.

Noissa valoissa mietityttää se, että jos ovat “älyohjattuja” niin onko siis perinteinen napistä päälle kokonaan poissa käytöstä?

En osaa ottaa ammattimaisesti kantaa muuhun kuin valaistuksenohjaukseen koska niihin muihin juttuihin ei itsellä riitä natsat. ”Äly” tuli kuitenkin melkolailla ensimmäisenä nimenomaan valaistukseen eli siitä voidaan vetää johtopäätöksiä kuinka nuo muut softat ja ”älyt” sitten toimii. Maalaisjärki varmaan paras keino ostopäätöksien tekemiseen.
Kyllä perinteisen kytkimen ainakin suurimpaan osaan näitä sovelluksia voidaan liittää. Ainakin siis valot saa pois päältä, se että kytkeytyykö ne sitten enää päälle samasta kytkimestä taitaa olla softan ohjelmoijasta kiinni. Osassa järjestelmiä ei ”tarvita” kytkimiä ollenkaan vaan kaikki on käytännössä kännykän / Padin tms varassa. Kaikki ”älyhän” on mahtavaa ja kivaa kunnes se ei enään toimi, silloin loppuu usein käyttäjiltä ensin oma äly, sitten hermot ja sitten koitetaan saada Suomesta viikonloppuna kiinni jonkun ison merkin tekninen tuki… ei taida onnistua = ollaan pimeässä :wink:

2 tykkäystä

Tässä on mielestäni hyvä kiteytys älyvaloista videomuodossa. Siinä vaiheessa kun lamppuja tarvii resetoida ja päivitellä, ollaan menty liian pitkälle.

7 tykkäystä

Mulla nyt reilun vuoden päivät ollu Philips Hue käytössä valaistuksessa. Amazon Alexan kautta käskytän. Ei ole kyllä ollut valittamista.

1 tykkäys

Millanen kapistus? Voiko siis ajastaa pistorasiat tällä?

Näin aiheeseen liittyen mulla on “älytalossa” ikean Trådfri lamput olohuone, takkahuone, keittiö ja makuuhuone. Kameravalvonta (POE) tallenuksella, Techage merkkinen. Kiinnostaisi myös valokatkaisija jota voisi käyttää kaukosäädöllä. Autotallissa 2-os valokatkaisija on typerässä kohdassa.

Kyseessä tämä. Vastaavia löytyy muiltakin valmistajilta. Itsellä valot on mallia Philips HUE ja yhteensopivuuden takaamiseksi myös tämä HUE Smart Plug. Kännykällä voi ajastaa. Laitoin kaksi jatkojohtoa per TV-taso. Toisen perään ne mitkä voi sekoilla sähkökatkosta (TV, Pleikka) ja loput tämän taakse. Erikseen voi ohjelmoida eri viikonpäiville tai esimerkiksi viikonlopulle ajat. Yllättävän paljon virtalähteitä, latureita ja etenkin Chromecastit mitkä käy kuumana. Ihan varmasti lähtee jokunen kymmenen wattia jatkuvaa kulutusta pois. Itse älypistoke laite vie 0.2W sähköä standy tilassa. Nykyisillä sähkön hinnoilla säästöä noin 5e/kk. Esim. pari pistoketta maksaisi itsensä takaisin vuodessa.

Samalla on tullut ohjelmoitua kaikki valojen automaattiset sammutukset iltaisin ja aamuisin.

Lisäksi ajastukset tarvitsee HUE Bridgen.

1 tykkäys

HUE järjestelmään löytyy monia katkaisimia. Kannattaa tsekata myös Ikean valikoima. Sieltä voi löytyä vastaavia. Esim tässä yksi perusmalli jonka voi ohjelmoida kännyllä. Muitakin “hienompia” on olemssa.
https://www.philips-hue.com/fi-fi/p/hue-dimmer-switch/8719514274617

Eikös toi vaadi hue polttimot? Nyt pitäisi korvata se valokatkaisija. Katossa on kaksi tehokasta led valaisinta, ei voi laittaa älyä niihin.

Sarjassa tyhmiä kysymyksiä, mutta käsitänkö oikein, että jos minulla on nämä kytkettynä Wifi-verkkoon mökillä, niin voin laittaa kotoa tai tai mistä tahansa muualta lämmöt mökillä päälle, kun patteri on kytketty tähän?

Käsität oikein. Noilla on sulatettu kotipakastimiakin hiekkarannoilta käsin.

1 tykkäys

Olikos jollain kokemusta, että saako noita älypistorasioita käytettyä useampi henkilö esim Airamin äpin kautta vai pitääkö olla Google home tai assistant?

Näköjään olen täältä kysynyt apua. Ratkaisin tämän asentamalla liiketunnistemen tallin sisällä oleviin valoihin. 10/10 ratkaisu. :+1:

1 tykkäys

Nykyään ihan E27 kannalla oleviin lamppuihin saa kaikennäköistä lisävarustetta. On hämäräkytkintä, liiketunnistinta, wifin kautta saa päälle/pois yms. Melkoinen harppaus perus hehkulampusta otettu eteenpäin.

1 tykkäys

Mulla on tallissa ledpaneelit, joten tämä ei ollut vaihtoehto. Muualla on Ikean Trådfri (E14 ja GU10), mut se tieto näkyi aiemmassa viestissäni. :+1:

1 tykkäys