Älypuhelimet ja muut mobiililaitteet

Oleellistahan on itse Androidin päivittyminen ja tuoreet tietoturvapäivitykset siihen (Esim. Oneplus lupaa Android -päivitykset vain kahdeksi vuodeksi ja tietoturvapäivitykset kolmeksi… sen jälkeen joutuu todennäköisesti laittamaan jonkun custom -romin, jos luuri vielä muuten ehjä…).

Tässä kun googlettelee, niin Sonylta aika tuore lupaus tai selvennys, että lupaa lippulaivapuhelimille kahden vuoden Android-päivitykset eli versiopäivitykset. Tietoturvapäivityksistä en löydä niin selkeää tietoa, mutta pari tiedonmurua viittaisi siihen, että niissä olisi vähän pidempi. “Huonommat” puhelimet tippuu nopeammin ja todennäköisemmin pois ainakin Android-version päivityssyklistä, koska uudet käyttikset vaativat puhelimelta enemmän suorituskykyä.

Mun ex-Honor sai pari vuotta Android-päivitykset tosi pitkällä viiveellä. Muistelisin, että pitkään päivitysten loppumisen jälkeen tuli vielä joku päivitys, joka paikkasi jonkun pahan tietoturva-aukon Androidissa. Nykyiseen Nokialaiseen tulee uudelleenkäynnistyksen vaativa päivitys kerran kuukauteen pariin. Lupaus taitaa olla tuolle pari vuotta ja puhelin on jo ostettaessa iäkäs, joten ollaan ns. end-of-line.

1 tykkäys

Androidin kanssa edelleen aika hyvä nyrkkisääntö on, että mitä enemmän valmistaja modaa sitä käyttistä tai käyttää omia softia niin sitä kusisempi on päivitystahti. Esim. jonkun Huawein, joka käytännössä rakentaa Androidin päälle oman käyttiksensä saadakseen luurinsa Applen tuntua, joutuu myös testaamaan, että ne paskeet toimii myös kun Google muuttaa käyttiksen toimintaa pellin alta. Ja kun malleja on miljoona niin testaaminen ja julkaisu kestää.
Siksi kannattaakin aina ostaa mahdollisimman puhtaalla Androidilla pyörivä puhelin ja modata se mieleisekseen itse, koska ne Play Storesta saatavat softat kyllä hoidetaan kehittäjän puolesta nopeasti uuden version kanssa yhteensopiviksi.
Applen puolella sitten julkaisutahti on nopea kun rauta on pitkälle omaa tekoa ja mitään modaamista ei sallita, vaan rakas Korporaatio kertoo käyttäjälle miten asiat tehdään, tai niitä ei tehdä.

4 tykkäystä

usb type c… Mites tää toimii “perinteisten” usb:n kanssa? Ei vissiin miteenkään? Eli jos ostan kännykän, niin mun vanhat kaapelit ei käy enää? Ja siis jos haluan tökätä puhelimen latautuun autossa ihan perinteiseen usb-pistokkeseen, niin onnistuuko?

Ostat USB-A → USB-C kaapelin niin homma toimii. Saattaa tulla puhelimen mukanakin.

1 tykkäys

Adaptereitakin löytyy joka lähtöön. Edullinen vaihtoehto ja kulkee helposti mukana.

2 tykkäystä

Olisiko Xiaomin Redmi K20 Pro -puhelimesta lippulaivan tappajaksi? Ominaisuudet aika lähellä tuoreimpia Oneplussia, mutta hinnat satasia halvempia (Kiinassa):

https://bbs.io-tech.fi/threads/xiaomi-esitteli-redmi-mallistonsa-odotetut-k20-ja-k20-pro-huippumallit.176727/

Jos kytken puhelimen piuhalla läppäriin jonka akussa on vähemmän virtaa kuin puhelimessa, mitä tapahtuu?
Lataako läppäri puhelinta, puhelin läppäriä vai eikö tapahdu mitään?

Sehän selviää vaan yhdellä tavalla. Raportoi sitten savun hälvettyä meillekin miten kävi. :smiley:

4 tykkäystä

Lähinnä mua kiinnosti miten tuon pitäisi toimia.
Laitteina omppuvehkeitä.

Läppärien USB-liitännät ei kai yleensä ota virtaa “sisäänpäin”? Tämä pikasen googletuksen perusteella. Ompuista en tiiä.

1 tykkäys

Tossa viikolla tuli uus Samsung känny ja olis ollu tarkorus laittaa mobipay jne, mut ilmeisesti Visa rlrctron ei käy oikeistaan mihinkään? Pitääkö siis olla luotollinen kortti?

Mulla on erikseen kyllä Mastercard, mut tarvinneeko hankkia tällänen debit/credit kortti? Sinällänsä se olis justiinsa ok, kun tää electron menee vanhaks syyskuussa…

Läppäri lataa puhelinta, mutta hitaasti.

1 tykkäys

Kun Googlen avasit niin tuliko Xiaomin päivityksistä mitään vastaan? Varmaan joku uusi Android ja vuoden tietoturva päivitykset :thinking:+omat.

Tässä oli varmaan kyse uudesta Macbookista jossa ei ole kuin USB-C liittimiä. Puhelin ei anna riittävästi virtaa joten läppäri lataa puhelinta.

Jos taas kytket kaksi puhelinta toisiinsa USB-C:llä niin käsittääkseni täydempi lataa tyhjempää. Tuo liitin on niin iso sotku ja tuetuissa protokollissa/tekniikoissa/jossain on vieläpä valmistajakohtaisia eroja joten ei näistä ota selvää kukaan. Kokeilemalla selviää :grin:

1 tykkäys

En kyllä jaksa tähän asiaan sukeltaa, kun tuntuu olevan niin monitulkintainen juttu. Valmistajalla on oma kustomoitu käyttis, joka käsittääkseni ja omien Honor-kokemusteni mukaan hidastaa sekä tietoturva- että versiopäivityksien saamista. Kannattaa myös muistaa, että tuen pituudessa vaikuttaa puhelimen hintaluokka. Markalla saa markan elinkaaren.

Mitä syvemmälle tässä asiassa pureutuu, sitä villimmäksi Android-länsi on osoittautumassa.

Kyllä mulla ainakin Electron pelittää.

1 tykkäys

Mikäköhän sitten mulla on ongelmana?

Xiaomi julkaisemassa uutta.

Taitaa olla vanhan kunnon S6:n akku hiipumassa. Latautuu kyllä täyteen, mutta kun laturista irti ottaa, pienen hetken päästä on vain 80%. Sitten ei lasku enää jatku samanlaisena. Mutta jotenkin 80% on “uusi 100%”. Uuden hankintaa kun en ole vielä harkinnut, taidan hankkia lisäaikaa uudella akulla.

Edit. Pari päivää tutuissa ympyröissä ja puhelin latautuu ja toimii kuten aina ennenkin. Ihme juttu tuo juhannusaika perideriassa. Vaikka kuinka siellä piti latauksessa, oli vaikea päästä yli 80%:n. Koetin kyllä hieman selvitellä ylimääräistä virrankuluttajaa tms. Verkkoyhteys ja wi-fi jne. Mutta eipä selvinnyt ja olihan muutakin puuhaa. :wink: