Matkapuhelimet kautta aikojen

Tuli tässä mietittyä mitähän kaikkia matkapuhelimia on tullut omistettua aikojen saatossa ja samalla kaiholla muisteltua aikoja jolloin kännyköiden laatu oli täyttä timanttia.

Ennen ei ollut bugisia androideja eikä tarvinnut miettiä tallennuskapasiteettia (koska sim-kortille mahtui hyvin kaikki yhteystiedot) ja valmiusajat mitattiin päivissä eikä tunneissa ja ostaminen käytännössä tehtiin ulkonäkö- ja kokoperustaisesti (pienempi parempi). Puhelimet olivat oikeasti persoonallisen näköisiä jokainen eikä samanlaisia mustia laattoja mitä nykyisin kaikki ovat.

Nokiat olivat kyllä ylivoimaisia ykkösiä ennen surullisen kuuluisaa bugista symbiania, joka varsinkin omistamassani n-gagessa oli aivan hirveä, joten se puhelin lähti kiertoon aika nopeasti. Muista puhelimista hyvät kokemukset itsellä oli Sony Ericssoneista varsinkin käyttöliittymän osalta, joten ostin niitä kaksi putkeen. Kamerat toki niissä oli luokkaa peruna verrattuna vaikka sen aikaisiin nokian n-malleihin, mutta se ei ollut silloin itselle kovin tärkeää.

Nykyisistä puhelimista tykkään ios-käyttöjärjestelmästä ja muutenkin tykästynyt iPhoneihin, joten niillä mennään nykyään ja olen pärjännyt useita vuosia samalla vaikka uusinta lippulaivaa en ole ostanut ikinä, enkä näillä ryöstöhinnoilla tule ostamaankaan kun hieman vanhemmalla mallillakin pärjää oikein mainiosti.

Tässä oma listani puhelimista, joita olen omistanut. Saattaa olla, että jokin malli unohtui, mutta ei näitä loppujen lopuksi kauhean paljoa itsellä ole ollut. Gsm-areenasta pystyy hyvin tarkistamaan jos ei kaikki mallit tule mieleen ulkomuistista.

Nokia 3210
Motorola t192
Nokia 3510
Nokia 1100
Nokia n-gage qd
Nokia 6100
Sony Ericsson k700
Sony Ericsson k610
Nokia 6310
Zte Blade v1
iPhone 3gs
iPhone 4s
iPhone SE

E: mainitaan sen verran, että 5 näistä olen ostanut uutena ja loput olen joko vaihtanut tai saanut/ostanut käytettyinä.

3 tykkäystä

Mulla on aika helppo lista kaivella muistista, joskin tuota Samsungin puhelinta piti hetki etsiä. Kaksi puhelinta olen ostanut kaupasta uutena, kaksi saanut nurkista pyörimästä. Muutenkin hyppäsin aika myöhään koko puhelintouhuun mukaan. Tässä puhelimeni hankkimisjärjestyksessä:

Nokia 6100 ( tämä yksilö kuoli lopulta monen vuoden käytön jälkeen, värinäyttö oli kova)
Samsung Galaxy Ace (söi akkua ihan sairaasti, piti ladata päivittäin varmaan kaksi kertaa)
Nokia 1100 (hyvä akunkesto ja muutenkin passeli vehje, pystyi säveltään omia soittoääniä, matopeli)
Honor 6 (akku vetelee viimeisiään)

3 tykkäystä

Ensimmäinen kännykkäni oli Nokia 3110, jonka ostin loppuvuodesta 1998. Sitä käytin muistaakseni noin kymmenen vuotta. Sain sitten käytettynä Nokia 3310:n, jota käytän edelleen. Kohta 20 vuotta on siis menty kahdella kännykällä.

Kirjahyllyn päällä on laatikossa käytettynä saatu Nokia 5140i ollut jo monta vuotta. Otan sen ehkä joskus käyttöön tuon 3310:n sijaan. :slight_smile:

24 tykkäystä

Luulin jo, että itse olen selvinnyt vähillä puhelimilla, mutta varsinkin @Nuti pisti kyllä paremmaksi. Itsekään en huvikseni viitsi puhelinta päivittää, mutta skarppaamista on tässäkin asiassa näemmä. :smiley:

2 tykkäystä

No helkutti,ny on asiaa,Tappara pipo päästä.

1 tykkäys

Ei minullakaan ihan hirveästi ole puhelimet vaihtuneet. Yhtään kertaa en ole vaihtanut vain vaihtamisen ilosta, vaan joka kerta on tullut jotain vikaa, mikä on haitannut käyttöä niin että vaihto on ollut ainoa järkevä ratkaisu.

Nokia 1600
Nokia 6101
Nokia E7
Samsung S4
Samsung S7

2 tykkäystä

Enää ei tarvinnut soittaa lankapuhelimeen ja jännätä , kuka ystävän perheestä siihen vastaa, eikä huutaa Pertti-Akselia ikkunaan. Nyt uskalsi puhua mummullekkin pitkän puhelun Lieksaan, sillä ukkonenkaan ei tarinoitamme enää uhkaisi!

1998
Nokia 3310 - Aivan loistava luuri. Älyttömän kestävä, helppo ja nopea käyttää. Akkukin kesti hervottoman pitkään. Todellinen klassikko. Pysäyttäisi varmaan luodinkin. Eihän se angsti-heitoissakaan hajonnut.

2002
Nokia 6610 - Värit ja kaikkea aivan makiata sisältöä, kuten FM-Radio, bounce peli ja ym. maagisuutta. Pidin puhelimesta todella paljon; Näppäimistö oli todella hyvä ja tämä musta puhelin näytti todella tyylikkäältä.

2004 - 2007 ?? Ei mitään hajua mikä puhelin oli tuolloin, mutta varmasti hyvä se oli. Iskähän näitä joulu/synttärilahjoiksi osti ja varsin täydellisellä menestyksellä. Ehkä myöhemmin kerron 2004-2007 puhelimen, jos vaan muistan.

Disclaimer! Voi myös olla, että jotkut vuodet ovat päin persttä. Myös järjestys voi olla väärä.

2008
Nokia 2680? - Tästäkin pidin, mutta puhelin kastui lumisateessa oudosti 5kk käytön jälkeen. Erinomainen käyttää, loistava kuunnella musiikkia ja nettikin oli. Äärimmäisen tyylikäs kännykkä.

2008
Nokia 5500 Sport - Kestävä, helppo käyttää, kamera löytyi, musiikkia mahtui soittimelle yllättävän paljon. Intissä tämä puhelin seikkaili housuntaskuissa hienosti öisten väijyjen aikaan. Näkipä puhelin maailmaakin, esim Italian Veronan romanttisen matkan ennen inttiä. Tämä ikimuistoinen puhelin oli matkassa pitkään. Pöytälaatikossa muistona edelleen.

2012
Samsung Xcover 1 - Aluksi puhelin tuntui itselleni aivan mainiolta, mutta tilan puute ja akun surkeus oli melkoisen hajoittava tekijä. Akun loppuminen tosin aiheutti monenmoista hienoa seikkailua. Kestävä kuin mikä, ja elettiin ehkäpä älypuhelimien alkutaivalta.

2014 - Samsung Xcover 2 - Halusin pysyä samassa mallissa, ja tämä puhelin olikin jo parempi kaikinpuolin. Toimi moitteetta. Puhelimesta sai jotenkin järeän otteen, sillä pinta oli erinomainen.

2017 - Samsung Xcover 4 - Pidän erittäin paljon tästä puhelimesta. Toimii moitteetta, nopeasti, irroitettava akku, kestävä, ja itselleni tuttu malli. Nyt on tilaakin tarpeeksi. Voi rauhassa Tapparacoomailla missä vaan.

3 tykkäystä

Hauskoja tarinoita.

Minä en ole oikein ikinä ollut luuri-ihminen, jos näin voi sanoa. Aina siitä lähtien, kun olen saanut puhelimen, minua on kiinnostanut sillä hyvin vähän pelit, ominaisuudet jne. Olen ollut enemmänkin tyytyväinen peruskäyttöön. Vasta viimeisen kahden vuoden aikana on tullut huomattua, että puhelin ja esim. sarjat ja netti on oikeasti kivoja juttuja. Vasta nyt on ruvennut puhe ja teksti vähenemään.

Oma eka puhelimeni oli Nokia 3310 vuonna 2003. Se kestikin pitkään ja taisin ostaa seuraavan puhelimen jo omaksi, joten porukoiden tarvi kustantaa minulle ihan yksi ainoa puhelin. Seuraava puhelin oli jokin Nokia, jonka maksoin pienissä paloissa omaksi. Muistaakseni tämän puhelimen hienoin ominaisuus oli värinäyttö, mutta muuta ei juuri ollutkaan.

Pitkään taistelin erilaisten peruspuhelimien kanssa, mutta Samsung Ace 3 räjäytti tajunnan vuonna 2014. Silloin tuli hommattua eka oikea älypuhelin ja muistan, että tunne olisi ollut se, että olen missannut todella paljon tätä ennen! Puhelin oli aivan loistava ja pidin siitä, mutta umpisurkea akku ja näytön hajoaminen vei tämän puhelimen telakalle ennen kuin sain sen edes maksettua.

Seuraava puhelin oli sitten Samsung XCover. Erittäin kestävä puhelin ja helppoa käyttää tuon ace 3:n jälkeen. Akku kesti todella paljon ja älypuhelimeksi oli kyllä todella helppoa käyttää. Tämän luurin ostin vuonna 2016. Tuossa välissä minulla oli joku Sony, joka oli veljeni vanha puhelin. Se oli aivan hirveä ja Sonyyn en ole sen jälkeen koskenut.

Tuon XCoverin annoin nopeasti isälle, koska huomasin, että Samsungissa on hieman huonohko antenni. Yhdistettynä katveeseen ja huonoon kuuluvuuteen nettiä ei pystynyt Samsungilla käyttämään ollenkaan siellä, missä isäni asuu.

Tuon jälkeen eräs työkaveri suositteli nyt alkuvuodesta 2018, että mitäpä jos ottaisin OnePlus 6:n. Tämä on ollut elämäni paras puhelin. Toimii todella hyvin, akku on rautaa ja samalla tällä on aivan erinomainen toimivuus ollut. 4G:n kanssa saa mennä todella kauas preerialle, että toimivuus alkaa heikkenemään. Olen ollut tähän puhelimeen niin tyytyväinen, että jatkossa kierrän Samsungit kaukaa. Tämä on aivan eri planeetan puhelin.

2 tykkäystä

Veikkaisin, että hyvä matkaa kaksinumeroisissa mennään puhelimien määrässä. En millään pysty muistamaan kaikkia malleja enää.

Parhaat helmet ovat olleet:
Nokialta sellainen kooltaan pieni iskun ja vedenkestävä puhelin. Se kun tippui autotallin lattialle, niin se pomppasi sieltä takaisin ylös kuin superpallo. Rikki ei saanut. En muista mallia.

Itse pidin E7 mallista. Yksi parhaista työkäytössä olleista puhelimistani. Mukava oli kirjoitella sähköposteja jne.

Tämä nykyinen S9 on myös ollut hyvä laite.

1 tykkäys

Laitetaas oma lista. Eivät ole aikajärjestyksessä.

Siemens i35
Nokia 3210
Nokia 3310
Nokia 3200
Nokia 3410
Nokia 3510
Nokia 6110
Nokia 6210
Nokia 5500
Nokia 1110
Nokia 8210
Nokia 9500
Nokia E51
Nokia N78
Lumia 900 ( ylivoimaisesti paskin puhelin näistä kaikista)
Samsung Galaxy S
Samsung Galaxy S2
Samsung Galaxy S6
Apple iPhone 6
Samsung Galaxy S9+ (tällä hetkellä käytössä).

Kaikkea on tullut kokeiltua. Nokialta erityisesti jäi mieleen N78 johon olin tosi tyytyväinen. Olisi ollut mielenkiintoista jos Nokia olisi fokusoinut tuotekehityksen tuohon käyttöjärjestelmään. Luulen, ett siitä olisi saatu hyvä kilpailija tähän Android/Osx maastoon.

Nyt kyllä ihan Android miehiä.

1 tykkäys

Itsellä on kyllä ollut niin paljon puhelimia, ettei kaikkia edes muista, mutta ensimmäinen oli Nokia 3110 vuonna 1997. Tällä hetkellä iPhone 8, josta tykkään todella paljon. Toki olen tykännyt myös edeltäneistä 6:sta ja 4S:stä. Yksi lempipuhelimistani oli Nokia N95, oli myös viimeinen Nokialainen, joka minulla on ollut. Työpuhelimina ollut muutama Lumia ja se oli kyllä surkee vekotin! Nyt työkäytössä Huawei Mate 10 Lite. Hyvä laite, mutta itse tykkään enemmän käyttää iPhonea kun Anroidia.

Sellainen kumikuorinen?

Jep. Juuri sellainen. Kooltaan melko pieni.

Oli hyvä puhelin aikanaan ja kesti kovaakin työkäyttöä.
Sain työnantajaltani aikaanaan samanlaisen.
Olisko ollut 5000jotain??

1 tykkäys

Nokialaisia ja joku Motorola (missä muuten oli 65 000 värin näyttö!) oli ennen Androideja, mutta ensimmäinen Android oli HTC Desire ja se tuli kytkykaupalla Saunalahdelta.

Siinä kytkyssä tuli mukana MegaDesire 3G -liittymä missä 3000 minuuttia ilmaista puhetta Elisan verkossa JA rajaton maksiminopeus 3G. Liittymällä oli hintaa 4,90€ kuussa ja tämä liittymä on edelleen käytössä! Tosin ryökäleet menivät hiljattain tuplaamaan liittymän hinnan 9,90 euroon, mutta tälläkään hinnalla en edelleenkään vaihda 4G:hen (ja sitä on myyjien toimesta yritetty :rofl:).

1 tykkäys

Tulipa lista! Kaikki mallit ei välttämättä ole oikein eikä aivan kohdallaan järjestyksessä ja joku luuri voi puuttuakin. En tiedä onko täällä kovasti muita mutta omissa piireissä matopeli aikakautena oli tapana vaihdella puhelimia kavereiden kanssa. Siitä johtuen itsellä on käynyt käsissä useampi puhelin.

Nokia 1610
Nokia 5110
Nokia 3210
Nokia 3110
Nokia 8210
Erikson T10
Nokia 5210
Nokia 5210
Nokia 6630
Nokia 6126?
Nokia 3500?
Samsung xcover 271
Nokia Lumia 920
Lenovo moto g4

Olisi myös pitkä lista, mutta erikoisin puhelin minkä vieläkin omistan on John’s -merkkinen:

1 tykkäys

Panasonic G600 (1998)
Nokia 3210 (1999)
Nokia 3110 (2000)
Nokia 5210 (2002)
Nokia 5100 (2003)
Nokia 9300i (2005)
Samsung X300 (2006)
Nokia E63 (2008)
Nokia N97 mini (2009)
Nokia E7 (2011)
Nokia Lumia 710 (2012)
Nokia Lumia 920 (2013)
Sony Experia Z3 Compact (2015)
OnePlus 3T (2017)

Tässäpä nämä luurit, voi olla että jotain puuttuu, mutta aika ehyeltä lista noin vuosilukujen suhteen näyt-tää. Osaan laitoin julkaisuvuoden, joka on todennäköinen hankintavuosikin, loppupään puhelimissa on hankintavuosi, joka esim. Experian kohdalla on julkaisuvuotta seuraava vuosi.

Ehdottamasti coolein vehje oli tuo Panasonic, tietysti koska se oli eka. Muistan vielä uudenvuodenyön kun tekstailin kylillä tavatulle mimmille viestiä. Pakit tosin tuli, mutta puhelimesta se ei jäänyt kiinni. Toinen nosto on 9300i, tuore liiketaloudenopiskelija lähti rauhaa turvaamaan ja rahaa oli, tietysti piti hommata communicaattori. Eipä siitä isoa iloa ollut, kun sovelluskauppoja ei vielä ollut. Golfpeli oli hyvä. Ehdottomasti paskin luuri oli N97 mini, buginen roska. E7 harmittaa eniten, koska mekaanisesti ja fiilikseltään puhelin oli loistava, mutta se softa… Viimeisin luuri on tuo OnePlus ja se vaihtuu viimeisimpään Oneplus-saan kohta puoliin. Tähän olen ollut todella tyytyväinen.

Empä rupea listailemaan mitä kaikkia puhelimia olen käyttänyt. Olin aikanaan myymässä (ostin firmaan myös myytävät puhelimet) kaikkein kovimman gesmibuumin aikana, silloin kun GSM tuli markkinoille ja siitä sellaset 10 vuotta. Eli lähes jokaista Nokian mallia tuli silloin työn puolesta käytettyä.

Nyt kun olen tietoliikennealalla edelleen töissä, mutta aivan eri hommissa, niin nyt työn puolesta saan käyttöön oliko se nyt kahden tai kolmen vuoden väliin periaatteessa ihan minkä luurin vaan. Nyt käytössä Samsungin Galaxy S9.

1 tykkäys

Alkuun matkapuhelimet olivat sen kokoisia että niitä sai kuskata melkein kottikärryillä.
Nämä eivät olleet vielä kannettavia vaan raahattavia.
Sitten puhelimet alkoivat mahtua jo isoon taskuun. Siiyä alkoi puhelimet pienenemään.
Nyt on puhelimet alkaneet taas suurentua ja mielenkiinnolla odotan minkälaiseen näytönkokoon vielä päädytään.

Oma eka kännykkä painoi kaupan hedelmävaakan mukaan noin 750 grammaa.
Ei siis tunnu missään jos kunnon suojakuoret painavat jotain.

1 tykkäys