Tuli tässä mietittyä mitähän kaikkia matkapuhelimia on tullut omistettua aikojen saatossa ja samalla kaiholla muisteltua aikoja jolloin kännyköiden laatu oli täyttä timanttia.
Ennen ei ollut bugisia androideja eikä tarvinnut miettiä tallennuskapasiteettia (koska sim-kortille mahtui hyvin kaikki yhteystiedot) ja valmiusajat mitattiin päivissä eikä tunneissa ja ostaminen käytännössä tehtiin ulkonäkö- ja kokoperustaisesti (pienempi parempi). Puhelimet olivat oikeasti persoonallisen näköisiä jokainen eikä samanlaisia mustia laattoja mitä nykyisin kaikki ovat.
Nokiat olivat kyllä ylivoimaisia ykkösiä ennen surullisen kuuluisaa bugista symbiania, joka varsinkin omistamassani n-gagessa oli aivan hirveä, joten se puhelin lähti kiertoon aika nopeasti. Muista puhelimista hyvät kokemukset itsellä oli Sony Ericssoneista varsinkin käyttöliittymän osalta, joten ostin niitä kaksi putkeen. Kamerat toki niissä oli luokkaa peruna verrattuna vaikka sen aikaisiin nokian n-malleihin, mutta se ei ollut silloin itselle kovin tärkeää.
Nykyisistä puhelimista tykkään ios-käyttöjärjestelmästä ja muutenkin tykästynyt iPhoneihin, joten niillä mennään nykyään ja olen pärjännyt useita vuosia samalla vaikka uusinta lippulaivaa en ole ostanut ikinä, enkä näillä ryöstöhinnoilla tule ostamaankaan kun hieman vanhemmalla mallillakin pärjää oikein mainiosti.
Tässä oma listani puhelimista, joita olen omistanut. Saattaa olla, että jokin malli unohtui, mutta ei näitä loppujen lopuksi kauhean paljoa itsellä ole ollut. Gsm-areenasta pystyy hyvin tarkistamaan jos ei kaikki mallit tule mieleen ulkomuistista.
Nokia 3210
Motorola t192
Nokia 3510
Nokia 1100
Nokia n-gage qd
Nokia 6100
Sony Ericsson k700
Sony Ericsson k610
Nokia 6310
Zte Blade v1
iPhone 3gs
iPhone 4s
iPhone SE
E: mainitaan sen verran, että 5 näistä olen ostanut uutena ja loput olen joko vaihtanut tai saanut/ostanut käytettyinä.