Matkapuhelimet kautta aikojen

Veikkaan että tulevaisuudessa menevät taittuvaan muotoon kunhan tuo näyttöteknologia kehittyy. Eli ohuita, taitat taskuun ja tarvittaessa voit avata a4:sen kokoiseksi.

Sen lisäksi varmasti alkavat olla aikamoisia pc koneita siinä seassa, eli ei muutakun lyöt kotona tai töissä telakkaan ja et enää tarvitse erillistä pöytäkonetta.

Onhan tuohon vielä matkaa mutta noin näen tulevaisuuden itse.

2 tykkäystä

Ei kaukaa haettu ajatus.
Alkaa olemaan puhelimet muutenkin melkoisia tehopakkauksia.
Hivittavan näköistä kun vanhoissa elokuvissa on huoneen kokoisia tietokoneita.
Jos sellaista vertaisi nykyisiin kalliisiin puhelimiin niin kumpi veisi voiton?

1 tykkäys

Puhelin, helposti.

Vaikkapa Apollo lennoilla käytetty “tietokone” on aina aika hauska vertailu kohta, tehoja oli vähemmän kun 90 luvun lopun taskulaskimessa.

1 tykkäys

Miten näitä voi muistaa…

Mun eka kännykkä,joka ei kyllä ollu kännykkä oli sellanen pieni ”salkku” millä pysty puhuun autossa ja sen sai sieltä mukaankin. Oli vaan hiton hankala kun se akku paino muutaman kilon ja siitä lähti johto siihen luuriin. Muistan maksaneeni siitä 16000 markkaa…

Siitä sitte ericsonin nmt puhelimia erilaisia… siitä pikku hiljaa Nokialaisiin joissa tuli pysyttyä aina Iphone 5 saakka. Nyt on x joka ei kans o mikää erikoinen… ja sit tää kasi millä ny naputan.
Parhaita näistä puhelimina oli varmaan Nokian kommarit, kuulu hyvin ja kaiutin toimi paremmin kun myky luureissa.
Viestejäkin oli hyvä kirjotella.

1 tykkäys

Tämä mua eniten pännii näissä kosketusnäyttösissä, full qwerty näppis eikä mikään tunnoton kosketusnäyttö. En vaan tajua miksei kukaan tee kunnon Antero luuria kunnon näppiksellä.

2 tykkäystä

Ensimmäinen puhelin oli Ericssonin NMT 90-luvun alussa, oli aika kova sana naistenkin mielestä (vaikka en sitä juuri esitellyt, joskus oli vaikea piilottaa kun oli melkein tiiliskiven kokonen mutta ei onneksi yhtä painava). Sen jälkeen vastavalmistuneena Nokialle töihin puhelimia suunnitteleen ja sen jälkeen ollutkin n. 25-30 kpl Nokiaa alkaen 2110:sta ja päättyen Lumia 925:een. Välissä oli yksi Android luuri kun silloinen työnantaja ”pakotti” siihen vaikka asiakaskäynnit kohdistuivat Nokian yksiköihin Suomessa ja ulkomailla (pidin sen kapistuksen palavereissa piilossa ja nostin pöydälle oman ehdan Nokian). Tänä keväänä ostin sitten ensimmäisen iPhonen, malliltaan X.
Tässä joitakin ulkomuistista, muutamia mainitakseni:
2110
2110i
3310
9xxx Communicator
6110
6610
8110 ”banaani”
8810 (oliko ensimmäisiä missä radio)
8850i ”zippo”
E75 (erittäin hyvä alta liukuva näppis)
Lumia 800
Lumia 900
Lumia 925

Meikäläisen eka puhelin oli vuonna -97 suunnilleen parasta mitä rahalla sai. Ja maksoin n. 3500mk, oli hyvä puhelin. Paras mikä mulla on ollu. Oli upeeta pelata matopeliä intapunan avulla kaksinpelinä, heti ku vaan ensimmäinen kaveri hommas saman puhelimen. Eli 6110. Sen jälkeen eka iPhone oli se, mikä jollain tapaa sykähdytti.

Nokia 6110 x2
Nokia 3310
Nokia N70
Nokia N73
iPhone 3gs
iPhone 4s
IPhone 6

1 tykkäys

No sieltähän sitä näemmä jo tuloillaan :).

Korjataanpa vähän. Varakännykkäni on 5140:n pakkauksen sisällä mutta sieltä löytyykin vanha Nokia 3120, vuoden 2004 malli.

Metro UI oli optimoitu pienille näytölle ja yhden käden käytölle. Siinä se oli hyvä mutta sitten kävi niin että kansa halusi isompia näyttöjä.

Tästä aiheutui se että tiiliä tuli useampaan sarakkeeseen ja riviin jonka jälkeen törmätään ongelmaan silmien ja aivojen toiminnassa: Meidän näköaisti näkee tiiliseinän mieluummin kuin yksittäisen tiilen. Android tai iOS maailmasta tulevalle iso näyttöinen Windows puhelin aiheutti (keskimäärin) melkoisen WTF ensikokemuksen.

Parhaassa vaiheessaan se oli kyllä hyvä, huippuna ehkä Lumia 920 julkaisu.

Ping @c_paaty

Oli pakko itsekin muistella, että mitä luureja on tullut vuosien mittaan omistettua. Pisimmillään olen pitänyt samaa puhelinta noin neljä vuotta. Vain harvan puhelimen olen ostanut heti julkaisuvuonna, joten noita Nokiankin puhelimia tuli käytettyä pari-kolme vuotta per puhelin.

Ensimmäisen iPhonen (4) jälkeen testasin hetken aikaa Android-puhelinta (SGS 3), mutta tuolloin Applen käyttökokemus oli niin paljon Androidia edellä, että vaihdoin muutaman kuukauden jälkeen takaisin iOS:ään ja sillä tiellä olen pysynyt. Olen toki testaillut Android-puhelimia tuon jälkeenkin, mutta vaikea on ollut vaihtaa leiriä.

Omat puhelimeni aikajärjestyksessä julkaisuvuoden mukaan:

Nokia 3210 (1999)
Nokia 7210 (2002)
Nokia 3650 (2003)
Nokia 6630 (2004)
Vodafone 225 (2007)
BlackBerry Pearl 8110 (2008), ei täyttä varmuutta mallista
iPhone 4 (2010)
Samsung Galaxy S3 (2012)
iPhone 5 (2012)
iPhone 7 (2016)
iPhone X (2017)

Edit: Nuo neljä Nokian puhelinta olivat käytössä 1999-2010, sillä Vodafone ja BlackBerry olivat niiden rinnalla hetken aikaa.

3 tykkäystä

Ensimmäinen käyttämäni matkapuhelin oli se kantti kertaa kantti Talkkari. NMT-450. Taisi painaa pari kiloa. Semmoisen sai lainata töistä kotiinkin. Oli jotain 80-luvun loppuvuosia. Hinta oli hieman vajaat 20 tuhatta markkaa. Sittenhän tuli se Gorbatshevinkin ihmettelemä Cityman markkinoille ja alkoi aivan uusi aika.

Tosin Cityman oli pitkään niin haluttu, että usein työmatkallekin joutui tyytymään Talkkariin. Ainakin syksyllä -92 muistan raahanneeni Talkkaria pitkin Nykäskylän katuja. Omia puhelimia meillä töissä rupes olemaan korkeimman johdon ulkopuolisilla vasta joskus 90-luvun puolivälissä. Lankapuhelin oli kyllä jokaisen pöydällä ja se riitti. :wink:

2 tykkäystä

Jep. Raahaaminen oli suurin piirtein oikea termi tuolle.
Jos en ihan väärin muista niin kaupan hedelmävaaka näytti painoksi 750g?

Raahasin siis Talkkaria. Se painoi noin pari kiloa. Nokia Mobira Cityman 900 oli jo “kännykkä”. Painoi suunnilleen tuon mainitsemasi. Mutta halko sekin nykyisiin verrattuna. 760g tms.

1 tykkäys

Pahoittelut. Meni Talkman ja Cityman sekaisin.
Citymanin ounnitsin kaupan hedelmävaa’alla ja muistelisin että painoi 750g.
Oikeasti raahattavaa (yli 1kg) matkapuhelinta mulla ei ole ollut.

Aika kultaa muistot. Näköjään tuommonen Talkkari painoikin jopa 5kg. No, olipa silloin sitten voimissaan. Ei voi kuitenkaan sanoa, ettei painanut mitään. Tuolloinkin Jyväskylässä toisessa kädessä oli laukku täynnä raskaita mappeja. Menin nääs yöksi hotellilta väijyyn Telen keskukselle pyydystämään yhtä aavemaista vikaa, joka ilmeni aina silloin tällöin. Yleensä yöllä. :wink:

@Rixa

Ei sentään. TI on aina/pitkään ollut merkittävä tekijä sirumarkkinoilla, johon Nokiakin suuruutensa aikoina luotti. Itse asiassa yksi syy Nokian kännybisnesten loppumiselle oli haasteet sirukumppaneiden kanssa.

2 tykkäystä

Tuli vastaan MTV Uutisten vanha artikkeli, missä Nokian silloinen palveluliiketoiminnan johtaja esitti ennusteen näyttöjen koosta:

Jossakin vaiheessa ihmiset tulevat toteamaan, että tämä (suurten näyttöjen sisällyttäminen puhelimiin) on tyhmää

Esimerkiksi Nokian uudessa Lumia 900 -mallissa on “nokialaiseksi” suuri 4,3-tuuman näyttö, mutta moneen kilpailijaan verrattuna tämäkin koko on melko vaatimaton.

Savanderin mielestä Lumia 900 ei kuitenkaan tarvitse suurempaa näyttöä houkutellakseen asiakkaita.

-Silloin siitä tulisi tabletkone ja sitten keskustelisimmekin tableteista, Savander toteaa.

Aina ei ennusteet osu nappiin.

2 tykkäystä

Nokialla oltiin pitkään hyviä tekemään hyviä laitteita, mutta sitten kun ei oltu enää markkinajohtajia niin tulevaisuuden ennustamisessa ei oltukaan enää niin hyviä. Esim. tuo, että pystyttiin näkemään hyvien kameroiden rooli puhelimissa, muttei sitä, että puhelimilla kulutettaisiin mediaa.

2 tykkäystä