Sieltä ottelulistauksesta löytyy kellon kuva mistä saa ilmoitukset päälle kaikkiin peleihin. Myös yksittäiseen peliin sai ilmoitukset päälle jostain
Jaahas, luuri tyrkyttää Android 14:a, uskaltaakohan sen päivittää vai hajoaako koko maailma…
Sammuiko IPhone yöllä? Eikö herätys toiminut?
Apple ei ole kommentoinut asiaa.
Itsellä ainakin herätti puhelin normaalisti (iOS 17).
Hinnat ja.speksit julkaistu. Myynti alkaa 1.1.2024. A9 tai A9+ isommalla RAM muistilla pitäisi olla pätevä peli, ainakin paperilla.
Vieläkö noissa Samsungeissa on paljonkin ei-uninstalloitavaa bloatwarea?
Not great, not terrible. Mikä on kenenkäkin mielestä paljon. Muutamat appit Samsung on korvannut omillaan ja Microsoft yhteystyö on edelleen. Sanoisin kuitenkin ettei nuo häiritse tai tunkeile. Ja tämä siis puhelimissa, joita perheessä on 3 ja duunissa muutama sata.
Varsinainen bloatware on kuitenkin Android itse ja siksi 4GB RAM malleja ei kannata vuonna 2023/24 ostaa.
Tilasin eilen DNA:n verkkokaupasta uuden luurin klo 20:57. Tänään klo 13:36 tuli lähipostin noutoilmoitus. Wow siellä on DNA:lla laitettu tilausprosessit kuntoon.
Alue: pk-seutu
Olen nyt hieman kahden vaiheilla, että olisiko palattava (edellisvuoden) lippulaivoihin, vai kenties uudempiin mid-range -malleihin. Nyt käytössä on OnePlus 6, minkä jouduin kaivamaan naftaliinistä hajonneen Galaxy A52:n tilalle. Perstuntumalta sanottuna OP6 on sutjakampi ja mukavampi laite kuin huomattavasti uudempi mid-rangen A52.
Voi olla että keskityn etsimään milloin OP11 hinta tippuu viiden sadan alle. Toisaalta OP:n Nord 3 näyttäisi olevan testimenestyjä ja Nothing Phone 2 hinta näkyy jo lähentelevän 500 euron rajaa.
Nothing Phonessa kiinnostusta herättää “ilmoitus-led” mitä ei tunnu löytyvän enää lippulaivamalleistakaan sekä pitkähkö päivityslupaus (3+4). Toisaalta arvosteluissa on ollut hajontaa.
Sampan A54 5G jatkaa A-sarjan perusvarmaa linjaa ja muistaakseni oli 339€ hintaan jonkun kaupan BF-kataloogeissa. Tämä ei ole vielä mikään “halpa” hinta, mutta tuote on uutta mallistoa, joten maksimaalinen elinkaari.
Hintahan tuossa on isosti puoltava tekijä, mutta A52:ta käyttäneenä tuo oli eräänlainen puhelimien Juhani Jasu. Perusvarma, ja ei missään nimessä huono, mutta tiettyä säihkettä jäi puuttumaan.
Itselle osui vielä epäonninen A52 matkaan, kun kaikki mobiiliyhteydet lakkasi toimimasta (vain Wifi pelaa), eikä korjaantunut factory resetilläkään.
Tällä hetkellä yksi huomioitava malli on Samsung Galaxy S21 FE 5G. Lähtee jo esim. Telia Shopista hintaan 299 €. 128 GB malli. Reilu kuukausi sitten jo 449€ oli “halpa” ja nyt on hinta romahtanut. Päivityksiäkin on tarjolla vielä useammaksi vuodeksi.
S21:ssä vedän esille hyvät kamerat. Olikos 54:ssakin yhtenä kamerana makrokamera. No, joka tapauksessa itse pidän sitä tarpeettomana. Saman kuvaa käytännössä normaalilla pääkameralla. Mieluummin 3x optinen zoom, joka löytyy esim. tästä S21 FE:stä. Suosittelen tätä, jos kuvaamisella on merkitystä.
Pieni tai isompi puute S21 FE:ssä on se, ettei SD-korttia lisämuistiksi saa. Mutta kannattaa miettiä paljonko itse todella sitä SD-korttia tarvitsee. Meille tuli perheeseen yksi tämmöinen puhelin nyt hommattua ja sisäinen 128 GB riittää. Tai laitetaan riittämään.
Galaxy S21 FE 5G Snapdragon 888 version will get OS update up to Android 15 . All Galaxy S21 series mobiles are eligible to get OS update up to Android 15 and will get security updates till January, 2027.
Aiemmat lippulaivat ovat ainakin suorituskykymielessä mielestäni varmempia valintoja. Eli OP:n Nord-sarjan vertailu käy mielestäni enemmän Sampan A-sarjaan ja numerolliset Oneplussat S-sarjaan. Itsellä Android-puhelimen käyttöikä on luokkaa 3-4 vuotta yhdellä akun ja kotelon vaihdolla, rouva saattaa päästä vuoden pitempään.
Samsungeissa näyttää edelleen olevan varsinkin elinkaaren loppupäässä jonkinlaisia ohjelmistosekoiluja. Esim. rouvan S10 lopettaa musiikin suoratoiston aina kun näyttö menee pimeäksi, eikä tuohon löydy oikein mitään säätöä appsitasolla tai muutenkaan.
Edellä viitattu S21 voisi olla edullisena ihan contender, vaikka minulla on S21 työpuhelimena ja oma Oneplus 8 pro juoksee sen ympärillä suorituskyvyn puolesta ympyrää. Vertailut ominaisuuksien välillä on helppo tehdä vaikka gsmarenassa, esim. Compare OnePlus 11 vs. Samsung Galaxy S21 FE 5G - GSMArena.com
Meillä kävi myös Xiaomi 13T Pro. Oli kuulemma “liian kiinalainen” Android, joten se palautui kauppaan. Samalla hankittiin uusi Telian 5G, jossa puhelut ja netti pätki rajusti. Tämä selvisi vikapuhelulla: liittymässä oli Telian puolelta muutama asetusongelma, kuten 4G-puhelut pois päältä (!?).
23 800 milliampeeritunnin akusta Unihertz kertoo riittävän virtaa 75 vuorokauden valmiusaikaan, 118 tuntiin puheluja, 98 tuntiin musiikkitoistoa, 48 tuntiin videoiden katselua tai 38 tuntiin pelaamista. Lisäksi Unihertz Tank 3:n suurta akkua voi hyödyntää muiden laitteiden lataamiseen, joten älypuhelin toimii myös kookkaana varavirtalähteenä.
Unihertz Tank 3 tukee 120 watin pikalatausta, jolla jättiakku latautuu tyhjästä 90 prosentin varaukseen 90 minuutissa.
Itse viime vuonna ostin 399€ kun vei jonkun luurin vaihdossa. Joku ikivanha luuri löytyi laatikon pohjalta josta sai 100€ hyvityksen.
Oon kyllä tykännyt ja kamera on kyllä hyvä. Koitan välttää kiinalaisten vehkeitä, niin ei vaihtoehtoja montaa ole Samsungin lisäksi.
Mistä kannattais hakee semmonen liikkessä asenettava suojakalvo? Joku joka oikeesti suoja hyvin eikä mitään perus panssarilasia.
Mitä tarkoitat “oikeasti suojaa hyvin”? Tehokkaaseen suojaan tarvitset ns. 360-asteen suojakuoret, joissa koko luuri koteloidaan.
Suojalasit eivät ihmeitä tee - naarmuilta toki suojaavat. Pudotuksissa keskeistä on mm. se, että suojakuoren reunapuskuri tulee riittävästi näytön reunan yli. Itse olen käyttänyt Spigenin kuoria hyvällä menestyksellä.
Google hakuun Lunatik Taktik ja puhelimen malli niin alkaa pysyä puhelin ehjänä.
Ainoa miinus on että koko ja paino hiukan kasvaa.
Ostinpa 4,5 vuoden jälkeen uuden puhelimen, kun vanha sanoi itsensä irti. Samsungin Galaxy A54 tarttui mukaan, kun DNA:n jamppa sanoi, että tämä on yksi myydyimmistä malleista. Vanha puhelin kyllä olikin sen verran vanha ja kämäinen, että kyllä tämä uusi tuntuu niin nopealta. Toivottavasti tälläkin tulee monta vuotta pärjättyä.
Tuo voi palvella hyvinkin 5 vuotta ja sen verran on softatukea julkaisupäivästä laskien.
Asetusten syövereistä löytyy vipu, joka rajoittaa akun maksimilatausasteen 85% tasolle. Sen voi laittaa päälle, jos haluaa hidastaa akun kulumista, varsinkin jos tapana on ladata esim. yön yli.