Älypuhelimet ja muut mobiililaitteet

Paljon pieniä asioita ja omaan silmään huonoja “design-valintoja”.

Päällimmäisenä

• “At a glance” -kikkaretta ei saa kokonaan vaan työpöydälle jää vähintään tarpeeton päivämäärä (samaan aikaan kellosta ei saa päivämäärää pois, joten päivämäärä on kahdesti työpöydällä)
  • työpöydällä on pakko olla hakupalkki, jota ei saa pois ja jota käytän tasan nolla kertaa vuosisadassa
  • “app drawer” ei sovi minulle ollenkaan ja siinä on 0 % muokkausmahdollisuus
  • lukitusnäytön muokkauksessa ei juurikaan valinnanvaraa
  • pökälemäinen design

Kun puhelimen joskus avaa järjestelmä lagaa ja avausyrityksen jälkeen puhelin jumahtaa sellaiseen puolimustaan näkymään. Myös Firefox jökittää paikoin, ja luulen että se on Googlen tyypillistä kilpailijoiden hiekoittamista.

Akku tuntuu tästä menevän samaa tahtia kuin viisi vuotta vanhassa Samsungissa. Se on todella outoa, koska tässä taitaa olla isompi akku. En tiedä johtuuko sitten siitä, että näyttö pitää olla melko kirkkaalla, että näkee jotain. Näyttö ja värit on muutenkin ihmeen haaleat. Kaiutin on laatua jugurttipurkki.

Taitaa olla myös ensimmäinen puhelin minulle, jossa virtanappi on volumen päällä, joten se aiheuttaa misclickejä ihan simona.

1 tykkäys

Sitä on näiden oneplusien kanssa tottunut että näyttösivut saa hyvin räätälöityä ja turhat vidgetit otettua käyttöön (tai pikemminkin pois). Täten tuntuu perin oudolta ettei hakusyötettä saa pois.

K.o. hakusyöte on kyllä niitä turhaakin turhempia asioita jonka pitäisi joka merkillä saada otettua pois käytöstä.

3 tykkäystä

Hakupalkin ja app drawerin muokkauksen pystyy hoitamaan vaihtamalla launcherin. Varoituksen sanana legendaarinen Nova Launcher on nykyään myyty joillekin randoille, jotka alkoi kait heti änkemään siihen jotain sus paskaa.

Itse en löytänyt hyvää korvaajaa, joten menen default launchereilla.

Joo, tämä launcher on minulle kokonaan uusi konsepti, johon olen törmännyt juuri Googlen taipumattomuuden takia, mutten ole jaksanut selvittää sen funktiota. Lähinnä ihmettelen ääneen Googlen pakkosyöttöä, mutta eihän se yllätyksenä saa tulla.

Olen puhelimen käyttäjänä takaperoinen, etten juurikaan suosi sovelluksia ja luotan vaniljaan. Suurin osa asioista tapahtuu selaimen kautta pl. pankki ja streamaus.

1 tykkäys

Androidin hienous on muokata siitä itselleen toimiva tai luottaa Googlen näkemykseen asioista. Valitettavasti Google on lähtenyt omissa toteutuksissaan muiden mukana peesaamaan Applen sanelulinjaa koska se tulee ylläpitokuluissa halvemmaksi heille.

3 tykkäystä

En ole kyllä itse moiseen törmännyt.

Vaikea uskoa. Käytän pääselaimena Bravea ja luulisi, että se jökittäisi, jos Google haluaisi tehdä muille haittaa.

Tuosta saisi myös anti-trust syytteen.

1 tykkäys

No, menkööt sitten yhteensopimattomuutena, mutta nettihän on täynnä tuota foliohattuilua ihan kuiteillakin. Minusta se nyt ei ole mitenkään vaikeaa uskoa, että siellä on sellaista valikoitua yhteensopimattomuuden luomista. No, hyviä tyyppejä kaikki nämä googlet ja microsoftit.

Jos se on noin sysipaska niin kai joku palautusoikeus on?

1 tykkäys

Ei kannata päästää Samsungista akkua loppumaan. Voi kaikki tiedot hävitä puhelimen muistista.

Google-luureissa kaikki on Googlen pilvessä jos niin haluaa, luulisi että Samsungillakin? Toki se Samsungin bloatware lienee aika bugista.

Meikäläisen vanha (+3v) Sony hävitti kaikki bluetooth laitteet eilen. Kiireinen päivä niin iltasella vasta ehdin paremmin tutkimaan ja lopulta sammutin puolen tunnin ajaksi niin alkoi ainakin osa pelaamaan, uudelleen käynnistys päivällä ei toivottua tulosta tuonut.
Jotensakin ärsyttävää etenkin autoillessa kun pitää luuria korvalla pitää.

Ja tässä tapauksessa kyllä, autollakin ajaessa piti eilen olla puhelimen tavoitettaissa, aina ei tarvitse, jolloin tuo ei olisi vaivannut päivän aikana oikeastaan lainkaan

Et tainnut lukea juttua kunnolla. Ekan käynnistyksen jälkeen hävisi kaikki muistista. Ja toisen yrityksen jälkeen puhelin lakkasi toimimasta kokonaan. Siinä ei paljon pilvet auta.

Auttaahan jos uuden puhelimen palauttaa oilven varmuuskopiosta.

1 tykkäys

Eiköhän tuo tietojenpalautus olisi tehty annettuun laina puhelimeen jos se olisi ollut mahdollista. Nyt ei niin ollut.

Sehän ei ole sen pilven vika jos sitä ei käytetä.

Apple ei virittele vehkeitään…

Testikappaleiden ”virittäminen” koski useita Android-laitevalmistajia, mutta yhdysvaltalaisen Applen ei havaittu sortuneen vastaavaan toimintaan, ja joidenkin iPhone-mallien kerrottiinkin olevan jopa suorituskykyisempiä vähittäismyynnissä kuin laitetestaajien käsissä.

4 tykkäystä

Et ole ihan yksin ongelman kanssa.

1 tykkäys

Ei minulla ole ollut ongelmaa alkuunkaan Oneplus puhelimen käyttäjänä. Jaoin vain tuon uutisen.

1 tykkäys

GrapheneOS ja Motorola aloittavat yhteistyön, mutta ilmeisesti ihan Graphene-pohjaisia motoroloita ei saada, vaan jotain muuta. En tiedä, kuinka legit Motorola on.

GrapheneOS on jonkinlainen open source -käyttöjärjestelmä, jonka tarkoitus on tarjota yksityisyyttä ja vähentää Google-riippuvaisuutta.

Jostain luin kommentin, että Nokian pitäisi lähteä tuolla Graphene-kulmalla uudelleen vauhtiin.

1 tykkäys