Olin Hartwallilla katsomassa Jets-Panthers peliä. Täysi halli, ei faniryhmiä. Ymmärtääkseni kaikki istui. Ja tunnelma hallissa oli loistava.
Olin katsomassa molemmat pelit ja tunnelma oli kyllä selvästi heikompi kuin Hakametsän paikallisissa.
Ilman organisoituja faniryhmiä hallissa oli välillä oikeasti niin hiljaista, että kaikki pelaajien huudot kuuluivat yläkatsomoon saakka.
Ei se hienoa tapahtumaa estä, nuokin pelit olivat upeat tapahtumat, mutta olihan se nyt tunnelmaltaan varsin lattea.
Onhan tää nyt täydellinen farssi! Mä oon maksanut, että pääsen seisomaan ja nyt pakotetaan istumaan! Aika mielenkiintoista, että seisomakatsomo tehdään sellaisella toteutuksella, joka tarvitsee hirveästi erilaisia komponentteja ja tukirakennelmia. Se on kuitenkin katsomossa se eniten rasitusta vastaanottava osa.
Farssi.
Pipoa nyt löysemmälle siellä
Suora lainaus: “Pomppiminen tai pääasiallinen jatkuva seisominen on valitettavasti katsomossa kielletty, kunnes seisomakäytön vaatimat lisätuennat saadaan valmiiksi. Näin varmistamme kaikille turvallisen ottelutapahtuman”
Eli pomppiminen on kielletty kokonaan eli kun maali tulee niin pomppia ja hyppiä ei saa fanikatsomossa.
Niinkuin mielestäni viestissäni sanoin.
Tämä on monitoimihalli, ei vain jäähalli. Hakametsä on tehty vain jäähalliksi, jolloin rakenteet ovat täysin erilaisia. Joku joka ymmärtää rakentamisesta, voi sanoa paremmin. Itse vedän omilla ajatuksilla.
Tämä viesti summaaa täydellisesti tilanteen. Tilanne ymmärretään mutta se ei poista vtutusta.
Myös omasta puolestani harmittaa tämä:
"Alun perin seisomakatsomoille varatut alueet on avausviikonloppuna 3.–4.12. muutettu molemmissa päissä istumakatsomoksi, joissa ei kuitenkaan ole paikkanumeroita.
Seisomakatsomosta lipun ostaneena voit valita haluamasi istuimen katsomossa merkityltä alueelta päädyssä, johon ostit lipun. Kaikille lipun ostaneille löytyy paikka areenalla. Sama käytäntö jatkuu, kunnes seisomakatsomot saadaan otettua käyttöön alkuperäisessä tarkoituksessaan."
- Nyt joutuu menemään oikeasti ajoissa paikalle, jotta saa kohtalaisen paikan. Vaikka kaikille löytyy paikka, niin onhan eturivin istuin aivan perseestä päädystä.
- Ostin mielelläni lipun päädyn seisomakatsomoon, jotta pääsen seisomaan ja mukaan SO:n tunnelmaan, nyt joudun istumaan ja katsomaan peliä paskimmilta mahdollisilta paikoilta.
Fiilikset aamulla: 10/10
Fiilikset nyt: 6+/10
Pääasiahan tässä on se, ettei katsomoissa ainakaan rampata. Mennään ja tullaan.
Jos tunnelma nyt tuon takia kokonaan puuttuu peleistä niin syyttävä sormi osoittakoon ihan jokaista paikallaolijaa.
Eiköhän yli 13.000 ihmistä kohahduksineen ja taputuksineen tuo ihan riittävän tunnelman.
Esim täydessä Hartsussa olen ollut katsomassa Leijonien peliä ja kyllä sielläkin mahtava tunnelma oli, vaikka kaikki istuivat penkeissään, eikä mitään fanikatsomoa ollut.
Mites ison meren takana, onko siellä seisomokatsomoita? Ääntä siellä taitaa ainakin olla kiitettävästi. Ite seuraan änäriä tosi vähän. Ja mitä tähän saagaan tulee, niin ottaisin rauhallisesti, jos pääsisin edes halliin, olisin tyytyväinen. Eiköhän vielä tule aika jolloin uudessa kodissamme saa älämölöillä. Tunnelman latistumiseen en ota kantaa.
En ole ollut katsomassa änäripeliä P-Amerikassa, mutta rouva oli ja kun laitto videoo, en nähnyt siellä seisomakatsomoa enkä tätä ole kyllä havainnut telkkaristakaan.
Rapakon takana on tunnelmaa siksi, että muutkin kuin se faniporukka luo sitä tunnelmaa. Niinkuin tuo Hakametsän viimeinen peli on hyvä esimerkki, ilman Sinioransseja halli olisi ollut kirkko…
Sitä vaan mietin voiko tuennat olla huonommat kuin Hakametsän puulauteilla aikanaan
Hyvin sekin pepit yms kesti
Mutta ei kai kukaan ole kieltänyt pitämästä tunnelmaa yllä vaikka…istuen. Vai onko jokin fysiologinen este tai vaade? Ääntä ei muodostu istuen?
Turhauttavaa alkaa sitä istualteen luoda, koska luulen että moni ei silloin edes yritä.
Hyvä esimerkki oli tuossa pelissä se, että aallot ja meteli pelin lipussa lähti ihan muualta kuin Sinioransseista. Eli nyt ei kannata kaikkea kunniaa ottaa, se ei vie asioita eteenpäin.
Sinioransseista varmaan ääntä lähtee ilman, että pitää seistä. Seisomaan pääsee, mutta nyt pitää hetken aikaa malttaa.
Okei. Luovutan.
Muodostuu paljon huonommin ja vaivallisemmin. Siksi kannustuskatsomot seisovat kaikkialla. Paitsi ehkä siellä Amerikassa, jossa huudetaan kerran erässä valotaulun ohjeiden mukaan GO [joukkueen nimi] GO.
Kyllä, pelin lopussa oli koko halli komeasti mukana, respect siitä!
Mutta mites muu 58min pelistä?
Aikamoista faniryhmien aliarvostamista tämmönen kommentointi ylipäätänsä.
Kaikkialla Euroopassa on parhaimmillaan todella paljon parempi tunnelma kuin PA:n sarjoissa. Oli kyse sitten jalkapallosta, jääkiekosta tai koripallosta.
Se ei tarkoita sitä, etteikö tunnelmaa tai ääntä tuolla PA:ssa olisi ollenkaan, mutta väitän että ilman organisoitua fanitoimintaa Liigapelien tunnelma olisi todella heikkoa.
Amerikan tapahtumat ovat erilaisia, niissä show on tärkempää kuin yleisön luoma tunnelma, kun taas Euroopassa usein mennään “orgaanisemmin” fanit edellä. Areena mahdollistaisi näiden molempien tarjoamat mahdollisuudet ja sitä kautta upean kiekkotapahtuman, mutta nyt ainakin kahdesta ensimmäisestä pelistä tämä toinen mahdollisuus ja potentiaali joudutaan jättämään käyttämättä.
Aika paljon heikommin kuin seistessä, tästä nyt on turha edes vängätä.