Aurinko paistaa ja vettä sataa - sään taivasteluketju

Aamulla mietin että jos täällä vielä tuulee eikä aurinko paista niin lähden sinne, onneks ei tarvinnu lähteä, ainakaan tänään, huomisesta ei vielä tiedä :joy:

Joku toinen vois ennustaa että kyseessä on talvi. Siihen kuuluu välillä pakkasta ym. lieveilmiöitä. Jotkut asiantuntijat ovat myös olleet samoilla linjoilla. Tiedä sitten näistä :thinking:

1 tykkäys

Kylmän ilman aalto tulee jokunen viikko sitten pohjoisnavan yllä heikentyneen polaaripyörteen hajoamisen ja suihkuvirtausten muutosten seurauksena.

Pohjoisnavan yllä lämpötila nousi äkillisesti alemmassa osassa ilmakehää ja ylemmästä osasta virtaa nyt kylmää ilmaa meille ja varsinkin Yhdysvaltojen puolelle.

https://mobile.twitter.com/RyanMaue/status/1088798631040376838

2 tykkäystä

@Tomi + @lepopulssi

Kyllä itku pääsee kun kävelette Suomessa lentoaseman ovista pihalle.

Mulle alkaisi tää talvi jo riittämään kun en vaan ole alkuunkaan talvi-ihminen.
Kylmäkin on koko ajan ja ei muuten auta pukeutuminen kylmyyteen.
Vaikka kuinka lataisin vaatetta päälle niin lämpömittariin se ei vaikuta yhtään.

Tulis kesä ja kärppäset…tai jotain.

6 tykkäystä

Hjjoo, en talvesta tykkää kyllä yhtään, voisi jopa sanoa että olen talvivastainen. Työkaveri sanoi aikanaan että vaikka talvi kuinka vit… Ahdistaa, niin ennemmin pakkasta ku hellettä. Oli sitä mieltä että kyllä pakkaselta pystyy suojautumaan mutta hellettä ei pääse karkuun mitenkään. Saattoi olla oikeassa, mutta minä kannatan lämpöä! Joten voin luvata olla apeana jo täältä lähtiessä!

3 tykkäystä

Ihan sama, talvi on syvältä.
Mä jo asennoiduin tulevaan kevääseen tilaamalla pitkän viikonlopun reissun Barcelonaan vapuksi niin on taas jotain mitä odottaa.
Tällä kertaa mä lähdin yksin reissuun ja muu perhe on Suomessa, Vapun reissu tehdään kahdestaan vaimon kanssa ja suunnitteilla on koko perheen reissu ens jouluksi Puerto Ricoon (Kanarian saarten), sitä kyllä jo mietittiin että lähdetään isommalla sukuporukalla :blush:
Isommalla porukalla lähtiessä on aina niitä miettimisen vaikeuksia mitä tehdään mutta etuna siinä on tietenkin meille lapsenvahti niin voidaan vaimon kanssa tehdä kahdestaankin jotain :blush:
Terveisiä täältä Suomeen, lämmintä rupeaa olemaan reilu 20 astetta, eikä tuultakaan ole joten rantapäivä tästä tuli :blush:
P.S joka päivä on saanu kattoa lätkää, kiitos @TeliaPartio kun kiekkoa pystyy katsomaan täälläkin!

2 tykkäystä

Ennen sitä tulee kevät ja Kärpät. :slight_smile:

Minullekaan nämä kovimmat pakkaset eivät ole mikään nautinto, yleensä niiden aikoihin poden flunssaakin. Mutta kyllä tuolla ulkona tarkenee, kun pysyy jatkuvasti sopivassa liikkeessä, niin että veri kiertää mutta ei tule hiki. Onneksi tämä sydäntalvi on aika lyhyt kuitenkin.

1 tykkäys

Talvessa ei oo muuta vikaa kuin iho kuivuu pakkasilla sekä talvipukeutuminen. Meneppä vaikka kauppaan niin hetkessä virtaa jo hiki. Tällaiselle herkkä ihoselle hiki on pahinta myrkkyä.

Muilta osin rakastan talvea. :blue_heart:

4 tykkäystä

Tähän vaivaan etelänmies käyttää Tapparaa

5 tykkäystä

Kyllä siinäkin alkaa tuleen jo hiki. Toi on helpompi ennustaa kuin sää, eikä ole ilmastonmuutoksesta riippuvainen.

Olen kyllä tällaisen talven ystävä. 8 kuukauden vesisade ja ~3 astetta ei oikein sytytä.

4 tykkäystä

Pohjoisessa on ollut kylmää ja talven pakkasennätyksiä on rikottu:

Ihme homma, kun ei tänään ollut aamusta porukkaa kentällä. Pari tuntia saatiin kaverin kanssa keskenään vedellä ja heittää lättyä kirkkaassa auringonpaisteessa. Normaalivaatetus meikäläisellä on yleensä verkkatakin ja toppahousujen alla fleece-väliasu. Tänään laitoin siihen alle teknisen alusasun varmuuden vuoksi, eikä tullut mistään kohtaa kylmä.

Pointti siinä, että yleensä tuolla on peleille porukkaa yllin kyllin tuohonkin aikaan, ja nyt ei ketään eikä enempää tuttujakaan saatu lähtemään. Eikö ihmiset osaa pukeutua?

Ihmiset ovat varmaan pelästyneet, kun media toitottaa meneillään olevista hirmupakkasista, eivätkä ole uskaltautuneet ulos. Tänäänhän oli ihan tavallinen talvipakkanen.

2 tykkäystä

Nämä -15 ja siitä kovemmat pakkaset on just parhaita. Kyllä talvella pitää pakkasten paukkua. Kevättalvella voi sitten olla ja vähän leudompaa. Mutta mielummin näin kuin nollan tuntumassa

5 tykkäystä

Yhtä helvettiä nämä pakkaset mulle. No näillä ny mennään.

1 tykkäys

Helsingissä kunnon myteri. Lunta tulee vaakatasossa, ratikka jäi jumiin. Saatan jatkaa raporttia kunhan oon saanut työnnettyä tän liikkeelle. Pakkasia on ikävä jo.

2 tykkäystä

Polaaripyörteen puolikas pyörii Yhdysvaltojen päällä ja puhuri puhaltaa kylmää ilmaa… tai jotain :cold_face:

Arktisilta alueilta saapunut kylmä ilmamassa laskee lämpötilat ennätysalas Dakotasta Maineen. Kylmä rintama ulottuu niinkin etelään kuin Alabamaan ja Georgiaan saakka.

Satoja kouluja on suljettu ja tuhatkunta lentoa on jouduttu perumaan – esimerkiksi Atlantaan, missä vain muutaman päivän kuluttua on tarkoitus pelata huippusuosittu Super Bowl.

Chicagoon ja Pohjois-Illinoisiin on ennustettu –46 asteen pakkasia.

4 tykkäystä

Etelään lumimyräkkää.

uutta lunta tuiskuaa sunnuntaina etelässä jopa 20 senttiä!

Klikin säästäjä…

5 tykkäystä

Australiassa on ollut kuumin tammikuu koskaan:

Kuukauden keskilämpötila ylitti koko Australian mantereella 30 astetta ensimmäistä kertaa mittaushistoriassa. Kuukauden aikana oli paitsi ennätyksellisen pitkiä hellejaksoja myös hurjia lämpötiloja yksittäisinä päivinä.

Kuukauden korkein lämpötila mitattiin Etelä-Australiassa, kun elohopea kipusi 49,5 asteeseen 24. tammikuuta. Kuukauden sademäärä jäi keskiarvon alapuolelle, mikä pahensi jo valmiiksi vakavaa kuivuutta Australian itäosissa.