Ilotulitteet

Koitan nyt ennakoida ja perustan ketjun. Kohta joku kertoo, että tällainen on jo. No en löytänyt.

Olen todella iloinen, että tämä etenee eduskuntaan:

Minulla tietysti on omat juttuni, joiden vuoksi pidän tätä hyvänä asiana, mutta onko kielto oikea tapa toimia?

1 tykkäys

Kukun saa polttaa rahansa haluamallaan tavalla. Mutta ainakin keskusta-alueilla hommat pitäisi olla ammattilaisten käsissä. Toki koko koiranpommien paukuttelu on tuollainen 80-luvun jäänne. Ja nostan hattua niille kaupungeille jotka siirtyneet valoshow-tyyppisiin ratkaisuihin.

2 tykkäystä

Huoh, tämä on just tätä kielletään kaikki suomea, todella syvältä.
Se varmaan riipaisee niin kovasti jos muilla on kivaa ilotulitteita ammuttaessa että ne täytyy kieltää.
Mun mielestä ihan idioottimaista alkaa kieltämään 1-2 kertaa vuodessa tapahtuvaa ilotulitustoimintaa ihmisiltä.
Valoshow sitä ja valoshow tätä, ja niitähän sitten saattaa löytyä vain suurimmista kaupungeista, aika vähän niitä maalla taitaa olla.

7 tykkäystä

Näinhän se, mutta tämänkin asian ilotulitteiden käyttäjät ovat tyrineet ihan itse laiminlyömällä käyttöaikoja sekä aiheuttamalla vammoja, vahinkoja ja häiriöitä itselle sekä muille.

5 tykkäystä

Keskusta-alueilla on hyvä olla rajoituksia ja niitä myös on.
Taajama-alueillakin pitäisi olla. Olen sitä mieltä, että pitäisi osoittaa yksi paikka mihin vastuulliset menisivät ampumaan raketteja. Esim. puisto, urheilukenttä, jne.

Silloin olisi roskat yhdessä paikassa ja olisi helpompi siivota ne, nyt niitä on pitkin poikin.

@Reierson20 kirjoitti hyvin. Mikäli niistä tämän hetkisistä säännöistä pidettäisiin kiinni, niin homma olisi ok. Pommeja pelkäävän koiran kanssa olisi silloin tilanne selkeä, nyt se ei ole. Myös ne roskat pitäisi siivota pois, ei jättää muille. 1.1 on mukava aina aloittaa siivoamalla lähiseutu.

10 tykkäystä

Oot ihan oikeassa. Tosin aikojen laiminlyönti taitaa olla hyvin pitkälti pari päivää etukäteen.
Näillä vamma/vahinko perusteilla voisikin sitten kieltää autoilun yhdet ylinopeussakot saatuaan.
Voitais oikeastaan kieltää eläimetkin kun niillähän tuota kieltoa perustellaan myös aika pitkälti, ne kun tuottaa vammoja ympäri vuoden.
Mutta joo, oikeasti en ole noiden minkään kieltämisen kannalla, vaan suuresti pistää v********n ku joka jumalan asiaa on joku kieltämässä.

Edit. Olin menossa yhteiskunta-ketjuun avautumaan kuinka tämän päivän kieltoasenne ottaa päähän mutta en pääsekään sinne.

6 tykkäystä

Vielä ehkä kymmenen vuotta sitten, kun olen itse jotain ampunut, olisin ollut vastaan tätä, mutta nyt kun on jo kasvanut ohi siittä “raketti-iästä” niin eipä haittaisi yhtään vaikka ne kiellettäisiinkin. Koirat ja kissat ynnä muut lemmikit pelkää ja pitää myös muistaa, että luonnossa on edelleen aika paljon myös villejä eläimiä jotka aika varmasti pelkäävät ihan yhtälailla kuin lemmikitkin, jolleivat vielä enemmän. Ja sitten vielä se roskan määrä on hirveä mikä tulee pienestäkin rakettimäärästä. Ihan omasta kokemuksesta tiedän, kun omia jälkiä on siivoillut seuraavana päivänä.

5 tykkäystä

Ostan ilotulitteita?

• Kyllä
  • En

0 voters

Ei ilotulitteille.

2 tykkäystä

Tuota se on ollut täälläkin, jopa pahempaa. Viime vuonna löydettiin ensimmäinen lääke mikä oikeasti rauhoittaa koiran. On tosin aikalailla “kanttuvei” lääkkeen ansiosta, mutta parempi sekin kuin jatkuva pelko.
Ongelma tosiaan on se, että niitä pommeja ammutaan aikamääreiden ulkopuolella. Eli koiran ulkoilu on aika mahdotonta tässä lähipäivinä. Jos ammuttaisiin aattona se klo 18.00-01.00, niin homma olisi ok. Silloin voisi ihan rauhassa rytmittää…

6 tykkäystä

Ei tuo kansalaisaloite taida kovin äkkiä edetä. Aktiivimallia vastustava kansalaisaloite keräsi noin vuosi sitten 140 000 allekirjoitusta eikä sitä ole vielä saatu käsiteltyä eikä varmasti saadakaan ennen vaaleja. Uusi nimien kerääminen alkaa vaalien jälkeen.

Totaalisen kiellon kannalla en ole ilotulitteiden kanssa mutta aikaan ja paikkoihin, missä ja milloin tulitteita voisi käyttää, saisi tehdä enemmän rajoituksia.

2 tykkäystä

Koska itse kasvanut niin kielletään nuorilta sama mistä itse pitänyt joskus :laughing:

Ei mitään totaali kieltoa vaan vähän säädetään mitä myydään ja millä hinnalla. Ensimmäisenä kaikki pieni ja halpa heiteltävä tavara pois, sillä ne silmävammat saadaan pääosin aikaiseksi. Sitten painotus patojen suuntaan kuten nykyään on trendi mennytkin. Patojen äänet jäävät myös pienemmäksi kuin korkealla räjähtävien rakettien. Niiden siivoaminen on helpompaa+ lentoradat on hallittavissa. Raketit ny lentävät vähän minne haluavat ja saattavat jäädä maahankin. Lisäksi raketit nyky säädöksillä on aika säälittäviä kissanpieruja muutenkin. Tähän päälle vielä jonkinlainen ympäristövero vaikka tulilanka kohtaisesti, joka painottaisi ostoksia edelleen isompiin ja helpommin siivottaviin tuotteisiin.
Rakettien käyttö keskustoissa on vain typeryyttä ja pitäisi kieltää, pata puiston keskellä nyt ei sinänsä häiritse ja aiheuta suurempaa vaaraa.

7 tykkäystä

Onhan monen kaupungin keskustoissa ilotulitteet olleet kiellettyjä jo useita vuosia ja näin myös on Tampereella ollut.

Eriasia on sitten kuinka kieltoa noudatetaan ja kuinka hyvin sitä pystytään valvomaan.

1 tykkäys

Alakouluikäisenä itse ihmettelin vanhempieni negatiivistä asennetta ilotulitteita ja niiden hankintaa kohtaan.
Omilleni mentyä ja perheellisenä en.
Poika (12) ei ole pommin pommia pyytänyt hankittavan ja luulen ettei näin ollen niistä perustakkaan.
Itse en ymmärrä jotenkin koko touhua. Enkä ole vastaankaan. Juhlikoon kukin tavallaan.
Sama koskee hirveetä joulutörsäystä. Jotkut vielä makselee näitä juhlimisia ensivuonnakin.

1 tykkäys

Ensimmäinen raketti ammuttiin ja koiran kanssa loppui lenkki siihen. Vitun vitun ■■■■■■ Urpot saatana.

Voimia!
Pahin on valitettavasti vielä tältä vuodelta edessä.:frowning:

4 tykkäystä

Missä päin ammutaan jo nyt?

Tässä Tampereen rajalla.

1 tykkäys

Ymmärrän koiran omistajia tässä rakettiasiassa, mutta ei kai sitä nyt koirien takia kielletä tätä hupia. Paukuttelu alkaa heti kun myyntikin ja pitäisikö myynti aloittaa vasta vaikka aatonaattona, jottei paukuttelu olisi monipäiväistä.

4 tykkäystä

Tuo myynnin myöhästäminen voisi olla ihan hyvä idea.

Tuskin tätä nyt koirien takia pelkästään ollaan kieltämässä, aloitteessa on paljon muutakin. Itse olen tuonut tuota koira aspektia esiin, mutta olen tuonut myös roskaamisen määrää esille. Roskaaminenhan on rikos.

Minulle ainakin riittäisi, että roskat siivottaisiin ja ammuttaisiin sovittuna aikana.

1 tykkäys