Ilotulitteet

Jos pelkästään koirien takia kiellettäisiin, niin sitten pitäisi kieltää myös suklaa, koska koira voi kuolla siihen.

7 tykkäystä

Ilotulitteet tuntuu olevan monelle koiran omistajalle ongelma. Itse en sitä ymmärrä. Väitän että lähes kaikki koirat pystyy kouluttan/siedättään pois paukku arkuudesta. Niin minä olen toiminut. Arkakin koira kyllä tottuu paukkuihin. Se vaatii vaan työtä omistajalta niin kuin koiran koulutus yleensäkkin. Tiedän että sohaisen nyt muurahaispesää. Mutta tämä on vain mun oma mielipide.

5 tykkäystä

Meillä on ollu kautta aikain metsästyskoiria, ja on edelleenkin. Ykskään niistä ei ole moksiskaan ollut haulikolla ampumisesta mutta ilotulitteita ne on pelännyt, noidanpillejä eritoten.

2 tykkäystä

Valitettavan usein roskat jätetään keräämättä. Itsellä on se periaate, että kaikki minkä räjäyttelen niin myös kerään pois. Jotkut raketit tietysti jää keräämättä, kun näe mihin ne putoaa. Kerään kohdalle osuvat toisten roskat myös.

1 tykkäys

Ilotulitteiden roskiahan ei saa kerätä heti. Pitää odottaa, että ovat varmasti täysin sammuneet ja jäähtyneet.

Ne jotka näkee palavan loppuun on turvallista kerätä aika piankin. Tietysti jos ilotulite on suutari, niin ei sitä pidä heti mennä keräämään, kun voi vielä räjähtää. Eihän nuo nyt kovin kuumia ole kuitenkaan.

1 tykkäys

Itse en ammu enkä osta yhtäkään rakettia mutta jos jotkut haluaa yhtenä päivänä vuodessa paukutella niin antaa palaa. Ei oo varmaan maailman isoin murhe taas.

5 tykkäystä

Kun koirista puhutaan niin kyllä se niin on, että ihminen hankkiessaan ymmärtää sen tuomat ongelmat ja vastuut. Ei ole mitään oikeutta vaatia rakettikieltoa.

3 tykkäystä

Samaa mieltä. Ainoa mitä itse olen toivonut on se, että niitä aikamääreitä noudatettaisiin. Tänään ammuttiin jo ensimmäisiä taivaalle ja lenkki loppui siihen. En minä ole menossa lenkille aattona kello 16.00 jälkeen, koska tiedän, että silloin ammutaan.
Ei tässä ketjussa varmaan kukaan ole täyskieltoa toivonut?
Ja se roskan määrä. Joku ne aina siivoaa pois ja minä olen yksi niistä.

3 tykkäystä

Roskaaminen on rikos mutta konsertit ja vaput tuottavat huomattavasti enemmän roskaa että nekin voitaisiin kieltää samalla.

Silloin roskat ovat yleensä keskitetysti aika pienellä alueella. Siivoaminen on helpompaa.

Hyvin kyllä täydensit tuota mitä tarkoitin. Meillä on ollut lapsuudessa aina koira. Tiedän mitä se touhu on uutenavuotena. Tietysti tuo roskaus on yksi asia mikä aiheuttaa ongelmia kaikille.

1 tykkäys

Mä toivoisin, että ilotulitteita myytäisiin vain aattona. Ihan järjetöntä touhua noilla, pääasiassa nuorilla, jotka paukuttelevat niitä monta päivää ennen aattoa. Hienoa yöllä herätä siihen, kun joku idiootti räjäyttelemään pommeja pari päivää ennen laillista aikaa. Kannatan aloitetta.

4 tykkäystä

Itseäni ilotulitteissa ei niinkään ota päähän meluhaitat tai väärään ajankohtaan tapahtuva paukuttelu, vaan se järjetön roskan määrä mikä jää kaduille ja kujille uudenvuoden jälkeen. Ihan hyvä jos sitä vähän saatais rajoitettua.

2 tykkäystä

Itse en ole enää moneen vuoteen niitä ostanut, koska koirat ja kissa kotona niin ei vaan ole tarpeellista…

1 tykkäys

Mun mielestä nämä isojen kaupunkien julkiset ja isot ilotulitukset on oikeasti hienoja. Katselen niitä pitkälti koko seuraavan päivän, kun tulee noita Sydneyn yms. tulituksia - ja Euroopassa erityisesti Lontoossa usein todella hienot.

Oma kanta on vähän se, että yksityiskäyttö voitaisiin kieltää ihan kokonaan. Toisaalta kyllä minä vähän nykyään näitä meidän nuoriamme säälin, kun noi oli silloin omassa nuoruudessa niitä vuoden kohokohtia ja tuntuu, että kielto-Suomi vie pikku hiljaa todella monta nuorille tärkeää juttua pesuveden mukana.

Kieltoja tehokkaampaa on odottaa sitä, että yleinen ilmapiiri jonkun asian ympärillä menee riittävän happamaksi. En olisi vielä uskonut joku 10v sitten edes, kuinka sosiaalisesti leimaavaksi tupakointi vielä menee siinä ajassa, kun itse polttelen.

8 tykkäystä

Itse kanssa nykyään mielummin katselen kaupungin tarjoamia raketteja mielummin niin ei ainakaan satu silmävammoja…

Tai noh jooo

Jokilaaksojen ja Oulu-Koillismaan pelastuslaitokset ovat nyt ensimmäisiä pelastuslaitoksia, jotka ovat antaneet ”vahvan suosituksen” siihen, että talvimyrskyssä ei uudenvuodenaattona ammuttaisi ilotulitteita.

Jokilaaksojen ja Oulu-Koillismaan pelastuslaitokset ovat kuitenkin jo kehitelleet ratkaisun asiaan, sillä moni ihminen on jo hankkinut raketit valmiiksi. Nämä pelastuslaitokset valmistelevat nyt kemikaaliturvallisuuslain mukaista päätöstä, jolla sallitaan yksityinen ilotulitus ilman pelastusviranomaiselle tehtävää ilmoitusta.

Ajankohdaksi on alustavasti sovittu lauantai 5.tammikuuta. Tuolloin kansalaiset saisivat posautella uudenvuoden rakettejaan mielin määrin kello 18-21 välisenä aikana. Ajankohta vahvistetaan vielä erikseen, mutta joka tapauksessa ylimääräinen rakettipäivä on tulossa.

– Jos sääolosuhteet lauantaina sallivat, niin silloin saisi ampua kello 18-21.

Näin se kuulemma on. Meidän koirista yksikään ei pelännyt paukkuja, kun ei kiinnitetty omistajina mitään huomiota koko paukutteluun. Näin koiratkaan ei sitä uhkaavana kokeneet. Tai näin ainakin haluan uskoa, että johtui siitä.

Naapurustossa taas eli aikanaan sellainen mummeli, joka pelkäsi ite paukuttelua yli kaiken, ja tätä myöten hänen koiransakin. Eihän se ihme ole, jos hyssyttely ja voivottelu alkaa kotonakin heti kun pamahtaa, niin tottakai se eläin alkaa pelkäämään myös.

Toki jos eläimelle tulee kokemus, missä joku raketti räjähtää metrin päässä, niin ei taida paljoa keinoja löytyä ettei pelkäisi jatkossa.

4 tykkäystä

Meillä nyt reilu puolivuotias koira, ja eilen aloitettiin siedätyshoitoa mm lyömällä klapeja yhteen koiran lähellä ja youtubesta ilotulitusta kajarin kautta. Tänään sitten panokset kovenee. Lapsiperheessä kyllä tottunut jonkinlaiseen älämölöön.