Maailmassa monta, on ihmeellistä asiaa, ne hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa

Tälläistä ketjua ei vielä olekkaan.
Tuota laulua joskun soitettiin ainakin Nordiksella Mikke Stenbergin toimesta kun tuomarit oli antaneet Hifk:lle kyseenalaisen jäähyn.
Se hassuttelu kiellettiin nopeasti Liigan toimesta.

Mutta itse ketjuun. Jos tulee vastaan asioita, joita ei voi ymmärtää.

Tässä alkuun yksi malliksi.
Kolmen rubikin kuution ratkaisu.
Luonnollisesti niitä jonglööraten.

8 tykkäystä

Kaikki mikä tulee Japanista tai Kiinasta niin aiheuttaa wtf reaktion.

4 tykkäystä

Onhan tämä aika huikeaa. Mutta kun minä en tahdo ymmärtää sitäkään, että siskon nuorin poika tekee Rubikin kuution paitsi selkänsä takana myös varpaillaan. Muistaakseni normaalin suorituksen aika on ollut kisoissa yleensä alle 40 sekuntia. Osallistunut kotimaassaan Kanadassa näihin kisoihin ja “mitaleja” on tullut. Lahjaksi hän vielä pari vuotta sitten toivoi erilaisia Rubikin kuutioita, esim. 5x5-sivuisia jne. Mä en itse edes tiennyt, että niitä löytyy erilaisia vaikeampia malleja…

Muutenkin tuo sukulaispoika lienee kohtalaisen lahjakas, kun 15-16 vuotiaana lähti jo yliopistoon opiskelemaan “Computer Scienceä”. Mutta mutta. Tämänkin kaverin sukujuuret vie isän puolelta Aasiaan, Intiaan. Ihmeellistä sakkia! Harrastuksena normaalin jääkiekon lisäksi esim. säkkipillin soitto, oli Lontoon kesäkisojen aikaan siellä soittamassa koulun bändin kanssa. :wink:

9 tykkäystä

Huh-huh. Tarttis varmaan alkaa opetteleen joglööraamista kun en oo koskaan osannu Rubikin kuutiota ratkaista. Tai ainakaan ilman kuution purkamista. Melko hämmästyttävä oli sen rakennekin.
(Ellet halua ottaa riskiä siitä ettet saisikaan kuutiotasi enää ehjäksi, voi vilkaista kuvan tuolta: Rubikin kuutio – Wikipedia)

Eihän toi oo hitto mitenkään mahdollista… käsittämätön suoritus.

Helppoa se sen perusrubikin kuution ratkaisu on, kun opettelee vain ne kaavat. Itsellä menee pari kolme minuuttia. Tai meni joskus. Nyt ei ole tullut vähään aikaan taas ratkottua, niin voisi mennä vähän kauemmin. Youtubesta löytää kyllä hyvin apua ja opetusvideoita, millä pääsee hyvin alkuun.

Nuo isommat 4x4 tai 5x5 menee kyllä jo pahasti yli ymmärryksen. Seläntakana tai silmät sidottuna ratkominen vaatii julmetun hyvän muistin ainakin, että muistaa lähtötilanteen. Sen jälkeenkin vielä täytyy pystyä hahmottamaan, että mitenkä päin se kuutio on kädessä, että pyörittelee kaavat oikeista kohdista ja oikein päin.

Samalla tavalla kaavat noihin isompiinkin kuutioihin on. Ja tosiaan vähintäänkin lievästi autistista muistia tuo vaatii.

Kaverit noita pyörittelivät opiskeluaikoina myös päivät läpeensä. Itse keskityin yksinkertaisempiin asioihin, kuten Epsilon-Deltoihin, Banach-avaruuksiin ja Fermi’n energia-aukkoihin.

Kerhohuoneella pyöri myös 7x7 kuutio, vai oliko jopa vielä isompi. Näppärästi saivat senkin ratkaistua, kun niitä itsekin kävin välillä sekoittelemassa. Kisojakin kävivät Eurooppaa myöten. Silmät sidottuinakin 3x3 oli pala kakkua (toki ennen aloitusta oli kuutioon saanut tutustua). Ihan @Hakkuri sukulaispojan kaltaisia lahjakkuuksia ei tuolla tullut vastaan.

Saati, että olisivat jönglooraamalla ratkaisseet kolme kuutiota. Mitä ihmettä? Voiko tuo olla aito video? :smile:

3 tykkäystä

Mutta kyllä Suomessakin hallitaan kuution salat.
Silmät sidottuna maailmanennätystä on haussa.

:rofl::rofl::rofl:

2 tykkäystä

Tuossa etupuolella tapahtuvassa ratkaisemisessa on sentään jotain “normaalia”. Vaikka olisi silmät sidottuinakin. Minulle itselleni jo ajattelu selän takana tapahtuvasta työskentelystä on niin vierasta että melkein pahaa tekee… Varsinaista “brain twistingiä”. Sama kuin yrittää leikata itseltään hiustupsua peilin edessä. Ehkä joku on joskus koettanut samaa. Saa olla tarkkana ettei lähde korva samantien kuin van Goghilta… :wink:

7 tykkäystä

Kun lähes joka aamu vedän kammalla hiukset samaan asentoon, niin tuohon on jonkunlainen motoriikka kehittynyt. Vielä nuorempana muistan kyllä välillä lähteneeni vetämään kammalla väärään suuntaan.

1 tykkäys

Joo, otsatukan minäkin olen oppinut “heittämään” kammalla sivulle peilinkin edessä. Mutta vissiin siinä saksihommassa on enemmän kolmiulotteisuutta, mikä sekoittaa. Vai tekeekö sitä vaan harvemmin, eikä sitten osaa oikein paikallistaa kiusallisen hapsun olinpaikkaa… :slight_smile:

1 tykkäys

Ei tää ehkä ihan aloitusviestin tasolle yllä, mutta onhan tässäki taitoa ja talenttia. Huikee kaveri:

https://twitter.com/fooch1993/status/985174680964423682?s=21

1 tykkäys

Osa ihmistä kuulee videolla mieskuuluttajan äänellä sanottavan laurel. Toisten mielestä ääni on hieman nasaali ja se sanoo yanny.

Ei mahdu kaaliin. Meinasi tulla perheriita kun en uskonut että toinen tosiaan kuulee jotain muuta kuin selvän laurelin.

Mitä kuulet?

  • Yanny
  • Laurel
  • jotain muuta, mitä
0 äänestäjää
4 tykkäystä

EI tosta Laurelia mitenkään voi kuulla. Jeniltä se mun korvassa kuulostaa . Eli varmaan Yanny siis. :laughing:

1 tykkäys

Siitä alkuperäisestä sen Yannyn, ja noista korotetuista Laurelin. Selkeästi aistimme ovat vain erilailla kalibroituja. Mietin myös sitä, että onkohan tämä sukua sille, että jotkut ihmiset eivät kuule heinäsirkkoja luonnossa.

1 tykkäys
  • Kuulen Laurelin tuosta ääninäytteestä, mutta en heinäsirkkojen siritystä luonnossa.
  • Kuulen Laurelin, sekä myös heinäsirkkojen sirityksen.
  • Kuulen Yannyn, mutta en heinäsirkkojen siritystä.
  • Kuulen Yannyn, sekä heinäsirkkojen sirityksen.
  • Jotain muuta.

0 voters

Ilmeisesti ääninäytteessä ei sanota kumpaakaan, vaan ihmisille kun on annettu kaksi sanaa (nimeä) niin ihminen kuulee siten aina jomman kumman. Näin luki muistaakseni jossain :blush:

3 tykkäystä

Selkeesti iskä pyytää (lanttu)looralle siinä lapsiaan. Tai sitten ei kumpikaan.

2 tykkäystä

Eihän tuolta voi kuulla mitenkään mitään muuta kuin Yanny :smiley:

1 tykkäys

Jospa se arpoo eri ihmisille eri ääninäytteen. :wink: Yannya ei voi kuulla mitenkään. “Loorou” sanoo miesääni. Varmaan siitä on kysymys, miten hyvin tai heikosti eri ihmiset kuulevat korkeat taajuudet.

4 tykkäystä