Linnut ja lintuharrastus

Perustanpa tällaisen ketjun. Jos vaikka palstalta löytyisi muitakin linnuista kiinnostuneita kuin minä. Idean tähän sain myös siitä kun toiseen ketjuun kirjoitin pöllö retkestäni ja joku toivoi reissu raportteja myös jatkossa.
Talvi on ollut ihmeellinen keleiltään. Ja Pirkanmaalla on havaittu 106 eri lajia talvikuukausina. Ensimmäiset muuttolinnutkin ovat saapuneet itse olen havainnut laulujoutsenen ja maakotkan.

14 tykkäystä

@Hippa, mikä on harvinaisin tai upein lintu minkä oot bongannut?

Itse en varsinaisesti bongaile lintuja siinä merkityksessä missä se usein käsitetään. Tykkään kyllä seurata luontoa ja ympäristöä. Merikotkia on tullut nähtyä ja viime kesänä oli yllättävä vieras meidän rannassa, kun harmaahaikara vieraili.

Joku tämän tänne kuitenkin linkittää, niin otetaan se tähän alkuun heti.

11 tykkäystä

Saaristossa on huikeaa, aivan eri meininki kuin sisämaassa. Tampereella sattumalta näin sen jalohaikaran Iidesjärvellä, jos sitä nyt voi tässä mainita, kun se oli pikemminkin nähtävyys kuin mitään muuta. Pähkinähakki on tehnyt kuitenkin suurimman vaikutuksen. Yhden sellaisen bongannut.

Joskus kävelin kotiin ja puu täynnä variksia sekosi aivan täysin. Sellaista meteliä en ole ennen enkä jälkeen kuullut. Johtui siitä, että jokin haukka lensi lähietäsyydeltä.

2 tykkäystä

Hyvä homma! Ite olen eläintieteilijä ja linnut ovat kiinnostaneet pitkään. Asustelemme nyt Pohjois-Karjalassa maaseudulla, mutta lähellä kaupunkia. Talvilintuja täs pihassa on ollut melko vähän. Tali- ja sinitiaiset, urpiaiset, pyrstötiaisjengikin kävi, harakka, naakka ja varis. Käpytikkaa ja palokärkeä on havaittu. Isojakin korppiparvia mennyt tästä yli 33+12 oli kerralla isoin. Kevättä odotellaan. Itellä lintuharrastus lähti Karkun seudulla käyntiin. Seikkailtiin Porissakin jonkun verran 1980-luvun lopulla. @Hippa siirtelehän pöllöretkijuttusikin tähän ketjuun jos sopii. Kiitos avauksesta.

1 tykkäys

Palokärki on muuten pelottavan näköinen lintu livenä. Kuin jokin paholaisen ilmentymä.

5 tykkäystä

Sen kanssa on kiva jutella vislailemalla. Ehkä se pelko häviää, kun tulee tutuksi. :smile:

5 tykkäystä

Aikanaan olin iltarasteilla ja pitkälle kuului kauhea ääni ja sitten tulin juoksemaan hetkeksi pururataa pitkin. Tässä vaiheessa bongasin Palokärjen hakkaavan valaispylvään metallista kupua. Tähän jäin sitten itse ihmettelemään tapahtumaa ja unohdin, että ajanotto juoksi eteenpäin. En tosin ollut ainut suunnistaja, joka jäi ihmettelemään tuota toimintaa.

2 tykkäystä

Viikko sitten bongasin pulun astelemassa yhden talon katolla. Ensin kuulin sen kujertelevan äänen ja sitten näin itse linnun. (Itse en ollut katolla vaan jalkakäytävällä.)
P2111495s

7 tykkäystä

Vaikea kysymys mikä harvinaisin. Viimevuonna kävin katsomassa Aavikkotaskua Koukkujärven kaatopaikalla. Muita harvinaisia mm Riuttatiira, Amerikanjääkuikka ja Ruostesorsa. Enenmän kuin harvinaisuudet minua sykähdyttävä kuitenkin kun löytää itse jonkun linnun ilman että sen sijainti on ollut itsellä tiedossa. Ja laitetaan nyt samantien termit kuntoon. Minä en siis ole bongari vaan lintuharrastaja. Bongarit ovat yksi ryhmä lintuharrastuksen sisällä. He pyrkivät näkemään mahdollisimman monta lajia Suomesta. Jos vaikka Kittilässä nähdään joku harvinaisuus he kääntävät sinne vaikka helikopterilla. Oma linruharrastajana on sitä että kiertelen pääasiassa Pirkanmaan alueella ja löydän lintuja. Hyvin harvoin menen vartavasten katsomaan jotain tiettyä lajia mikä on jossain havaittu. Nykyään myös kuvauksesta on tullut olennainen osa harrastustani. Lintuja olen harrastanut jo yli kolmekymmentä vuotta eli lähes koko ikäni.

10 tykkäystä

Yksi aika vaikuttava näky joka toistuu joka vuosi on se, kun eräälle pellolle kokoontuu useita satoja joutsenia odottamaan muuttoa. Välillä ääni on suorastaan korvia huumaava ja pelto näyttää siltä, kun olisi saanut ensilumen.
Lisäksi tykkään katsella, kun kurjet lähtevät laskeutumaan. Kaartavat ja kaartavat monta kertaa ja koko ajan korkeutta pudottaen, se on mielestäni ylvään näköistä toimintaa. Tätä tapahtumaa jää katsomaan kuin nuotion tulta.

5 tykkäystä

Olin hivenen hoomoilasena kun viime viikolla kruisalin Helsingin motaria pitkin Tampereelle. Vähän ennen Lempäälän liittymää moottoritien ylitse lensi yksinäinen joutsen. Joutsenia nyt näkee aina silloin tällöin lentelemässä motarin yli ettei se niin harvinaista ole.

Paitsi etten kertaakaan aiemmin ole viimeisen 7 vuoden aikana nähnyt helmikuun puolivälissä moista.

Seuraa kova bongausvinkki:

Näsijärvellä on tänä talvena pyörinyt sinisorsien seassa yksinäinen pikku-uikku. Näitä ei ole Suomessa kuin 20-25 paria ja suurin osa lähtee talveksi lämpimään. Lienee jäänyt tänne leudon talven ansiosta.

Jos haluat linnun bongata, niin entisiltä Kekkosentien silloilta Tammerkosken suulta olen sen bongaillut. Pyörinee siinä järven puolella tai sitten Pajasaaren ympäristössä, jos on on näkyäkseen. Kaveri on kova sukeltelemaan joten sen missaa helposti.

2 tykkäystä

Tänä vuonna taitaa moni muuttolintu rikkoa saapumis ennätyksiä.

1 tykkäys

Itsekkin kävin linnun katsomassa. Siinä lähellä olevissa puissa on myös pyörinyt Kirjosiipikäpylintuja. Itse en niitä nähnyt.

Pakko kysy, kun pulu kuvasta tuli mieleen et missä ne pikku pulut piileskelee, kun koskaan ei nää niitä vasta kuorituneita yksilöitä, aina oon nähnyt vaan näitä saman kokosia ±10g :slight_smile:

2 tykkäystä

En ole itsekkään monesti pulunpoikasia nähnyt. Syy on se että ne ovat suhteellisen pitkään pesässä ja lähtevät liikenteeseen vasta lentokykyisinä. Ja näyttävät silloin hyvinkin sanalta kuin aikuiset linnut. Johtuen pulun värityksen vaihtelusta. Pulu on muuten Suomen ainoa lintu joka pesii ympäri vuoden. Eli poikasia syntyy myös talvella. Tosin tammi-helmikuussa harvinaisempaa.

4 tykkäystä

Pulujen pesä taitaa olla aina hyvässä piilossa myös. Luhtikerrostalossa, jossa olen asunut, puluja pesi joskus jossain räystäiden alla. Lintujen ääni kuului selvästi mutta niitä ei näkynyt. Varmaan pesät olivat jossain syvissä koloissa katon alla. Räystäiden alle asennettiin jossain vaiheessa metalliverkot estämään lintujen pesintä.

Joko on muuten mustat linnut laskeutunu sulanperälle Taivalkosken Jokijärvellä?

1 tykkäys

Sitä pitää kysyä taivalkoskelaisilta. Mitä lintuja siellä on?

Minä en harrasta lintujen bongaamista. Otan niistä mielelläni valokuvia, jos sattuvat osumaan kohdalleni ja kamera on mukana, samoin kuin muistakin eläimistä.

Lintukuvia ei paljon kerry. Varsinkaan harvinaisuuksia. Puukiipijän olen kuvannut joskus, ja varpuspöllön ja käen. Kerran melkein sain kuvan haukasta, joka istui mökin kuistilla, mutta se ehti häipyä.

1 tykkäys