Palstalta löytyy ketju Tappara-unille mutta muille unille en löytänyt ketjua. Muistaakseni sellainen olisi mutta enpä löytänyt. Lisäksi mielestäni tää kuuluu ennemmin omaksi ketjukseen kuin nukkumisketjuun Asiaan!
Unet on perhanan mielenkiintoisia ja innostuksen ketjun luontiin sain viime yön kaksoisunesta. Eka uni vaihtui lennosta toiseen uneen.
Ensimmäisessä unessa oli bileet jossain tuntemattomassa Sotkassa. Porukka vaan hyppi kännipäissään sohvilla ja sängyillä. Jossain vaiheessa sammuin ja heräsin toiselta puolen myymälää kuin mihin olin sammunut.
Siinä kun yritin selvittää päätä, tuli siihen joku jätkä meuhkaan
Treppu! Treppu, sut on valittu Yhdysvaltojen presidentiksi!
Aluksi olin aivan hämilläni mutta yhtäkkiä olinkin jollain aivan valtavalla jokilaivalla. Häivehävittäjiä lensi ylitse kunniakierroksella, raketit paukkui ja kaikilla oli hauskaa. Tutustuin laivaan ja fiilistelin miten hienoa on olla jenkkien presidentti.
Samalla myös ymmärsin, että mulla on valtava kasa velvollisuuksia ja duunia.
En oo varma hallusinoiko uniminä uhkia kaikkialla vai alkoiko jengi unioikeasti juonimaan mun syrjäyttämistä ja peräti salamurhaa. Taivas muuttui harmaaksi ja en enää uskaltanut juoda tai syödä normaalisti.
Harmikseni herätyskello alkoi pirisemään, oisin halunnut nähä mihin hommat päätyis. Oonkin miettinyt päivän aikana, että mitähän tuo uni tarkoitti vai tarkoittiko mitään.
Parisenkymmentä eri unta, jotka on palaneet sarveiskalvoille 4-ever. Yleensä ahdistavat ja ne, joista päällimmäinen tunne on pohjaton pettymys. Esim. lapsuudesta uni, jossa löydettiin lelutehtaan leluroskis. Se pettymyksen tunne, kun heräsi ilman löytöjä. Vieläkin pystyn palaamaan siihen tunnetilaan. Ahdistavista unista mainittakoon sellainen, kun Putin ajoi minua takaa panssarivaunulla pohjoiskoreamaisessa miljöössä. Ahdistusta lisäsi täysin vääristyneet mittasuhteet.
En usko, että unet tarkoittavat yhtään mitään. Melkein aina pystyn ns. backtrackaan uneni. Eli asiat, joita unissani näen, muistan nähneeni edellisenä päivänä muodossa tai toisessa.
Yksi uneni on toteutunut. Asuin pienenä maalla ja näin kerran unta, että levitimme pellolle sontakuorman isäni kanssa. Kolme päivää myöhemmin tosiaan teimme niin. Se oli ainoa kerta, kun olen ollut sonnan levittämisessä mukana. Mitään aikaisempaa puhetta ennen unen näkemistä ei ollut tällaisesta urakasta eikä minussa ole niin paljoa maanviljelijän vikaa, että olisin tiennyt sen olleen ajankohtaista juuri silloin.
Mieluummin sitä kyllä saisi unessa vaikka lottorivin etukäteen.
9 tykkäystä
Kahvanaama
(-Sry about the sticky kalvo`s here-)
4
Näen todella värikkäitä unia, niitä tulee usein kausittain. Myös erilaiset teemat esiintyvät : Futuristiset/näyttävät tai tutut maisemat, jotka ovat muuttaneet muotoa. Yleensä myös myöhästyminen, turhaan syyttäminen ja erilaiset harrastukset toistuvat. Seuraava uni ei koskenut harrastuksiani tosin.
Mieleenpainuvin oli ranskaan sijoittunut uni, jossa pakenin pariisin kujilla ja lopulta jossakin hylätyssä tehdasrakennuksessa lierihattuisia gangstereita. Ilmeisesti erehtyivät henkilöstä, sillä olin unessa romanttisella lomalla silloisen tyttöystäväni kanssa.
Jahtaaminen starttasi yhtäkkiä hotellin pihalta ollessani shampanja ja tupakkitauolla.
Juoksin ja juoksin, läpi torien ja katujen.
Nousin lopulta metroon, jonka perässä gangsterit ajoivat pakettiautolla tunnelissa. Jäin pois vaunusta ja juoksin pakoon tehdasalueelle. Ketään ei kiinnostanut auttaa tai edes soittaa poliiseja, oma puhelin ei ollut mukana. En taitanut nimittäin ranskaa…
Olin unessa aseeton ja väijyin jahtaajia lopulta hylätyssä tehdasrakennuksessa, näiden jahdatessa raivolla minua. Tuolla metallisessa miljöössä oli elokuvamaisesti sinertävän tumma valaistus.
Tein väijytyksiä mm putkista roikkuen ja melkoisen brutaaleja ansoja rakentaen. Karatekin taittui huolettomasti kuin Steven Seagalilla konsanaan. Aseita en käyttänyt, sillä ajattelin että näin välttäisin mahdollisen vastuuni syytteissä.
Lopulta ajauduin kujalle, jossa minut piiritettiin molemmista suunnista poliisien ja jäljellä olevien ganstereiden toimesta. Minut pidätettiin vastalauseista huolimatta ja tuomittiin kärsimään tuomioni sähkötuolissa. Gangsterit ja poliisit onnittelivat toisiaan kiinnijäämisestäni.
En halua yksityiskohtiin mennä sen enempää, mutta kyseessä oli showmainen tapahtuma, jossa tuomiota kärsivät odottivat jonotuslapuin omia tuomioitaan. Heräsin ennen omaa vuoroani, juuri ja juuri ajoissa ehtiäkseni kouluun. Sen voi kertoa että minun vuorollani tuli isoimmat aplodit, sillä yhtäkkiä koko ranska vihasi minua.
Herätessäni olin todella hämmentynyt ja jotenkin vihainen kokemuksestani.
Näin voi käydä pariisin lomalla. Onneksi vain unissa. Ehkä palaan vielä tähän ketjuun kertoaksi hirveimmästä kokemustani unien osalta : Unihalvauksesta.
Kerran olen kokenut ja oli melkosta paskaa. Olin katsomassa olympialaisia ja nukahdin sohvalle. Yhtäkkiä säpsähdin hereille mutta en pystynyt tekemään mitään. Näin vaan miten vessan ovi aukesi ja sieltä syöksyi kimppuun jokin jättiläismäinen hämähäkki tai vastaava.
Yritin huutaa viereisessä huoneessa nukkuvaa isää apuun mutta en saanut mitään selvää puhetta aikaan. Siinä se epämääräinen olento pyöri hetken punaisine silmineen kunnes katosi.
Tilanne kesti oikeasti varmaan ihan pienen hetken mutta se tuntui ikuisuudelta. Ihme kyllä sain vielä unta sinä yönä.
Hiukan on pakko kuitenkin keventää tätä synkkyyttä.
Tuohon voi olla ihan looginenkin selitys.
Se vaan vaatisi pari numeroa suuremman lemmikin joka on tuppautunut samaan sänkyyn.
Toista loogista selitystä et halua kuulla.
Unihalvaus on jotakin ihan aidosti todella kamalaa kokea.
@Treppu jo tuossa omansa kertoi ja laittoi myös linkin.
Minulla tämä edelleen painajaisiin tuleva tapaus sattui, kun onneksi (tämän asian kannalta) olin vielä naimisissa ja mieskin aamuvuorossa eli vieressäni nukkumassa.
Heräsin siihen, että 1) en mukamas saa henkeä - oikeasti hengitys kuitenkin toimii 2) olen halvaantunut enkä pysty liikkumaan - tämä on tavallaan totta, koska osa kropasta on unen vuoksi halvaantunut 3) en pysty puhumaan - ks. kohta 2. No ei näissä vielä mitään, mutta koko ajan näin kun jokin epämääräinen, ihmistä muistuttava suuri hahmo lähestyi makuuhuoneemme ovea eteisestä päin. Hahmo näkyi oikein hienosti, kun vastapäisessä keittiössä oleva yövalo valaisi takaapäin. Yritin herätä, yritin varoittaa miestäni, yritin herättää häntä… ei onnistu. Olen halvaantunut paikalleni. Ja se hahmo vaan lähestyy koko ajan.
Joo. Tämä tosiaan on jokin ihmisaivojen ihan itsekseen keksimä, ko. aivojen omistajan kidutusmenetelmä potenssiin sata. Hirvittävää.
2 tykkäystä
Kahvanaama
(-Sry about the sticky kalvo`s here-)
12
Pari kertaa olen itsekin tämän kokenut, toinen kokemuksistani oli hieman samanlainen kuin sulla. Onneks ei sentään hämähäkkiä marssinut vierailemaan.
“Heräsin”, enkä pystynyt liikkumaan tai saamaan ääntä ulos. Oli valtava paniikki välittömästi päällä ja itselle huom jäi mielikuva, että sängyn päässä minulle huusi kaaottisesti hetken aikaa “demonimainen”, todella epämuodostunut ja suuri suinen tumma hahmo.
Tuntui myös ikuisuudelta, enkä ollut siis edes varma "näinkö/koinko/havaitsinko tuon kaiken de facto “herättyäni”, unessa vai oliko tuo vain jonkinlaista kuvittelua jälkikäteen. Voi olla nimittäin että oma mieleni kuvitteli jälkikäteen moisia selitykseksi.
Eli koko unihalvaus oli mysteerinen ja erittäinkin hämyinen kokemus. Sitä en itse voinut käsitellä kuten painajaista, sillä en ollut siis täysin varma havainnoistani. En halua tuota kokea enää toiste, ja jos on pakko kokea, olisi selkeämpi muistijälki asiasta “toiveissa”. Muutenkin epäselvät unet tms voi jäädä vähän jopa vaivaamaan.
Olin aikoinani vähän huonossa hapessa noin niinku päästäni (jopa enemmän kun nyt ) ja olin osastolla lepäilemässä useemmänkin kertaa.
Yhtenä yönä olin jotenkin hereillä, mut näin unta kuinka ammuin perheeni… Swiddu se oli kammottavaa. Todella karua meininkiä! Muistan tarkkaan aseen ja kaikkee, siitä kun tokenin ja “selvisin” niin olinkin jo osaston käytävällä jossa yöhoitajat mua rauhotteli.
Lääkärin mukaan unta oli, mut en tiä oliko ennemmin jotain muita harhoja.
Tästä on jo piiitkä aika, mut muistan edelleen kyllä, vaikka muuten en muista juurikaan mitään koko ajalta, saati siitä kyseisestä yöstä. Hirveet oli sessiot.
Lisätään nyt positiivinen Tappara lisäys… Olin sen verran luottohoidokki, et vaikka osasto oli suljettuosasto, niin pääsin poikkeusluvalla Tapparan kotipeleihin kun kausarikin oli. Ehtona oli, et piti jonkun hakee ja tuoda ovelle, sekä olla hallissa koko ajan mesissä. Nämä hallissa käynti kerrat olin tottakai aivan totaalisen paremmassa kuosissa,kun ton unihomman aikana.
Ja mitenkään en tietenkään ollu vaaraks kellekkään, edes itselleni… Ettei tartte huolestua psykiatristensairaaloiden toiminnasta.
Unta unessa tjsp.
Kun asuin vielä yksin nuorena miehenä rivarissani, näin kerran kohtuu karmaisevan tuntuisen unen. Heräsin yöllä, kun keittiöstä näkyi makkariin eteisen peilin kautta ihmeellinen kajo. Nousin ylös ja laitoin makkarin oven kiinni, enkä käynyt katsomassa mistä tuo kajo syntyy. Menin takaisin nukkuun ja heräsin, kun varpaat oli jäässä. Makkari loisti nyt samassa kajossa ja sängynpäädyssä istui eräs sukulaismuori, selvästi kuolleena, koska silmien ja suun kohdalla oli vain mustat reiät. Hahmo ei sano eikä tee mitään, mutta kun pomppasin sängystä ylös ja syöksyin olohuoneeseen se seurasi minua sinne. Syöksyin takaisin makkariin ja telkesin oven kiinni ja jäin miettimään mitä teen, kun en pakoonkaan pääse.
Sitten heräsin. Oikeasti.
Tuo muori kuoli oikeasti hieman myöhemmin. Hän halvaantui ja toivoi hoitajilta kuolemaa aina hoidettaessa. Emme olleet kovin läheisiä, mutta äitini ja siskoni kanssa ainoat hänen elossa olevat sukulaiset jotka pitivät yhteyttä.
Nuorena likkana tapasin katsoa kaikki kauhuelokuvat mitä eteen sattui (kaikki Painajainen Elm Streetillä -leffat, Hellraiserit, Perjantai 13. päivät, Manaaja jne. jne.) ja olin juuri katsonut jonkun sellaisen, jossa irtokäsi juoksenteli ympäriinsä (ehkä Evil Dead II tai Idle Hands…?). Heräsin pienoisesta painajaisesta yöllä, joka oli ottanut vaikutteita katsotusta leffasta ja tunsin jonkun muun käden koskevan minua… Sinkosin ylös sängystä, juoksin ovelle laittamaan valon päälle ja koko matkan tunsin sen vieraan käden koskevan minua… Olin sitten yöllä nukkunut jotenkin huonossa asennossa ja oli koko käsivarsi puutunut. Oma käsihän se olikin
Mulla oli lapsena yksi toistuva uni. Lähellä kotiani oli koski ja tuon kosken kävelysillalla oli sellaisia noin 15cm halkaisijaltaan olevia sadevesi ritilöitä. Noista ritilöistä pystyi näkemään alas virtaavaan veden.
Monen monta kertaa näin painajaista ja heräsin lapsena siihen, että putosin ritilän välistä kohti koskea. Ja juuri ennen veteen osumista heräsin. Tämä on ollut ainoa toistuva uni minun elämässäni ja erikoista on se, että nyt minä kalastan koskilla ja olen siellä virtaavassa vedessä.
Heräsin viime yönä todella omituiseen uneen, joka liittyi erääseen asiaan, jota olin pohtinut jo jokusen vuoden. Olin nukkunut vasta kolmisen tuntia ja herätykseen oli vielä 2,5 tuntia. Aivot kävi todella ylikierroksilla ja nukkuminen oli melkoisen turha idea.
Päätin alkaa toteuttamaan miettimääni asiaa. En laske kovinkaan suurta todennäköisyyttä onnistumiselleni asian suhteen mutta tuopahan se kuitenkin sellaisen mukavan jännityksen muuten melko tylsiin päiviin, kun koronastakin on tullut jo arkea.
Jos hommat menee maaliin asti voin kertoakin mistä on kyse. Nyt oli vain pakko päästä purkamaan tuntoja.
Tuli tässä mieleen, kun uniketju on ylhäällä. On parina-kolmena edellisaamuna tuntunut herätessä vähän krapulaiselta, vaikka olen viimeksi juonut tippaakaan alkoholia viikko sitten maanantaina. Pitänee siis siivota. Myös pinnoilta huomaa, että näin etäopiskeluaikaan tuota pölyä kertyy huomattavasti normaalia nopeammin.
Olen mielestäni tästä unesta kirjoittanut aiemminkin, mutta viime yönä näin taas samankaltaista unta. Eli viime vuosina, ehkä jopa vain viimeisen vuoden aikana muistan nähneeni n. kymmenkunta kertaa unta, jossa menen jostain syystä käymään uudestaan intin. Mietin tuossa, että mistähän tuo kertoo. Näitä unia yhdistää se, että olen niissä varsin vastentahtoinen olemaan intissä ja pyrin kaikin keinoin välttelemään kaikkia suoritteita, mutta en kuitenkaan ole siellä pakotettuna. Lisäksi näissä unissa ei ole ikinä yhtään tuttuja ihmisiä, mutta kaikki paikat ovat tuttuja. Kaikki skapparitkin ovat vaihtuneet tuntemattomiin hahmoihin.
Haluanko sitten alitajuisesti saavuttaa tietynlaisen kokemukseen/osaamiseen perustuvan aseman vertaisten keskuudessa vai mistä tällaiset unet mahtavat kertoa? No viime yön unessa minulla oli jostain syystä vieläpä kessun nappulat, vaikka siis aloitin ns. nollasta.