Nukkuminen, arvostatko?

@TeroJ tuli tuosta sun viestistä mieleen, että itse en oo enää edes juuri tarvinnut herätyskelloa. Herätyskelloa tarvitsin vanhassa työssä, kun vuorot heitteli välillä 5:00-22:30. Siinä ei ikinä päässyt rytmejä syntymään ja olit aina “koomassa.” Nyt on sellainen työ, että siinä on työvuorot 7:00-23:00, mutta aina, kun on iltaa niin se on sitten putkissa. Ehtii hyvin elimistö tottumaan ja koko elämä ei mene enää sekaisin.

Toinen puoli on sitten se, mikä on tullut iän myötä: kun arvostan sitä unta. Joskus nuorempana ei arvostanut unta juurikaan - se tuntui “tapetulta ajalta.” Nykyään viikonloppuna odottaa eniten sitä stressitöntä unta. Mun perjantai-illan suunnitelma voi nykyään olla, että Tapparan pelin kautta kotiin nukkumaan! Ilman mitään sen ihmeempiä.

Kyllä täytyy sanoa, että lataukset on muuttunut vähän edellisestä.

Edit: ajattelin, että tästä voi tulla keskustelua, joten avasin uuden topikin mieluummin kuin jään tuonne ketjuun. :slight_smile: Vastaus siis @TeroJ :n kommenttiin harmitusketjussa.

6 tykkäystä

Olen useasti todennut että mulle sopisi 10 päivän työviikot ja pidemmät viikonloput.
Just kun alkaa pääsemään unirytmistä kiinni niin viikonloppu sekottaa kuviot.
Tosin tänäänkin heräsin viideltä, kun koko viikon olen herännyt kuudelta.
Vuorotyöt eivät sopisi mulle huonostikaan.

2 tykkäystä

@BlueOval jos otan vielä sen verran tuohon itselleni optimaaliseen rytmiin kiinni niin nyt, kun on ollut paljon vuorotöitä taas vaihteeksi (josta siis ihan oikeasti pidän, ei siinä mitään) niin olen havainnut itselleni kaksi työaikaa selvästi yli muiden.

Iltavuoro alk. 15-23 on erinomainen. Silloin ei tarvitse paljoa siirrellä rytmiä ja se vapaa-aika täytyy vaan osata käyttää ennen töitä. Unirytmi ei siirry kuin pari tuntia, mutta viimeistään 8:30 oot seuraavana aamuna taas valmis menemään. Ja siitä on vielä pitkälti töihin!!!

Ja sitten on perus 8-16. Tämän vuoron oon aivan kurko ja kun tekee semmoista osittaista myyntityötä (ei ole myyntityö, mutta myynti auttaa pärjäämään töissä ja parantaa omaakin fiilistä ja rahapussia) niin tähän vuoroon saan aikaan paljon myyntiä omilla standardeillani. Olen terävänä koko vuoron ja jaksan.

Sitten, kun näistä lähdetään suuntaan tai toiseen niin se on minulle aina jotenkin huonoa ja epäoptimaalista.

2 tykkäystä

Jos viikonloppuna tulee nautiskeltua alkoholijuomia niin silloin tulee nukuttua pitkälle iltapäivään.
Sillä saa taas koko unirytmin sekaisin ja aamuheräämisiin pääsee kiinni vasta aikaisintaan keskiviikkona.:grin:

2 tykkäystä

Arvostan erittäin paljon. 8 aamut on mulle itselleni henkilökohtaisesti liian aikaisin, kun pitää herätä jo jossain seiskalta. Aamukooma on tuttu. 9 olisi varmaan optimaali aika herätä.

3 tykkäystä

Ilmeisesti kouluissakin on herätty nyt tähän, että ihmisten “rytmi” on erilainen. Toisille sopii erilainen tahti paremmin kuin toisille.

Mun mielestä oli hauska, kun nuorempana oli sellaista varhaisaikuisuuden masennusta, joka ei nyt liity tähän mitenkään, mutta silloin analysoi lähes kaikkia tapojaan oikein viimeisen päälle. Aikaisemmin olin esim. tottunut koulussa hyvään suoritukseen ja lukion lopussa alkoi tulla poissaoloja ja vastaava meno jatkoi pitkään myös yliopistossa.

Työelämässä ongelma ei tullut tutuksi, kun tein pitkään pelkkää iltavuoroa muiden päätöksellä. Oikeastaan vasta viimeisen kahden vuoden aikana olen löytänyt sen punaisen langan, mistä aikaisemmat ongelmat johtuivat. Elin pitkälti iltatahdissa ja se ei ole minun tahtini ja äärimmäisen epäoptimaalinen. Kummasti, kun miettii jälkikäteen niin lukion lopussa alkoi olla niitä päiviä, että 11:00 paikalle ja esim. 16:00 pois. Eihän ne pitkiä päiviä ollut, mutta kumman paljon noi omat ongelmat meni aina yksi yhteen sen kanssa, että kun on ollut niitä elämän alamäkiä niin jotenkin niihin on aina liittynyt hyvinkin ilta- ja yöpainotteinen elämänrytmi.

Se ahaa-elämys oli aika hieno, kun jossain vaiheessa kässäs, että ei hitto mähän oon aamuihminen :smiley: Tavis. 8-16 on paras ja kaikki muut enempi vähempi epäoptimaalista juuri minulle. Ja kumman usein ne elämän “nousukaudet” osuu kummasta niihin aikoihin, kun saan tehdä suunnilleen koko ajan samaa puuduttavaa vuoroa :smiley:

Olen aina kadehtinut näitä ihmisiä.
Tai jatketaas vähän tähän, osaan kyllä nauttia aamuista, jos EI ole kiire mihinkään. Jos vaan teet asioita yksin omalla tahdilla, niin se on pirun jees, muuten en nauti aamuista.

4 tykkäystä

Ite heräsin reilu 1,5v aina neljältä aamulla töihin. Nykyään vasta kuudelta ja eron kyllä huomaa.

Älä kato sitä kelloa, vaan luota siihen herätykseen. :stuck_out_tongue: Mä otin semmosen tavan tossa joku aika sit, ja se on parantanu unen laatua yllättävästi. Ennen kun heräs joskus tuntia ennen kellon soittoa, niin sitä rupes vaan murehtimaan että “ehtiiköhän tässä enää edes nukkumaan, no ei ainakaan kauaa”, ja kun alko ressaamaan siitä, niin sit ei ainakaan saanu enää unen päästä kii. Nyt kun herää, eikä kato kelloa, niin ei tavallaan jää muuta vaihtoehtoa kun pistää silmät kiinni ja jatkaa nukkumista. Se on siinä vaiheessa ihan sama että herättääkö se kello sit viiden minuutin päästä vai viiden tunnin päästä.

7 tykkäystä

Ihan hyvä vinkki. Itse en uskalla tuohon täysin luottaa, koska muutaman kerran on käynyt pommiinnukkuminen sillain, että olen unisena lyönyt herätyskellon pois ja sitten muutaman tunnin päästä ihmetellyt, miksei kello soinut missään vaiheessa. No ei tuota nyt ole muutamaan vuoteen käynyt, kai olen sen verran “aikuisempi” sitten. Joku kuitenkin vastaa, joten kyllä, pitäisi viedä se kännykkä johonkin kymmenen metrin päähän ja levitellä matkan varrelle legopalikoita, skeittilautoja, harava ja vesieste.

11 tykkäystä

Siinä 01.00 nukkumaan ja 5.30 herätys…joka aamu aivan silmät ristissä ja vannoo että tänään menen aikaisin nukkumaan. Mutta ei,netflix ja viaplay laulaa joka ilta.

2 tykkäystä

Kyllähän unta osaa arvostaa. Varsinkin kun atooppisen ihottuman kanssa ne seuraavan yön unet ovat aina iso mysteeri.

Hyvinä aikoina saa nukkua rauhassa putkeen vaikka 12 tuntia. Normaalisti herää 1-2 kertaa yössä raapimiseen. Rasvaukseen ja rasvan imeytymiseen menee ihoalueen mukaan se 15-60 minuuttia. Pahimpina aikoina herää 3-4 kertaa yössä ja jokainen kerta imee sen tunnin pois nukkumisesta. Tätä rumpaa jatkuu se 3-5 yötä.

Ootko koittanut tohon ihottumaan jotain siteitä , jotka laitat ennen kun menet nukkumaan?

Itselläni on aika tarkkaa, ettei nuku liikaa. Jos nukkuu yli seitsemän tuntia niin ne kaikki sen yli menneet tunnit katoaa seuraavalta yöltä. Olen myös taas kuitenkin hyvin sikeäuninen ja se aiheuttaa toisinaan ongelmia, kun ei herää mihinkään. Vaikka useampikin herätyskello ja puhelin herättäisi niin saattaa hyvin nukkua ohi ja joskus aikanaan herätä ja ihmetellä miksei kellot ole soineet. No onhan ne soineet, mutta ei vain ole herännyt. Esimerkiksi armeijassa jollain leirillä meikäläinen nukkui tykillä, kun viereisellä tykillä ammuttiin muutaman kymmenen metrin päässä :slight_smile: Ja torkuttaminen on minulle täysin mahdoton vaihtoehto. Jos on sattunut heräämään johonkin kelloon ja menee torkkua painamaan, niin hyvin todennäköisesti siihen soittoon ei enää toista kertaa herää ennen kuin on liian myöhäistä. Yleensä puhelimesta herätyksiä on päällä vähintään kymmenen ja ajoituksilla että korkeintaan viisi minuuttia on väliä aina hälyytyksillä niin olisi jokin mahdollisuus, että edes johonkin niistä heräisi. Vanhanaikainen sellainen julmetusti rämisevä herätyskello on ollut sellainen mihin yleensä on herännyt, mutta tuossa joku vuosi sitten se meni rikki eikä ole tullut uutta hankittua. Tämä heräämisen vaikeus taas aiheuttaa herkästi iltaan uutta stressiä, että mitä jos taas aamulla ei herääkkään mihinkään ja jossain pitäisi olla määrättyyn aikaan.

3 tykkäystä

Pieniä kotikutoisia rasvasiteitä. Tiedätkö jotain tehokkaita?

Liikaa nukkuminen on ryöstöä. Olen toisaalta huomannut, että kun vuodessa jää kokonaan muutama yö nukkumatta ja useampi muutamalle tunnille, nukkumisen arvostus pysyy. Epäsäännöllisyyteen tottuu ja hyvä syy valvoa antaa nukkumiselle merkitystä. Toisaalta: väsymys ja epäsäännöllisyys saa ahmimaan ja muita huonoja tapoja esiin, joten kannatan 5-7h yöunia. Suomessa on vaan niin hemmetin pimeää etelässäkin marras-helmikuu, että oikein pahaa tekee.

2 tykkäystä

Näin maanantaiaamuisin osaa arvostaa nukkumista ehkä kaikkein eniten.:grimacing::grimacing:

10 tykkäystä

Joo, laitan sulle illalla yv, niin pysyy tämä ketju siistinä.

1 tykkäys

Jotain “taikaa” tässä on. Taas aivan päin persettä nukuttu yö, vaikka jo klo 22 “nukkumaan”. Pelkkää kieriskelyä koko yö.

Tosin itsellä on keskivaikea uniapnea, jota ei ole toistaiseksi hoidettu millään. Että noin muutenkaan uni ei kovin laadukasta ole. Jokainen hyvin nukuttu yö on siunaus.

Arvostan nukkumista.

Unen laatu on erittäin merkittävässä asemassa aina, kun puhutaan seuraavasta työpäivästä ja ylipäätään elämän laadusta. Uniapnea ja kova kuorsaaminen kulkevat lähes poikkeuksetta käsi kädessä. Ne kannattaa hoitaa pois. Hoitokeinot diagnoosin jälkeen ovat toimivia ja simppeleitä. Hyvä myös huomioida, että ongelmana näissä vaivoissa ei ole “pelkkä” huono yöuni ja jatkuva väsymys vaan myös ennen pitkää aiheutuvat riskit sairastua suomalaisiin kansantauteihin. Moni kuorsaaja puhuu jopa jollain lailla hauskana asiana kuorsaamisestaan ymmärtämättä, ettei se ole normaalia ja asia pitäisi ehdottomasti hoitaa kuntoon. Useasti vaiva on paha ongelma myös sille vieressä nukkumista yrittävälle ihmiselle.

6 tykkäystä