Nuuskan käyttö ja terveyshaitat

Tupakan polton lopettamisesta on oma ketjunsa ja nuuskaakin muutamissa ketjuissa on sivuttu, mutta eiköhän avata nuuskaamisestakin oma ketjunsa.

Viime aikoina olen toistuvasti törmännyt keskusteluun nuuskan terveyshaitoista. Syöpäjärjestöt yms toitottavat, kuinka nuuska aiheuttaa suu ja ruokatorven syöpiä. Tästä huolimatta Ruotsissa suusyöpätapauksia on ilmeisesti merkittävästi vähemmän suusyöpää kuin Suomessa, vaikka nuuskan käyttö on paljon paljon yleisempää.

Toivon tähän ketjuun faktoja, linkkejä ja perusteltuja näkemyksiä aiheesta. Oma nuuskan käyttö on ollut aiemmin satunnaista, mutta nyt olen jonkin aikaa käyttänyt säännöllisesti. Sana on vapaa!!

Itse olen nuuskannut noin 3 vuotta. Ei ole ollut terveyshaittoja, eikä hammaslääkäri olen maininnut muutoksista ikenissä. En silti suosittele nuuskaamisen aloittamista. Itse lopetin tukapoinnun tämän avulla ja pidän pienempänä pahana. :slight_smile:

Ite käytellyt nuuskaa vuodesta-98. 24/7 mennyt ainetta. Pari kertaa ollut vuoden ilman, mutta palannut uudelleen. Sähkötupakalla lopetin toisella kertaa, kunnes palasin nuuskaan takaisin. Nyt tällä hetkellä ollut ilman 4pv, mutta sähkörööki höyryää. Ikenet välillä kipeenä, mutta palautuneet aina pikku tauolla. Vaikea saatavuus rehellisin keinoin ja tän hetkinen ilmeisesti ientulehdus halpisnuuskan jäljiltä sai minut taas lopettamaan. Josko se olis nyt tässä, koska kyllä oma terveys silti arveluttaa, vaikka vuosia mennyt hyvin.

Itselleni ei ole koskaan nuuska uponnut. Ilman mitään tietoa asiasta sanoisin kuitenkin, että nuuska vaikuttaisi paremmalta vaihtoehdolta kuin tupakka. Tupakka altistaa kuitenkin sekä hengitystieongelmille ETTÄ mahdollisille suun terveyteen liittyviin tauteihin, joten tupakasta ikään kuin saa molemmat riskit, kun taas nuuskaan ei mitään hengitystieongelmia liity.

Toisaalta ajattelisin, että nuuskasta se nikotiini imeytyy eri tavalla ja pidempiä aikoja, joka ainakin itselläni tuotti ongelmia. Olin tottunut tupakoidessani siihen nopeaan nousuun ja laskuun, mutta nuuskassa se nikotiinin imeytyminen jatkui paljon pidempään. Ei ole oma juttu, mutta pitäisin nuuskaa silti ihan “ok” vaihtoehtona ja ehdottomasti suotavampana kuin tupakointia.

Toisaalta jokainen nikotiiniriippuvuus toimii tavallaan samalla tavalla, joten jokaisesta nikotiiniriippuvuudesta on yhtä vaikea päästä eroon. Nuuskaaminen on huomaamattomampaa ja siihen ei varmasti liity yhtä paljoa sitä tapaa, mutta kyllä siihenkin varmasti sellainen tapariippuvuus syntyy ajan kuluessa. Tapariippuvuudet on suoraan sanoen ihan *erseestä, kun niitä pitää sit korvailla ja korvailla ja pahimmassa tapauksessa korvaa vaan riippuvuuden toisella.

Samanlailla tähänkin se tapariippuvuus tosiaan syntyy. Kahvin, limsan tai energiajuoman juominen tuntuu tyhjältä ilman nuuskaa. :o Pelkästään se tunne, että huulessa on jotain.

Itseasiassa R-kioskilta saatavat nikotiinittomat “nuuskat” toimii. Niissä on jotain yrttejä, teetä, vitamiineja jne. Maistuvat ihan paskalta, mutta täyttävän tyhjiön huulessa. :smiley:

Tämä helvaton sonta on tullut mulle kalliiksi. Historiaa käyttäjänä 1984-1995. Siitä viimeiset 3-4 käyttö oli niin runsasta ,että mälli oli huulessa lähes koko ajan. Tullut hammasongelmaa,limakalvo muutoksia. Yksi lääkäri teki aikanaan diagnoosin,Barretin ruokatorvi ja kauhisteli nuuskan käyttöä ja sanoi että kyllä se torvessa näkyy vaikka olet lopettanut.No nuuska oli pienin aiheuttaja Barrettiin,mut vahva lisä.
EU on tehnyt mulle jotain hyvääkin,kun kielsi nuuskan. Ettan ei enään ruleta.

Eikö ruotsalainen nuuska ole suulle “terveellistä”? Näin olen ainakin ymmärtänyt. Ehkä eniten harmittaa, että aikoinaan tuli sorruttua käyttämään nikotiinipitoisuudeltaan vahvempaa jonka jälkeen ei oikein näihin tavallisiin ole paluuta. Pitäisi ehkä pitää taukoa ja palata “normaaleihin”.

Karlssonin Eki painoi nutu huulessa konfrenssifinaalien jatkoajalla. Tuskin tuo nyt ainakaan hapenottoa parantaa vai onko vaikutusta?

Onko pussinuuska terveellisempää kuin ns. normi?

Todella ällöttävää ja älytöntä, vähän kuin p*skakökkäreen suuhunsa laittais. Se varmaan olisikin terveellisempi vaihtoehto. Tietysti kanssaihmistä kohtaan parempi kuin tupakka.

Tosta vähän lisäinfoa, jos joku haluaa miettiä, että kannattaisiko lopettaa.

En ole muuta käyttänyt kuin Ettania ja joskus jotain punakantista ei pyöreä purkkista nuuskaa,nimeä en muista. Ei sielä pikku kylässä kaupoissa vaihtoehtoja ollut. Olenko jotain menettänyt? :slight_smile:

Paskaa kun laitat suuhun päivittäin niin voin luvata että viikon sisään saat kuolettavan myrkytyksen.

Ja käyttäjää itseään kohtaan.

Taas kerran tuossakin lehtijutussa jätetään kertomatta mitä nuuskaa on käytetty. Yleensä nuo ovat amerikkalaisen nuuska aikaansaannoksia ja niitä näytetään koska halutaan pelotella ihmisiä. Tutkimukset ruotsalaisesta nuuskasta aiheuttaisivat liian lievän reaktion ihmisissä.

2 tykkäystä

Yritin Google-kuvahaulla etsiä noita kuvia, niin ihan randomia oli. Samoja kuvia käytetty monessa paikkaa ja tosiaan mainintaa ei ole, mikä nuuska kyseessä.

Onhan tuo jälki noissa kuvissa aivan hirveää. Luulisi, että vähemmilläkin seurauksilla käyttäjä huomaisi jo paljon aikaisemmin, että nyt on pakko lopettaa.

Itse olen sitä mieltä, että paha näitä tutkimuksia on mennä vähättelemäänkään. Paljon on muitakin päihteitä juu, mutta ei niiden haitat tee nuuskasta yhtään sen terveelliseempää. On niitä olut- ja viinamerkkejäkin monia erilaisia, mutta viime kädessä alkomahoolia niissäkin kaikissa on joukossa. Se on tietysti hyvä kysymys, onko käyttäjämääriin suhteutettuna nuuska vai alkoholi toistaan pahempi suusyövän tai muun sairauden aiheuttaja.

Kyllä, turha vähätellä. Mutta ruotsalaisen nuuskan valmistusmenetelmä eroaa jenkkinuuskasta merkittävästi. Ja vaikuttaa suoraan karsinogeenien määrään. Terveelliseksi kuitenkaan en sitä väitä.

Täysin älyvapaata toimintaa. En näe mitään syytä miksi aloittaa nuuskan käyttö? Jos siis ei ole ikinä käyttänyt mitään nikotiini tuotteita.

Onko se nuorena siistiä? Tuntee kuuluvansa porukkaan? Kokeilunhalua?

Muutenkin tuntuu nykyään olevan todella paljon kaikenlaisia syöpiä ym. niin en näe järkeä siinä että vielä nostetaan sitä riskiä nuuskaamalla.

Mielenkiinnosta, miten jenkki ja ruotsalaisen nuuskat eroavat toisistaan? Varmaankin kyse haposta(?), joka rikkoo limakalvon? Ennen muinoin taidettiin käyttää lasia hapon sijasta.

Itselle nuuska maistuisi. Etenkin armoijassa ja sen jälkeen tuli käytettyä. Tupakka ei ole oma juttu. Ehkä heikko saatavuus (vaimokkeen lisäksi) estää käytön. Satunnaisesti toki menee edelleen.

Jenkkiläisen nuuskan tupakka kuivatetaa liekillä, joka lisää karsinogeenejä, jonka takia tulee enemmä suusyöpiä jenkkilän tuotteesta. Näin mulle on selitetty:D

Natte=Ettan toisinpäin. Nauratti kommenttisi nuuskan vaaroista. Meillä kun kaveripiirissä nuuskaa kutsutaan nateksi. Mutta siis totta joka sana.

1 tykkäys

Olen käsittänyt että Ruotsin nuuska on “emäksistä” ja muiden maiden aiheuttamat ongelmat suussa johtuu nimenomaan hapokkuudesta.

@Desperado Menettämisestä en osaa sanoa. Se mitä itse käyttänyt nyt jonkin aikaa lähes 3x enemmän nikotiinia sisältävää, niin todella hankalaa käyttää “normaalia”. Kyllähän tämä vahva varsinkin alkuun aikalailla meni kuuppaan.

Oon käyttänyt nuuskaa nuorena ja Norjassa työskennellessäni tuli taas kokeiltua. Kerra yks herttaisen nätti tarjoilijatyttö tuli keittiöön laittamaan nuuskapussin huuleensa. Työnsi sitä sormella ylöspäin. Ylöspäin ja vieläkin ylöspöin kunnes sormi katosi jonnekin silmän taakse.

Se oli jotenkin niin irvokas näky, ei tehnyt mieli tyttöä eikä nuuskaa enää.

10 tykkäystä