Metsästys

Jos kalastuksella on oma topic, niin vaatiihan metsästyskin omansa. Onko palstalla paljon muita metsästäjiä? Itse aloitin noin parikymppisenä ja se oli heti menoa:grin: Itse metsästän kaikkea luvallista. Mieluisimpia ehkä jänis/kettu jahti hyvällä koiralla, peurajahti kyttäämällä, haaskapyynti kyttäämällä ja kyyhkyjahti. Myös metsästyskoirat lähellä sydäntä.

3 tykkäystä

Aihe on erittäin mielenkiintoinen vaikka en itse metsästäkään. Minulla on kyllä metsästyskortti ja metsästysjousi, mutta en luota omaan osumatarkkuuteeni niin että olisin metsälle lähtenyt. Useampi metsästäjäkaveri minulla on ja heidän kauttaan ilo teurastaa ja kokata kaikenlaista riistaa.

3 tykkäystä

Oon kerran kyninyt sorsan, mutta enempää en metsästyksestä tiiä. Nuorempana osasin riekon kutsuhuudon, mutta enää ei ääni riitä siihen.

1 tykkäys

Itse metsästelen vain lintuja. Sorsat, fasaanit, kyyhkyt yleisimmin. Kohta 10v on metsissä ja pelloilla pyöritty ja ihan kohtuullisesti on tullut saalistakin. Itse saalistettu, kynitty ja valmistettu ruoka maistuu kummasti paremmalle kuin kaupan vedellä kyllästetyt lihat :blush:

1 tykkäys

Mitä mieltä kissoista sitten onkin, niin onhan törkeää toimintaa. Toivottavasti rangaistus seuraa, mutta olemattomiahan ne rangaistukset on. Häpeä ehkä on pahinta tuolla seudulla, jos sellainen aikaan saadaan edes osan kanssaihmisten toimesta. Siis suorastaan raukkamaista meininkiä “suurelta metsästäjältä”. :frowning:

Itse pidän sekä kissoista että koirista, enkä esim. autolla aja tahallani juuri minkään havaittavissa olevan eläimen yli. Koetan välttää viimeiseen asti, mutta tietysti muun liikenteen huomioiden. Sen vuoksi kannattaakin aina olla hieman selvillä siitä, että mitä takana tapahtuu. Eli peileihin tulee usein ihan rutiininomaisesti katseltua. Siihenkin oppii, joskus aivan autoilun alkuaikoina se ei ollut niin helppoa. Oli olevinaan muutakin tekemistä…

3 tykkäystä

Olikohan rakas Hyrre kissa Ailin valvonnassa ampumisen aikaan? Itseään saa syyttää jos jätti kissansa heitteille.

1 tykkäys

Jaa että jos katti on ulkona valvomatta niin sen saa kuka hyvänsä järkensä menettänyt (koska kukaan täyspäinen tuollaista ei tee) metsästäjä ampua vai? Älä ny viitti.

9 tykkäystä

Kissa ei saa olla luonnossa ilman omistajansa valvontaa. Tässä tapauksessa sen tulkitsee sitten varmaan poliisi oliko metsästäjällä oikeus ampua kissa. Jos se on nähty esim. useasti saalistamassa luonnossa se voidaan tulkita villiintyneeksi ja sen jälkeen kissa on lainsuojaton. Irrallaan olevat kissat ovat erittäin haitallinen vieraslaji Suomen luonnossa ja tappavat miljoonia lintuja yms. pikkunisäkkäitä vuosittain. Rauhoitettuja ja rauhoittamattomia, kissat ei välitä. Että ei muuta kuin savua korvaan mirrille kun luonnossa irrallaan tavataan.

3 tykkäystä

Mikään laki ei kiellä päästämästä kissaa ulos.

Villikissat on sitten taas oma lukunsa, joita tietysti saa hävittää, mutta asiasta pitää olla varma, että kissa on villikissa eikä kenenkään lemmikki.

1 tykkäys

Juu,ei kiellä ei. Mutta pitää olla omistajan valvonnassa. Tuskin oli tässä tapauksessa.

1 tykkäys

Voi olla näin, mutta kyllä tässä tapauksessa jos rikosilmoituksen tekee niin ampuja saa sakot metsästysrikoksesta. Kyllä lemmikkikissan ja villikissan erottaa toisistaan aika helposti, että ei saa minkään vahingon piikkiin.

Nyt olisi hyvä kuulla vähän perusteita? Jos se kissa on nähty vaikka useamman kerran pellolla saalistamassa, ei ole pantaa yms. ulkoisia tunnusmerkkejä siitä että on lemmikki niin miten sen tunnistaa rakkaaksi Hyrre kissaksi eikä villiintyneeksi Hyrre kissaksi?

1 tykkäys

Kissan ampuminen taajaman ulkopuolella alueella, johon ampujalla on metsästys oikeus EI ole metsästysrikos. @miolta on kyllä oikeassa kaikenkaikkiaan tässä “teidän väittelyssä”.

Villikissan yleensä ainakin erottaa kotikissasta jo yleiskunnosta. Kotikissa voi paremmin paremmin ja varmaan parhaiten se näkyy yleensä turkin kunnosta. Ja toinen on kun koittaa lähestyä, niin villikissa on lähes aina arka eikä päästä ihmistä lähelle. Kotikissat jotka on tottunut ihmisiin päästää yleensä oudotkin ihmiset lähelle. Ja sittenkin vielä asiaa voisi varmaan kysyä joltain paikan lähellä asuvalta, että tuteeko kissan ja onko sen jonkun vai villi, jos ei muuten saa varmaksi asiaa todettus

2 tykkäystä

Kyllä tämä metsästäjä on toiminut periaatteella ammu ensin ja kysele vasta sitten.

4 tykkäystä

Luultavasti jokin kissavihaaja, kun nytkin oli ilmeisesti ampunut kaksi kissaa ja jutussa sanoo että ennenkin on kissoja kadonnut alueelta, niin epäilykset kohdistuu samaan ampujaan.

2 tykkäystä

Todennäköisesti on tiennytkin kenen kissa. Tahallaan ampunut kun kissat ärsyttää. Selitellä voi mitä vaan jälkeenpäin.

2 tykkäystä

Itsellä oli “aina” kissa ennen kerrostaloon muuttamista (olin silloin 12 v.) ja tottakai kissa laskettiin ulos silloin kun se halusi. Nyt on tullut mieleen, että vaikka kissa ruokittiinkin hyvin, on se saattanut tehdä tuhojaan lähiluonnossa. Vaikka ei kai kissa luonnostaan osaa metsästää, kunnon hiirikissat on maalaiskissoja, joiden oma emo on ehtinyt opettaa jälkikasvunsa. Näin olen ainakin kuullut sanottavan. Metsästi tai ei, kissa oli kuitenkin rakastettu lemmikki ja jos sen joku olisi ampunut, olisi siitä tullut iso itku.
Olisi kissanvihaajankin syytä muistaa, että kyseessä voi olla jonkun lapsen ainoa lemmikki. Ei kaikkea liikkuvaa tarvitse ampua vaikka ase olisikin käsillä.

5 tykkäystä

Sen verran kommentoin vielä, että kissa on “yleensä vapaata riistaa” , mutta kissan ampuminen ja sosiaalisessa mediassa sen levittäminen on Totaali väärin. Huoh, yksi huono metsästäjä pilaa monta hyvää metsästäjää.

4 tykkäystä