Linnut ja lintuharrastus

Musta tuntuu että olen nähnyt joutsenia pitkin “talvea”. Eikös noi niin pitkään viihdy, kun jäät tulevat. Tänä talvena sulia kohtia on tainnut olla.

Pirkanmaalla ei juurikaan joutsenia talvehtinut. Rannikko seuduilla niitä kyllä oli. Sekä laulu- että kyhmyjoutsen. Mutta noin se joutsenilla menee että ne muuttaa niin vähän kuin mahdollista.

Asuin n.10 vuotta sitten meri-lapissa Keminmaalla. Kerran Kemijoen rannalla lähellä Taivalkosken patoa ohi lensi iso musta lintu, joka muistutti hyvin paljon joutsenta. Aloin etsiä tietoa “mustajoutsenesta”, joka paljastuikin olevan ihan oikea laji. Hetken elättelin jo ajatusta “bonganneeni” varsin harvinaisen lajin, kunnes näin kuvan merimetsosta lennossa ja päättelin kyseisen linnun olevan paljon todennäköisempi havaintoni.

Viime talvena seurailin merikotkan edesottamuksia mökkirannassa, kotkan tultua hakemaan verkoista jäälle heitettyjä pikkukaloja.

5 tykkäystä

Siis mikä ihmeen “myyntijohtaja”… :slight_smile: En oo tuommoista tässä yhteydessä kuullutkaan. Mistä tuo tulee vai onko pelkästään oma sutkaus. Nimim. “Epätietoinen”

1 tykkäys

Heh puhelin taas korjaillut omiaan . Siis laulu- ja kyhmyjoutsenia.:joy:

11 tykkäystä

No, nyt helpotti!! Luulin jo itseäni ihan kalkkikseksi, täysin kyydistä pudonneeksi. :wink:

Mutta on sulla aika lahjakas tuo puhelin. Saa olla tarkkana, kun sehän saattaa näköjään keksiä ihan mitä vaan…

2 tykkäystä

Juu se on lyömätön yhdistelmä oma lukihäiriö (kirjaimia jää välistä) ja puhelimen automaatti korjaus. :wink:

2 tykkäystä

Saatko siltä vastauksen vai onko juttelu yksipuoleista?:thinking:

Mistä tiedät ettei ollut kirjekyyhky?
Oltiin joskus takavuosina Saksassa ja siellä oli yhdellä ukolla talonsa katolla isoja häkkejä joissa oli lintuja. Minä tietysti ihmettelemään suureen ääneen että miksi ihmeessä ukolla on puluja häkeissä. Asia selvisikin samantien ja ne pulun näköiset linnut olivat kuulemma kirjekyyhkysiä.:hushed::hushed::hushed:

2 tykkäystä

Nyt kun on lintuihmisiä tässä ketjussa niin on ihan pakko kysyä.
Paljonko harakan kiiltävien esineiden kiinnostuksessa on oikeasti perää ja paljonko legendaa?

Määkään en oo mikään bongari, enkä todellakaan tunnista hyvin lintuja. Joitain oppinu kuitenki. Aloin seuraan Facebookissa tätä kaveria ku oli niin mielenkiintoisen oloinen projekti. Kaveri siis pyöräilee pitkin Suomea ja pyrkii tekeen enemmän bongauksia eri lintulajeista, mitä kukaan toinen. Nimenomaan kiertelemällä lihasvoimin pitkin Suomea.

Ja se kaveri on siis linkin takaa löytyvä Pyöräilevä Bongari:

https://www.kainuunsanomat.fi/app/kainuunsanomat/uutiset/?articlepg=175195625

1 tykkäys

Sillä ei ollut kirjettä. Ja kai kirjekyyhky olisi ollut häkissä eikä räystäskouruja tutkimassa. Toisaalta postia ei jaeta nykyään tiistaisin, että ehkä kirjekyyhkyilläkin on vapaapäivä. :slight_smile:

1 tykkäys

Juu kyllä se vastailee ja tulee kattelemaan kuka siä huutelee. :slightly_smiling_face:

Myös lehtopöllöä on helppo matkia.

3 tykkäystä

Käki tulee myös. Kun jäljittelee sen kukkumista se tulee katsomaan ja tekee ylilentoja. Kerran laskeutui parinkymmenen metrin päähän minusta kelopuun oksalle ja kukkui siinä minulle kovaa ja pitkään. Se varmaan halusi näyttää minulle, kumpi se oikea käki on. :slight_smile:

4 tykkäystä

Ajankohtainen testi.

4 tykkäystä

Monia legendoja uskomuksiahan tuohon “paholaisen lintuun”, harakkaan, liittyy. Niistä on mielenkiintoista lukea esim. netistä. Useampia tutkimuksia harakan viehtymyksestä kiiltäviin esineisiin on tehty, mutta mitään tukea ajatukselle niistä ei ole löytynyt. Pitäisköhän itse tehdä joku testi, kun tässäkin pihoilla noita harakoita pyörii. Mutta ei sitten perintöhopeilla. :wink:

1 tykkäys

Edellisen asunnon takapihalla oli puutarhakaluston pöydälle ilmestynyt valkoisia kiviä.
Mä en oikein jaksa uskoa että kyrvänjyvät olisivat siellä pihalla käyneet.
Harakoita siinä pihapiirissä kuitenkin pyöri ja niitä joutui välillä hätistelemään takapihalta poiskin kun jotain siellä koittivat touhuta.
Onko siis mahdollista että harakat olisivat tuoneet mulle valkoisia kiviä siihen pöydälle??

Tuo on täysin mahdollista. Joillain varislajeilla on esimerkiksi tapana jakaa tietoa, jos joku käyttäytyy ikävästi heitä kohtaan. Tässä tyttö, joka ruokkii variksia, jotka tuovat vastineeksi lahjoja:

4 tykkäystä

Minä en niitä harakoita kuitenkaan ruokkinut.:thinking:
Oltiin vissiin sit muuten vaan hyviä kavereita?:grin:
Vai olisko ne perhanat pöllineet jotain ja tuoneet kiviä vaihdossa?

6 tykkäystä

Varsin mielenkiintoista. Mutta sittenhän se vasta on satavarma, jos harakan tapaa itseteossa. Tai jotenkin saa kaikki muut epäilyksenalaiset kuljettelijat poissuljettua. Mikä lienee aika mahdotonta.

Nyt vois tietysti käyttää harakoiden mahdollista ahkeruutta hyväksi. Koetas uskotella niille, että joku pitkäpyrstöisten heimosta olis tuonut sinne pöydälle jotain sinulle mieluisempaa. Jos muut sitten ottaa mallia, niin kyllä kelpaa. :wink:

Vaikuttaa tosiaan muuttolintujen olevan tulossa ja kevään saapuneen kun ero kasvaa paikallisvastustajaankin. Ihana aamulla taas kuunnella lintujen viserrystä ja nauttia aamukahvista.

1 tykkäys