Aurinko paistaa ja vettä sataa - sään taivasteluketju

5 tykkäystä

30,3 on täällä ja näkyy myös Tampereen virallisissakin havaintopaikoissa käyneen yli 30 asteen. Onneksi käy jonkin verran tuuli niin ei ole ollenkaan niin tukalan kuuma kuin joskus on vastaavilla asteilla ollut.

5 tykkäystä
1 tykkäys

Se oli sitten Pirkanmaalla rooppinen yä. Toisinsanoen elohopea ei mennyt alle +20 asteen.
Mikä sitten taasen tarkoittaa aika infernaalisia lämpötiloja näin meikäläisittiäin…

Notta terve vaan, kello 9 aamulla ja piehtaroidaan helteessä.
Eilenkun vedin 45minuutin kuntöpyöräsession kuntopyörässä oleva lämpömittari näytti +28c, himpun verran hiki valui (sama edessä tänään).

Nauttikaa keleistä jos voitte, jos ette niin koittaa kestää!

2 tykkäystä

Onhan tämä vanhuksille ja sairaille ihmisille hurjaa aikaa näin kuumassa. Ja eläimillekin.
Neste- ja suolatasapaino pidettävä kaikilla yllä!

Olen usein miettinyt, miten ihmiset pärjäävät Arizonan Phoenixissa. Nämä Suomen lämpötilat on lasten leikkiä verrattuna yli 40 asteen lämpötiloihin.

Toki ei pidä Suomen helteitäkään väheksyä, ei sillä.

Joku oikea säätieteilijä saa asiaa korjata, mutta itse olen ymmärtänyt, että ilman kuivuudella/kosteudella on suurta merkitystä siihen, kuinka tukahduttavalta helle tuntuu. Suomen ja Venäjän tasolla olen ymmärtänyt, että meillä nämä tuntuvat ilman laadun vuoksi paljon pahemmalta kuin päiväntasaajalla. Muuten en ota kantaa, koska en tiedä.

Jos toisesta ääripäästä ottaa esimerkin niin 2019 olin talvella Saksassa myymässä joulukuussa hunajaa. En muista, että Suomessa olisin vuosiin ollut oikeasti niin jäässä kuin olin silloin, kun Saksassa oli +3 astetta ja ilma sopivan kostea. Se kylmyys meni luihin ja ytimiin - Suomessa ei oikeastaan.

3 tykkäystä

Eiväthän he ulkona olekaan superhelteissä. Ilmastointilaitteet ovat siellä hieman erilaisia, mitä Suomessa on tapana käyttää. Paljon parempia.

Las Vegasissa kun Montreal oli vieraana, niin ulkona oli 40 Celsiusta ja jää oli uutisten mukaan erinomainen.

1 tykkäys

Hyvä nosto, eilen aloin jo pistämään ~1tl/sodastream pulloon suolaa ennen vettä & hiilidioksidia => maistuuu ihan Olvin wischylle :slight_smile:

Näissä oloissa skandinaavisilla suolanormeilla saa käytännössä heittää vesilintua. Hikoilun määrän kasvaessa mineraalien saanti on syytä ottaa tosissaan, lämpöisissä maissa pistävät jopa salaatin päälle suolaa.

3 tykkäystä

Pakko kai heidän välillä on ulkonakin olla, kun käsittääkseni aika monena päivänä on sitä 40 astetta.

Tuolla forumilla 2 tyyppiä John ja azwa on juuri Phoenixista. Heidän puheiden perusteella tuntuu, että siellä on päiväaikaan todella usein yli 100F.

1 tykkäys

Ukkonen hiipi Ruotsista Ouluun…

• Raju ukkonen iski Ouluun iltapäivällä.
  • Pelastuslaitos on saanut suuren määrän hälytystehtäviä. Henkilövahingoista ei vielä ole tietoa.
  • Puita on kaatunut, irtaimistoa tuhoutunut.

Ilmatieteen laitoksen meteorologi Iiris Viljamaa kertoo, että Oulun Vihreäsaaressa mitattiin kolmen aikoihin myrskypuuska, jonka nopeus on 31,6 metriä sekunnissa.

– Ihan hurjia lukemia, Viljamaa sanoo.

https://twitter.com/meteorologit/status/1406956814281891843?s=20

https://twitter.com/meteorologit/status/1406948582389956611?s=20

Lahdessa mitattu tämän kesäkuun korkein lämpötila:

https://twitter.com/forecasuomi/status/1406940699082297355?s=20

1 tykkäys

Sama käsitys täällä. Oma kokemus myös. Etelä-Euroopassa, Madeiralla ja Yhdysvaltojen eri osavaltioissa kuumuus ei oikein edes tuntunut kuumalta, vaikka lämpömittari kertoi ihan muuta. Sama juttu oli täällä lauantaina, kun oli kosteutta ilmassa reippaasti.

Mutta sen sijaan esim. Hooverin padolla - siellä kuumuus TODELLA tuntui paahtavalta.

Yleisesti toki viihdyn lämpimässä oikein hyvin, varmasti joku toinen kokisi nuo asiat eri lailla.

Yksi vinkki kaikille, suosittelen esim. Ratiopharmin nesteytys-poretabletteja. Ovat edullisia ja niissä on tarvittavia suoloja ym. Niitä minulla matkalla aina mukana ja tällaisilla ilmoilla käytän kotosallakin. Kaikkein tehokkain on tuntunut olevan Osmosal, joka on tarkoitettu ripulin aiheuttaman kuivuuden, suolojen ym. puutteen hoitoon. Mutta melko kallis päivittäiseen käyttöön.

2 tykkäystä

Tuolla aavikolla on niin kuiva ilma, ettei tuollainen lämpö tunnu oikein missään. Itse olen pyörinyt Grand Canyonilla ja Las Vegasissa 35 asteessa, eikä se tuntunut läheskään näin pahalta kun aavikkoilma on rutikuivaa.

Huominen se vasta hanurista tulee olemaankin jos toi 32 pinnaa ja sade toteutuu.

Juhannusta kohden ilmeisesti yöt viilenee ja se on hyvä.

Ei tuo helle haittaa päivisin ja ihan kyllä tykkään lämmöstä ja auringosta, mutta öisin ei soisi mielellään olevan kovin lämmin.

4 tykkäystä

Mulla on ihan erilaiset kokemukset.

Grand Canyon, Hooverin pato ym. todellakin tuntuivat kuumalta juuri siksi, että siellä oli täysin kuiva ilma.

Mutta kosteammissa paikoissa (New Orleans, Biloxi) ei samat lämpöasteet tuntuneet oikein miltään.

Kyllä se helle vaan haittaa päivisinkin, jos joutuu fyysistä työtä tekemään. Asiakas “nythän on mahtava keli olla ulkotöissä.” Minä " Niin on. Tämä on ihan pirun hienoa :rofl:"

Mulla ei ole kokemusta noista paikoista, mutta yleensä tuo menee juuri päinvastoin. Iho kun jäähdyttää haihduttamalla hikeä, ja kosteassa ilmassa se nestejäähdytys toimii huonommin. 30 astetta kosteassa ilmassa tuntuu siis tukalammalta kuin 30 astetta kuivassa.

Eikä kyse ole pelkästään siitä että tuntuu tukalalta, vaan kroppa ylikuumenee ja terveys pettää nopeammin kosteassa helteessä.

2 tykkäystä

Juuri näin käy eli tästä oli jossain aiemminkin juttua.

Kuumuus ja kosteus ei ole hyvä yhdistelmä juuri tästä syystä eli kehon jäähdyttäminen vaikeutuu.

Itse asiassa kesäkuumalla pitäisikin aina pitää mielessä käsite märkälämpötila, joka ottaa huomioon sekä kuumuuden että ilmankosteuden yhteisvaikutukset ihmiskeholle.

Eräänä viime vuoden elokuun aamuna ilman lämpötila oli puolestaan Helsingin Kaisaniemessä noin 25 astetta. Koska ilmankosteus oli kuitenkin 81 prosenttia, nousi märkälämpötila reiluun 22 asteeseen. Sää saattoi siis tuntua tuolloin jopa tukalammalta kuin Suomen helle-ennätyksen aikaan.

Kehon jäähdyttäminen tulee mahdottomaksi märkälämpötilan noustessa yli 35 asteen. Kun aineenvaihdunnan tuottama lämpö ei pääse kehosta ulos, kohoaa ruumiinlämpö nopeasti 42–43 asteeseen.

Vaikutus on jo kuudessa tunnissa tappava terveellekin ihmiselle.

1 tykkäys

Tälle ja lähipäiville luvassa paikoin koviakin ukkosia (helteen lisäksi) Oulun tyyliin:

Harvoin näkee ukkosennusteessakaan näin paljoa huomiovärejä melkein koko Suomen päällä:

https://www.estofex.org/cgi-bin/polygon/showforecast.cgi?text=yes&fcstfile=2021062306_202106212252_2_stormforecast.xml

Storm Forecast
Valid: Tue 22 Jun 2021 06:00 to Wed 23 Jun 2021 06:00 UTC
Issued: Mon 21 Jun 2021 22:52
Forecaster: DAFIS
A level 1 was issued for parts of N Latvia, Estonia, Finland

Tässä vielä eilisestä Oulun ukkosesta infoa:

https://twitter.com/meteorologit/status/1407055556582547459?s=20

1 tykkäys