Autot

Itse pääsin eroon vaggineesta ja en voi niitä kenelläkään suositella. Useita tyyppivikoja.

3 tykkäystä

Minun tämän hetken waggineessa on ollut vain yksi vika. Tuulilasi.
Kokoajan saa kolhua ja paikkaajan mukaan niissä on ohuempi lasi kuin kilpailijoiden vastaavissa. Mene ja tiedä.

Kivoja autoa ajaa silloin kun toimivat ja jos joku muu maksaa korjaukset niin mikä ettei …

3 tykkäystä

Mulla oli Mondeo vm. -10 pennusta saakka viime syksyyn ja viisi lasia meni. Lyhyimmillään oli 2kk välissä. Onneksi oli lasivakuutus. Muuten oli kyllä pirun hyvä auto ja penkin säädöt oli sikäli hyvät, kun sai laskettua tarpeeksi alas, että mahtui nyrkki pään ja katon väliin.
Nykyisessä Alltrackissä ei ihan mahdu ja Skoda Octavia RS:kin on tiukassa. Tosin pituutta mulla on 186cm.

Yksi ominaisuus, jota em. autoissa arvostan on lämmitettävä tuulilasi. Varmaan jo yleistynyt vakiovarusteena tai varusteena yleensä, mutta Mondeoni aikaan ei ollut vielä yleinen.

En tiedä sitten, että johtuuko lasien herkkä rikkoutuminen juuri tosta lämmitysjärjestelmästä eli tekeekö se lasista ohuemman…?

  • VAGeja myydään valtavat määrät vuodesta toiseen. Eivät voi olla susihuonoja.
  • itse ajelin 120tkm ongelmitta (Golf, Ocu), velipojalla lähemmäs 300tkm ilman ongelmia (Superb, A6)
1 tykkäys

Väittäisin, että suurin ongelma on roiskeläppien poistuminen ja teiden paska kunto.

Ja tosiaan lasin korjaaja sanoi minulle, että Wag autoissa on muita ohuempi tuulilasi. Mene ja tiedä.

1 tykkäys

Tämä totta ja harvoin ne tyytyväiset VAG-omistajat netissä meteliä pitävät.
Itsellä ei onneksi näitä kalliita vikoja osunut (jakoketju/ DSG), mutta pikkuvikaa oli niin perkuleesti ja missään ei tultu vastaan korvauksissa vaikka autolla ajettu 50tkm ja ikää 4vuotta (sähköhäiriöt / antureita vaihdettiin harvase kuukausi)

2 tykkäystä

Voin kertoa miksi tuulilaseja menee uudehkoista autoista rikki niin paljon. Syynä on se että lasin valmistuksessa on vähennetty lyijyn käyttöä jotta saadaan painoa kevyemmäksi ja kulutuslukemat näyttämään paremmilta. Ei muuta vinkkiä ole antaa kun se että kannattaa pitää vakuutuksissa lasiturva.

3 tykkäystä

Noitten mainitsemiesi lisäksi oli korkeaa öljynkulutusta, joka lopulta johtaa koneremonttiin. Sylinterit huonosti koneistettu ja vääränlaiset männänrenkaat.
Egr venttiilivikoja ym.
Tekevät testauksen kuluttajalla. Toki jotain good will osallistumisia kuluihin takuiden jälkeen, jos huoltokirja moitteeton ja kilometrejä ei paljon, näitten suurten vikojen kohdalla. Maksaa saa itse silti reilusti.

1 tykkäys

Mä olen vedellyt nyt 25tkm -15 vuosimallin mondeolla. Varsin tyytyväinen olen ollut, mutta 1,5 litrainen diesel on kyllä siinä ja siinä. Jos se 2 litrainen mahtuu budjettiin, niin ehdoton peukku sille. Webasto, lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävä ohjauspyörä, kelpaa ajella talvella. Ja on niistä iloa Suomen kesässäkin. Viistoperänä kivan näköinen.

2 tykkäystä

Minulla ei ole mitään tarvetta lähteä puolustamaan ko. konsernin autoja, kuten ehkä edeltä saattaa lukea.

Meidän putiikissa noita ko. konsernin autoja kumminkin on ollut melko monta, mutta kenelläkään ei ole ollut yhtään isompaa ongelmaa vuosien saatossa.
Sattumaako? Voi olla, mutta on tässä väkisinkin mukana myös ns. kaupunkilegendaa.

Ja ei en väitä, että teillä ei olisi ongelmia ollut. Ihmettelen vain, kun ei ole omiin korviin osunut. Silmiin vain.

Onko jotain faktaa tarjota tähän? Luulisin että normi tuulilasissa on jotain gramman sadasosia lyijyä, eli ei varmaan paljon tuo lisäpainoa. Kyllä suurin syy taitaa olla siinä missä kulmassa se lasi on. Siis iskeytyykö kivi/nasta voimalla vai kimpoaako vain pois.

1 tykkäys

Fakta on se että olen ollut lähes 18.5 vuotta nimeltä mainitsemattomassa merkkiliikkeessä töissä ja saanut “sisäpiirin” tietoa asiaan liittyen. Se on sitten eri asia kuka luottaa mihinkin tietolähteeseen. Tosiasia on kuitenkin se että vanhemmissa autoissa tuppaa lasit kestämään ihan eri lailla kuin uudemmissa. Kuvaavaa onkin että minulla ehti olla auto lähes 20 vuotta ennen kun jouduin eka kertaa lasia vaihtamaan.

1 tykkäys

Okei…itse olen ollut kohta 15v lasitehtaassa töissä ja voin sanoa että lasin valmistuksessa ei käytetä lyijyä. Myöskin vanhemmissa autoissa on paksummat lasit kun uusissa mikä myös auttaa kestämiseen

Sinäpä sen sanoit eli että lasin valmistuksessa ei käytetä lyijyä. Toisin oli ennen mutta silloin lasitkin vielä kestivät iskuja aika hyvin. Mikään ei ole kuten ennen ja kuluttaja poloinen tuntee sen lompakossaan.

@ikitappara ja @Takakarva

Ei lähdetä pidemmälle suohon tuon asian suhteen, eihän?

Ratkaisu on roiskeläpät takaisin autoihin.

5 tykkäystä

Minun puolesta sopii. Ei ole tarkoitus alkaa kenenkään kanssa inttämään. Kerroin vaan mitä olen asiasta kuullut.

2 tykkäystä

Epäilen auttaisiko kuitenkaan nuo läpät, ainakaan ratkaisevasti.
Toinen asia on, että ne läpät on ihan järkyttäviä. En ottaisi omaan autoon mistään hinnasta.

Laitan aina läpät jos autossa on rahaa kiinni. Ei nuo perusautot ole hienoja mitkään, joten homma ei norsun korviin kaadu. Ferrarit ja SL Mersut sitten erikseen.

2 tykkäystä

Ne läpät suojaa myös omaa autoa kiveniskuilta. Varsinkin jos hiekkateitä ajelee niin ovat tarpeelliset.

1 tykkäys