Autot

Jos paljon ajaa niin kannattaa verrata rs ja perus octavian alustat ajossa, mun makuun rs on liian kova. Toki makuasiahan se on mistä kukin tykkää.
Vw konsernin autot on turvallisia käyttöetuautoina, jos tulee vikaa niin ei tarvi itse maksaa.
Mulla oli Volvon v70 käyttöetuautona, 2 vaihdelaatikkoa siitä hajos 3 vuoden aikana.
Sitte oli oma awd mondeo, se oli hyvä ajaa mutta söi öljyä ja starttaus +5 kelissä ilman webastoa oli semmosta kilinää kolinaa ja tärytystä että väliin vähän hirvitti :roll_eyes:
Nyt ajelen omalla saksalaisella, oma siksi kun mun käytössä käyttöetuauto oli kallis kukkarolle. Saksalaisella isomoottorisella siksi että vaikka siinä on 400tkm mittarissa niin aina sen joku haluaa (mikä kyllä ihmetyttää). 400 tuhatta ajettu mondeo tuskin olisi ollut kovin haluttua tavaraa vaihtokaupassa.

Joo, kyllähän penkki ratkaisee paljon, itsellä tulee se n.55 000 - 60 000 km vuodessa ajettua, niin penkki ja sen säädöt ovat todella tärkeitä. Viitisen vuotta sitten sain hommattua sen aikaseen Wolkswagen Golffiin Recaron sähkösäätöisen penkin. mutta en siitäkään kauheasti tykännyt .Mielestäni paras penkki tähän astisista työsuhdeautoista on nykyisessä BMW:ssä.

Se on kyllä totta, että se Skoda Octavia RS:n alusta on jäykähkö, mutta ei mielestäni kuitenkaan liian paljoa.

1 tykkäys

Niiden skodien vakiovarustelistaa kannattaa muuten silmäillä kanssa jos sellaista harkitsee. Johonkin malliin tulee aktiivinen vakionopeudensäädin, talvipaketti ym vakiona. Itse vertailun scouttia, rsää ja perusfarkkuoctaviaa.

Ei pelkästään alusta, vaan sporttimalien matalaprofiilirengastus on Suomen kinttupoluille epäsopiva. Parhaassa tapauksessa kumit eivät edes istu maanteiden uriin, vaan renkaat vetelevät koko ajan.

V70[quote=“ljpp, post:44, topic:6731, full:true”]
Ei pelkästään alusta, vaan sporttimalien matalaprofiilirengastus on Suomen kinttupoluille epäsopiva. Parhaassa tapauksessa kumit eivät edes istu maanteiden uriin, vaan renkaat vetelevät koko ajan.
[/quote]

Jep. Autoa hankkiessa kannattaisi ottaa selvää minkäkokoisia pyöriä auton alle voi laittaa.
Jos on isot jarrut, numeroa tai kahta pienemmät pyörät eivät sinne sovi.

Oon vähän ajanut (yht. ehkä jotain 15 t km) parilla QQlla ja Mazda CX 5:llä, ja kyllä ne mielestäni on helvetisti parempia maantiellä kuin hitaammassa trafiikissa, johon taas oma Volvo S40 (-08, 1,8l bensa) on todella hyvä. Tosi outoahan noihin on hypätä, tuntuu kuin ajaisi katolta. Mutta pitkällä pätkällä pysyy virkeämpänä ja näkeekin vähän kauemmas.

No, meikäläisen seuraavassa autossa, jos tili suo, on kyllä neliveto ja TDi. Ainakin sitten on, kun perse kestää. On tuo ihan vehkeestä kiihdyttää tuolla rutkulla. Kyyti sentään on tasaista ja jopa liiankin mukavaa.

E: Täs pitää tietää, etten oo ihan heti vaihtamassa. T. 20 tkm vuodessa

Voorttihan tuo on…:grin:
Onko vielä jotkut Mazdatkin samalle pohjalle rakennettuja?

2 tykkäystä

Nelivetoa ja dieseliähän saa reilulla parilla kympillä - Qashqain rujomman näköinen kaksoisveli Dacia Duster. Sen moottori ei kylläkään suurta urheilullisuutta tarjoa, mutta hintaisekseen oikein kiva auto.

Olisi pitänyt lisätä lauseen loppuun “,eikä sen merkki ole Dacia” :wink:

@BlueOval Joo, everyman’s Corolla.

1 tykkäys

No johan nyt, voi tuokin asiakasryhmänä olla toki, mutta omassa ei ole hitustakaan pakettiautomaisuutta, ei pystyasentoa, ja se on nimenomaan tehty matkaajoon, mutta taipuu ketterästi kaupungissakin. Kun sellaisen oikean citymaasturin kerran hankkii, ei oikein paluuta ole. Niin mukavaa ajoa. Näin yleisesti ottaen.

Mitä tarkoitat oikealla citymaasturilla?

Neliveto, diesel, automaatti, sellainen keskikokoinen tai hieman suuremmatkin. Vastakohtana pienet etuvetoiset joilla lähinnä ulkonäkö muistuttaa citymaasturia.

2 tykkäystä

Kannattaa ehdottomasti harkita omaan siirtymistä.
Jos firman autopolitiikka sen sallii.
Saksasta saa esim Audin kaksilitraisia TDi quatroja hävyttömän halvalla koska sakut ovat ylireagoineet näihin diesel-juttuihin.
Esimerkiksi 2013 vuosimalli 16 000€ ( alle 100 000 km ajettu ) ja noin 4000€ veroihin.
Suomessa hinta abouttirallaa 30k€,

Tässä puhuttiin luonnollisesti trendiykkösestä, eli Cashcowsta, ja sen kilpailijoista. Toki on sitten Volvot, Mersut, Bemarit jne., mutta ne ovat vähän eri kategoriaa kuitenkin. Se on city-maasturi. Sanot omasi olevan suunniteltu matka-ajoon, joten sana city ei siihen sovellu.

Sitten kuon nuo tulevat Liettuan kautta, niin ovat vielä vähemmän “ajettuja” tai ainakin matkamittarilukema on pienempi.:slight_smile:
Voi olla kasattu vaikka kolmesta eri kolariautostakin.
Siellä se on vielä perinteinen käsityötaito kunniassa, kuten reilu ja rehti yksityisyritteliäisyyskin.:laughing:

2 tykkäystä

Saksasta saa merkkiliikkeistä vähän ajettuja vaihdokkeja ihan tehtaan takuulla, joka on voimassa Suomessakin. Esimerkiksi Mersun Junge Sterne -vaihdokin kanssa voi mennä Vehoon jos ongelmia ilmenee. Hyvä vaihtoehto uudelle. Olin viittä vaille menossa hakemaan, mutta ei löytynyt saumaa tälle kesälle ja en jaksanut vanhan myymisen vaivaa.

Juuri näin.
Itse olen hakenut kolme jahreswagenia vuosien varrella.

1 tykkäys

SUV lienee itse asiassa parempi nimitys noille mainituille.

2 tykkäystä

Ei salli firman politiikka tuota ja toisaalta en sitä kaipaakaan.
Tämä malli on minulle sopiva, kun ei tarvitse murehtia oikeastaan mistään. Ei huolloista, ei renkaista eikä pesuista. Eikä ole omaa pääomaa kiinni autossa.

Makuasioistahan nämä ovat, mutta minulla ei ole kertaakaan tullut tarvetta edes ehdottaa omaan autoon siirtymistä.

1 tykkäys

Tuli tänään vähän jo heti kartoitettua.

Octavia Scout 4x4 menee budjettiin 2.0 tdi:llä ja automaatilla. Eli pitäisi mennä myös RS:ssä 4x4 diesel automaatilla myös.

Eli ihan täysin ei pysty noihin nettihintoihin luottaa, koska tottakai leasing firmat saa nuo ihan eri hintaan.

Uutena tulokkaana omalle listalle nousi myös Mondeo diesel automaatti titanium versiona ja moottorina 2,0 (150hv).

Sitten kun ehdin, niin kai se pitää ruveta takomaan Exceliin vertailua varusteista ja lähteä istumaan autot.

4 tykkäystä