Parhaat ostokset

En kovin helposti löytäny sopivaa ketjua, joten oliskohan uuden ketjun paikka.

Ketjun tarkoituksena on kertoa toisille niistä hankinnoista tai ostoksista, jotka on ollu todella onnistuneita. Ympäristön kannalta on tietenkin tärkeetä, ettei osteta turhia asioita ja ne, jotka ostetaan, niitä myös käytetään. Jollekin se huippuhankinta saattaa olla 40 tonnin auto, toiselle kahden euron kirppisostos. Ei mitään väliä tässä ketjussa, pääasia että joku voi bongata, että jos toi kerran on ollu noin tyytyväinen, ehkä munki kannattaa se hommata. Ketjun nimesin ostokseks, enkä hankinnaks, jotta ei kukaan nopeesti sekoita kiekkoaiheiseks ketjuks.

Tämä aihe tuli mieleen sen takia, kun söin eilen savustamaani lohta tänään ja on uskomattoman hyvää.

1. Sähkösavustin, Mustang. Kauan olin miettiny jotain savustinta, Weber tai Muurikka. En kuitenkaan hommannu. Sit oli Honkkarissa puoleen hintaan toi Mustang, eikä hintaa jääny ku varmaan kolmekymppiä tms. Ja on ollu hyvä ostos. Kesä tai talvi, hyvää tulee ja helposti! Ehdottoman hyvä ostos ja jos hinta oli 30€ ja mää oon sillä varmasti 50 kertaa jo savustanu, ni ei oo paha. Mitään vikaa ei laitteessa vieläkään oo, joten käyttö jatkuu luultavasti vielä pitkään.

2. Asfaltti pihaan. Piha oli murskeella aiemmin. Ainoastaan kunnon talvea lukuunottamatta aina tuli pientä hiekkaa ja kiveä sisälle. Tosi rasittavaa. Pihan käyttö oli myös aika vähäistä. Nyt eteinen pysyy siistinä, piha pysyy siistinä, ku lehdet on helppo puhaltaa pois, on hyvä paikka pelata säbää, scoottailla yms. Päivääkään en oo katunu asfaltin laittamista! Hinnasta sai ison osan vieläpä vähennyksiin.

18 tykkäystä

Tätä ei tarvinnut hirveän kauaa miettiä.
Elämäni ensimmäinen lippu Tapparan otteluun!
Samaa jatkumoa on kertynyt melkein 20 vuotta. Yhtäkään matsia en vaihtaisi pois. Kaikkiin liittyy omanlainen tarina, ja mikä parasta: uusia kavereita kymmenittäin, ystäviäkin monta :heart:.

13 tykkäystä

Toi nykyinen käyttöauto eli 99vm. Gti golffi on kyllä ollut hyvä hankinta. Pian 2 vuotta sillä ajeltu ja ei mitään ihmeempiä ole ollut. Hauska peli kaikin puolin ajaa, todella jämäkkä tuollaiseksi pikkukirpuksi. Ei mennyt pari tonttua hukkaan :blush:

6 tykkäystä

Sharp-taskulaskin. Ollut minulla lähes 40 vuotta ja yhä toimii hyvin. Paristojakaan ei ole tarvinnut vaihtaa siihen kuin pari kertaa. Joku näköjään myymässä ebayssa samanlaista 150 punnalla.

https://www.ebay.co.uk/itm/Rare-vintage-Sharp-EL-5103-Scientific-Calculator-/173384818480

12 tykkäystä

Itsekin vuosituhannen alkuaikoina ostin vuosimalli 95 golfin ja olin kyllä todella tyytyväinen ostokseen. Palveli minua viitisen vuotta ja sen jälkeen vielä työkaverin poikaakin nelisen vuotta kunnes kolari(ei henkilövahinkoja) kuulemma lopetti sen golfin ajot.
Ihmeempiä remppoja ei muistini mukaan ollut normaalin huollon lisäksi juurikaan.

Toinen hyvä hankinta oli aikoinaan tutun atk-myyjän kautta ostamani hd-projektori, jonka ostin noin 900e hintaan kahdella vaihtolampulla.
Pelitti hienosti noin viisi vuotta, kunnes tyttöystävä ei pitänyt sen soveltuvuudesta sisustukseen :smile: ja myin vielä työkaverille yhdellä vaihtolampulla hintaan 450e. Itse olin tyytyväinen laitteeseen, mutta työkaveri ei ole ilmeisesti vieläkään käyttänyt sitä hetkeäkään. :roll_eyes:

4 tykkäystä

Vastamelukuulokkeet ovat 2000-luvun paras keksintö. Imurointi, ruohonleikkuu ym. kotityöt ovat juhlaa ne päässä. Bussi, juna -ja lentokonematkat myös. Viidelläkympillä saa asialliset kuulokkeet. 200-300€ kun pulittaa saa huippuvehkeet. Suosittelen kaikille.

14 tykkäystä

Tämä. Paitsi että kaveri osti Valcot, ja meikän 250€ Sonyt häviää pelin jo ekassa erässä. Pidettiin sitten oikein vertailuiltamat kaveripiirin kanssa, ja Valcot tuli kahdella syötöllä läpi trapista missä seisoi em. Sonyt, Boset ja Sennheiserit. Kaikki about tuplahintaisia Valcoihin verrattuna.
Ei, mulla ei ole suhdetta noihin Valcon myyjiin enkä saa mainostamisesta mitään. Onpahan vaan v•••un hyvät luurit. Tekniikaltaan muuten tamperelaista suunnittelua.

2 tykkäystä

Olen laiska tekemään ostoksia. Huonojakin hankintoja on toki tullut tehtyä, hyvät ovat niitä mitkä kestävät. Kestävyysmielessä varmaan parhaita hankintoja ovat sähkö- ja ilmastointiteippi, sekä vahva pikaliima, joilla on pidennetty monen esineen käyttöikää/säästetty korjauksessa.

Harrastuspuolella olen pitänyt hyvänä hankintana reilusti yli suosituksen olevaa skagit-siimaa, jonka hankin yhden käden vapaan. Helpottaa elämää huomattavasti, kun yleensä tuulee alavirran puolelta. Lisäksi Simmsin G3-kahluutakki on ollut kohta kymmenen vuotta käytössä ja on kuin uusi - kaikissa muissa kahluuvermeissä on menossa 3-5 vaatekappale.

3 tykkäystä

LG:n 50"-tuumainen plasma-TV täytti Helmikuussa 10 vuotta. Oli viimeisiä plasmoja ja poistohinnoissa jotain 700€ luokkaa aikanaan. Kuva ei häpeä tänä päivänäkään millekään mitä kaupassa saa 500€ tai alle.

Matkaan sattui yksi mutka, sillä telkkari pimahti viikkoa yli 2v takuuajan. Onneksi myyjä oli tuttu ja järjesti takuuaikaan viikon jouston. Asentaja kävi kotona ja kolvaili yhden komponentin (vastus tai konkka) vaihtoon. Sen jälkeen on toiminut.

3 tykkäystä

2000 -luvun alkupuolella tuli ostettua Alessandro Grado Music Series One -orginal kuulokkeet ja 99 dollaria oli hyvä hinta (+tullit ja toimituskulut) jenkkilästä tilattuna. Kurssi oli sen verran hyvä tuohon aikaan, että kannatti tilata tämä malli, kuin ostaa perus Gradot. Kuulokkeet soivat hyvin varsinkin raskaamman musiikin kanssa edelleen.

Vastameluaikaan siirryin tammikuussa 2017, kun verkkokauppa pisti pöhkön välipäiväalen AKG N60 NC -kuulokkeista ja päivän hinta oli 99€ (ovh oli lähemmäs 250€ tuolloin). Tyynyt olen joutunut vaihtamaan, mutta hyvin toimii - varsinkin linja-autossa ja lentokoneessa.

Pientä harmia toki nykyään alkaa aiheuttamaan kuulokeliitäntöjen häviäminen puhelimista, joten hommasin Sony WH-1000XM3 Gigantin Outletista alle 200€ ja osui vielä täydin käyttämätön yksilö -suojamuovitkin oli (uusi malli tulossa ja hintoja poljetaan nyt). Erittäin tyytyväinen näihinkin olen nyt, kun on aikaa kuunnella musiikkia… Bluetoothissa on toki edelleen omat äänenlaadulliset rajoitteet, mutta onhan tuo johdottomuus mukavaa vaihtelua.

Paras ostos on kuitenkin näistä olleet nuo ensin mainitut Alessandro Grado MS-1 - hinta/laatu ja kestävyys on ollut kohdillaan ja samoin äänenlaatu.

Taman Swingstar tuplasetti. Ostin ysärin alussa ja siitä asti matkassa. Niillä on keikkailtu, nauhoiteltu ja reenattu. Kestävä setti!

4 tykkäystä

Niken collegehousut ja Adidaksen verkkarit. Molemmat ostettu alesta muutama vuosi sitten. Jalassa joka viikko useana päivänä. Kummasti kestävät käyttöä.
Välillä tulee sanomista voisiko käyttää muitakin housuja.

Sen jälkeen kun ensimmäisen kerran noin 13 vuotta sitten vaihdoin renkaat tuttavan luona hallitunkilla ja sähkökäyttöisellä pultinvääntimellä, olen pitänyt huolen että minulta löytyy hallitunkki ja pultinväännin. Tämän lisäksi autossa kulkee mukana ristikkoavain pulteille.

Kaukaisia ovat muistot parin tunnin ähellyksistä kun pultit on jumissa ja vehkeet on mallia auton omat.

Edit: Mainittakoon että ensimmäinen oma auto mulla oli vuonna 1992, Talbot Horizon Uudessakaupungissa tehty. Hallitunkin makuun eksyin vasta 2000 luvulla. Olisi säästynyt monet hermot jos olisi tiennyt aiemmin…

6 tykkäystä

Allekirjoitan, 98 vuosimallin hatchback oli loistava. Mutta tosin sitten joskus 2000-luvulla menivät lisäämään vikavalon kojelautaan ja se ei ole sen jälkeen sammunut (kokemusta on) :rofl:

2 tykkäystä

Hajos Gramin liesi 3kk yli 2v takuuajan. Gigantin myyjä antoi maahantuojan yhteystiedot. Sinne pistin sähköpostia ja vastaus tuli heti: “Takuuseen menee ja tilaa huolto”. Oli siinä varmaan joku huollon yhteystieto, koska en muista sitä itse keksineeni. Lieden kääntövalitsin meni vaihtoon.

Ainakin liedessä minusta oli selviö, että sen pitää kestää huomattavasti kauemmin. Ja maahantuoja oli samaa mieltä, ei nikotellut yhtään. Edellinen liesikin kesti yli 20v ja meni vaihtoon vain uunin lampun hajottua. En olis saanut lamppua vaihdettua rikkomatta sen ympärillä olevaa lasikupua. :wink:

1 tykkäys

Eka oma auto oli Fiat 127. Toinen sitten Talbot Horizon 1.5 GL -82. Ostin sen 1985 60tkm ajettuna ja vaihtoon se lähti 1989 ja mittarissa reilut 110tkm. Olihan se hieno auto ajaa tuon 127:n jälkeen, oli semmoista ison auton tuntua. Saabin penkit, puskurit jne. Olin kyllä tyytyväinen.

Tuo Horizon ei siis ollut 1.3 GL eikä 1.5 GLS, vaan entinen Petro. Asianmukaisesti se oli tehty pelkäksi bensapeliksi. Muistaakseni siinä oli muutettu muutakin kuin laitettu isompi bensatankki. Puristukset nostettu jne. Auto-Kivitila sen möi, mutta oliko ihan Scan-Auto tehnyt muutostyön. Petron jäljiltä oli kuitenkin ykskurkkuinen kaasutin ja 4-vaihteinen manuaalilaatikko. Ei varmaan kiihtyvyydessä pärjännyt 1.5 GLS:lle, mutta oli ainakin sitkeämpi kuin 1.3 GL. Tutulla oli semmoinen ja kun täydellä kuormalla ajoi, niin kyllä se alkoi hiipua pahasti 120 km/h jälkeen. Mutta kyllä tuo oma 1.5 GL muuttui tosi lussuksi, kun seuraava autoni oli 626 2-ltr. Esim. Lukonmäessä ero oli todella mahtava.

Tuon Horizonin pahin vika ilmeni talvisin kun ei silloin vielä ollut talliakaan. Ovien mekanismit jäätyivät pahasti. Aina sai kaadella kuumaa vettä ovipinnalle tai puhallella hiustenkuivaajalla. Tämä oli varmaan se pääsyy, jonka vuoksi auto vaihtui. Muuten oli jatkuvasti jotain vikaa poteneen epäluotettavan 127:n jälkeen ihan “hyvä ostos”. Paras siihen mennessä. :wink:

Itse ostin loppuvuodesta 2010 Sonyn Bravia 40" television. Kyseessä oli ensimmäisiä Full HD LED -telkkareita ja hinta oli jossain “tarjouksessa” suolainen 1100€. (Siihen aikaan tuo oli hintahaitarin yläpäätä - nykyisin ei.)

Hankinta on osoittautunut erittäin hyväksi. Tuohon aikaan oli jo 3D-telkkareita tarjolla, mutta itse en nähnyt ko. ominaisuutta tarpeelliseksi, eikä 3D ole koskaan lyönyt kotisohvilla kunnolla läpi. 4K-telkkarit alkoivat tulla markkinoille joskus 2013 paikkeilla, mutta 4K-sisältöä on ollut niukalti tarjolla aina viime vuosiin asti. Lisäksi hyppäys ns. VHS-laadusta (Full) HD -laatuun on huomattavasti suurempi kuin hyppäys HD:sta 4K:hon. Näistä syistä minulla ei ole ollut mitään kiirettä hankkia 4K-televisiota. Nyt kun viime vuonna hankin AppleTV:n vielä, niin vanhasta televisiosta kuoriutui yllättäen älytelkkari (AppleTV kuuluu niin ikään parhaisiin ostoksiini).

Kaiken kaikkiaan pidän hankintaa erinomaisena, sillä näihin päiviin saakka olen saanut nauttia käytännössä parhaasta kuvanlaadusta, LED:n tuomasta energiatehokkuudesta ja Sonyn (siihen aikaan) edistyksellisistä ominaisuuksista kuten auto turn offista. Silti sormi on jo ollut lähellä osta-nappia OLED-tarjousten kanssa.

Ne kolme Yhdysvaltain matkaa vuosina 2012-2016. Jokaiseen reissuun kuului myös käynti Gracelandissa Memphisissä.

Laitan tämän tähän ketjuun siksi, että jos jollakulla muullakin on pitkään ollut haaveissa jokin matkakohde, johon juuri sinä/seuraavana vuonna olisi mahdollista (rahallisesti ja ajallisesti yms) matkustaa, niin älkää epäröikö, vaan tehkää ihmeessä se reissu. Ette tule katumaan, että sijoititte rahat ko. matkaan.

Tätä tulee usein mietittyä nyt jälkeenpäin, kun enää nuo reissut eivät monestakaan syystä olisi mahdollisia. (Enkä edes laske koronaa mukaan näihin syihin).

3 tykkäystä

Opettajalle pitää viedä omena ja etäopettajalle jotain muuta. Vaimolle ostin koko pussillisen omenoita ja itselleni tilasin Valcon vastamelukuulokkeet. Pientä bonusta ankarasta keväästä, molemmille.
Valcoista tuli päivitetty +malli jota sai kyllä odottaa. Toimitusvaikeuksien (Korona) jälkeen kävin ne viimein eilen hakemassa Matkahuollon pisteestä. Ennakkotilaajan hinta oli vielä 10€ edullisempi eli 139€ postikuluineen.
On kyllä käsittämättömän hyvä tuote. Tuo hinta on suorastaan väärä. Jonkun verran tuota hifistelyä tullut tässä harrastettua ja on sanottava että näin hyvää hinta/laatua ei ole tullut milloinkaan hankittua ja olen noihin romuihin hakannut vuosien varrella rahaa tuhansia. Oikeasti tein ostoksen pienessä viinissä puoliksi huumorilla mutta kyllähän nuo tällä hetkellä käytössä olleet AKG:n keksinnöt saa näemmä heittää lapsille leluihin.

10 tykkäystä

Oma paras ostos ikinä oli uusi kamera reilu vuosi sitten. Ostin silloin Sony rx10IVn. Kuvannut olen ihan sairaan paljon. Ehkä noin 25-30 tuntia viikossa. Kamera on kuin tehty minulle ja minun käyttötarkoitukseen.(pääasiassa lintunen kuvaus) Kuvaajana olen kehittynyt paljon. Toki vielä on pitkä matka siihen että voin oikeasti kehua olevani hyvä valokuvaaja. Toiseksi paras ostos on Bianchin maantiepyörä minkä ostin 4 vuotta sitten. Sen avulla olen saanut itselleni liikunnan riemun.

2 tykkäystä