Autot

Heinäkuun puolessa välin tilattiin, helmikuun lopussa pitäisi olla, pari vuotta sitten työkaveri odotti Scout- mallia yli vuoden. Kyllä kai siihen sen puoli vuotta saa laskea toimitusajaksi… ?

No on siinä toimitusaikaa. Toukokuussa loppuu nykyisen sopimus, joten kyllä tässä pitää sitten ruveta tosissaan miettimään vaihtoehtoa.

Antaahan nuo leasing yhtiöt odotusauton, tai venyttävät vanhan sopimusta. Skodaa saa tosiaan jonottaa.

Niinhän ne antaa.

Yleensä olen tilauksen laittanut tammikuussa, mutta sama kai on jo nyt ruveta päättämään autoa. Nyt sopivasti on vähän rauhallisempi työjakso tulossa, niin ehtii tähän aiheeseen perehtyäkin.

Kannattaa varmistaa webastoon tai eberiin liittyen että sillä pystyy myös esilämmittämään moottorin ennen ajoon lähtöä. Monessa dieselissä on ko. laite vakiona koska nykydieselit on niin taloudellisia ettei hukkalämpöä synny tarpeeksi ja autossa ei tarkene vähänkään kovemmalla pakkasella. Jos/kun hommaat kellosarjan saatat joutua helposti maksamaan luokkaa 1500-2000 euroa asennettuna.

Tuli taas yksi auto vastaan. Ford Focus ST.

Menee myös heittämällä tuohon “budjettiin”. Vähän toki tiloiltaan pienempi, mutta potkua riittäisi myös tuossa. Ja varustetaso olisi kohdallaan.
Focukseen on jonkun verran kokemustakin ja ainakin itse olen tykännyt.

Mites Opel Insignia? Tää päivitetty versio on omaan silmään hyvännäkönen…

Tuolla olisi ainakin varma taivaspaikka tiedossa.:laughing:

Koeajoin tuollaista ST Fokkeri farkkua joskus ja kyllähän se pisti hymyilyttämään.
Voimaa oli talvikelille riittävästi…
Anteeksi tyhmä kysymys mutta tehdäänkö sitä dieselinäkin?:astonished:

1 tykkäys

Sitäkin olen vähän katsellut. Tulee olemaan melkoinen sisäinen keskustelu tämä homma.

Ja lopulta se on melko sama mihin päätyy, kaikki on kuitenkin lopulta ihan hyviä autoja. Pitää ottaa varmaan ratkaisu ns. perstuntumalla eli paras istuin ratkaisee. Sen vuoksi siirryin japanilaisista saksalaiseen. Tuossa kärryssä on kuitenkin ns. toinen toimisto, joten istuimen rooli on melko suuri.

2 tykkäystä

Tehdään ja farkkumallina. RS:ää ei tehdä kuin hatchinä.
Yli 180 hummaa näyttää olevan ja vääntöä ihan mukavasti. Päässee rekoista ohi.

Tuossa on varmasti oikea tapa valita itselleen työkalu.
Myyntiedustajan töitä tekevä kaveri vaihtoi ahneuksissaan Volvon Toyotaan ja siitä alkoi valitus.
Penkki oli huono ja kulutus liian suuri…nirinarinirinari.
Lopputuloksena oli selkä-,niska- ja hartiavaivoja huonon penkin ja ajoasennon takia.
Tai näin ainakin mulle vakuuttavasti kerrottiin. Uskon täysin tuon selityksen, koska itsekin ajoin molemmilla autoilla.

Eräs asiakas vaihtoi AMG Mesensä uudempaan CLS Meseen ja ei ollut alkuunkaan tyytyväinen CLS:n penkeihin.
Tuo tuntui jotenkin erikoiselta väitteeltä, kun kyseessä ei kuitenkaan ollut “hinnat alkaen” auto.

Suosituksia on varmasti kiva lukea, mutta oma perstuntuma ratkaisee.:thumbsup:

Vaikka tuosta Qashqaista alkuun kirjoitin, niin taidan kuitenkin jättää sen väliin. Muistui mieleen miten paska penkki oli Avensiksessa verrattuna nykyiseen Passatiin.
Valitin aina siitä penkistä ja selkä oli vähän väliä jumissa.

Ja tiedän, että Qahsqai ja Avensis on eri valmistajien autoja, mutta sama maa kuitenkin.

1 tykkäys

Nyt kun mainitsit Avensiksen, niin muistui mieleen pikkusiskon valitus Avensiksen huonosta penkistä.

1 tykkäys

Nissan QQ on täysin ranskalainen (Renault) nykyään jo. Pitkää matkaa en uudella ole ajanut mutta aika “kulmikas” penkki ja en ainakaan omalle varrelle 188cm, saanut hyvää ajoasentoa. Avensis on kyllä perus Toyota että ei mikään ylellisin ja paras pitkänmatkan ajoauto. Samoissa hinnoissa olevia muita autoja on mitkä itselle mukavampia ajaa ja matkustaa.

1 tykkäys

City-maastureissa on hieman pysty, pakettiautomainen asento. Ne suunnitellaan naisväelle Prisman ja kodin välin ajeluun, kun korkealta näkee vähän paremmin. Unohda sellaiset, kun kerran pitkän matkan kruiseria haet.

Itse en Suomen teille ottaisi sporttimallia työajoon, mutta se on tietysti makuasia. Karvalakki BMW 520:kin tärittää ja nyökyttää näillä teillä minun makuuni ihan liikaa - jos siis tarkoitus on ajaa työkseen, eikä pyöriä kylillä luu pihalla. Pitkää akseliväliä ja sopivan pehmeä alusta. Normaalikokoisilla TDI koneilla pääsee kaikilla reippaasti ohi. En tiedä meneekö Superb hinnasta pitkäksi, mutta se olisi kova. Naapurin lentävällä myyntimiehellä on sellainen, edellinen oli Mondeo.

Edit: Itselläni on nyt city-maasturi, koska sellaisen sai halvalla. Palvelee meidän ajossa, mutta en ikimaailmassa kelpuuttaisi pitkän matkan ammattiajoon.

1 tykkäys

Tottahan tuo. Noiden “sportti” laitteiden osalta on myös kulutukset saatu melko alas. Tällä hetkellä parin päivän googlaamisella ehkä lähimpänä on tuo Octavian RS malli.
Suurin syy on siinä, että tämä nykyinen Passat on ehkä minun historiani paras auto mikä on käytössä ollut. Ilmeisesti tuo Octavia on lähelle sama ja RS mallin kautta saisi vähän lisää potkua moottoriin. Toisaalta myös 4x4 2.0 TDi riittää ihan varmasti.

Ja tosiaan tulee paljon ajettua Tampereella kaupunkiajoa, mutta ihan yhtälailla sitten painetaan välillä sellaisia 2,5-4 h pätkiä putkeen.

Edellinen autoni oli 2014 Octavia ja yksi työkeikka tuli hiljan ajettua karvalakki Passatilla. Jälkimmäinen on vähän isompi ja vähän lötkömpi. Octavia on “venytetty Golf”, suunnilleen Audi A6 kokoa. Skoda on ajoltaan mennyt pikkuhiljaa audimaisempaan suuntaan.

Konsernin sisällä nuo autot on mitotettu ovelasti, kun Octavia on isompi kuin Golf, mutta pienempi kuin Passat. Superb taas on Passattiakin isompi.

Nyt on pakko kysyä mikä Volvo oli kyseessä?

Superb menee liian isoksi ja myös karvalakkia lukuunottamatta budjetista ulos.
Passatkin menee nykyään budjetista ulos, ehkä sieltäkin jonkun karvalakin saisi.

Passat on myös välillä osoittautunut vähän turhan pitkäksi autoksi, kun tuolla Tampereen ytimessä parkkia etsii.

Kai se on nyt tuo Octavia lähettävä testaamaan, vaikka alkuun olinkin vähän väkinäinen sen suhteen. Eikä näytä tavaratilan koossa olevan suurta eroa Passat vs Octavia.

Octavia RS on varmasti hyvä valinta (leasingiksi) poikkeuksellisen hyvin varusteltu jo vakiona ja tehoakin löytyy.
Itseäkin kiinnostaisi kyseinen malli,mutta niin huonoja kokemuksia VAG-konsernin vehkeistä, että ovat kiellettyjen-listalla. Varsinkin kun kaikki mahdolliset korjaukset menisivät omasta pussista.

3 tykkäystä