Autot

Ajotietokoneelta seuranta mutta onhan tuon paikkaansa pitävyys tullut tarkastettua aikanaan, puolisen litraa saa lisätä siihen lukemaan.kulutus on niin monenasian summa että että…:grinning:

5 litralla? Minkä vuotinen Audi kyseessä?

Kaveri on tarkka laskemaan kulutuksia ja hänen Volvo V70 (D5-moottorilla) todellisen kulutuksen ja ajotietokoneen välinen ero oli 1-2 litraa sadalle kilometrille.:astonished:

Eikö löydy letkulämmittimiä?

Kaikkien autojen lämmitykseen suosittelen pa.käyttöistä lämmitintä! Viikon verran ollut aamulla tyytyväinen kun tuli webasto asennettua kuukausi sitten.

2 tykkäystä

En tiedä tarkkaan, mutta luokkaa ~3v vanha ja joku 120tkm tms. ajettu. Kantateitä sellaista 90-100kmh vauhtia.

Auton omistaja soitti poskeaan, kun meikäläisen muka-taloudellinen pieni bensa-turbo vie samalla reitillä yli 7L.

Viähän noi riisselit vähemmän, mutta joutuupa kivasti verojakin maksamaan varsinkin, jos vähän painavampi auto ja Dieselin hintakin on jo aika korkea. Kilometrejä pitää tulla reilusti, että kannattaa. Itsellä kilometrit siinä rajoilla n. 20-25tkm ja bensalla on nyt menty. Automaattilaatikkoiseen siirryin jokunen aika sitten ja kepittäjäksi en kyllä enää kovin äkkiä rupea. Automaatti on nykyään taloudellisempi, ja kone on aina tilanteeseen sopivalla kierrosalueella.

Olen nyt tässä vajaan vuoden ajanut 2004 mallin 1,9sdi Volkkari Pololla. Toistaiseksi ainakin ollut aika varma kulkine. Ajettu sillä on paljon, 325tkm, mutta ei se menoa haittaa. Kesärenkailla kesäkelillä kulutus putoaa karvan alle viiden litran, ja talvirenkailla talvikelillä mennään karvan yli viiden litran. Eihän tuo mikään tykki ole, mutta on sillä yleensä perillä nopeammin kuin kävellen. Suhteellisen halpa menopeli. Diisseli kun on niin verot on toki aika kovat, mutta taas niin yleinen auto, että vakuutukset on halvemmasta päästä mitä saada voi, ja ei tartte asua huoltoasemalla, kun sen verran pienellä kulkee.

Diesel käyttövoimana sinänsä tienaa verorahat äkkiä takaisin pienemmän kulutuksen ja itse polttoaineen hinnan ansiosta. Nurkka-ajossa kulutusero voi olla helposti 3 litraa.

Mutta uusissa ja uudehkoissa dieseleissä on sellaisia ikäviä ominaisuuksia kuin DPF ja EGR. Nämä alkavat mielellään vikaantumaan, jos kaupunkiajon osuus on liian suuri.

Olisin itse halunnut dieselin, mutta ym. seikkojen ja poliittisen riskin johdosta valitsin nyt pienen bensa-turbon. Katsellaan muutaman vuoden päästä uusiksi.

Pienellä pääsee jos tuo on oikea kulutus :ok_hand:

Toissa talvena minulla oli lainassa vanha BMW X5 35d. Oli siinä huumoria kun litroissa kulutti saman verran kuin Yaris 1.8 koneella.

Mä ajan dieselillä.
Työkilsoja 50tkm vuodessa ja omia 30tkm päälle.
Nyt oon viime aikoina katellu tesloja, niitä sais 60 tuhannen luokkaan ja sähköstä mun ei tarvi käytännössä maksaa juuri koskaan. Lataukset hoituisi töissä pääasiassa.
Ja tesla tulee kyseeseen vain JOS siihen saa sen valtion tuen, ihan käsittämätöntä mutta se voi olla jopa useamman satasen kuussa.
En oikein löytänyt siitä tietoa saako sen vain uusiin autoihin pelkästään. Yrityksen nimissä auton pitää kuitenkin olla.
Siinä kyllä taas valtio auttaa hyvin toimeentulevia mikä ei oikeen mun jakeluun mahdu.

2 tykkäystä

Ford Focus ja vuodesta 2013 ylöspäin. Täsmää noihin kriteereihin.

1 tykkäys

No nyt selkis, itse kun kuvittelin heti että kyseessä on pikku yaris 1.0 tai 1.3l koneella.

Juu, TSport. Isompi kone, lyhyehköt välitykset ja isot renkaat. Painoakin enemmän. Hyvin maistui löpö!

1 tykkäys

Tässä oli erittäin hyvä huomio!
Jossain autoissa tuo DPF:n vaihto kuuluu ihan huolto-ohjelmaan.
Saattaa vetää mielen matalaksi jos huolto pitää maksaa omasta pussista?

Letkulämmittimet on pääsääntöisesti diesel malleihin vaikka bensa-autoissakin niitä jossain määrin käytetään. Valmistajat ei anna takuuta jos aletaan ite soveltamaan jotain muuta kun mitä ko. automallin on suunniteltu. Ongelmana on se että nestekiertoa ei voida taata ja sitten palaa moottorin häiriövalot tai lämppärin vastus kärähtää. En lähtisi sooloilemaan asiassa vaan tyytyisin siihen mitä on saatavilla.

Omaan bensa-autoon laitoin letkulämmittimen, kun alumiinilohkossa ei ole mahdollisuutta perinteiselle vastukselle.

Jos vastus on nesteessä, niin en usko sen ihan äkkiä kärähtävän.
Kuivana kärähtääkin sitten hetkessä.

Toivotan sulle onnea valitsemallesi tielle. Toivotaan ettei tule pettymystä. Riski on joka tapauksessa iso.

Kiitos onnentoivotuksista.

Ei tule pettymystä vaan aivan päinvastainen tunne.
Asennus oli todella helppo ja nopea.

Nyt en ymmärrä alkuunkaan mitä tarkoitat isolla riskillä.:astonished:
Jos laitan Calixin letkulämmittimen asennusosineen autooni, niin missä kohtaa näet riskin??

Yleensä letkulämmittimiin liittyy myös erillinen kiertovesipumppu jolla varmistetaan riittävä nesteen kierto. Jos järjestelmässä kiertää ilmakuplia kärähtää vastus herkästi. Toki jos sulla on erillinen pumppu niin saattaahan tuo toimiakin. Vilpittömästi siis toivon että homma pelaa. Tarkotuksena ei ole mitenkään dissata mutta aiemman työhistorian saatossa olen nähnyt monenlaista.