Avanto-/ kylmäuinti

Avantouinnin ja kylmäaltistuksen terveysvaikutuksia on tutkittu jonkin verran ja löydöksiä on tehty niin fyysiselle kuin psyykkkselle puolelle.

Miten on, naposteleeko? Saunalla vai ilman? Kuinka usein? Tai kiinnostaisiko kokeilla?

Kaikki vinkit hyvistä paikoista, käytännössä toimivista tavoista ja muista fiiliksistä tänne.

Täältä lämmin (tai kylmä) suositus harrastukselle!

4 tykkäystä

On tullut kokeiltua parikin kertaa. En missään nimessä tähän touhuun suostu ilman saunaa, mutta kuumalla saunalla ja lyhyellä setillä ihan jees hommaa. Rentouttaa tehokkaasti ja saa aikaiseksi todella hyvän olon. Hankintalistalla kannattaa olla pipo niin tule kipeäksi avantoon mennessä ja jotkut toimintaan sopivat kengät. Jalat ei hirveän kauaa touhua kestä, muuten kestäisi pidempäänkin.

Meillä oli kaverin kanssa pari vuotta sitten tapana käydä tekemässä pieni treeni ja sitten mennä pulahtamaan järveen ihan suoraan eli ilman saunoja tai mitään. Lokakuun puoliväliin asti jatkettiin, mutta sitten tulin kipeäksi ja se jäi. Kylmässä suihkussa olen joskus käynyt, ja kyllähän se hyvältä tuntuu ainakin sitten, kun pääsee pois.

Viime marraskuussa kävin yhtenä viikkona Pudasjärvellä avannossa joka aamu klo. 7 ilman saunaa. Siinä oli jo vähän ekstremen tuntua, kun piti ensin polkea avanto auki. Muutenkin käyn kyllä avannossa, kun pääsen. Viimeksi viikko sitten.

Muutenkin moni tällainen juttu kyllä kiinnostaa. Esimerkiksi Wim Hof -metodi on mielenkiintoinen, vaikka sen todellisuudesta edelleen käydään keskustelua. Seuraan erästä kardiologia youtubessa, ja hänellä on kattava video aiheesta, ja sitä voinee pitää jonkinlaisena review-tutkimuksena:

1 tykkäys

Mihin perustuu tuo väite että tulee kipeäksi? Eikös vaadi virusta tai jotain?

Kerran kokeillut avantoa ja luulin et kuolo korjaa. Mahtava olo kyllä sen jälkeen.

En tiedä viittaasitko minuun, mutta vastaan.
Tauti vaatii aina tartunnan. On kuitenkin aivan toinen kysymys, milloin virus tai bakteeri saa aikaan infektion ja käynnistää taudin, ja siihen liittyy vastustuskyky ja elimistön omat puolustusmekanismit. Moni asia laskee puolustuskykyä hetkellisesti: rankka urheilusuoritus, unenpuute, pitkäaikainen kylmäaltistus… Sairaaksi tuleminen on monen asian summa.

Itse en siis syyttänyt avantouintia omasta flunssastani, sain sen jostain aivan muualta. On kuitenkin syytä huomauttaa, että avannossa käymiseen ja muihin vastaaviin suurta kuormitusta aiheuttaviin toimiin liittyy aina riskejä etenkin, jos on tietoa sydänperäisistä ongelmista. Itseään pitää tuntea sen verran, ettei suinpäin ryntää tuollaiseen. Lisäksi pää on syytä pitää veden pinnan yläpuolella.

2 tykkäystä

Hyvä vinkki kaikenlaiseen uiskenteluun. Sukeltaminen tietysti oma lajinsa :blush:

3 tykkäystä

Kappas, nousipa sopivasti tällainenkin ketju pystyyn! Parempi puoliskoni aloitti nimittäin juuri tällä viikolla avantoharrastuksen, kun meiltä pääsee juuri sopivasti muutaman sadan metrin päässä ihan sellaisesta “avantokopista” mereen pulahtamaan. Itse en ole tosin vielä uskaltautunut enkä kyllä tiedä, tohdinko jatkossakaan. Terveellistähän se tietty olisi.

Katsellaan, katsellaan. :smile:

5 tykkäystä

Ei kai se välttämättä vaadi ongelmia. Eikö suuri osa “hukkumiskuolemista” mene alkoholin ja verisuonten supistumisen piikkiin? Laajenee, supistuu viilentyessä. pumppu ei tykkää.

Kysyn. En tiedä.

1 tykkäys

Ei. Vetskari kiinni niin ei huku.

Ei rallia ajeta jos siellä pelätään, eikä kullilla uida.

6 tykkäystä

kuten @Armas tuossa jo tiivistikin: tullaksesi viruksesta kipeäksi, sinun täytyy olla viruksen kantaja. Ihmisellä on ns. latentteja reaktivoitivia viruksia useita erilaisa. Tämän vuoksi esim. Voit sairastua virustautiin ollessasi erämaassa yksin patikoimassa. Tai vaikka vyöruusu voi iskeä muun altistavan tekijän kuten stressin jne. seurauksena. Kylmä siis ei ole ainoa altistava tekijä virusten laukaisemiselle.

2 tykkäystä

No tämähän on ihan parasta hommaa!

Olen harrastanut avantouintia nyt aktiivisesti kuutisen vuotta, mutta sitä ennenkin tuli pulahdettua silloin tällöin.
Käyn avannossa kaksi-kolme kertaa viikossa, enkä ole koskaan käynyt saunassa ennen, enkä jälkeen uinnin.

Uinnin jälkeen tulee kyllä mahtava olo ja siihen jää vähän “koukkuun”.

3 tykkäystä

Omat kokemukset:

Kun asuin vielä Tampereella, oli Kaupinojan sauna viikottainen riitti. Nyt Helsingissä asuneena en ole täysin vastaavaa konseptia löytänyt ja siksi avanto+sauna on vaihtunut kylmäpulahduksiin meressä, koska tällainen mahdollisuus lähellä kotiani on.

Sauna+avanto

uskomaton rentouttaja. Jos sauna on kuuma ja vesi kylmää, laittaa ääriolosuhteet verenkierron isosti liikkeelle. Kokemus on suhteellisen lempeä. Kun antaa aikaa kokemukselle ja dippaa vedessä 4-7 kertaa väleissä saunoen, on loppuillan niin lämmin ja rento olo, että edes hieronta ei saa minulla yhtä rauhallisesta oloa aikaiseksi. Avannon jälkeen myös on aivan järkyttävän kova nälkää.

Koko sessioon menee aikaa aina n. 1,5-2h eikä sitä tule pilata kiireellä. Tämä ei siis itsellä onnistu milloin tahansa.

Vinkki: lopeta kylmä/ kuuma aina kylmään eli viimeisen pulahduksen jälkeen ei saunaa. Tämä antaa loppuillaksi tasaisen lämpimän sisäisen ”kääreen”.

Pelkkä avanto

Rauhoittaa mieltä ja kehoa, mutta samalla herättelee. Ei aiheuta niin suurta ”takapotkua” kuin avanto+sauna, joten tämän voisi tehdä vaikka muutamia tunteja ennen liikuntasuoritusta, miksei toki myös sen jälkeen. Vaatii enemmän ”luonnetta” kuin ensimmäinen vaihtoehto, mutta tulee samalla enemmän itsensä voittamisen olo.

Session kesto 10-20 min riippuen omasta nopeudesta. Helpompi ujuttaa arkeen lähes milloin vain.

Vinkki: suunnittele käynnin logistiikka hyvin - pulahduksen jälkeen on tärkeää saada itsensä kuivaksi ja lämpimät vaatteet nopeasti päälle. Tällöin vaatteiden alla on mukava kihelmöinti eikä paikat jäädy ulkoilmassa. Korostan nopeutta, sillä kädet ja reidet jäätyvät melko nopeasti pakkasilmassa.

6 tykkäystä

Rauhaniemi, Kaukajärvi ja Kaupinoja. Fiiliksen mukaan kaikki käy.
Talvella Rauhaniemessä hivenen heikommat fasiliteetit kun ei ole vilpolaa. Kaukajärvi ehkä talviaikaan se paras vaihtoehto.
Kaupinojalla vierailen harvemmin, vaikkakin olen Talviuimareiden jäsen. Tässä ehkä syynä heikommat aukioloajat, lauantaisin jopa surkeat.
Asiakaskunnasta sanoisin, että Kaupinojalla näyttäytyy ehkä enemmän se paikallinen bikinifitnessosasto, kuin muissa saunoissa Tampereella.

Kesäaikaan ei ole Rauhaniemen voittanutta. Btw, pienenä knoppitietona. Rauhaniemen kiukaat lämpenee öljyllä, Kaukajärven sähköllä ja Kaupinojan puulla.

2 tykkäystä

En harrasta, mutta noudatan sellaista periaatetta, että merellä saunoessa käydään meressä. No excuses.

Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä, että kauden alussa vesi on ~5C, tosin joskus on työnnetty jäälauttaakin sivummalle. Kauden lopussa päästään myös suht raikkaisiin ~10C lämpöihin. Tuuli on ikävämpi asia kuin itse veden kylmyys.

Avannossa käynyt muutaman kerran. Suosittelen käymään Helsingissä, Lauttasaaren saunaseurassa. Huikea mesta, mutta vaatii jäsenyyden tai sen, että joku jäsen kutsuu mukaansa. Jos asuisin sillä suunnalla, niin ehdottomasti liittyisin.

1 tykkäys

Mä olen vähän tuota Saunaseuraa vieroksunut, kun tosiaan suosin enemmän Kaupinojan kansanomaista tunnelmaa, kuin esoteeristä menoa. Ja siis, puhun vain omasta mielikuvasta.

Ei ole kyllä paikkaakaan avautunut, joten ehkä marjat ovat vain happamia ja mieli muuttuu jos pääsee testaamaan. :man_shrugging:

Pari kertaa olen ollut vieraana ja asiakaskunta oli kyllä ihan laidasta laitaan. Saunaseura pyrkii kontrolloimaan jäsenmäärää ja sitä kautta asiakasvirtoja, jotta täyttö- ja käyttöaste pysyy sopivana. Ei muuta syytä.

Kannattaa lyöttäytyä jonkun jäsenen kylkeen ja koeajaa.

1 tykkäys

Täytyy mennä, kuten kirjoitin: täysin oma mielikuva. Olisi tuo paikka kyllä lähellä.

Ei ole kuitenkaan kenekään jäsenen kanssa keskustelut menneet ”sille tasolle” että kutsua olisi tullut tai edes puheenksi kuuluuko ko. henkilö seuraan vai ei.

1 tykkäys

Kaupinoja hyvinkin tuttu, jäsenyys myös. Aina kun sinne kerkee, jo useita vuosia. Siellähän on usein myös hyvinkin tuttuja, jääkiekkoilijoita ja varsinkin meikäläisiä. Tapparalaisia.
Onhan avannossa käynti mahtavaa, se tunne sen jälkeen on niin hieno, mutta itselleni varsinkin se sauna on tärkeä ellei tärkein kokonaisuudessa. Ennen ja jälkeen avannossa käynnin. Kuuluu jotenkin asiaan.
Toki muitakin paikkoja on tullut kokeiltua, mutta Kaupinoja on ykkönen.

2 tykkäystä

Joulukuun alusta lähtien olen käynyt avannossa vähintään kaksi kertaa viikossa. Avantokäyntiä edeltää sauna. Olen kokeillut ilmankin, mutta on turhan raakaa omaan makuun. Yleensä teen kolme “kierrosta” eli n.vartti saunomista jonka jälkeen menen avantoon. Aluksi oli tapana uida pieni lenkki, mennä kaulasyvyyteen rantaan jossa seisoskelen hetken ja palaan saunaan. Nykyisin en enää ui vaan menen heti rantaveteen, jossa seison 1½ - 2 min. rauhallisesti hengitellen eli kylmä altistusta tulee 5-6min/reissu (viikkotasolla 10-12min.). Itse en ole lähtenyt välineurheiluun, en siis käytä neopreenejä käsissä enkä jaloissa, myöskään pipoa minulla ei ole. Kämmeniä on tapana pitää veden yläpuolella. Pään kastan myöskin ihan joka kerta.

Kipeä en ole ollut aloitettuani avantouinnin, joskin omaan terveet elämäntavat ja sairastan muutenkin harvoin. Muuten koen saavani suurta buustia virkeyteen/mielialaan, myös lihasjumit helpottaa EHKÄ helpommin avannon jälkeen. Puhti-verikokeessa kävin pari viikkoa sitten. Testosteroni tasot oli nousseet jonkun verran n.16kk takaisista alarajoilla olevista, joka on 46 vuotiaalle ihan mukavaa kuultavaa.

6 tykkäystä