Nuori hyökkääjä solmi alkukaudesta Tapparan kanssa vuoden jatkosopimuksen, joten hän kiekkoilee tamperelaisseurassa myös ensi kauden.
Mutta mitä tapahtuu ensi kauden jälkeen?
– En ole miettinyt. Pelataan nyt Tapparassa ja sitten katsotaan, mikä tilanne on. Kyllähän tilanteet ja suunnitelmat saattaa vaihtua aika nopeastikin, mutta näillä näkymin pelataan Tapparassa tämä ja ensi kausi, ja sitten katsotaan tilanne uudestaan, Lightningin hyökkääjälupaus paaluttaa.
Ylläoleva on suora lainaus linkin takaa. Aika hyvään aikaan Tappara teki jatkosopparin miehen kanssa. Eikä ensimmäinen kerta ku on ns. ajoitus kohdillaan.
Mikä se ero sit on, en osaa tulkita otsikosta. Maksulliseen sisältöön linkatessa, olisi hyvä vähän avata aihetta lisää. Muuten se jää suurimmalle osalle klikkiotsikoksi.
” Voimaa on tullut lisää, sen huomaa punttisalilla. Se auttaa. Ja alusta asti on saanut pelata isoja minuutteja ja ylivoimaa”, Rautiainen taustoittaa vahvan alkukauden syitä.”
”Ehdottomasti syöttö. Ei kahta sanaa.”
”Kyllä kaikki kiekolla tapahtuvat asiat ovat omia vahvuuksiani.”
”Tie tuli umpeen Ilveksessä. En päässyt oikein enää pelaamaan A:ssa enkä B:ssä. Siinä ei oikein nuorella pojalla ollut muuta vaihtoehtoa kuin katsoa toista joukkuetta”, Rautiainen muistelee vaihtoaan.”
”Se oli monien asioiden summa. Mitä olen itse sitä miettinyt pelaajana ja ihmistyyppinä, niin en jostain syystä ollut Ilveksen näköinen pelaaja. Näin olen sitä ajatellut.”
”Olin junnuna Ilveksen mies ja siellä oli paljon kavereita. Oli se kova paikka siirtyä koppikäytävän toiselle puolelle.”
”Millainen ero junioriorganisaatioiden toiminnassa oli? ”Aika huomattava ero. Treenien vaatimustaso ja ammattimaisuus oli kieltämättä aika eri levelillä Tapparassa.”
Benjamin Rautiainen aloittaa asepalveluksensa Puolustusvoimien urheilukoulussa Helsingin Santahaminassa saapumiserässä 3/26. Palvelus alkaa 13. huhtikuuta 2026.
Puolustusvoimat julkaisi urheilukouluun valittujen nimet. Kaartin jääkärirykmentissä Helsingissä aloittaa 98 urheilijaa 19 eri lajiryhmässä ja Kainuun prikaatissa Kajaanissa 15 urheilijaa.
Rautiaisen lisäksi urheilukouluun valittiin Tapparan toinen nuori huippuhyökkääjä Oiva Keskinen.
Isoin kehityskohde Rautiaisella, kuten kaikilla suomalaisilla P-Amerikkaan mentäessä on liike eli luistelu. Luisteluharjoituksia, liikettä paremmaksi, niin Tampan kakkosketjussa (top 6) voi olla paikka parin kauden päästä.
Miten mä muistelen, että Rautiainen oli Tapparan junnu ennen siirtoaan Ilvekseen? Muistanko väärin? Jutusta saa vähän sellaisen kuvan, että olisi Ilveksen kasvatti alunperin, jonka Tappara ”ryösti”.
Kyllä Rautiainen on Tapparassa aloittanut, mutta käsittääkseni ollut meillä enemmän jossain kiekkokoulussa, ja sitten mennyt Ilveksen junioreihin pelaamaan. Hienoa, että on löytänyt valon.
6 tykkäystä
Unelma_Sirpa_Leena
(eräs merkittävässä asemassa oleva tamperelainen jääkiekkovaikuttaja)
350
2008 - 2014 Tappara
2014 - 20.10.2022 Ilves
—> 20.10.2022 Tappara
Tässä Rautiaisen ura. Perhe on aina ollut tapparalainen.
Pelaajan itsensä mukaan oli kova paikka siirtyä Tapparaan. Toki syy oli selvä, Ilves ei nähnyt hänessä tarpeeksi ja peliaikaa ei ollut tulossa, joten siirto Tapparaan oli selviö.
– Se oli aika raskasta. Kaikki kaverit olivat lähtökohtaisesti Ilveksessä, joten ei ollut missään nimessä helppo päätös. En ole kuitenkaan katunut siirtoa. Se oli hyvä siirto minun kannaltani.
Normaalia tuossa iässä.
– Ilveksessä tuntui, että kehitys vähän junnasi. Tapparassa sain otettua seuraavan stepin aika nopeastikin. Tietenkin siinä auttoi se, että arjessa asiat tehtiin ammattimaisen laadukkaasti ja treeneissä oli jatkuva kilpailu, Rautiainen sanoo.
Tuskin eiköhän hän tee uran aivan muualla kuin Liigassa. Ilves on kunnostautunut hyvien nuorien kanssa aiemmin, joten ei tämä ollut kuin yksi nimi listassa. Hintz ja Professori Järvinen tulee heti mieleen. On muitakin jos alkaisi oikein kaiveleen. Myös Perttu Lindgren aikanaan hoidettiin ettei ollut ikinä mahdollista saada miestä takaisin. (Hyvä haastattelu Pertusta Greippi-podissa).