Christian Heljanko

Molemmissa peleissä on ollu myös niin, että jos maalivahdit olis ollu toisinpäin, vielä huonompaa palautetta tulis. Hejanko on pelannu riittävän hyvin ja mun mielestä mitään semmosta huolestuttavaa epävarmuutta ei oo ollu havaittavissa. Vähä outoja maaleja tänäänki tuli.

1 tykkäys

Tämä nyt menee minusta edelleen siihen pelin lukemiseen ja sijoittumiseen. Jos ei muka osaa yhtään lukea, että maila tulee laukauksen väliin, niin hieman pihalla on. Itse ainakin näki heti kaverin lähtiessä laukomaan aika pitkälle onko tulossa ohjuri kiekkoon vai ei. No nää näkee sieltä molarinristikon takaa paremmin. Mutta ei tän mikään keskitymiskysymys ainakaan pitäis olla, kun puhutaan ammattimaalivahdista.

1 tykkäys

Mutta ongelma ei ollut viimekaudella se, että pelaa heikosti koko ajan. Tietyt virhetyypit varmasti esiintyvät mutta eivät tasaisesti. Pelaaminen ei ole vakaata: pelin sisällä ja pelien välillä on vaihtelua. Huippupeleissä valittamista on paljon vähemmän ja paketti on kasassa. Jotenkin on hirveän vaikeaa nähdä tätä puhtaasti rakenteellisena (esim pelinluku, sijoittuminen) eli tasaisena ongelmana vaan pitkälti ihan toiminnallisena+vaihtelevana haasteena: vireyteen, keskittymiseen, vakauteen ja pelitunteeseen liittyvinä kysymyksinä, jotka tietysti ovat hyvin merkittäviä. Ei Heljangosta paljoa valitettu viimekevään Lukko-sarjassa eikä ihan hirveästi Hpk-sarjassakaan eli ei ollut tappioiden syy näissä, päinvastoin.

Ehkä voi sanoa, että meillä ei ole (ainakaan vielä) KHL-tason maalivahtia. Eipä paljon muuta.

Kyllähän tuo Morleyn maali kuvaa tekemistä. Ekan torjunnan jälkee perseellään ja sitten seuraavan aikana kyljellään mikä menikin jo sisään.
Okei, noin ei pitäisi päästä käymään oman maalin edessä mutta pitäisi se paketti jotenkin pysyä silti kasassa.

2 tykkäystä

Miten ihmeessä Heljanko olisi pitänyt “paketin kasassa” kun lähti yrittämään tuota irtokiekkoa?

Lähdetään kuitenkin siitä, että voitti loppujen lopuksi taiston @Virvelia_kainaloon liigan parhaaksi mainostamaa maalivahtia vastaan.

4 tykkäystä

Tämä on mielenkiintoinen tilanne. Voittaminen on tärkeää, mutta en voi ainakaan itse kiistää täälläkään mainostettuja tosiasioita. Otanta Heljangosta on jo iso ja tasaisuudessa on edelleen haastetta - on pelien välillä ja pelin sisällä. Toisaalta inhimillisyyskin pitää muistaa: Ilveksen maaleja on aika vaikea sovitella Heljangon piikkiin.

Toki historiallinen data on sellainen, että kyllä back-to-back-peleissä muillakin veskareilla on ollut ongelmia. Domillakin oli lähes aina back-to-back-peleissä jälkimmäinen selvästi huonompi kuin ensimmäinen. Urheilijoita noi veskarit on, joten samat lainalaisuudet heihin vaikuttaa kuin kentälläkin.

Itse arvostan suuresti @Messi näkemyksiä maalivahtipelistä ja tänään hän sanoi, että ensimmäinen ja toinen menee aivan täysin Heljangon piikkiin. Uskallan sitten olla itsekin tuota mieltä, että kyllä niissä ongelmaa Heljangossa oli. Nyt täytyy toivoa, että Heljanko saa itsensä taas koottua, koska noi päästetyt pitää saada alaspäin. Nyt menee liikaa.

@Messi sanoi myös ettei Metsolalle tule pelinluvussa virheitä. Minulla on finaaleista vähän eri muistikuva.

3 tykkäystä

Vaikka yritätkin hanskalla tappaakiekkoa eteen ja se ei onnistukkaan, niin et saa tipahtaa lopputulemana perseellesi. Kun tiput perseelle ni seuraavaa torjuntaa et enää tee kuten nyt kävi.
Sanotaan näin päin, mikäli paketti olisi pysyny kasassa niin vasen patja olisi ollu kokoajan jäässä kiekon edessä. Siinä ekassa venytyksessä kropan painopiste karkaa taakse ja mennään perseeleen, sen jälkeen sivuttaisliike loppuu ja joudutaan kaatuilemaan sen sijaan että liikuttaisiin poikittain patja jäässä.

Edit. Miksi edes lähteä syöksymään tuossa tilanteessa noin kauas, jos et muuta keksi ni liikut perhosessa niin kauan että se kiekko on varmasti tarpeeksi lähellä poimittavaksi.

2 tykkäystä

Sen verran on silti pakko myöntää, että eipä tainnut edes Karhunen saada osakseen yhtä syväluotaavaa analysointia kuin Heljanko. Toivottavasti poika ymmärtää olla lukematta nettiä. Tapparan maalivahtina on kova paikka olla - ainakin Heljangolla on hyvät mahdollisuudet kasvaa siihen rooliin. Sen verran surutta häntä sätitään kaikesta.

5 tykkäystä

Heljanko on tämän päivän Jari Halme. Haukuttu ja arvostettu.

11 tykkäystä

Jos nyt jotenkin yrittäisi kritiikkiä summata yhteen, niin kokoava tekijä taitaa olla järkyttävän suuri epätasaisuus. Vaihtelee joko pelistä toiseen, tai viikosta toiseen, mutta vuoristorataa mennään kuitenkin.

Ja tästä olen myös itse samaa mieltä. Nopeana esimerkkinä: viime keväänä Lukko-sarja oli loistava, mutta HPK:ta vastaan taasen… no, ei niinkään.

Kyllä se kaikki meni pieleen jo siinä vaiheessa kun lähti kurottamaan tuohon kiekkoon ja ei jäänytkään hanskaan. Sen jälkeen mielestäni aivan turha heitellä mitään “paketin kasassa pysymistä” , koska en näe siihen edellytyksiä.

Minä koen tämän niin, että jos haluat nähdä Heljankon paketin pysyvän kasassa, niin hän EI olisi saanut edes yrittää tuota kiekkoa. Hänen olisi pitänyt luottaa joko Morleyn saavan sen lapaansa tai kiekon olisi pitänyt mennä lähempää Heljankoa.

Kas vain sanoinko noin. Oliko se tuo kommentti, jossa pyysin veraamaan Metsolaan.

Jos oli, niin ymmärräppä uudelleen.

1 tykkäys

No tossa ollaan erimieltä, minun mielestä kropan hallinta pitää olla siinä kunnossa että pystyt pitämään edes jonkunlaisen torjunta/liikkumis mahdollisuuden. Voin toki olla väärässä mutta mielestäni juurikin ”paketti hajoaa” kun kropan painopiste karkaa taakse ja kaadutaan perseelle, sieltä ei tehdä torjuntoja kuin säkällä.

1 tykkäys

Kirjoitat niin teknisesti ja selvästi tiedät asiasta enemmän kuin minä, mutta minun mielestäni juuri yksikään Heljangon ongelmista ei kyllä johda suoraan siitä teknisestä osaamisesta. Urheilullisuus, liikkuvuus, torjunta-asento yms. kaikki näyttää näin maallikon silmiin erittäin hyvältä. Ehkä en alun perin ajatellut niin, mutta nykyään olen taipuvainen ajattelemaan @ljpp @Messi @Oijennus viitoittamalla tavalla - tietysti myös melko suoraan maalivahtivalmentaja Näykin myöntällä - tavalla.

Heljangon ongelmat vaikuttavat juontavan enemmän juurensa siitä, että ei oikein peliäly meinaa riittää. Minulle tuo on ihan hepreaa, koska minä olen aika kankea vanha ukko ja aika harvoin opin uusia temppuja, mutta vaikuttaisi siltä, että Heljanko ei ihan aina ole kartalla siitä, missä hänen pitää olla. Mutta asiassa on nähty kehitystä jo tälläkin otannalla: tulee niitä potkaisuja ulos maalista laukojaa vastaan, tulee niitä kurkisteluja maskin takaa ja toisaalta viivalta ei tunnu enää läheskään jokainen veto uppoavan. Viime kaudella tuntui välillä, että tuolta viivalta ei tarvinnut kuin saada kohti maalia niin sinnehän se lirahti.

3 tykkäystä

En nyt näe kovin hedelmällisenä verrata Metsolaan. Ja varsinkin kun ei tiedä, minkä vuoden Metsolaan viitataan.

Mikä mielestäsi meni pieleen tänään JyP:n ensimmäisessä maalissa. Oma arvioni on se, ettei hän nähnyt ja etsinyt kiekkoa Vainion lavasta, sillä tuohon vetoon hän ei reagoinut millään tavalla.

@AnSo Minä näen taas tilanteen niin, että silloin hän ei olisi saanut saanut alkaa “taistelemaan” tuota kiekkoa takaisin. Ja kun peli varmasti vie tuossa tilanteessa menneessä, niin ymmärrän kyllä et nyt kävi miten kävi.

Tämä nyt ehkä menisi paremmin toiseen ketjuun. Taisin viime kaudella mainita maalivahdin merkityksestä puolustajien toimintaan. Jos olet maalivahtina selkeä ja johdonmukainen, niin se helpottaa suunnattomasti puolustajien työskentelyä. Jos olet rauhaton, niin rauhattomuus tarttuu myös puolustajien työskentelyyn.

4 tykkäystä

En tiedä, paljonko olet ehtinyt tällä kaudella vielä peliä seuraamaan, mutta onko Heljanko mielestäsi ollut näissä avauspeleissä rauhaton? Minusta ei ole samalla tavalla rauhaton kuin viime kaudella, mutta se on toki vain minun mielipiteeni. Heljankohan oli tänään ekassa maalissa niin rauhallinen, että ei edes ehtinyt odottaa vetoa ennen kuin se meni jo maaliin :smiley:

2 tykkäystä

Ihan on samaa rauhattomuutta kuin aikaisemminkin.
E. Rauhattomuus = puolustajien on vaikea lukea mitä tapahtuu ja miten pitäisi toimia. Maalivahdin pitää oikeasti johtaa puolustusta äänellään / toimillaan.

2 tykkäystä

Sinähän luet jostain tekstin marginaalista ihan omiasi. Vastasin Peterralle, kun hän puhui pienistä maalivahdeista. Eli Metsola eilen, tänään, huomenna lukee peliä ja liikkuu niin hyvin, että on yksi parhaista. Sikäli offtopicia, että en verrannut Heljankoon, jolla lukemisessa tällä hetkellä tosin on haastetta. Kun kerran otit puherksi. Ugh