Johan mä sen siinä sanoin, koska yhtälailla ne rokotetutkin levittää ja sairastaa. Muualla maailmassa sitä otetaan jo pois käytöstä. Mutta ei siinä, voin katsoa pelit himassakin. Testit ei ole ongelma.
Tämä tapahtuu vaan muutama kuukautta myöhässä. Sitten kun passi on valmis ja sen tekeminen on maksanut n. 100miljoonaa, voidaankin sanoa, että “tautitilanne on parantunut ja rokotekattavuus niin suuri, että voimme jättää tämän nyt pois käytöstämme”
Mitä ihmeen haittaa tuosta rokotepassista on? Omakannassa se on jo valmiina. Tässä maassa on monta muutakin turhaa lippua ja lappua joten yksi lisää ei haittaa.
Jonkun verran Liiga tulee menettämään katsojia tämän passin myötä. Varsinkin, jos testit tulee vielä rokottamattomille maksullisiksi. Mutta parempi sekin, kuin että ei katsojia ollenkaan. Itse en ole passin kannalla. Eli Cmore sitten tilaukseen.
Saksassa ja Tanskassa tietyn aikajanan sisällä otettu halpa pikatesti on riittänyt koronapassiin (tulos 15 minuutissa).
Eriasia on saadaanko tätä käyttöön Suomessa - onko kenelläkään viimeisintä tietoa?
Edit.
Linkkejä eri maiden käytäntöihin (Itävalta, Belgia, Kypros, Saksa, Tanska, Ranska, Kreikka, Italia):
https://www.euronews.com/travel/2021/07/26/green-pass-which-countries-in-europe-do-you-need-one-for
Siinä vaiheessa kun passi tulee tarvis ensiksi rokotetut jo kolmatta piikkiä, jotta olisi vasta-aineet kunnossa. Ei kahdella piikillä kauaa juhlita.
Passi olisi pitänyt olla jo kesällä. Nyt alkaa pian olla myöhäistä. Esim. Finnkino ilmoittaa, ettei näe passille tarvetta, sillä rokotekattavuus on riittävällä tasolla lokakuussa, eikä rajoituksia tarvita.
Toi passi on kyllä käytössä ympäri eurooppaa ja oliskohan niin että kun sellanen rokotetodistus esim puhelimessa on niin pääsy moneen paikkaan helpottuu. Vaiika täällä sitä vastaan juputetaan niin taitaa olla ihan tarpeellinen kapistus jos vaikka ulkomaillekin halajaa. Jos haluaa seurata urheilua livenä kotimaassa ja kaukana poissa niin piikille vaan ja laput tulee automaattisesti. Ilmaista ja helppoa.
Onkohan pelaajat rokotettu jo ? Sittenhän ei tarvitsisi otteluita siirtää mahdollisen tartunnan tapauksessa kauden edettyä. Vuoden vaihteessa kaikilla olisi jo 2 piikkiä… Tauti ei olisi vaarallinen ja leviäisi heikommin.
Saksassa Berliinissä on on kokeiltu uutta käytäntöä ja vaihtoehtoa koronapassin tilalle yökerhoissa.
Yökerhoon päästettiin sisään vain käymällä ilmaisessa pikatestissä (“Bürgertest”: tulos testistä saadaan 15 min) ja vain negatiivisella tuloksella päässyt sisään (myös henkilökunta testattu):
Koe oli ilmeisesti onnistunut ja on yksi keino avata Berliinin yökerhot vanhaan malliin (ilman muita rajoituksia).
Tässä vielä yksi vaihtoehto, jota mm. Ville Vuorinen on edelleen suosittellut twiiteissään: FFP2 maskit päässä halliin ja tapahtumiin?
Näin Saksassa:
Mun on pakko myöntää, etten ole aivan varma tuosta rokotepassin toimivuudesta.
Mitään haittaahan siitä ei ole, mutta mitäs jos on rokotukset ottamatta ja kausari maksettu?
Rahathan tulee sellaisten saada takaisin, koska ostoyhteydessä ei ole mainittu halliin pääsyä vain rokotettuna.
Mielenkiinnolla jään seuraamaan.
Saihan viime vuonnakin ne lippurahojaan takasin, jotka eivät maskia halunneet pitää ja hallissa oli maskipakko.
Oletan että tuohon tulee koronatesti negatiivisena mukaan kuten Marin aikasemmin sanoi. Tapparan vikahan tämä ei ole.
No miksi ihmeessä ne rokotukset olis ottamatta. Ei kannattas urpoilla.
Rajua touhua.
Mitenkähän noi CHL matsit syyskuun alussa. Jokohan siihen mennessä tulis tuomio paljon halliin pääsee väkeä
Varmaan samaan tyyliin kuin Tampere Cupin pelit pelattiin (viimeisimpään Ilves - HIFK harjoituspeliin sai ottaa 500 katsojaa, ja turvaväli+maskisuositus oli).
Tesomallahan nuo taidetaan pelataan alkuun.
Tesomalla pelataan juu 2 Tapparan ekaa Chl Kotipeliä ja 3 kai juu hakametsäs paitsi jos tulis jotain muuttoksia!
Sairastetun koronan takia.
Tuo omakannan “passi” tai “todistus” umpeutui mulla jo yli kuukausi sitten, mutta vasta ens viikolla tulee puoli vuotta täyteen sairastumisesta, jolloin voin ottaa vasta ensimmäisen annoksen.
Enkä puhunut itseni puolesta. Minähän ehdin saamaan ennen kauden alkua yhden piikin.
Mutta entä ne, joilla on vaikka kuukausi mun jälkeen sairastettu korona?
Ilmeisesti tuo passi nimittäin on voimassa vain 4kk sairastumisen jälkeen, mutta silti rokotteen saa vasta 6kk ajan jälkeen…
Lisäksi mulla on eräs tuttava, joka sai ensimmäisestä rokotteesta vahvan allergisen reaktion, joten toista piikkiä ei edes suositella.
Olen rokotteen puolella ja toivon, että ihmiset ottaisi sen, mutta täytyyhän lain puitteissa rahat saada takaisin jos ei rokottamattomana saa mennä halliin, mutta kausari on maksettu.
Urpoa tai ei.
E: Ja lisätään vielä, että kai halliin pääsee yhden rokotuskerran jälkeen (?)
Ei tässä oikein pysy kärryillä mitenkään…