Dominik Hrachovina

Minulla on sellainen kuva,että saatavilla ei ole riittävän hyvää maalivahtia.Menee arpapeliksi suitsait

Domille vaan reilu mahdollisuus näyttää loppuun asti. Vieläkin on muistissa, miten nuori ja kokematon Kari Lehtonen finaaleissa nöyryytti Tapparaa…
Ei tarvita arpoja lisää.

Kaksi edellistä viestiä osui varmaan naulan kantaan, eli on tiedostettu kyllä, että Karhuherran kanssa pörähti bäddingtonit housuun. Kuitenkin pääasiassa Puistolan takia ei ole malmia taskussa riittävän laadukkaaseen korvaajaan. Rahallahan varmasti löytyisi kassari jolla ei mene prisman jonossa ostoskärryt längistä.

Pahaa pelkään, että ollaan puun ja kuoren välissä. Itseäni Karhunen sen verran nyppii, että toivois olevan loppukauden kaksikon Hrachovina ja joku muu kuka vaan kun Karhunen. Oisko Toskalalla vielä polkkarit?

Ei ole mitään järkeä hankkia kolmatta maalivahtia. Mitään takeita siitä ei ole, että uusi kaveri onnistuisi yhtään paremmin ja tässä vaiheessa kautta huippuvahteja ei ole liiemmin markkinoilla. En käsitä vieläkään, että kaikella sillä määrällä, mitä Metsolaa haukuttiin viime vuosina niin nyt oikeasti häntä täällä kaivataan takaisin. Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.

Yksinkertaisesti voisin sanoa, että tässä vaiheessa kautta on siirtomarkkinoilta kohtalaisen haastavaa ostaa parempia maalivahteja kuin nämä nykyiset. Tapparan ainoa vaihtoehto on, että se joko lisää Hrachovinan vastuuta ja pienentää Karhusen vastuuta tai sitten luotetaan, että Karhusen taso nousee. Mitään parempaa vaihtoehtoa ei ole eikä ole tulossakaan. Koittakaa ymmärtää tuo.

Ja maan syöminen Karhusen jalkojen alta ei muuten auta Tapparaa yhtään. Minä ainakin toivoisin koko sydämestäni, että Karhunen onnistuisi tai sitten Hrachovina. Toi on outoa, että joku täällä kirjoittaa “Karhuseen en luota” -tyyppisiä juttuja mv:stä. Sillä ei meinaan ole kenellekään yhtään mitään väliä kehen pelaajaan sinä luotat ja keneen et. Ainoastaan sillä tuloksella on väliä.

1 tykkäys

Ykköstoive on, että Dominiki Hrachovina vie meidät keväällä kannuun.
Mun mielestäni tässä ei Karhusen alta syö maata kukaan muu kun hän itse. Ja joo sillä luotanko minä tai mikä sun mielipide asiaan on Peterra ei olekaan mitään väliä. Mutta sillä on tuloksen kannalta väliä luottaako joukkue ja pelaajat maalivahtiinsa.

Ja mitä Metsolan haukkumiseen tulee, niin itse ainakin jo sanoin viimevuonna että kun Metsola lähtee niin ihmiset vasta tajuaa kuinka hyvä maalivahti hän olikaan meille.
Karhustakin olen puolustanut alkukaudesta, mutta nyt huolestuttaa kun mitään kehitystä ei tapahdu. Kaveri makailee vatsallaan ja ui rintaa ihan pihalla ja katsoo sivulle/selkänsä taa joka kudin jälkeen. Näkee että on hermostunut ja epävarma.

Dominaattoria kehiin vaan jos ei pohjosen pojalla pian ala tarttua!

4 tykkäystä

Tästä ihan samaa mieltä. Muutenkin hyvä kommentti Lindeniltä. Peterran kanssa samaa mieltä siitä, että uutta maalivahtia ei nyt ole tulossa. Näillä mennään!

Sanon siis vain sen, että jos haaveilee uutta maalivahtia niin olisi hyvä sitten haaveilla ääneen siten, että kuka otetaan tilalle ja miten roolitetaan nykyiset maalivahdit. Esim. onko Karhunen pelannut niin huonosti, että ei mahdu pelaamaan ollenkaan Tapparaan? Mielestäni ei ole kuitenkaan pelannut niin surkeasti, että olisi täysin “oikeutettua” laittaa imemään tuppea loppukaudeksi.

Nää on hankalia juttuja. Mielestäni näillä leluilla (Karhunen, Hrachovina) pitää nyt tanssia kausi loppuun asti, kun näihin luotettiin. Täytyy myös muistaa, että Noronen oli alunperin taustalla, joten Tappara joutuisi hieman typerään valoon, jos laittaisi nyt Karhusen tilalle jonkun muun. Näillä maalivahdeilla on päätetty mennä ja nyt täytyy vain ja ainoastaan toivoa, että puolustukseen ja hyökkäykseen saadaan kiinnitettyä toivottua laajuutta. Pelottavaa on paljon enemmän se, että Tappara ei tunnu selviävän edes parin miehen poissaolosta laajuuden muodossa järkevästi. Heti, kun enemmän kuin yksi avainmies on poissa niin alkaa voittaminen muuttua vaikeaksi.

Olisko Karhunen tasoa Andrew Raycroft, eli vähä siinä ja tässä voiko peluuttaa. Domi ilmammuuta peluutettava kovalla vastuulla, ja katottava mihin riittää. Karhuselle jokunen peli väliin, niin näkee onko kehittynyt.

sehän tässä pelottaakin. HIFK pelissä päästi pari helposti ja etukulma vuoti.
Koko ajan kiekko pomppii ja Domi varmemman oloinen maalilla.

Niin, Domi todella varmemman oloinen maalilla, mutta mihin se riittää?

Vuonna 2014 näimme näytteen siitä playoff-sarjassa, mihin Tomi Karhunen pystyy. Tomi Karhunen myös oli Kärpille se parempi ja tärkeämpi maalivahti viime vuonna kuin Iiro Tarkki. Kannattaa muistaa, että Tomi Karhunen pelasi viisi finaalia Tapparaa vastaan, Iiro Tarkki ainoastaan kaksi. JYP-sarja alkoi taittua Kärpille, kun Iiro Tarkki vaihdettiin Tomi Karhuseen. Tomi Karhunen oli viime kaudella Kärppien parempi maalivahti ja jokainen tietää ja luulisi, että jokainen tapparalainenkin on nähnyt, mihin Karhusen potentiaali riittää.

Tällä hetkellä on kysymys ainoastaan siitä, että miten paljon tuosta potentiaalista on saatavissa näkyviin Tapparassa. Tällä hetkellä on suuria ongelmia, jotka on turha kieltää. Rautakorpi pelasi monella kaudella melkoista riskipeliä maalivahtiensa kanssa 2000-luvulla ja Tapparan mv-linja on ollut hapuileva. Metsola oli täysin poikkeuksellinen vahti, koska hän oli yksinkertaisesti niin pirun hyvä yksilö, että hän vei toiselta mv:ltä kaiken peliajan. Tapparassa ei todellisuudessa kolmeen vuoteen kukaan edes uhannut Metsolan asemaa.

Tällä kaudella aloitettiin uusi projekti Tomi Karhusen kanssa, joten on hyvin vaikea sanoa, missä vaiheessa tämä projekti on parhaimmillaan. Karhunen ei missään nimessä ole viime kauden Metsola. Karhusen pelissä näkyy myös poikkeuksellisen selvästi, että Kärpät ja Tappara puolustavat aivan eri tavalla, koska AV vuotaa, kun puolustajien ja mv:n yhteistyö ei ota luonnistuakseen. Kysymys on nyt siitä, että uskaltaako Tapola peluuttaa uhkarohkeasti Hrachovinaa silläkin riskillä, että Tomi Karhunen taantuu. Toisaalta Karhunen on nimenomaan Kärpissä osoittanut, että aina kun Tarkki on saanut tuon ykkösmaalivahdin paikan niin hän on lähtenyt kilpailuun entistä halukkaammin mukaan.

Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee myös se, että Karhunen tuli Tapparaan nimenomaan sen takia, että Kärpät jatkuvasti kilpailutti häntä ja hän ei koskaan absoluuttisesti saanut ykkösvahdin paikkaa itselleen. Se, kuinka paljon Karhunen itse kärsii ja pettyy siihen, että nyt jo toisessa organisaatiossa toinen mv menee ohi, sitä ei tiedä. Hän ei välttämättä suhtaudu hyvin tai sitten parantaa, mutta tilanne alkaa muuttua vaikeaksi Tapparalle. Tapolalle täytyy antaa pisteitä siitä, että hänen mv-peluutuksensa ei hirveästi hapuile ja yleensä luottoa riittää kauas ja pitkälle pelin loppuun asti, mutta…pitäisikö joskus yrittää reagoida aiemmin?

1 tykkäys

Karhusen tunteet ei kiinnosta. Jos ei koppi tartu, niin kunnon haastaja on löydyttävä mestaruutta tavoittelevassa joukkueessa. Ei Karhunenkaan tyhmä ole, että kuvittelisi näillä otteilla lunastavan kiistattoman ykkösveskan paikan.

Domissa voisi olla potentiaalia, mutta 8 liigapeliä on liian vähän kunnon mielipiteen muodostamiseen. Peluuttataisivat nyt Domia kunnolla tammikuussa, niin näkee pysyykö kova taso.

Jos ei rahaa ole paljoa, niin se kannattaa säästää kunnon pakkihankintaan ennemmin.

Andy juu ymmärrän jälleen pointtisi, että Karhusen tunteet eivät kiinnosta sinua, minua tai ketään muutakaan. Ne eivät ole edes relevantteja ammattiurheilussa, mutta kun asia nyt vain sattuu olemaan niin, että Tappara tarvitsee kovatasoista maalivahtipeliä. Valmentajan pitää aina ajatella myös YKSILÖN tunteita ja millaisia vaikutuksia erilaisilla toimenpiteillä on yksilöön.

Olen sanonut jo monta kertaa, että kannatan Hrachovinan vastuun korottamista ihan aidosti. Olen henkilökohtaisesti kaikin puolin sen kannalla, että MV, jolle tarttuu koppi paremmin pelaa enemmän. Tässä on kuitenkin kyse siitä, että joukkueen kokonaisintressi on voittaa pelejä. Karhusen itseluottamuksen rippeiden tuhoamisella voi olla joko voimaannuttavia hyviä vaikutuksia tai erittäin negatiivisia vaikutuksia.

Pahimmillaan “pelleily” maalivahtien kanssa voi sekoittaa koko joukkueen pelaamisen ja murentaa molempien maalivahtien itseluottamuksen. Ei Karhunen ole tyhmä enkä minä ole niin sanonut, mutta sinunkin tarvitsee ymmärtää, että ei Karhunen tahallaan päästä maaleja selkänsä taakse. Karhunen yrittää parhaansa kuten huippu-urheilija yleensäkin yrittää.

Maalivahtiasiat ovat hyvinkin sensitiivisiä ja maalivahti on erittäin tärkeä yksilö joukkueelle, jos häntä verrataan muihin yksilöihin. Peluutusta miettiessä tulee pitää mielessä aina joukkueen etu. Tuhoamalla Karhusen pienikin itseluottamus voidaan saada merkittävää haittaa aikaan. Karhunen on kuitenkin lähtökohtaisesti myös Tapparan ensi kauden maalivahti.

Jos mietit vaikka kaikkia niitä veskareita, jotka pelasivat Metsolan pareina Tapparassa niin ymmärtänet, että Tappara on lähes jokaisella kaudella rakentanut kaiken Metsolan varaan. Jos Metsola olisi loukkaantunut, mitään varasuunnitelmaa ei olisi ollut ja onneksi sellaista ei tarvittu. Metsola tykkäsi pelata paljon ja ansaitsi paikkansa, mutta nyt tilanne on täysin erilainen. Edelleen, jos Karhunen olisi ollut tyytyväinen rooliinsa ja tekemiseensä Kärpissä, miksi ihmeessä hän olisi kesken hyvän putken jo viime joulukuussa kirjoittanut sopimuksen Tapparan kanssa? Karhunen on tullut Tapparaan ykkösmaalivahdiksi ja haluaa lunastaa paikkansa. Tämän takia kohtelu tulee myös olla järkevää ja perusteltua, jotta ei tehdä typeryyksiä kuten tehtiin mm. Pekka Tuokkolan kanssa.

Kaudella 2012-2013 Tapparalla oli todella paljon onnea, että Metsola sattui olemaan sisällä omassa organisaatiossa ja sattui olemaan Tuokkolaa parempi MV. Kuitenkin jopa Tuokkola turhautui kohteluunsa aika nopeasti, kun ei saanut koko joukkueen heikon alkukauden jälkeen edes mahdollisuutta enää. Tällainen maalivahtipolitiikka ei yksinkertaisesti tue mitenkään maalivahtien kehitystä.

Jos Tappara myös jatkossa hankkii mainetta tällaisena yhden maalivahdin joukkueena, jossa ei pääse kehittymään niin parempia maalivahteja on myös tulevaisuudessa erittäin hankala kalastaa organisaatioon.

1 tykkäys

Hyvää pohdintaa ja analyysiä Peterra. Mutta mä en nyt ihan ymmärrä tätä Tapparan maalivahtipolitiikan arvostelua. Mun mielestä meillä on juuri tuosta Tuokkola/Metsola kaudesta alkaen hoidettu hommat tosi hienosti. Tuokkolan huonosti kohtelu meni mulla ihan ohi? Eihän mies ole sittemmin onnistunut missään, vai pilasiko Tukka-Jukka uran? Itse en usko, että Tapparalla on sellainen maine, että maalivahti ei täällä kehity. Nousihan Metso juuri täällä huipulle ja Karhu lienee ollut viime keväänä (tai koska sopimuksen tekikään) halutuimpia molareita liigassa

Tämähän ei suoranaisesti liity Hrachovinaan mutta hyvää keskustelua. Katsotaanpa Tuokkolan uraa: Hyvää joukkuemenestystä ja mairittelevia torjuntaprosentteja erinomaisen viisikkopuolustuksen takana, jonka jälkeen siirto Tapparaan, keisarin uudet vaatteet paljastuivat eikä koppi tarttunut kunnolla oikein enää minkään jengin paidassa.

Aika paljon yhtymäkohtaa erääseen toiseen Tapparan maalivahtiin…

Metsolan talentti oli jo tiedossa kun nuorukainen kirvesrintoihin hankittiin. Kuten eräs seuran sisäpiiristä tuolloin kommentoi (tiedän että lukee tämän ;)) “Jos saa aidon mahdollisuuden niin tulee olemaan parissa vuodessa liigan kärkiveskareita”

Olisiko se mahdollista, että Tuonosen sisäänajama ? torjuntatyylin muutos sekoittaisi tällä hetkellä Karhun otteita ? Onko Tomilla epävarmuutta siksi, että nyt sekoittuu uusi ja vanha tyyli, eikä Tonon tavoittelema tyyli ole vielä ns. " selkäytimessä " ? Ja tämä on vaan omaa hajatelmaa. Maalivahtipelistä en todellakaan tiedä mitään…

@Jarzo

Esimerkiksi käyttäjä Messi on aika hyvin perillä Tuonosen tavasta valmentaa maalivahteja, joten hän voi varmasti antaa sinulle tarkempia ja järkevämpiä analyysejä siitä, mitä halutaan, mutta mitä itse Messin puheista olen ymmärtänyt niin Karhunen haluaa pelata edelleen vanhalla tavallaan ja uusi tapa ei ole oikein iskostunut Karhuseen.

Omasta mielestäni Karhusen suurin heikkous tällä hetkellä maalivahtina on se, että hän menee yksinkertaisesti liian nopeasti jäihin. Uskon tällä tiedolla, että esimerkiksi IFK:n toinen maali AV:lla (Nykopin maali) olisi ollut otettavissa, jos Karhunen ei olisi vajonnut jäihin vaan pysynyt puolittain pystyssä. Länkejä voi peittää mailalla, jos längeistä menevät kiekot pelottavat todella paljon, mutta mielestäni siinä tilanteessa ei ollut tarpeellista vajota jäihin asti, koska se jätti juuri tarvittavan tilan ylös.

Metsola pelasti todella paljon tilanteita pienikokoisena maalivahtina tulemalla oikealla hetkellä vastaan. Kuten huomaamme Karhusen kohdalla, että kun pienikokoinen maalivahti ei uskalla haastaa hyökkääjiä ja pelaa paljon jään kautta niin tulos voi olla karmiva. Kaikki vastukset ovat scoutanneet tällä kaudella, että Karhusta vastaan pitää ampua ylös, koska mies on todella nopeasti jäissä. Ja sinnehän niitä kiekkoja on myös uponnut.

Metsolan vahvuus oli se, että hän oli nopea luistimilla ja uskalsi haastaa, mutta samalla antoi myös itselleen mahdollisuuden palata tilanteen jälkeen toiseen torjuntaan. Karhunen vajoaa niin nopeasti jäihin, että siitä ei enää lähdetä mihinkään. Tämä korostuu esimerkiksi rankkareissa, kun Karhunen menee heti jäihin kun hyökkääjä virittää pienenkin harhautuksen ja tämän jälkeen ohittaminen on todella helppoa.

Karhunen on hyvä jäissä, älkää ymmärtäkö väärin, siinä missä Metsolalle meni paljon maaleja alapatjoista ja längeistä, Karhuselle ei oikeastaan mene. Se johtuu nimenomaan siitä, että Tomi pelaa jäissä todella hyvin ja peittää jääalan, mutta valitettavasti koko ei ole riittävä, että hän pystyisi enää samalla tavalla torjumaan yläkulmalaukauksia kuin Eero Kilpeläinen ja Ryan Zapolski, jotka myös pelaavat paljon jäistä.

Syystä tai toisesta Karhunen ei uskalla haastaa ja pysyä luistimilla silloin vaan hän valahtaa liian nopeasti jäihin. Messi korjatkoon, jos olen väärässä. Mutta tämä on ehdottomasti Karhusen suurin ongelma mielestäni.

1 tykkäys

Edellisestä viestistä tatuoituu tajuntaani väistämättä ikuinen mielikuva. Aina kun kyseinen goalie tästä eteenpäin mainitaan, tulee mieleeni lause: “Karhunen vajoaa jäihin.” Kaipaamaan jäivät peterra ja, köh, omaiset. Mutta mennään kuitenkin tämä vuosi loppuun positiivisessa hengessä: “Karhunen on hyvä jäissä”, pienissä häissä.

1 tykkäys

Luultavasti nää molemmat maalivahdit on projekteja. Karhunen lyhyempi-, Domi pitempikestoinen. Eiköhän tuo HPK-laina ollut ihan puhtaasti vaan kokemuksen hankkimista varten.

Domille yksi nollaerä lisää sarakkeeseen vaikka varsin helpohko erä oli olikin. Pari vaarallista poikittaissyöttöä ylivoimalla joissa niissäkin luki tilanteet hyvin.

Toisen erän loppuun Jyppi iskee kiekon Domin taakse. Kiekko käännettiin nopeasti maalin takaa ja Nenonen pääsi napauttamaan kiekon takanurkkaan.

Domin nollat meni toisen erän ihan lopussa. Mielenkiintoisia aikoja elämme.