Elias Fälth

Tästä peluutuksesta tulee mieleen Dale Clarke sillä ihan ensimmäisellä visiitillä. Oli selkeästi laadukas pakki ylivoimaan muttei valmennus katsonut missään vaiheessa tarpeelliseksi edes kokeilla.

1 tykkäys

Alle 12 min on peliaikakeskiarvo pudotuspeleissä. Vaikuttaahan se esityksiin nähden vähän niukalta. Toki miinusmaaleja tuli minuutteihin samaa tai nopeampaa tahtia kuin pakkikollegoilla, mutta niin myös vastaavasti plussia (tehotilasto +/-0).

Kai siellä yv-miehet olivat kauden pohjalta paikoillaan, ja onnistuivatkin kohtalaisesti viisikoidensa osina. Ehkä helposti vähän jälkiviisastelua tuolla roolilla spekulointi sikäli? Mutta ylipäätään isommatkin vastuut olisivat varmaan voineet hyvin hoitua.

Jatkosopparia nyt käteen kiitos. 2v
Oli loppukaudella taas hyvä peliaika huomioiden

4 tykkäystä

Fälthillehän alunperin tarjottiin optiota tulevasta kaudestakin, mutta halusi vain vuoden sopimuksen ja katsella kuinka menee ja millainen paikka on.

Tuntuu aika perhekeskeiseltä kaverilta IG:n mukaan, joten toivottavasti viihtyivät Tampereella…

Olikos näitä kuvia jo linkattu tänne:

https://www.instagram.com/p/Bwct7T6nQuI/?hl=fi

https://www.instagram.com/p/BwpTe_gnEvL/?hl=fi

15 tykkäystä

Pitkä tarina viime kauden vaiheista

11 tykkäystä

Hyvä juttu. :+1: Kyllä mies tonttinsa täytti.

4 tykkäystä

Kiitos, vielä kun ymmärtäisi edes 2 sanaa Ruotsia…

12 tykkäystä

Eihän nykyään tarvitse osata kieliä… Sitä varten on Googlen Kääntäjä - toiminto:

Tässä alkua…

Hän on saavuttanut 38-vuotiaan, mutta silti on vielä enemmän ryömimistä uransa yläpuolella, Elias Fälth kertoo. Odotettuaan kauan sopimusta tänä syksynä, hän päätti kauden parhaalla mahdollisella tavalla. Mutta … …

Tässä se paras Googlen käännös:

Kävi joulukuusi?

  • Muuten. Äiti ja hänen miehensä olivat ohi, ja sitten annoin pois puolet joulun kinkkua yhdelle Ben Blood -ryhmälle . Hän on amerikkalainen ja asui samassa talossa. Minä liukastin puolet kinkkua ja annoin sen hänelle.
23 tykkäystä

Käännös ruotsista englantiin antanee paremman tuloksen, kun ovat sukulaiskieliä.

3 tykkäystä

Laitetaan vielä Ikan alkuperäinen artikkeli tekijänoikeussyistä samaan postaukseen mukaan:

Maailmanmestaripakki lopetti huipulla – taas sopimukseton

Hän on ehtinyt täyttää 38 vuotta, mutta edelleen on mahdollista puristaa lisää urasta huipputasolla, kertoo Elias Fälth. Odotettuaan pitkään sopimusta syksyllä hän pääsi päättämään kuluvan kauden parhaalla mahdollisella tavalla. Tästä huolimatta hän uskoo, että uuden sopimuksen odotus saattaa venyä yhtä pitkäksi tulevana syksynä.

  • Pelasin koko kauden hyvin Brynäsissä toissa kaudella, mutta siitä huolimatta vaikeasti käsiteltävä edellinen vuosi. Niinpä ajattelen, että mitä eroja vuosissa voi oikeasti olla? Hän kertoo haastattelussa Hockeysverige.se-sivustolle.

Elias Fälth sai odottaa kauan viime kauden sopimustaan. Vasta lokakuussa Ruotsin-, CHL- ja sopimukseton maailmanmestaripakki sai asiat sovittua Tapparan kanssa.

  • Tapparasta oli kuulunut aikaisemminkin ja he halusivat, että tulen seitsemän viikon tryoutille, heillä oli pakki, joka oli loukkaantunut ja eivät tienneet, kauanko hän olisi sivussa. Sitten sanoin tulevani, jos saan koko kauden sopimuksen ja sen jälkeen meni hiukan aikaa. Sitten heistä kuului ja asia sovittiin, kertoo Elias Fälth Hockeysverige.se-sivustolle.

Pääsi mukaan syksyn ”kinkkukenttään”

Tuntemus Liigasta ei ehkä yleisellä tasolla ole niin suurta Ruotsista. Mutta ulkoapäin katseltuna tulee tunne, että Elias Fälth onnistui hyvin pelaamassaan 47 runkosarja- sekä pudotuspeliottelussa. Itse hän kuvailee kautta ylös, alas ja ylös.

  • kaasutin käyntiin ja pelasin todella hyvin, sanoisinko ensimmäiset seitsemän tai kahdeksan viikkoa. Tulin mukaan nopeasti, laskeuduin maanantaina jag pelasin CHL-pelissä tiistaina. Tapasin valmentajan ensimmäisen kerran tiistaina aamulla ja hän kysyi, voinko pelata illalla.

  • Djurgården tiistaina ja Liiga-derby Ilvestä vastaan torstaina. Tosissaan silloin tunsin ”jestas miten nopeasti he täällä menevät.” Kuinka paljon he ovat treenanneet ja kun et itse ollut vielä täysin sinut matsitempon kanssa, sehän oli keskellä kautta.

  • Mutta jo toisessa ja kolmannessa erässä pelaaminen alkoi tuntua paremmalta ja sen jälkeen olin jo päässyt taas peliin sisään

Hänellä meni niin hyvin, että hänet valittiin syksyn tähdistökentälliseen, joka esiteltiin yhdessä joulukuun matsissa.

  • Sain viiden kilon kinkun, kertoo Elias Fälth nauraen ja jatkaa:
  • kukaan ei ymmärrä yhtään suomea edes viidellä korvalla, vaikka kuinka yrittää, todella vaikea kieli. Näinpä se oli englanti, jota täytyi käyttää. Mutta ilmoitus tuli jumbotronilla ja ei yhtään ymmärtänyt, mistä on kysymys. Yhtäkkiä näytölle ilmestyi viisi nimeä ja omani oli yksi niistä, minun täytyi kysyä muilta, mistähän mahtaa olla kysymys.

Tuliko joulukinkku syötyä?

  • kyllä, totta kai! Äiti ja hänen miehensä olivat käymässä ja sitten annoin puolet yhdelle pelaajalle joukkueessa, Ben Bloodille. Hän on amerikkalainen ja asui samassa talossa. Leikkasin puolet kinkusta ja annoin hänelle.

Ajatukset vaikuttivat peliin

Hyvä startti siis. Mutta sitten tuli pudotus. Osittain myös perhesyistä. Hänen avopuolisonsa oli viimeisillään raskaana odottaen parin toista lasta, samaan aikaan he eivät saaneet esikoulupaikkaa pojalle ja kaikki tämä totutellessa uuteen ympäristöön ulkomailla sekä epävarmuus synnytyksen ympärillä.

  • Silloin alkoi tuntua: ”miten tästä selviää?” Ei ollut ketään, joka voisi hoitaa Juliania, jos Sabinan täytyisi lähteä synntykseen, kun minä olen poissa, koska kukaan ei osannut ruotsia

Peli heikkeni ja itsetunto heikkeni. Se, mikä oli itsestään selvää, kun hän päätti lähteä, ei yhtäkkiä ollutkaan enää niin itsestään selvää. Oli myös toinen tekijä, joka vaikutti siihen, että hänen esityksensä heikkeni. Alivoima. Pelimuoto, jota hyökkäävä pakki ei ollut melkein koskaan aikaisemmin pelannut urallaan. Koska Tappara käytti kummassakin ylivoimassaan ainoastaan yhtä pakkia sai Fälth peliaikaa ainoastaan, jos jollakin muulla sakkasi.

  • Hän (valmentaja) halusi kuitenkin pitää minut mukana, joten hän laittoi minut pelaamaan alivoimaa. Me pelasimme aivan toisenlaista alivoimaa kuin se, mihin olemme tottuneet täällä Ruotsissa, jossa lähes kaikki joukkueet paineistavat voimakkaasti. Useimmat joukkueet Suomessa pelaavat toisenlaista alivoimaa, jossa seisotaan paikallaan ja pakit pitävät ainoastaan omia tolppiaan. Siinä oli 20 eri asiaa, joita piti pitää silmällä, kun piti seisoa vain paikallaan, joka ei oikein ole minua, koska olen pieni ja minun täytyy pelata vaistoilla ja peliymmärryksellä, jotta pääsisin oikeuksiini.

Jatkoa seuraa sitten, kun jaksan jatkaa kääntämistä. Virheet mahdollisia.

Edit: jatkamme artikkelin lopun. Olen aika väsynyt, joten tästä tulee nyt pitkä viesti, koska haastattelu oli pitkä.

Alivoimapeli vaikutti negatiivisesti
Hän kertoo, että hän oli pettynyt siitä tavasta, jolla pelattiin 5vs5-peliä sekä joukkueen alivoimapeliä, jossa Elias Fälth oli peruspalanen, eivät toimineet hyvin.

  • minä olin mennyt ja miettinyt, mikä on se asia, joka sai minut niin epävarmaksi myös 5vs5-pelissä. Minusta alkoi tuntua itsestäni, että sillä oli jotain tekemistä alivoimapelaamisen kanssa, että tapoin vaistot omasta pelistäni.

  • minut hyllytettiin joistakin matseista, kun olin ollut jäällä jossakin pelissä takaiskumaalin aikaan alivoimalla. Englanniksi ilmaisin asian heille “Don’t you ever play me in boxplay again”, vaikkakin ehkä hieman kovemmin sanoin. Sanottu ja tehty, sen jälkeen ei tarvinnut enää olla alivoimalla, eikä edes keskustella aiheesta, sanoo Fälth ja nauraa ennen kuin jatkaa:

  • Aika nopeasti tuon jälkeen aloin oikeasti pelata taas hyvin.

Samaan aikaan syntyi lapsi ja poika sai paikan englanninkielisestä esikoulusta. Lisäksi he saivat isomman asunnon.

  • minulle tuli tunne, että palaset loksahtivat kohdalleen ja samoihin aikoihin aloin taas pelata hyvin kauden loppupuolella. Sen jälkeen pelasin parasta kiekkoani pudotuspeleissä. Se oli hienoa ja monet joukkueen sisällä ja ympärillä nousivat esiin ja olivat sitä mieltä, että pelasin huipputasolla pudotuspeleissä.

  • Se tuntui hyvältä lopettaa huipulla. Kun on 38 vuotias ja niin kauan kuin pää ei ala pelotella on minulla vielä muutama kausi jäljellä huipputasolla. Se, että pystyy pelaamaan parhaiten, kun sillä on eniten väliä, kun tulee hieman enemmän ikää niin kyllähän ne ovat pudotuspelit, jotka tuovat sen pienen extran, joka tarvitaan.

Kova treeni tuotti tulosta
Haastattelussa hockeysverige.se-sivuston kanssa elokuussa syksyllä Elias Fälth kertoi, että hän treenasi kivenkovasti, jotta mahdollisen sopimusehdotuksen tullessa se ei kaatuisi siihen, ettei hän ole kunnossa.

  • Jotakin voi tulla minä tahansa päivänä ja se voi olla mitä tahansa sopimusehdotuksen tai try-outin välistä. En aio sumplia try-out-sopimusta, koska tarvitsen kaksi viikkoa aikaa itselleni saada asiat valmiiksi, hän sanoi tuolloin.

Koetko, että kova treeni auttoi sinua aloittamaan hyvin Tapparassa?

  • Totta kai. Se tuntui, että tarvitsen sen yhden oikean matsin päästäkseni mukaan. Ensimmäiset kuukaudet Tapparassa onnistuivat ainoastaan siksi, että harjoittelin luistelua yksikseni koko kesän ja koko sen ajan siihen asti kunnes saavuin sinne.

  • Se, että sain olla Frölundan juniorien kanssa teki minulle todella paljon hyvää, että sain olla mukana päivittäisessä pelissä, kamppailuissa ja kaikessa.

  • minähän olin ollut turvallisesti kotona, vaikka se olisi ollutkin vain tryout-peli. Niinpä se tuntui arvokkaalta ja mukavalta saada jotakin siitä myös takaisin, aika selvää.

Onko tuo tieto ja oppi jotakin sellaista, jota tunnet vieväsi mukanasi treenimotivaationa nyt?

  • minä tykkään pysyä kunnossa. Mutta totta kai se pysyy mukana ajatuksissa. Minusta tuntuu, ettei tule olemaan helppoa saada tänä vuonna sopimusta ja siitä tulee jotain samanlaista kuin tapahtui viime vuonna. Että kausi vetää mukaansa ja saa odottaa mahdollisia loukkaantumisia ja sellaista kaikkea.

  • Ainoa, minkä voin tehdä on varmistaa, että olen kunnossa, kun mahdollisuus tulee eteen.

Täytyy lisätä, kun hockeysverige.se ja Elias Fälth puhuvat niin kello on yhdeksän aamulla sunnuntaina ja hän on jo tehnyt käynnin salilla.

Euroopan vanhin pakkipari?
Tappara päätyi runkosarjassa toiseksi ja pääsi semifinaaleihin pudotuspeleissä. Sen lisäksi he pelasivat CHL:ssä ja heidät voidaan laskea kuuluviksi Euroopan parhaimpiin joukkueisiin. Joku voi olla sitä mieltä, että on erikoista, ettei sopimuksetonta Elias Fälthiä jahdata enempää markkinoilla.

  • Nyt sanon, että on vain yksi päivä siitä, kun olin puhunut agenttini kanssa viimeksi. Mutta uskon, että kyse on paljolti siitä, että pelaajan iällä on enemmän merkitystä kuin yleisesti uskotaan. Jos on 38 niin yhtäkkiä 33-vuotias on tosi nuori.

  • minä ja Tuukka Mäntylä pelasimme pakkiparina pudotuspeleissä ja pelasimme todella hyvin. Me nauroimme toisillemme. Ukko-pakkipari vähän niin kuin, me olimme tietääkseni vanhin pakkipari koko eurooppalaisessa huippujääkiekossa. Molemmat 38. Mutta molemmat roikkuivat hyvin mukana.

Elias Fälth kertoo, että hän uskoo samanlaiseen skenaarioon kuin viime vuonna, että voi kulua aikaa ennen kuin hän löytää itselleen uuden seuran.

  • Mutta yritän olla nöyrä sen asian edessä, jos mahdollisuus tulee aikaisemmin niin ei kukaan muu siitä voi olla iloisempi kuin minä. Mutta täytyy myös muistaa…pelasin koko toissakauden Brynäsissä hyvin ennen sitä, mutta siltikin oli vaikeaa. Mutta ajattelin silti, että onko niissä vuosissa niin eroa kuitenkaan?

  • Se olisi voinut olla iso tekijä, jos olisin saanut pelata Tapparassa ylivoimaa ja tehdä siellä hiukan pisteitä. Mutta kun katsoo pelimääräisesti ja erityisesti pudotuspeleissä, ei sen pitäisi herättää kysymyksiä pysynkö hyvin perässä. Meillä oli tosi kova kilpailu pakkien kesken ja se, kun pääsi siinä esiin niin se on vain ja ainoastaan hyvin tehty.

Kun kausi päättyi eivät he ole kommunikoineet mitään Tapparan suunnalta, miten he suhtautuvat tulevaisuuteen. Edes Elias Fälth ei tunnu tietävän. Hänen sopimuksensa on päättynyt, enempää hän ei näytä tietävän.

  • Tiedän vain, että he olivat minuun valtavan tyytyväisiä pudotuspeleissä. Sitten matkustin kotiin ja ei ole ilmaantunut mitään sen jälkeen. He tutkivat varmaan markkinoita, se (Tappara) on hyvä organisaatio vahvalla taloudella ja he varmasti yrittävät houkutella heidän suomalaisia huippupelaajiaan. Minä olisin valtavan mielelläni matkustanut taas sinne ja pelannut taas.

  • Mutta ei Tapparaltakaan ole tullut mitään lopullista, mutta emme ole myöskään puhuneet uuden sopimuksen solmimisesta.

Oletko valmis useimmille käyville uusille seuroille?

  • sanon kyllä, että olen. Sen jälkeen sitten täytyy lajitella. Minä tähystän edelleen niin korkealle kuin mahdollista, koska se on sellaisella tasolla, jolla se on hauskinta (pelaamisesta kysymys.) Olen valmis ulkomaalaisten joukkueiden tarjouksiin sekä kaikkiin niihin tarjouksiin, jotka tulevat täällä kotona.

Edit 2: Lisätty selvyyden vuoksi alkuperäinen artikkeli osaksi käännöstä myös osoittamaan alkuperäinen tekijä ja oikea paikka.

60 tykkäystä

Olipas hyvä haastattelu ! Tuo Fätlthin avautuminen Rautakorvelle olisi pitänyt kyllä nähdä livenä, tai lähinnä Jukan ilme, ”Älä IKINÄ enää peluuta mua alivoimalla !”, voimasanoilla höystettynä.

Fälth myös haluaisi jatkaa Tapparassa tulevalla kaudella mutta vielä ei ole kuulunut juuta eikä jaata seuran puolelta jatkosuunnitelmista. Siitä saataisiin kyllä hyvä puolustaja meille ensi kaudeksi mutta taitaa olla rosterissa tällä hetkellä vähän huonosti tilaa

Hyvin tulee se pelaajien inhimillinen perspektiivi näkyviin tuossa haastattelussa. Ihan kuten meillä kaikilla, kotiasiaoiden tulee olla kunnossa, jotta saa maksimit työtehtäviin.

Onko Tappara vielä kiinnostunut (tai nähdäänkö tarvetta) ja antaa ajan kulua, jotta pääsee laittamaan kohtuuhintaisen tarjouksen. Toinen asia on, että mikäli Falth halutaan, kaveri olisi hyvä saada piakkoin rinkiin mukaan, jotta ei lähde takamatkalta taas kun syksy koittaa. Luulen, että hänestä saataisiin ehjän kesän harjoittelukauden myötä vielä enemmän irti kuin tällä kaudella.

10 tykkäystä

Toikin on mun mielestä huono homma, ettei Tapparan verkostot Tampereella auttanu. Kyllähän nimenomaan seuran suhteilla täytyisi tarvittaessa järjestyä lapselle hoitaja tai hoitopaikka.

17 tykkäystä

Spammaan sen verran ketjua, että nyt on koko haastattelu käännetty tuohon ylös. Oli yllättävän mielenkiintoinen kokonaisuus kyllä, lukusuositus niille, jotka osaa ruotsia siihen alkuperäiseen ja niille, ketkä ei niin välitä niin tuo suomenkielinen käännös on vähän tönkkö kieliasultaan, kun en jaksanut ihan jokaista lausetta kääntää järkeväksi suomeksi.

Jos siis ihmettelette kömmähteleviä lauserakenteita :slight_smile:

9 tykkäystä

Näin se on - jos ei meidän juurilla onnistu ruotsinkielisen esikoulupaikan hommaaminen luottopakin lapselle, niin pidän tätä yllättävänä käänteenä.

2 tykkäystä

Minusta ennemmin yllättää jos Tappara saa ihan noin vaan luottopakin lapsen ruotsinkieliseen esikouluun. Taitaa olla Tampereella yksi ruotsinkileinen hoitopaikka ja myös ympäristökuntien käytössä.

2 tykkäystä

Rahalla saa ja hevosella pääsee?

1 tykkäys

Niin jotenkin kieltämättä sitä kuvittelee, että jääkiekkoilijan palkalla olisi varaa halutessaan palkata vaikka joku kielitaitoinen opiskelija kasvatustehtäviin ja pienestä pojasta huolehtimaan omalla kielellä, sillä välin, kun isä / äiti on muualla.

Toki ehkä ei yleistä tasoa pidemmälle kannata mennä tässä pohdinnassaan, koska ihmisillä voi olla erilaisia prioriteetteja ja toisille esim. kasvatustehtävät nimenomaan perheen sisällä ovat valtavan tärkeitä ja se, että perhe asetetaan kaiken muun edelle. Se on tavallaan hienoa, mutta pieni pettymys, jos Suomessa / Tampereella kukaan ei osaa ruotsia, koska näin ei oikeasti ole.

Perheasiat sikseen, tuntuu jotenkin hassulta että staattinen boxipelaaminen sotkisi koko homman.

Esim minä puhun ruottia aika sujuvasti, no olen siellä asunutkin, joten ei ihme, mutta täytyy tunnustaa, että Eliaksen kanssa en ole tuota kieltä vääntänyt kertaakaan. Hän lienee myös ruotsia osaa.

1 tykkäys