Elokuvat, sarjat ja TV-ohjelmat

Tässä illalla ja yöllä yritän katsella molemmat Blade Runnerit putkeen. Kumpaakaan en ole nähnyt. Uudempikin saanut aika hyviä arvosteluja.

2 tykkäystä

No, suositteletko Blade Runnereita?

No, täytyy myöntää, että jätin sen ensimmäisen osan kesken. En vaan saa otetta. Jotenkin tylsä. 50min katsonut. Mutta tänään uusi yritys, jos saisi loppuun katsottua ja voisi siirtyä siihen uudempaan.

Haluaisin tykätä näistä. :slight_smile:

Ei varmasti ole helppoa. Kulttileffan maine ja jakaa mielipiteitä. Itselläni oli vaikeaa katsoa ensimmäistä Blade Runneria, se on vaan tolkuttoman tylsä ja tuntuu ettei siinä tapahdu mitään. Uusi osa on sentään parempi ja juontakin löytyy. Sekin silti helposti 30 minuuttia liian pitkä. Ensimmäisestä voisi ottaa 45 minuuttia pois. Mutta kun ensimmäisestä selviää niin toisesta kyllä jo kuitenkin nauttii. Ja vaatii ehdottomasti ensimmäisen näkemistä pohjalle.

2 tykkäystä

Mulla tulee varmaan menemään jotain olennaista ohikin tuossa ykkösessä, kun siinä ei tähän saakka ainakaan ole tapahtunut mitään ja tavallaan vaan odottaa, että voi alkaa katsomaan sitä kakkosta.

Täytyy yrittää nyt tänään keskittyä.

1 tykkäys

Liekö joku sukupolvikysymys. Minusta Blade Runner on klassikon asemansa ansainnut. Jatko-osa ihan kiva yritys mutta jää vajaaksi alkuperäisen tunnelmasta ja sisällöstä. Lähinnä koreammat kuoret.

1 tykkäys

Nyt on molemmat Blade Runnerit katsottu.

Ensimmäinen on hienosti tehty, kun miettii varsinkin milloin se on tehty. Tunnelma ja äänimaailma hieno. Mutta juonta ei ihan hirveästi ole ja elokuva on paikoin todella tylsä.

Jälkimmäinen osa on todella upeasti tehty. Ei yllätä, koska Villeneuve ohjannut. Löytyy juonta ja tunnelma/äänimaailma pitää otteessaan. Hieman hidastempoinen tämäkin, mutta toimii silti.

Suosittelen molempia katsottavaksi ja ensimmäinen pitääkin katsoa ensin.

3 tykkäystä

Ja jälkimmäisen on ennen kaikkea kuvannut Roger Deakins, jonkinlainen jumala, jota itse asiassa on Oscar-pysti kiertänyt hyvinkin voimakkaasti. Tässä listaus elokuvista, joista on ollut Oscar-ehdokkaana parhaasta kuvauksesta – Oscar-palkintoja siis 0:

1994 The Shawshank Redemption
1996 Fargo
1997 Kundun
2000 O Brother, Where Art Thou?
2001 The Man Who Wasn’t There
2007 The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
2007 No Country for Old Men
2008 The Reader
2010 True Grit
2012 Skyfall
2013 Prisoners
2014 Unbroken
2015 Sicario

Aikamoinen portfolio komeita leffoja. Toisaalta on siellä ollut kovia teoksia vastassakin: Englantilainen potilas, Titanic, LOTR, There Will Be Blood, yms. Nyt on (onneksi) (taas) ehdolla Blade Runner 2049:stä. Jos tällä kertaa vetäisi dicapriot.

2 tykkäystä

Näemmä Villeneuven kanssa tehty ennenkin yhteistyötä. Toivottavasti jatkossakin. Kova on lista muutenkin.

Tuli katseltua The Fall Netflixistä. Oli kyllä hyvä sarja, suosittelut. Hitto kun se silta on niin hajautettuna…

Olisiko tuollaista The Fall -tyylistä sarjaa kenelläkään ehdottaa?

Mulle tulee heti pari mieleeni: The Killing (Jälkiä jättämättä), joka löytyy Netflixistä ja Dexter, joka löytyy HBO Nordicilta. Ensin mainittua on 4 kautta, Dexteriä 8. Dexter alkaa jossain kohtaa vähän toistaan itseään, mutta siitä huolimatta tosi kova.

Nämä ei välttämättä niinkään rakenteelta tai tunnelmaltaan muistuta The Fallia. Varsinkin Dexterillä on oma temppunsa, jonka ympärillä tepastelee. The Killingin juuret on Tanskassa, sarja siis perustuu tanskalaiseen sarjaan.

Tota BBC:n touhua ei silti jenkeissä osata oikein toistaa. Se on ihan oma juttunsa. Jos sitä BBC-kamaa haluaa, niin suosittelen Lutheria. Viides ja viimeinen kausi tulee tänä vuonna. Luther löytyy Netflixistä.

Oikeastaan suosittelen näitä kaikkia vähän eri syistä.

Linkit IMDB:hen.

1 tykkäys

Dexter ja The Killing on jo tullut katsottua. Lutheria en ole katsonutkaan vielä. Tunnelma tuossa The Fallissa oli kyllä hyvä Kerronta mukavan rauhallista, mutta mukaansa tempaavaa.

Kyllä mä suosittelisin sulle Lutheria. Kaudet on melko hyvin omia tarinoitaan, vaikka samaa poliisia seurataankin. Jos tuntuu, ettei iske, niin jätät kesken. Idris Elba on oiva valinta pääroolin vetäjäksi. Tässäkin sarjassa, kuten The Fallissa, poliisisarjoille tyypillinen rakenne on jossain määrin rikottu.

2 tykkäystä

Hyvä sarja rikollisten maailmasta ja epäonnistujien normielämää, sattuu ja tapahtuu joista osa varmaan voisi olla tottakin.

Hauska ja koominen sarja ruåtsista. :grin::+1:

1 tykkäys

Jos brittihovi ja Royal Family & englannin historia kiinnostaa, niin suosittelen katsomaan The Crown:ia Netflixistä

2 tykkäystä

Jos yrittäisi alkaa katsomaan The Sopranosia uudestaan alusta alkaen.

Hyvä sarja Tonyn psykiatrilla vierailuita ja Tonyn rasittavaa poikaa lukuunottamatta.

2 tykkäystä

Mä kyl tykkäsin noista psykiatrihommistakin, toi “syvyyttä” Tonyn hahmoon ja toisaalta sitten selitti monia asioita. Mitä taas perheenjäseniin tulee, niin onhan se Tonyn vaimo huomattavasti rasittavampi kun poika. :smiley:

Hyvä sarja kuitenkin, mutta pitää vielä joku tovi odotella ennen kun alan katteleen uudestaan. Oon myöhäisherännäinen, ja kattelin Sopranosin läpi ensimmäistä kertaa vasta jokunen vuosi sitten.

2 tykkäystä

Joo totta kyllä, on sekin aika raskas. :slight_smile:

1 tykkäys

Tätä YLE Teeman Vietnamin sotaan liittyvää sarjaa on nyt tullut seurattua. Onhan se jo reilusti puolivälissä, mutta Areenassa vielä nähtävissä. Avaa kyllä uusiakin näkymiä ko. sotaan. Oli mulla pikkupoikana pikkuisen erilainen käsitys tapahtumista. Mutta niin monella muullakin. 2017 maaliskuussa tuli itse oltua siellä paikanpäällä ja varsin mielenkiintoista, mutta hyvin koskettavaakin se kaikki oli. Thaimaan sijaan suosittelenkin välillä matkakohteeksi Vietnamia…

4 tykkäystä

Todella hyvä sarja, ehkä paras ikinä ja uusia näkemyksiä todellakin tiedossa kun katselee uudestaan, toivoisin Yle Areenaan uusintana kaikki kaudet!

1 tykkäys