Game of Thrones

Onko täällä muita, jotka kyseistä sarjaa seuraa? Itte en malta odottaa sarjan päättävää viimeistä seasonia. On kyllä koukuttava!

Niille, jotka eivät ole vielä kyseistä sarjaa kattoneet, niin vikaa kautta odotellessa kannattaa teidän kiriä mukaan ja katsoa kaikki nykyiset jaksot. Alotellaas ketju vaikka kysymällä lempihahmot sarjasta.

HUOMIO NIILLE JOTKA EI HALUA SPOILEREITA:
Älä pahoita mieltäsi, jos luet tätä ja sulle paljastuu jotain tarinasta. Sua on varoitettu:)

1 tykkäys

Tyrion, Tormund, Samwell, the Hound ja Bronn ovat erityisen viihdyttäviä. Jon Snowta nyt vaan vois kattella vaikka koko päivän (mieluiten elasti). Aryakin on aikamoinen pikkumuija. Onhan noita :smiley:

2 tykkäystä

Game of Thrones oli sarjana perkeleen kova hyvän matkaa. Viitoskausi olikin sitten sudenkuraa tyyliin yhdellä hyvällä jakson puolikkaalla. Kuutoskausi palasi taas hyvään formuun ja kuningas teki paluun. Mutta viimeisin eli seiskakausi ei taas tuntunut yhtään Game of Thronesilta. Se ei vaan tuntunut omalta itseltään. Sarja siirtyi selkeästi tyypilliseen sarjojen muottiin, jossa erinäiset hahmokaaret saatellaan mukavasti loppuun. Sarja ei enää osaa olla julma ja itsekäs. Kausi myös kärsii siitä, että loppu häämöttää ja asioita pitää tapahtua. Siksi esimerkiksi pitkiä välimatkoja liikuttiin nopeasti kohtausten välillä. Siitä huolimatta kovin montaa yllättävää asiaa ei tapahtunut, vaan kausi kului pääasiassa kasikautta alustaessa.

Työn alla on myös useampi spin-off, joiden veikkaisin vaikuttavan sarjan käsikirjoitukseen. Riippuen tietenkin, mitä spin-offeja on ajatuksissa.

2 tykkäystä

Tormundi oma lemppari. Toivottavasti ei kuollu tos viimesimmäs jaksos:D

1 tykkäys

Arya on kyllä oma ehdoton suosikki! Pieni, mutta niin pippurinen! Omiin suosikkiosuuksiin koko sarjassa kuuluu Aryan treenijakso kasvottomien parissa, joka kylläkin jäi valitettavan lyhyeksi. Muita suosikkeja hahmoista ainakin Lord Varys, Daenerys ja Tyrion. Daenerys on muuten etenkin sarjan alussa hämmentävän usein joko alasti tai sitten vaatteista näkyy kaikki läpi, mikä ei kyllä haitannut ainakaan minua :smile:

Katsoin vastikään koko Game of Thronesin alusta loppuun (1-7) uudestaan, sillä minulta oli jäänyt kutoskausi katsomatta ja alkukausien näkemisestä alkoi olla aikaa. Teki kyllä hyvää kerrata tapahtumat. Samaa mieltä kyllä @Kilo :n kanssa vitoskaudesta poislukien Aryan treeniosuudet :smiley: Seitsemäs kausi oli myös selvästi erilainen kuin muut ja nimenomaan huonompaan suuntaan. Jossain kohtaa pisti miettimään, että loppuiko käsikirjoittajilta muste vai mikä mahtaa olla terävyyden puuttumisen syy. Sarjalle tyypilliset yllättävät käänteet jäivät pois lähes täysin. Loppuhuipennus oli ihan jees tai ainakin itse hieman yllätyin siitä, miten helposti muurin läpi tultiin.

4 tykkäystä

Tuo seiskakausi oli tavallaan semmonen välikausi, kausi joka nyt piti vaan saada pois alta että päästään sitten kasikaudella taas suuruuden pariin. Semmonen fiilis siitä jäi. Toki sekin varmasti vaikuttaa, että kirjat loppuu muistaakseni tuohon kutoskauden loppuun eikä uudet jaksot pohjaudu enää niin vahvasti George R. R. Martinin kädenjälkeen.

Juonet ei liiku ihan samaa tahtia, kirjat loppuu siihen, kun Jon Snow kuolee.
Ihan kelpo sarjahan tuo on, jonkin verran tulee seurattua myös kaikenlaisia teorioita ja spekulointeja.

Vannoutuneena Tolkien-fanina arvostan myös sitä, miten hyvin Westerosin historia on rakennettu; juonet ovat mielestäni perustellun loogisia suurimmaksi osaksi. Katselin joskus tosin youtubessa videon, jossa vertailtiin Ruusujen sotaa ja Tulen ja jään laulun alun poliittista tilannetta. Martin lienee ottanut ponninta tarinaansa historiasta, mikä ei totta puhuen ole lainkaan huono ratkaisu.

4 tykkäystä

En ole kyseistä sarjaa katsonut yhtään. Tarkoitus on kyllä hankkia sarja ja sit joku loma maratooni pystyyn.

1 tykkäys

Sarja löytyy ainakin HBO Nordicilta kokonaisuudessaan. Voit ottaa ilmaisen kokeilukuukauden ja katsoa koko sarjan rytäkällä läpi :smiley: Tunnusten luominen tosin taitaa edellyttää, että on luottokortti käytettävissä. Siellä julkaistaan myös sarjan uudet jaksot sitä mukaa, kun ne tulevat jenkeissä ulos. Itse olen ottanut tuon ilmaisen kuukauden kolme tai neljä kertaa, mutta nyt olen alkanut koukuttua palveluun ja mielestäni se on selvästi Netflixiä parempi näiden huippusarjojen osalta, joskin Netflixissä on enemmän elokuvia.

3 tykkäystä

Oikeasti kaikki kaudet? Tätä pitää sit suunnitella.Marraskuun lopulla kun olis vähän lomaa.

Juu kaikki kaudet. Kyseessä on HBO:n oma sarja, joten tuskin ottavat sitä koskaan sieltä poiskaan.

1 tykkäys

@Desperado melkein kannattaa venata vielä se vuosi ja katsoa oikeasti kaikki kaudet putkeen, kun 8. eli viimeinenkin kausi on ulkona.

“Binge” eli putkeen on varmasti paras tapa katsoa tämä. Tapahtuu niin saatanasti ja hahmoja on niin saatanasti.

1 tykkäys

Mulla oli HBO puoli vuotta kokeilussa. Rupesin katsoon Viikingit-sarjaa ja pääsin toiseks tai kolmanneks viimeiseen jaksoon. Sitten ne kaikki jaksot hävis sieltä yhtäkkiä ilman mitään varoitusta. Kyllä harmitti niin, että lopetin koko kanavan katselun, enkä ole sen erän perään tilannut. Onneksi ne näkemättämät jaksot tuli sitten myöhemmin Subilta.

Kuten nimimerkistäni voi päätellä, oon suuri GoT-fani :grinning: Fantasianörttinä oon tietysti lukenut myös kirjat, jo ennen kuin tv-sarja alkoi. Tavallaan toivoisin, että oisin nähnyt sarjan ensin, niin en jatkuvasti joutuisi pettymään, kun se auttamatta on laadultaan niin paljon heikompi kuin kirjat. Pari edellistä kautta on mun mielestä olleet tosi paljon huonompia kuin aiemmat, hirveästi actionia mut juonessa ei oikein ole mitään järkeä tai syvyyttä. Mutta viihdyttävää katsottavaa kuitenkin ehdottomasti, ja näyttelijäkaarti + puitteet ovat loistavat!

Mun lempihahmoja ovat oikeastaan kaikki Starkit (+ Jon), Tormund, Jaime ja jo kuolleet Stannis, Barristan Selmy sekä Littlefinger. Tyrionia ja Danya taas en voi sietää.

Mä en muuten ainakaan tarvinnut luottokorttia HBO Nordicin tilaamiseen, ihan normi debit-kortti kelpasi :slight_smile:

7 tykkäystä

Ei kannata @Desperado pyöriä täällä, siis tässä ketjussa, spoilaannut.

  • Missä rakkaus kuningas Joffreyta kohtaan? Ihan törkeen hyvä hahmo kaikessa irstaudessaan ja raivostuttavuudessaan. Jos vertaa vaikka HVM-veljeensä, jonka kohokohta oli ikkunasta hyppääminen – nyt Desperado lopeta näiden lukeminen
  • Jaime Lannister on ollut mulle aika samanlainen kokemus kuin Sawyer Lostista. Ensin todella ärsyttävä hahmo kaikessa itsekeskeisyydessään ja kovapintaisuudessaan, sitten kokee ikäviä ja näyttää inhimillisen puolensa, saa mun sympatiat, ja siitä se alamäki sitten alkaakin. Lisäksi Josh Holloway (Sawyer) ja Nikolaj Coster-Waldau (Jaime) ovat hämäävän samannäköisiä.
  • Vähän sama homma Houndin kanssa. Siis hahmon kaari kääntyy negatiiviseksi.
  • Brienne – aivan ihana amazon. Ärsyttävää niputtaa nainen mihinkään tällaiseen laariin, mutta huikea hahmo. Viime kausina jäänyt vähän taka-alalle.
  • #teamHodor lähinnä sen juonenkäänteen vuoksi
3 tykkäystä

Juu pistetään ketju pannaan.

Joffreyllä on vähän sama kuin Cerseillä, että jopa heidän näyttelijänsä ärsyttävät nyt muissa yhteyksissä. Tämähän on tietenkin vain ansio todella taitavasta näyttelijäntyöstä.
Batman Beginsissäkin Jack Gleeson nosti heti hieman kiukkukäyrää ylös, vaikka siitä on jo vuosia, kun leffa tuli ja mies oli tuolloin vielä poika. Lena Headeyn rooli taas sai vähän varpailleen 300:ssa.

Mutta hyviä huomioita listasit. Jamie on tosiaan komea esimerkki siitä, miten helposti koko käsitys hahmosta voi muuttua.
Brienne oli sen ainaisen kuuliaisuutensa kanssa lähinnä rasittava, ja on vieläkin vähän. Ehkä nyt viimein häneen on alkanut kehittyä särmää.
Täytyy myöntää, että Daenerys on alkanut vähän ärsyttää. Ehkä nyt pikku hiljaa, kun häneen alkaa tarttua Hullun kuninkaan merkkejä, hahmo saa taas jotain syvempää, mutta pitkän aikaa tuntui vain siltä, kuin koko hänen kätensä olisi jo asetetty näkyville. Erityisesti se kaikkien niiden nimien hokeminen voisi jo riittää. Tämän takia olikin hauskaa, kun Davos esittelin koko litanian kuultuaan pohjoisen kuninkaan sanoilla “This is Jon Snow.”

Uskallan olla eri mieltä. Tätä on jopa tutkittu. Luin asiasta, mutta en muista mistä.
Yhtäkaikki tutkimus osoitti, että kerran viikossa tapahtuva katselu antaa aikaa käsitellä sarjan tapahtumia ja syventää ajatuksiaan siitä. Binge-katsoessa voi jopa unohtaa asioita. Takapuolituntumalla sanoisin, että tässä on perää.

Hyviä pointteja kaikin puolin, nappaan pari käsittelyyn. Erinomainen nosto tuo Daeneryksen kaari, muuten. Sitähän käytiin ihan dialogitasollakin läpi, kun Tyrion kertoi tuovansa järjen kuningattaren touhuihin, mutta en sitä sen enempää siinä ajatellut. Hetken makusteltuani mutuilen, että siinä on potentiaalia olla jonkinlainen teema tulevalle kaudelle.

Tuo esimerkkisi hauskasta on muuten sellainen, minkä olin pistävinäni merkille 7. kaudesta, että mukaan tuotiin tuollaista “höhöh”-hassuttelua. Aiemmin muistelisin huumorin olleen toisenlaista, enemmänkin cunt-huumoria.

En mä usko, että kaksi kuukautta viikon välein Game of Thronesia sitten kymmenen kuukauden tauko yhtään sen paremmin auttaa asioita muistaan, jos vetää julkaisutahtiin. Mulla se ainakin syö kokonaisuuden hahmottamisesta. Ihan varmasti tuossa putkitykityksessä on huonot puolensa, mutta reaaliaikainen seuranta ei sovi ainakaan minulle. Yllä mainittu Lost meni aikanaan jakso per viikko -tahtiin, mutta olinkin intohimoinen sen suhteen. Oli foorumeita ja teorioita, joita lukemalla pienetkin yksityiskohdat tuli bongattua.

Bingessä voi helposti leipääntyä, jos lähtee jotain katsomaan ajatuksella “mahdollisimman paljon, mahdollisimman nopeasti”. Tuo on mennyt jopa mielestäni uskomattomiin sfääreihin, kun nykyään on ilmeisesti äppejä/keinoja, joilla voi striimata sarjoja 125 % nopeudella, että ehtii katsoon enemmän pienessä ajassa.

Meillä on siis mitä ilmeisimmin sama suosikkihahmo :smiley: En ole lukenut GoT-kirjoja, mutta minulla kävi samalla tavalla aikanaan The Lord of the Ringsin kanssa. Olin juuri ennen elokuvien julkaisua lukenut kirjat ja sen jälkeen elokuvat olivat varsinkin alkuun todella massiivisia pettymyksiä. Muutama omista ehdottomista suosikkikohtauksistani jäi nimittäin kokonaan elokuvista pois ja se otti koville. Joitain kirjojen kohtauksia oli myös siirretty “väärään” elokuvaan, vaikka yhdestä tarinasta toki onkin kyse. Myöhemmillä katselukerroilla olen oppinut pitämään myös elokuvia suuremmassa arvossa ja katsottuani kaikki lisämateriaalit tajusin myös, millaista loistotyötä kulisseissa on tehty. Offtopicina sen verran, että purin tämän turhautumiseni sitten yo-kokeessa, jossa tehtävänantona oli (juuri sopivasti) verrata jotain kirjaa siitä tehtyyn elokuvaan. Kirjoitin todellisessa flow-tilassa ja tuloksena oli nolla kirjoitusvirhettä sekä laudatur oman lukioni korkeimpiin lukeutuvalla pistemäärällä, joten aikamoinen tsägä kävi ja hyödyin kyllä siitä, että olin lukenut paljon. No, ei siitä sen enempää.

Jon Snow’sta on vaikea olla pitämättä. Hän on moraaliltaan melkein liiankin puhtoinen ja ylevä sekä ulkonäöltään varmasti naisia miellyttävä. Oikea unelmavävy siis. Sanotaanko nyt näin, että yksi Jon on aina sarjassa paikallaan, mutta rosoisuuden puutteen vuoksi koko sarja ei voisi olla täynnä vain hänenlaisiaan hahmoja. Kuten ei sansastarkejakaan. Yksi syy siihen, miksi pidän nimenomaan Tyrionista, on hahmon ristiriitaisuus: Tyrion on samaan aikaan vastenmielinen ja sympaattinen, eikä hän ole pyhimys, kuten kukaan ihmisistä ei ole.

Hyvä homma, jos luottokorttia ei enää vaadita HBO:lla.

3 tykkäystä

Sehän ei ole HBO:n oma sarja, ja katos sieltä varmaan sen takia. Ei sillä etteikö se silti harmittais.

1 tykkäys