Ex-ilvekset

Ketju entisille ilvesläisille.

Lasse “Oka” Oksanen tänään 75 vuotta!!

Olettaisin päivänsankarin löytyvän 21-vuotiaana jostain noista 60-luvun purkkakuvista… katsopa tunnistatko!

5 tykkäystä

Ex-Ilveksistä erityisesti Tuukka Raskin otteet kiinnostaa ja käytännössä tuleekin kateltua herran jokainen peli. Muista ex-Ilveksistä Jan-Mikael Järvinen on oma suosikki, tai jos laajentaa “ex-Ilveksen” määritelmää miesten peleistä siihen että on joskus edes junnuna vetäny Ilves-paidan päälleen niin Jukka Peltola on ehdoton ja kiistaton ykkönen.

Eikös Lainekin ollu Ilveksen junnuissa joskus viisvuotiaana tai jotain?

4 tykkäystä

Minä pidän Lasse Oksasta suurempana Leijonana kuin Raimo Helmistä. 282 a-maaottelua aikana, jolloin jokainen maaottelu oli juhlallinen ja tärkeä. Ei ollut Euro Hockey toureja eikä maalis-huhtikuisia höntsyottelupareja mm-kisojen alla. Onnea Oka.

3 tykkäystä

Olen Lasse Oksasen löytö Eteläpuiston jäiltä ja hänen ansiostaan pelailin alasarjojen kiekkoa late bloomerina vajaat 20 vuotta. Taisi kerran oikein suivaantua kun vein sitä längistä - veti törkeällä kampilla jalat alta.

Hieno mies, vieläkin moikataan kun kohdataan.

6 tykkäystä

Muistan kyllä Lasse Oksasen pelaajanakin oikein hyvin, mutta vielä paremmin muistan legendan legendaarisesta Vikkulasta. Ei oo Tampere ollut entisensä kun Vikkulat pakotettiin lopettamaan. Onnea Lasselle!

1 tykkäys

Entisiä Ilveksen pelaajia tulee ensimmäisenä mieleen Jyrki Lumme hartioineen ja Raipe tietysti sekä sukulaisten tarinat entisestä opettajastaan, Honkavaarasta. Minä en tiedä, onko tällaiselle ketjulle tarvetta, mutta on hienoa että kunnioitusta löytyy naapurileiriin. En kaipaa helsinkiläistä vihanpitoa, vaan hyvähenkistä tamperelaista kuittailua kunnioitusta unohtamatta.

5 tykkäystä

Kyllähän Tampere sen verta villi paikka on, ettei ihan joka vastaantulijan kanssa kannata alkaa vänkään hokista, saattaa vastaväittäjällä olla suomenmestaruus tai useampi vyöllä. Eikä tyyppi ole välttämättä koskaan pukenu kirvespaitaa päälleen…

Edit. Lisätään nyt vielä se, ettei kyseessä tarvitse edes olla äijä.

1 tykkäys

Mun mielestä jos täällä on Ilveksen oma osio, niin pelaajillekin ketju on paikallaan. Jos ei niin, minun puolestani voi siivota koko Ilveksen täältä pois.

Ensimmäinen livenä näkemäni ottelu oli syksyllä 1972 Ilves - TuTo, 4-1 tms. Pappa Lindström oli turkulaisten tuki ja turva. Aiemmin piti kaverin kanssa mennä katsomaan Tappara-Ässät (5-5), mutta sinnepä ei sitten ehditty. Tosta TuTo pelistä muistan erityisesti Jorma Peltosen punaposket, kun häntä taklattiin päätylaitaan. Voi että ne pelaajat oli silloin olevinaan lähellä. Melkein kuin siinä harjoitushallissa nykyään ison hallin takana.

Mielummin Ilveksestä vaikka kuinka monta ketjua, ku noita pelkkään politiikkaan pyhitettyjä vänkäysketjuja…

Kyllähän kieltämättä parhaat asiat Ilveksestä liittyy menneisyyteen. Risto Jalo oli huippu ja tyylikäs kiekkoilija ja edelleen herrasmies. Oksanen toki myös. Raipeki on omalla tavallaan helmi, vaikka Ilves meinas Raipesta tehdä naurettavan maskotin roikuttamalla mukana turhan pitkään kaikenlaisissa jutuissa. Ulkomaalaisista tulee ekana mieleen Peter Larsson ja Measures. Pikkasen ku miettii, seuraavana Kariya ja Stefan. Kyllä Ilveksenki historiasta hienoja miehiä löytyy roppakaupalla. Naisiakin varmasti, mutten toimiston väkeä, enkä naiskiekkoa niin seuraa. Jukka Tammi jostain syystä ei oikeen oo mua miellyttäny ikinä.

3 tykkäystä

Itseäni kiinnostaa nimenomaan menneiden aikojen Ilves-pelurit, sillä ennenkuin ihan oikeesti pääsin paikanpäälle pelejä katsomaan, niin mulla oli kolme suosikkijoukkuetta. En osaa sanoa oliko niillä mitään järjestystä. Mutta aakkosjärjestyksessä ne olivat Ilves, Koo-Vee ja Tappara. Siis esim. Oksanen, Peltonen, Hakaset, Leimu, Pekka Kuusisto, Juhani Lahtinen jne. olivat tiukasti seuraamiani suosikkipelaajia. Jonkinlainen muostikuva on jopa Wasaman Jarmosta, jonka poismeno oli pikkupojalle suuri suru. Muistan se tunteen vieläkin.

No, sitten kun aloin peleissä käymään, alkoivat Tapparan värit nousta muiden yläpuolelle, nuori Komu, Alkula, Marjamäki, Perttula (oma proffa!) jne.jne. Kai se Tapparan uusi nousu ja jonkinlainen puoliammattilaisuus tempaisi mukaansa. Mutta minä en todellakaan ole perinyt mitään tapparalaisuutta “äidinmaidossa” niinkuin ehkä eräät täällä. Siksi ehkä minulla on tarvetta muistella näitä 60- ja 70-lukujen pelaajia “aidan väärältä puoleltakin”. :thinking:

3 tykkäystä

Ex-Ilvekset… Jaa-a.

Raipe oli lapsuudessani yksi suurimmista idoleistani vaikka väärään pukukoppiin aina astelikin. Sellane lupsakka Tampereen murretta vääntäjä kiekkotähti. Eihän Raipesta voinu kuin digata! Raipen lopettaminen oli paha paikka pikku-Trepulle.

Toinen selvä muistijälki lapsuuteni ilvesläisistä on Pasi Määttänen. Häntä ihaili mutta vihasi samaan aikaan. Olihan Pasi huikea pelimanni mutta samalla myös “Tapparan kaataja”. Tuntui että Mätsky on ratkasemas jokaista Ilveksen voittoon päättynyttä paikallispeliä!

“Isä miten paikallispelissä kävi?”
“Ilves voitti.”
“Kuka ratkaisi?”
“Määttänen.”

Liian tuttu dialogi lapsuudestani… XD

1 tykkäys

Minäpäs nostan vanhan Kanadan kaatajan Peltomaan Tinkenkin tähän ketjuun.
Tämä jo siitäkin syystä, kun ollaan samoilta kulmilta ja tuli kölvinä käytyä katsomassa pelejä ulkojäillä.

Ping @Desperado

2 tykkäystä

Ex-ilveksiä on viime vuosina ollut helppo bongata harrastesarjajoukkue X:n peleissä. Ahlberg, Arvaja, Peltola, Peltonen, Lampinen, Seva, Peltomaa, Taubert, Männikkö … jne.

Ikääntyneeltäkin Peltomaalta on muuten ollut hankala saada kiekkoo pois kulmissa.

1 tykkäys

:+1:
Kyllä,kyllä ehdottomasti Tinke esiin.

1 tykkäys

Sikäli mielenkiintoinen ketju tämä, että naapurin keskustelupalstalla ei varmasti jutella ex-Tapparoista ja syynä lienee kateus ja ahdasmielisyys. Itse lataan tähän yhden nimen (ja poistun ketjusta): Sami Ahlberg. Kaatoi monesti Tapparan sen aikaisissa väännöissä. Jossain virallisissa pippaloissa kiakkomiehenä mut istutettiin Samin viereen ja juttu lensi myös länsinaapurista tuodun Samin vaimon kanssa.

3 tykkäystä

Tässä on yksi V-mäinen ex-Ilves. Jakeli moukarimaisia taklauksia, pelasi kovaa, ei aina rehdisti ja kuritti Tapparaa myös maalien muodossa. Palasi parin kauden päästä uudestaan Ipaan, mutta ei ollutkaan enää entisensä.

1 tykkäys

Muistaakos kukaan 90-luvun lopulta semmoista Telen julkaisemaa mainospostikorttia, jossa poseerasivat sulassa sovussa Ilveksen Sami Ahlberg ja Tapparan Pasi Petriläinen. Otsikko viittasi nuoriin tamperelaisiin tähtiin… Mulla oli se kortti vielä aivan hiljan tässä, mutta nyt kun olisin tarvinnut, niin eihän se mistään löydy.

1 tykkäys

Muistelinkin, että tämäkin nimi nousi esiin täällä. Tuttin tytär siis pikaluistelija, joka valittu Olympialaisiin.

No kyllähän aika rottamainen Ilves oli aikanaan Arvajan Mika. Laurilan Hate sitten aikanaan hermostu Arvajaan kun se taklas ja tuomarilla ei käsi noussutkaan.Laurila antoi oikein isän kädestä. Muistatteko? :slight_smile: