Faniryhmien pukeutuminen urheilutapahtumissa

Sen verran paljon tällä foorumilla on keskustelua faniryhmien pukeutumisesta, että ehkä on aika tehdä sille oma ketju. Keskustelu toki usein kiertää kehää, mutta parempi kai että kiertää omassa ketjussaan, kuin eri faniryhmien ketjuissa (vrt. lipunheilutus-ketju). Tähän ketjuun voi nostaa ehdotuksiaan ja näkemyksiään faniryhmien pukeutumisesta.

Olen kuullut yhden selityksen. “liput erottuu paremmin”. Tiedä sitten tuosta…

Ehkä osaksi larppausta. #lutuuri #ultra ynnä muuta shittiä.

3 tykkäystä

Mua ainaki ■■■■■■■■■ jos joku ulkopuolinen tulis kertoon mulle miten mun pitäs pukeutua, oli kyse sit pelistä tai jostain muusta. Samalla periaatteella suhtaudun muiden ihmisten - myös Sinioranssien - vaatetuksen kommentointiin.

31 tykkäystä

Se on kyllä juuri näin. Usein ihmettelen, että miksi ketään oikeasti jaksaa edes kiinnostaa. Ei vaikuta ainakaan minun ottelukokemukseeni sitten vähääkään, mitä jollakulla toisella on päällään hallissa.

16 tykkäystä

Minusta se ei ole se ja sama. Minusta olisi huono juttu, jos Suomen jalkapallomaajoukkueen peleissä ihmiset pukeutuisivat kuka mitenkin. Valkoisena varsinkin kesällä loistava katsomo on varsin vaikuttava näky.

Tai vaikka amerikkalaiseen urheilukulttuuriin kuuluva seuran värin tunnustaminen.

Minulle ei siis ole lainkaan se ja sama, mitä urheilukatsomoihin puetaan päälle. Siellä kuuluisi tunnustaa oman seuran väriä.

Kyse keskustelussa on tämän tietyn ydinporukan pukeutumisesta mustaan. Olen lukenut sille selityksiä kuten että musta on kiva väri, mustissa voi mennä baariin, mustaa taustaa vasten liput näyttävät hienoilta. Ne ovat juuri sitä, selityksiä. Varsinainen syy asialle on, että kun Euroopassakin. Koko toiminta kaikkine yksityiskohtineen matkitaan sieltä. Yhtään mitään ei sovi tehdä omaleimaisesti - ei siis tätäkään.

20 tykkäystä

Tapparan kohdalla voidaan vaan valitella sitä värien sillisalaattia kun fanikamoja on useampaa väiä. Näin ollen Tapparan fanikatsomosta ei tule koskaan saman näköistä mitä esim. IFK:lla punaisine paitoineen.

8 tykkäystä

Kaikki ei toki mustiin pukeudu. Sveitsissä esim seuran pääväreihin.

Esimerkki sarjan parhainlta kannattajilta
https://www.instagram.com/p/DE_-tHVKMFS/?img_index=1&igsh=NTRiMGIxMXo4MDdl

Edit @rizka alempaa viestiin.

Sveitsissä muuten Zurichissa Zurich pelaa sinipunavalkoisissa ja ultrat pukeutuu valkoiseen.

Toi on iso dilemma. Sen ohella, että Tapparan sininen pääväri on tarkoitukseen ehkä toiseksi vähiten vaikuttava väri mustan jälkeen.

Koska oranssi on hieman liiankin räikeä väri omaankin makuuni ja HPK:n pääväri, mää oon ehdottanut joskus palstalla Tapparan katsomoväriksi valkoista. Mutta sellaisen kulttuurin luominen vaatisi luultavasti tuekseen kotipaidan vaihtamisen valkoiseksi, mikä ei taida olla tapahtumassa. (Vaikka se minun ja muun vähemmistön mielestä Tapparan kotipaidan oikea väri onkin.)

6 tykkäystä

Näitähän näkyy aika-ajoin, että faniryhmät pyytävät kaikkia pukeutumaan väriin X.
Esim juuri tuo SMJKn / Huuhkajien pyyntö pukeutua valkoiseen.

Myös Klubilla ollut näitä, mm. ilves-awayssa olivat sinisissä ja useassa Euro-matsissa mm. valkoisessa.

Lähtökohtaisesti molemmissa porukka tulee matsiin ne vaatteet päällä mitkä hyvältä tuntuu.

2 tykkäystä

Eikös Tapparan fanikatsomon ydinporukka koostu TamUn sinikaartilaisista ja jostain toisesta ultras larppaus ryhmästä? Näiden ryhmien kulttuuriin kuuluu mustien vaatteiden käyttö katsomoissa. Joten tuohon tuskin pystyy kukaan vaikuttamaan.

Katsomo on nyt faniensa näköinen, mutta ehkä sen eläköityessä se muuttuu värilliseksi kuten HIFK:llä :grin:.

2 tykkäystä

Ei me ihan hirveässä vähemmistössä olla. :point_down:

Kun sen visuaalisuuden perään on huudeltu niin miksi ei seisomakatsomossa kukaan ole aktiivinen ja jaa katsojia omiin lohkoihinsa värin perusteella?

Varmaan ton twitter kohun jälkeen parempi ettei kukaan lähde tälle linjalle :sweat_smile:

2 tykkäystä

Mitä kohua tarkoitat?

Aina voi suositella ja suositus ei ole sama kuin määräys.

Sitä voi jokainen miettiä, onko meillä “sinioranssit” vai “mustamusta” katsomossa.

2 tykkäystä

Olisikin hienoa mennä oranssissa paidassa keskelle valkoista osiota :).

Musta on tylsä väri, varsinkin kun kannatetaan jotain joukkuetta. Sininen valkoinen oranssi salaatti just parasta.

Nosiis siinähän tulet. Ei sieltä ny ketään ruveta ulos potkimaan (jos siis Tapparaa kannatat)

Syksyllä tuli käytyä katsomassa Blackhawksin peli; ei ollut seisomakatsomoa eikä chänttejä, joten siinä asiassa ollaan edellä, mutta fanipaitoja ja seuran värejä oli varmaan 80% yleisöstä. Näytti pirun hyvältä. Syy ja seuraus, mutta myös fanikaupassa oli valikoimaa aivan jäätävä määrä. Tykkäsin, kiva kun seuran värit näkyy.

4 tykkäystä

Tehdäämpä kysely aiheesta, niin saadaan vähä tilastotietoa keskustelun tueksi. Vaihtoehtoina lienee seuran värit tai sitten tummaa vaatetusta. Anonyyminä vastaukset tässä kohtaa.

• Seuran värit, sinistä tai oranssia
  • Tummat värit
0 äänestäjää

Tumma vaatetus tulee Ultras -kulttuurista ja liittyy vahvasti väkivaltaan ja muuhun rikolliseen toimintaan. Koska seuran värejä kantava ihminen on helpompi tunnistaa ja profiloida kuin mustiin pukeutunut balaclava päässä juokseva ultra.
Nykyään toki kamera teknologian parantuessa pystytään katsomosta tunnistamaan myös se balaclava päässä heiluva ultra, joten seura värit varsinkin Italiassa tekee paluutaan.

10 tykkäystä