Faniryhmien tarrat ja niiden liimailu

Kahvitauolla luin ja nyt duunin jälkeen vastattava. Hymyilytti sen verran kyllä duunissa tämä.
Siis esimerkiksi kaupan työntekijä ei saa koskea missään tilanteessa myymälävarkaaseen eikä hänen pidä totella tätä kaupan työntekijää. Vartija ja poliisi erikseen. Kansalaispidätys ei sallittua tässä tilanteessa.
Sitten joku henkilö laittaa tarran niin silloin otetaan kiinni voimakeinoin vaikka.
Tässä on lainsäädännöllinen näkökulma hieman ristiriitainen myös toki.
Usein tämmöisissä tilanteissa kansalaispidätys ja hätävarjelu katsotaan useinmiten liioitetuksi oikeudessa tms.

Uskallan väittää, että mulla poliisissa tuttuja enemmän kuin 9/10 foorumilaisesta ja asiaa udellut niin poliisi ei tätä nyt intohimoisesti valvo. Poliisilla on oikeasti Suomesss paljon tärkeämpiä asioita hoidettavana.

Tämä on rikoslaissa kielletty toki, mutta oikeesti hei…

Pakko kertoa, kun lähiseudun Ipatarrat kyllästytti niin liimasin niihin Tappara aiheiset tarrat päälle.
Poliisi tuli sattumoisin ja jatkoin. Poliisi pysähtyi.
Tuli siihen, että tiedänkö tämän olevan laitonta? Sanoin, että kyllä. Tarjosin tarrat takavarikkoon ja olin itse valmis ottaan sakot. Mutta mitäpä.
Poliisit totesivat asian olevan niin pientä ja lopulta turhaa, koska jos tähän puututaan olisi hätäkeskuksen linjat täynnä koirankakka ja tarrapuheluita.
Ei siinä lupasin lopettaa siltä päivää ja lopetin.

Mieti. Ennen kuin otat toisen voimaottein kiinni mieti onko se sen arvoista.

13 tykkäystä

Onhan tämä melko outoa keskustelua. Tarroja liimaillessa toimitaan tietoisesti vastoin lakia, asetuksia sääntöjä ja normeja. Sitten vielä ollaan loukkaantuneita, kun joku on asiasta eri mieltä.

Itse olen sitä mieltä, että lait ja säännöt on tehty noudatettaviksi.

Tarrojen liimailu tuntuu olevan nuorien harrastus ja täälläkin on kavereita, jotka ovat armeijaan menossa. Harmaa pinta on käsittääkseni koettu hyväksi kohteeksi tarroille. Armeijassa harmaata hyvää ” tarrapintaa” löytyy paljon, eli tulevat alokkaat reippaasti kokeilemaan tarrojen liimailua. Uskoisin että palaute tulee nopeasti ja selkeästi.:wink:

7 tykkäystä

Minäkin haluan itselleni sellaisen elämäntilanteen, että jääkiekkofanien tarrojen liimailu julkisella paikalla on niin suuri murhe, että mielenrauha järkkyy ja pitää harkita voimakeinoja ja poliisitoimia.

29 tykkäystä

Kyllä eri mieltä saa toki olla niin kuin totesinkin mutta meneehän joku kansalaispidätykseen kehottaminen silti pikkuisen pitkälle. En minä ketään kehota lakia rikkomaan mutta jos en pitäisi tarroista ja näkisin jonkun liimaamassa tarraa läheiseen roskikseen niin en minä voimakeinojakaan vaivautuisi käyttämään.

Ihmettelen vaan että miksi tämä herättää niin voimakkaita reaktioita ihmisissä, en minäkään pidä erityisen hienoina jotakin tussitageja puistojen penkeissä mutta eivätpä ne minun päivääni pilaakaan, ei tule sen enempää niitä mietittyä.

Hyvä että aiheesta puhutaan jos se herättää keskustelua mutta tämän asian vakavuus pitäisi saada jonkinlaiseen perspektiiviin.

6 tykkäystä

Kyllähän se kieltämättä ihmetyttää, että tälläkin foorumilla, missä suurinpiirtein fiksuja ihmisiä tuntuu olevan, joittenki mielestä on ihan ok liimailla tarroja julkisiin paikkoihin. Uskokaa tai älkää, jääkiekko ei oo kaikille niin tärkeä asia, että niitä kiinnostais yhtään kattella jotain Ilveksen tai Tapparan tarroja vaikka bussipysäkillä. Ihan yhtä typeriä on nää Jeesus tulee, oletko valmis -tarrat tai mitkä tahansa muut. Hakametsän jäähallin vessat on pahimpia paikkoja tarrojen suhteen, mutta toisaalta sielä sentään pyörii jääkiekosta kiinnostuneita ihmisiä. Ruman näköistä se on silti ja väärin.

12 tykkäystä

No lakejakin ja rikoksia on eri tasoisia. Vaikka tarroja liimaan ei tule mieleenkään esimerkiksi ajaa punaisia päin autolla. Ihan vaan sen takia, että jos ajan punaisia päin ja joku jää alle, niin aiheutan fyysistä vahinkoa. Jos vetäsen tarran roskikseen, aiheutan max mielipahaa niille jotka niistä suuttuvat.

Joku on joskus heittänyt tälläisen kysymyksen ilmoille. Jos on olemassa laki jota kukaan ei valvo, onko se oikeastaan laki. Vai onko se sittenkin suositus.

Tässä vähän sama case.

6 tykkäystä

Ei tuo tarrojen liimailu ihan pahimman pään rikos ole. Oletan, että monia ärsyttää välinpitämättömyys sääntöjä kohtaan. Näin ainakin itseäni.

5 tykkäystä

Tämä on järkevä pointti enkä minä ainakaan loukkaannu siitä että esitetään poikkeavia mielipiteitä kunhan ne esitetään tällä tavalla järkevissä rajoissa, välillä vaan tästä aiheesta tuntuu nousevan kamala hysteria todella nopeasti.

Myöskin täytyy muistaa että eivät kaikki keskusteluun osallistuvat luultavasti ole täysin joko-tai-linjalla, itsekään en siitä kyllä pidä että näitä liimaillaan vaikkapa bussien aikataulunäyttöihin tai opastauluihin yms. paikkoihin jossa ne todella ihmisiä voivat haitata. Mutta roska-astioiden tai vastaavien kyljessä ne eivät henkilökohtaisesti allekirjoittanutta haittaa vaan tuovat ihan piristävää väriä muuten ankeisiin paikkoihin.

3 tykkäystä

Tarrojen liimailu ei kiinnosta mua pätkääkään, mutta jokamiehen kiinniottoikeus on rikoksissa, joissa tuomio voi olla vankeutta. Tarranliimaus on tällainen rikos, kaupasta näpistäminen ei ole.

2 tykkäystä

Vähäisimmät rikokset tuntuvat toki aivan mitättömiltä joidenkin toisten rikosten rinnalla, mutta en silti ymmärrä tätä ajatustapaa, että lakien rikkominen olisi ok jos ne vaikuttavat tarpeeksi vähäpätöisiltä tai rikkeestä ei näe haittaa kenellekään.

Se roskiskaan ei ole siihen tyhjästä ilmestynyt, vaan jonkin ihmisen toimesta. Eikä sitä ole tehty tarratauluksi, vaan astiaksi johon kerätään roskia, ja useille ihmisille ympäristön siisteys on siinä määrin tärkeä asia (myös minulle jossain määrin), että tarrat luonnollisesti suututtavat. Ei siis pitäisi liikaa haitata, jos siisteyttä ja lakeja kunnioittavat ihmiset niistä toisinaan valittavat.

2 tykkäystä

Saatte valittaa aivan rauhassa. Ei kai sitä kukaan teiltä kiellä. Saatte tulla vaikka kadulla siitä sanomaan. Keskustellaan asiasta (asiallisesti) ja mennään eteenpäin.

Ja siis tämä nyt on turhaa vääntöä. Näemme asiat eri tavoin ja meitä ohjaa eri normit. Minusta tarrat on fine, sinusta ei ja thäts it. Vaikka nuo ei nyt varsinaisia normeja olekkaan😅

Taitaa tämä ketju jäädä vähemmälle, koska tätä ei mihinkään etenevää vääntämistä ei jaksa

7 tykkäystä

OT, mutta asiaan liittyvä.

Eli kun näpistät/ryöstät päivittäin kaupasta et saa linnaa yhtä helposti kuin laittelet tarroja lyhtypylväisiin?
Virtuaalipepsi vetoa, että sarjanäpistelystä lennät vankilaan todennäköisemmin kuin sarjatarroittelusta.

Ja ennen kuin vastaat otan pepsini jäillä kiitos🤝🏻.

5 tykkäystä

Vaikea sanoa, yksi vankilatuomio näpistelystä vissiin tullut ja sekin ihan hiljattain.

Hämeen poliisi pitää Korkeimman oikeuden tekemää tuoretta ennakkopäätöstä merkittävänä paitsi poliisin käytännön työlle, niin myös myymälävarkauksien ennaltaehkäisylle.

Korkein oikeus muutti tiistaina kymmenistä toistuvista näpistyksestä sakkotuomion saaneen miehen rangaistuksen vankeudeksi.

– Päätös on merkittävä. Tähän asti sarjatyyppiset näpistelyt on katsottu oikeudessa pääsääntöisesti teoksi, joka on kokonaisuutena arvostellen vähäinen. Ainoa mahdollinen tuomio on ollut sakkorangaistus, kuvaa Hämeen poliisin rikosylitarkastaja Mika Heikkonen .

2 tykkäystä

Pidätän puoli palstaa kauden avajaisissa. Watch out.

18 tykkäystä

Korjataan tämä heti ettei jää elämään totuutena.

Yleinen kiinniotto-oikeus

Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.

Jokainen saa ottaa kiinni myös sen, joka viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan on pidätettävä tai vangittava.

Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisimiehelle.

2 tykkäystä

My bad. Luulin, että näpistys otettiin pois, kun se siitä tuli sakkojuttu.

Muutaman tarran liimaaminen ei johda vankeuteen muualla kuin Singaporen tapaisissa paikoissa. Ei roskan heittäminen kadullekaan luokitella ympäristörikokseksi.

Minkä ikäinen kaveri sinä olet?

Lasten touhuja. Oli laji tai joukkue mikä tahansa.

12 tykkäystä

Ei tietenkään ole. Olennaista on se, että on sellaisen rikosnimikkeen alla, josta voi saada vankeutta.

Jatkokysymyksenä sitten: monenko ihmisen tiedät joutuneen vankeuteen tarrojen liimaamisesta?

3 tykkäystä