Grillaaminen ja ruuanlaitto

Voi olla hyvä ehdokas vuoden turhakkeeksi. Ei jatkoon…

Tehnyt elämässäni ghetto-kebablihaa puolisen tusinaa kertaa, eikä kertaakaan ole epäonnistunut. Eli yksinkertaistetusti kiloon jauhelihaan sekoitetaan pippuria ja suolaa ja kääritään koko komeus jäätävään määrään foliota ja lämmitellään 4–6 tuntia sadassa asteessa.

Ei nyt mikään ylpeilyn aihe sinänsä, mutta söin kolme päivää simppeleitä kebabtortilloita, jossa oli välissä siis itsetehtyä kebablihaa, tillistä tsatsikia, jalapenoa ja tomaatti-persilja-sipuli-sitruunasekoitusta ja päälle ripaus sumakkia. Jumaltason kamaa ainakin ajatuksena.

Itsetehty kebabliha = kannattaa kokeilla.

8 tykkäystä

Tortilloista tuli mieleen, että tautisen kova täyte, on… jauheliha, sipuli, paprika, suolakurkku ja niskaan creme bonjour pippurisekoitus. Hieman antaa muhia ja avot. Sitten oman maun mukaan salaatit, juustot, jalopenot yms. Toimii täyte myös täytetyissä letuissa melkein vielä paremmin Täyte sisään rullalle ja juustoa päälle. Nyt juuri tortillaversio tulossa :+1:

Uuni on käynyt kuumana kun on pitäny leipoa kuluvan viikonlopun kisoihin juustokakkua ja suolaista piirakkaa. Oman ruoan teinkin sitten mikrossa ja viimeistelin grillissä. Eli ensin ribsit kypsäksi painekattilassa (mikrossa) ja sitten väriä pintaan grillissä. Kaveriksi grillattua halloumia ja vihreä salaatti. Olikin jo vähän nälkä :smile: Nyt kun uuni vapautuu niin siellä paistuu ens viikolle sämpylöitä (mantelijauhosta).

8 tykkäystä

Ja kun vielä muistatte pyörittää tuon mössön tehosekoittimessa semmoiseksi aika kiinteeksi masssaksi enne nuuniin laittoa :smiley:

Ja tietysti kilo, kuten Kilo sanoi

1 tykkäys

Joo, mulla ei ole ko. laitetta, mutta käsitöinä menee myös, kun aikansa puristelee. Joissain resepteissä ängetään hirveet määrät eri mausteita seokseen. En fiilistele muita mausteita kuin pippuria ja suolaa. Pippurina käytän toki parin pippurin sekoitusta.

Vasta parin tekokerran jälkeen hokasin, että lihasta irtoava neste kannattaa ottaa talteen ja heittää leikattujen lihaslaissien päälle. Tuo makua ja kosteutta.

2 tykkäystä

Kilo ei muuta teekään kuin kilon satseja.

Täytyy kyllä oikeasti testata, sillä en ole koskaan tehnyt kotitekoista kebabia. (Kiitos vaan @Kilo vinkistä.) Tuohon jos vielä väsäisi omat pitaleivät kylkeen, niin olisi aika pro.

1 tykkäys

Kotikebab on tosiaan hyvää. Tämä 2fast4you:n resepti taitaa olla kotikebabien perusteos:

https://web.archive.org/web/20070115062116/http://kotiweb.kotiportti.fi/2fast4you.info/kebab.htm

Maustaahan tuon voi aikalailla oman maun ja fiiliksen mukaan, aina on tullut hyvää. Suola, pippuri ja jauhettu paprika ovat olleet omat runkomausteet. Kuten yllä mainittiin, olennaista on saada massasta riittävän kiinteä. Silloin (ei tuoreena, vaan kunnolla jäähdytettynä!) vuoleminen onnistuu juustohöylällä, ja se on helppoa ja kivaa.

3 tykkäystä

Täytyypä testata. :blush:
Teetkö muuten noista mainituista 1:n mössön ?
Eli kippaakko kaikki sekasin.

Tehnyt tässä pari kertaa omatekoisisa fish&chipsejä. Eli friteerattuja turskan fileitä, uunissa tehtyjä lohkopeunoita, valkosipulimajoa ja herneitä. Ja kaikki tietysti itse tehtyjä.

Ainoo mikä tässä on menny aina pieleen on toi friteeraus, eli friteeraus ei ole ollu ns rapea, vaan se on jäänny aina löysäksi.
Osaako kukaan palstalaisista neuvoa, mikä tossa menee pieleen… Vääränlainen taikina vai paistamisessa joku bugi?

Paistat jauhelihan ja sipuli sekaan. Kun jauheliha kypsää, niin sekaan paprikasilppu ja suolakurkku. Vähän aikaa pyörittelet ja sitten bonjouri sekaan ja annat miedolla lämmöllä hieman muhia. Ton täytteen vois oikeesti huitoo lusikalla pannulta suoraan turpaan :grin:

1 tykkäys

Paloittelin ensimmäistä kertaa naudan sisäfileen. Onneks on nykyään Youtubessa tähänkin aiheeseen auttavia videoita (toki mun isä olis osannu myös neuvoa, mutta “minä ite!”) Ihan hyvin siis meni ja nyt ois pihvejä jemmassa myös pahan päivän varalle :smile:

8 tykkäystä

Suurena kiinalaisen ruoan ystävänä tuli kokkailtua ensimmäistä kertaa kiinalaista safkaa viikonloppuna. Jasmiiniriisiä, nuudeleita ja kiinalaishenkistä kanakastiketta. Simppelillä reseptillä, mutta tuli todella hyvää.

Ens kertaa silmällä pitäen löysin ja yhden blogin, mistä löytyy villejäkin ideoita. Jännän äärellä!

6 tykkäystä

Grillikausi omalta osalta korkattu. Kesämökin hiiligrillillissä muhi ihanan rasvainen Maminha. Oli noin 40min grillissä, kääntelin 5 minuutin välein, ja otin pois kun sisälämpötila oli 52. Siihen kylkeen itse tehty salsa verde ja salaatti - oli kyllä törkeän hyvää. Lihassa vain mausteina suola ja pippuri

9 tykkäystä

Minä olen viittä vaille valmis kummipojan yo-kakun kanssa. Kuus tuntia oon nyt nysvännyt. Jos ei kelpaa, saa sen naamaansa.


No kelpaahan se. yhdessä suunniteltiin.

10 tykkäystä

Tästä kakusta olisi hienoa saada kuva. Veikkaan, että kyseessä ei ole perinteinen leipäkakku.

5 tykkäystä

Onkos joku koittanut tuollaista “savustuspistoolia”? Taitaa kulkea nimellä “Sage The Smoking Gun”. Eli ihan kotioloihin tarkoitettu “countertop”-savustuslaite, jolla saadaan savun makua ruokaan.

En ole tätä Heston Blumenthalin nimellä myytävää savupistoolia kokeillut, mutta El Bullin Ferran Adrian kehitti vastaavan joskus 10 v. sitten ja se oli täysi lelu. Kyllä sillä savun häivähdyksen varmasti ruokaan saa, mutta ei sillä esim. kalaan savukalan makua saa. Kallion hipstereille erinomainen lahja.

Mä oon rehellisesti old school, enkä ihan hirveästi jaksa syttyä tämmöisistä laitteista, joita kokeillaan kerran pari ja sitten hukkuvat jonnekin kaapin nurkkaan. Savuaromia olen käyttänyt esim. bbq-kastikkeeseen ja tuo mukavan savuaromin, mutta ei sekään savustetun makua tuo.

1 tykkäys

Juu, ei oikein ole muutakaan mahdollisuutta savustaa. Paitsi ehkä savustuspussi, mikä ehkä sopisi kertaluontoisempaan savun makuun. En siis ole savustuslaitetta ostamassa. Joskus tuota “pullotettua savua” kanssa kokeillut, enkä oikein saanut siitä mitään irti.

1 tykkäys

Eilen otti ahven mato-onkeen aivan helkutin hyvin. 4 noin puolen kilon raitaniskaa lähti mukaan. Tänään pannulla voissa paistettua ahvenfilettä, munasoosia, kasviksia ja uusia pottuja. Ristus notta oli hyvää :+1:Ahven on kyllä tautisen hyvä ruokakala.

10 tykkäystä